10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı 3. Ünite Değerlendirme Soruları ve Cevapları Bilim ve Kültür Yayınları

10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı 3. Ünite Değerlendirme Soruları ve Cevapları Bilim ve Kültür Yayınları
10. Sınıf Bilim ve Kültür Yayınları Felsefe Ders Kitabı Sayfa 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132 3. Ünite Değerlendirme Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

3. Ünite Değerlendirme Soruları ve Cevapları

A. Aşağıdaki ifadeleri, verilen kavramlarla doğru bir şekilde eşleştiriniz.

a) Metafizik b) Nihilizm c) Arkhe Problemi ç) Rasyonalizm d) Empirizm e) Kuşkuculuk f) Betimleme g) Bilimsel Yöntem ğ) Bilimsel sonuç h) iyi ı) Ahlak i) Kötü j) Teizm k) İman l) Deizm m) Siyaset n) Hak o) Adalet ö) Estetik p) Sanat Felsefesi r) Sanat

(c) 1. Eski Yunan’da her şeyin kendisinden meydana geldiği asıl ilkenin ne olduğuna dair yaklaşım.
(b) 2. Gerçekten var olan bir şeyin olmadığını ileri süren felsefi görüş.
(a) 3. Aristoteles’in ilk felsefe olarak adlandırdığı felsefenin alt disiplini.
(e) 4. Doğru bilgiye ulaşılamayacağını ileri süren felsefi anlayış.
(ç) 5. Doğru bilgiye akılla ulaşılabileceğini savunan anlayış.
(d) 6. Doğru bilginin duyu deneyimlerine bağlı olarak elde edildiğini savunan felsefi görüş.
(g) 7. Belli bir alanda yanıtı aranan problemin olgulara dayalı olarak deney, gözlem ve akıl ilkeleri çerçevesinde araştırılması için izlenen yol.
(ğ) 8. Doğruluğu deney ve gözlemle sınanabilen; akıl ilkeleri çerçevesinde denetlenebilir, nesnel, genelgeçer yanıtlar.
(f) 9. Bilimsel araştırmada olguların, olgular arasındaki ilişkilerin belirlenip sınıflandırıldığı aşama.
(ı) 10. İnsanların düşünce, davranış, kişilik yapılarını ve bunlarla ilgili değerlendirmelerini düzenleyen ilkeler ve kurallar topluluğu.
(h) 11. Akılsal iradenin değerli bulduğu, ahlakilik idealine uygun, istenilen, insana olumlu etkileri olduğu düşünülen şey.
(i) 12. İnsan varlığına zarar veren, olması istenmeyen, insana olumsuz etkileri olduğu düşünülen şey.
(l) 13. Tanrı’nın evreni yaratmış olduğunu ancak daha sonra evrene herhangi bir müdahalede bulunmadığını iddia eden görüş.
(k) 14. Kabul edilen dinin inanç sistemine kişinin iradesiyle teslim olmasını ve itaat etmesini ifade eden kavram.
(j) 15. Var olan her şeyin hem varlıklarını hem de varlıklarını sürdürmelerini ezelî, ebedî olan, bilinçli olan Tanrı’ya borçlu olduğunu savunan dinî anlayış.
(o) 16. Toplumun işleyişinin hak ve hukuka uygun olarak gerçekleştirilmesini anlatan kavram.
(n) 17. Sanatta güzeli araştıran alanı ifade eden kavram.

B. Aşağıda verilen cümlelerdeki yargılar doğru ise başına “D”, yanlış ise “Y” yazınız.

(D) 1. Varlık, yokluğun zıttı olarak tanımlanabilir.
(Y) 2. Varoluşçu felsefeye göre öz, varoluştan önce meydana gelir.
(D) 3. Pragmatizm, varlığı ve evreni çoğulcu bir yaklaşımla değerlendirir.
(D) 4. Gerçeklik, insan zihnine bağlı olmadan, insanın dışındaki şeylerin nesnel bir şekilde var olma durumunun ifade edilmesidir.
(D) 5. George Berkeley, kendi dışındaki dünyayı ve gerçekliği zihnin yapısına bağlı kılar.
(Y) 6. Bilgi felsefesinde akılcılık, bilginin deneyimle elde edildiğini iddia eder.
(D) 7. Bilim felsefesi, bilimin terminolojisinin ve işleyişinin felsefenin yöntemleri ve düşünme tarzıyla değerlendirilmesidir.
(Y) 8. Bilim felsefesi içinde yapılan çalışmalar, bilimsel çalışma adı altında tanımlanır
(Y) 9. Bilim, olgulara dayanmadan evreni inceleyen, elde ettiği bulguları akıl ilkeleri çerçevesinde değerlendiren bilgi alanıdır.
(Y) 10. Platon ve Aristoteles iyinin ve kötünün ölçütünün haz olduğunu ileri sürmüşlerdir.
(D) 11. Immanuel Kant, ahlaki bir eylemin belirlenmesinde kullanılan ölçütün kişiden kişiye değişmemesi gerektiğini düşünür.
(D) 12. İnsanın özgür olup olmadığı, davranışta bulunurken iradesini kendisinin kullanıp kullanamadığına göre belirlenir.
(D) 13. Tanrı’nın ya da tanrıların var olmadığını savunan düşünceye, inanca ateizm (tanrıtanımazdık) denir.
(Y) 14. Tanrı’nın ya da tanrıların var olmadığını savunan inanca, düşünceye panteizm denir.
(Y) 15. Agnostisizm, Tanrı’nın var olduğunun bilinebileceğini ve kanıtlanabileceğini iddia eder.
(D) 16. Vatandaşlık hakları, bir toplumun yurttaşlarına, o toplumun hukuki ya da yasa koyucu güçleriyle verilen haklardır.
(Y) 17. Özgürlük kişinin dış baskı ya da zorlamalara uygun bir şekilde, dayatılanlara göre seçimlerde ve eylemde bulunmasını ifade eder.
(D) 18. Ütopyalarda, onları yazanların ideal olarak tasarladıkları bir devlet veya düzen fikri ifade edilir.
(Y) 19. Sanatçının ön plana çıkan özelliği paylaşılan ortak araç ya da düşüncelere, değerlere göre, kendisini yansıtmadığı bir ürün ortaya koyabilmesidir.
(D) 20. Güzelin belirlenmesinde simetri, uyum, oran gibi matematiksel ölçütler de kullanılmaktadır.
(D) 21. Gerçekçiler (realistler) ve doğacılara (natüralistler) göre güzelliğin kaynağı doğadır.

C. Aşağıdaki soruları cevaplandırınız.

1. “Varlık var mıdır?”, “Varlığın mahiyeti nedir?”, “Evrende amaçlılık var mıdır?” sorularına getirilen yanıtlar nelerdir?

  • Varlık var mıdır?: Felsefede varlık sorusu ontolojinin temel konularından biridir. Realist filozoflar, varlığın bağımsız ve nesnel olduğunu savunurken, idealizm düşüncesine sahip filozoflar, varlığın yalnızca zihinsel bir kavram olduğunu öne sürer.
  • Varlığın mahiyeti nedir?: Varlık maddi mi yoksa ruhani mi? Bu soruya materyalistler, varlığın fiziksel bir gerçeklik olduğunu söyleyerek cevap verirken, idealistler, onun düşünceden bağımsız olmadığını savunur.
  • Evrende amaçlılık var mıdır?: Teleolojik görüş evrende bir amaç olduğunu ileri sürerken, mekanist görüş evrenin nedensellik ilkesiyle işlediğini savunur.

2. Varlık türlerinin sınıflandırılmasını açıklayınız.

  • Maddi Varlık: Fiziksel ve gözlemlenebilir varlıklar (taş, su, insan, hayvan vb.).
  • Manevi Varlık: Duyularla algılanamayan ancak varlığı kabul edilen unsurlar (ruh, düşünce, bilinç vb.).
  • Gerçek Varlık: Zihinden bağımsız olarak var olan nesneler.
  • Düşünsel Varlık: Zihnin oluşturduğu kavramlar (mitolojik varlıklar, matematiksel nesneler vb.).

3. Ontoloji ve metafizik kavramlarını açıklayınız.

  • Ontoloji: Varlığın ne olduğunu, temel yapısını ve sınıflandırmasını inceleyen felsefe dalıdır.
  • Metafizik: Varlığın ötesinde kalan, duyularla kavranamayan konuları araştıran felsefe alanıdır (ruh, Tanrı, sonsuzluk vb.).

4. Bilginin sınırları ve doğru bilginin ölçütünün ne olduğunu açıklayınız.

Bilginin sınırları insanın duyuları ve aklı ile belirlenir. Doğru bilginin ölçütleri:

  • Uygunluk Teorisi: Bir bilginin gerçeklikle örtüşmesi gereklidir.
  • Tutarlılık Teorisi: Bir bilgi, diğer bilgilerle çelişmemelidir.
  • Pragmatizm: Bir bilginin işlevsel olup olmadığı önemlidir.

5. Bilginin kaynağı üzerine ortaya konan görüşler nelerdir?

  • Rasyonalizm: Bilginin kaynağının akıl olduğunu savunur (Descartes, Platon).
  • Empirizm: Bilginin deney ve gözleme dayandığını ileri sürer (Locke, Hume).
  • Kritisizm: Bilginin hem akıl hem deneyimle oluştuğunu söyler (Kant).

6. Doğruluk ve gerçeklik arasında nasıl bir ilişki olduğunu tartışarak yazınız.

  • Gerçeklik, nesnel olarak var olan bir şeydir.
  • Doğruluk, bir bilginin gerçekliğe uygun olup olmamasıyla ilgilidir.
  • Farklılıkları: Gerçeklik, dış dünyaya aittir, doğruluk ise insan bilgisinin niteliğini ifade eder.

7. “Bilim nedir?”, “Bilimsel yöntem nedir?”, “Bilimin değeri nedir?” problemlerinden hareketle bilim felsefesinin konusunu açıklayınız.

  • Bilim: Doğa ve toplum olaylarını sistemli olarak inceleyen bir bilgi türüdür.
  • Bilimsel Yöntem: Gözlem, hipotez, deney ve teorik modellerle ilerleyen süreçtir.
  • Bilimin Değeri: İnsan yaşamını anlamlandırmada ve teknolojik gelişmelerde bilim önemli bir rol oynar.

8. Bilim ile felsefe arasında bir ilişki var mıdır?

Bilim ve felsefe birbirini tamamlayan alanlardır. Bilim olgulara dayalıdır, felsefe ise bunları sorgular ve anlamlandırır. Örneğin, bilimsel bir keşif, felsefi olarak etik ve anlam bakımından incelenebilir.

9. Bilim ve ahlak arasında bir ilişki kurulabilir mi?

Bilimsel gelişmelerin etik boyutları vardır. Örneğin, genetik mühendislik veya yapay zeka çalışmaları, ahlaki açıdan sorgulanabilir. Bilimin sınırları etik ilkelerle belirlenmelidir.

10. Ahlak felsefesinin problemlerinden hareketle bu alanda ele alınan konuları açıklayınız.

Ahlak felsefesi şunları inceler:

  • İyi ve kötü nedir?
  • Eylemler ahlaki olarak nasıl değerlendirilir?
  • Erdemli yaşamın ölçütü nedir?

11. İyilik ve mutluluk ilişkisini yorumlayan bir metin yazınız.

İyilik ve mutluluk birbirini tamamlayan kavramlardır. İnsan, başkalarına iyilik yaptıkça içsel bir huzura ulaşır. Mutluluk sadece bireysel değil, toplumsal bir olgu olarak da değerlendirilmelidir.

12. Okul ortamında yaşadıklarınızdan yola çıkarak özgürlük, sorumluluk ve kural ilişkisini tartışan bir metin hazırlayınız.

Özgürlük, sorumluluk ile dengelenmelidir. Bir bireyin özgürlüğü, başkalarının haklarına zarar vermediği sürece anlamlıdır. Okul ortamında, kurallar öğrencilerin hem disiplinli hem de özgür bireyler olmalarını sağlamak için gereklidir.

13. Din felsefesinin problemlerinden hareketle bu alanda ele alınan konuları açıklayınız.

Din felsefesi şu konularla ilgilenir:

  • Tanrı’nın varlığı ve nitelikleri
  • Din ile akıl arasındaki ilişki
  • İnanç ve bilgi arasındaki farklar

14. Teoloji ve din felsefesi farkını anlatınız.

  • Teoloji, belirli bir dini doktrini esas alır ve onun savunusunu yapar.
  • Din felsefesi, dinin temel kavramlarını eleştirel bir şekilde inceler.

15. “Ben kimim?” sorusunun felsefe, bilim ve din açısından nasıl ele alındığını tartışınız.

  • Felsefe: Bireyin öz kimliği ve varoluşsal amacı üzerine yoğunlaşır.
  • Bilim: Biyolojik ve psikolojik açıdan kimliğin oluşumunu inceler.
  • Din: Ruhsal ve manevi bir perspektiften bireyin anlamını açıklar.

16. “Hak, adalet ve özgürlük nedir?”, “İktidarın kaynağı nedir?”, “İdeal devlet düzeni olabilir mi?” problemlerinden hareketle siyaset felsefesinin konusunu açıklayınız.

  • Hak: Bireylerin doğuştan sahip olduğu ve yasalarla korunan temel yetkilerdir.
  • Adalet: Hakların korunması ve eşit dağıtılması sürecidir.
  • Özgürlük: Bireyin, başkalarının haklarını ihlal etmeden hareket edebilme durumudur.
  • İktidarın kaynağı: İktidar, geleneksel olarak ilahi güç, zor kullanımı veya halk iradesine dayanabilir. Demokrasi, iktidarın halkın iradesinden doğduğunu savunur.
  • İdeal devlet düzeni: Felsefi olarak Platon, adil bir yöneticinin olduğu düzeni savunurken, Locke ve Rousseau gibi filozoflar halkın yönetime katılmasını esas alır.

17. Geçmişten günümüze egemenlik sorununu temel hak ve özgürlükler açısından tartışınız.

Egemenlik kavramı tarih boyunca monarşiler, teokrasiler, oligarşiler ve demokrasiler tarafından farklı şekillerde uygulanmıştır. Modern demokrasilerde egemenlik halkın elinde olup, insan hakları ve özgürlükler anayasal güvence altına alınmıştır. Ancak, otoriter rejimlerde bu haklar ihlal edilebilir.

18. Ülkemizde yaşanan sorunlardan birini araştırarak bu sorunu birey, toplum ve devlet ilişkileri bağlamında tartışınız.

Örneğin, eğitim sistemiyle ilgili sorunlar birey, toplum ve devlet arasındaki ilişkiler bağlamında ele alınabilir. Bireylerin eğitime erişimi, toplumun kalkınması ve devletin eğitime ayırdığı kaynaklar bu ilişkinin temel unsurlarıdır. Devletin yeterli yatırımı yapmaması, toplumun gelecekte nitelikli bireyler yetiştirme sürecini olumsuz etkileyebilir.

19. “Güzel nedir?”, “Sanat nedir?”, “Sanat eserinin özellikleri nelerdir?” problemlerinden hareketle sanat felsefesinin konusunu açıklayınız.

  • Güzel: Felsefi olarak öznel bir kavram olup, bireyin estetik algısına göre değişir.
  • Sanat: İnsan yaratıcılığının ve estetik değerlerin bir dışavurumudur.
  • Sanat eserinin özellikleri: Özgünlük, estetik değer ve duygu aktarımı sanat eserinin temel bileşenlerindendir.

20. Felsefi bir metin bularak bu metin üzerinden sanat ve duyarlılık ilişkisini yorumlayınız.

Sanat ve duyarlılık arasındaki ilişki, sanatın bireylerin duygularını harekete geçirme gücünden gelir. Sanat eserleri, toplumun duyarlılığını artırarak kültürel gelişime katkı sağlar.

21. Yaşadığınız şehrin mimari yapısını güzel buluyor musunuz? Nedenleriyle tartışınız.

Şehrin mimari yapısı, tarihi dokusu, estetik yapılar ve modern kentleşme unsurları açısından değerlendirilebilir. Geleneksel ve modern mimarinin uyumlu olduğu şehirler estetik olarak daha tatmin edici bulunabilir. Ancak plansız kentleşme, betonlaşma ve tarihi dokunun tahrip edilmesi gibi unsurlar, estetik algıyı olumsuz etkileyebilir.

Ç. Aşağıda verilen cümlelerdeki boşluk bırakılan yerlere doğru ifadeleri yazınız.

1. Varlığın, insan zihninden bağımsız olarak dış dünyada bir gerçekliği olduğunu iddia eden görüşe gerçekçilik (realizm) denir.
2. Varlığı oluşturan unsurun ruh olduğunu ileri sürenler, idealist düşünce başlığı altında değerlendirilir.
3. Demokritos’a göre varlık atomlar meydana gelir
4. Kuşkucuların tersine dogmatikler doğru bilgiye ulaşılabileceğini savunurlar.
5. Doğru bilgiye, çözümleyici (analitik) felsefe ekolüne göre dil çözümlemeleri kullanılarak ulaşabilir.
6. Doğru bilginin uygunluk olduğunu ileri sürenler, doğruluğu gerçeklikle olan bağı doğrultusunda değerlendirirler.
7. Bilimsel yaklaşımda konular nesnel olduğu kadar eleştirici bir şekilde değerlendirilir.
8. Bilimsel yöntemdeki iki aşamadan birisi betimleme diğeriyse açıklama aşamasıdır.
9. Açıklama aşamasında, genellemeler kullanılarak konu hakkında bir varsayım (hipotez) oluşturulur.
10. Fransız filozof Henri Bergson için sezgi iyinin ve kötünün ölçütüdür.
11. Aklını kullanarak bilinçli ve özgür bir seçimle davranışta bulunan insan, bu davranışın sonuçlarını kabul eder yani o sorumluluk sahibidir.
12. Evrensel ahlak yasasının varlığını kabul etmeyenler ahlakın birey bağlı olarak meydana geldiğini ileri sürerler.
13. Tanrı kanıtlamalarından olan kozmolojik argüman hareket etmeyen hareket ettiriciden, ilk nedenin varlığından bahsedilir.
14. Platon ruhun ölümsüz olduğunu iddia eder.
15. “Her şey Tanrı’dadır.” anlayışını kabul eden panenteizm için Tanrı evrene hem aşkın hem de içkindir.
16. Aristoteles’e göre adalet insanların ilişkilerinde meydana çıktığı ve ötekinin iyiliğini amaçladığı için öncelikle erdem olarak görülür.
17. Toplumdaki kişilerin katılımı sonucunda getirilen sınırlamalardan sosyal yapının oluştuğunu iddia eden görüşe toplum sözleşmesi denir.
18. Platon ve onun öğrencisi olan Aristoteles, iktidarın kaynağını, insanların kendilerini ihtiyacına koruma dayandırarak yanıtlarlar.

D. Aşağıdaki soruların doğru cevabını işaretleyiniz.

1. Hafta sonu ailemle birlikte, aylardır beklediğimiz filmin gösterimi için soluğu sinema salonunda aldık. Herkes heyecanlıydı ve film başladı… Salondaki herkes ya da en azından birçoğu bence filmin heyecanına kapılmıştı, ben ise kafamın hemen üzerinde yer alan projeksiyon cihazına takılmıştım. Projeksiyon cihazından çıkan görüntünün, beyaz perdeye yansıdığını görüyordum. Sonra da ansızın yıllar önce lisede felsefe öğretmenimin Platon felsefesini anlatırken verdiği örneği hatırladım. Yanlış anımsamıyorsam öğretmenim Platon’un varlık anlayışını anlatırken somut dünyanın, gerçekliğin ancak yansıması olduğunu bize sinema örneği ile anlatıp gerçek ile gördüğümüzün aynı olmadığını söylemişti.

Bu parçada anlatılanlar ile aşağıdaki görüşlerden hangisi örtüşmez?

A) Akılsal olan ile gerçek olan arasında bir farklılıktan söz edilemez.
B) Her şey, düşünce dünyasından pay aldığı sürece gerçektir.
C) Varlık dünyası, düşünüp tasarlayabildiklerimizden ibarettir.
D) Düşüncelerin varoluşunda olgusal süreçler söz konusudur.
E) Gerçek, zihinden bağımsız bir şekilde ortaya çıkamaz.
Cevap: D

2. Aristoteles’e göre bir varlığın oluşumu belirli sebep ve maksatlar içinde gerçekleşir ve o, bu durumu dört neden öğretisi ile açıklar. Mesela bir heykel düşünelim. Bu heykelin maddi bir nedeni olmalıdır ki bu da kildir. Bunun dışında heykelin şekil alması gerekir ki bu da varlığın formel nedenidir. Heykel kendi kendini yoktan var edemeyeceğine göre bir heykeltıraşın olması gerekir. İşte bu da varlığın maddi yani etkin nedenidir. Geriye son olarak bu heykelin ne için yapılacağı sorusu kalıyor. Bu soruya da sanatsal bir kaygı ile yapılacağı yanıtını verirsek bu da varlığın ereksel sebebi olur.

Bu parçada anlatılanlar aşağıdaki sorulardan hangisine cevap niteliğindedir?

A) Varlık var mıdır?
B) Kaç çeşit varlık vardır?
C) Varlığın mahiyeti nedir?
D) Varoluşun bir anlamı var mıdır?
E) Varlıkta bir amaçlılıktan bahsedilebilir mi?
Cevap: E

3. Aşağıdakilerden hangisi kuşkucu düşünürlerden biri değildir?

A) Demokritos B) Gorgias C) Parmenides D) Protagoras E) Sokrates
Cevap: E

4. Filozof, bir bilim insanı gibi değildir. Örneğin madde ve enerjiyi inceleyen bir fizikçi maddi dünyanın gerçekliğinden emindir ve aksini düşünmez. Oysaki filozof herkesin hemfikir olduğu birçok şeyden şüphe eder ve gerçekten bir şeyin olup olmadığı üzerine düşünür. Mesela hem bir dinî hem de felsefi öğreti olan Taoizmin temsilcisi Lao Tse, dış dünyada her şeyde çelişkisel süreçler olduğunu,var olduğunu düşündüğümüz şeylerin aslında bir yanıltıcılığı kendinde barındırdığını söylemiştir.

Buna göre Lao Tse’nin aşağıdaki yargılardan hangisine karşı olması beklenir?

A) Varlık, var değildir.
B) Var olmak için algılanmış olmak zorunludur.
C) Gerçeklik ile ilgili zıt fikirler ileri sürülebilir.
D) Hiçbir şey hakkında kesin konuşmamak gerekir.
E) Kendisinden kuşku duyulmayan hiçbir şey yoktur.
Cevap: B

5. Sokrates, doğuştan bilgilerin mümkün olduğunu, öğretmenin öğrencisine herhangi bir şeyi öğretemeyeceğini ancak hatırlatacağını ve bunu düşünme gücü ile gerçekleştirebileceğini söylemiştir. Ondan binlerce yıl sonra yaşayan John Locke ise bilginin deney ve duyumsal süreçlerle oluştuğunu belirtmiş. Aydınlanmanın büyük filozofu Kant ise bilgi için ne tek başına aklın ne de tek başına deneyin yeterli olduğunu ve bu iki yetinin sentezlenmesi gerektiğini söylemiştir.

Bu parçada anlatılanlar aşağıdaki sorulardan hangisine yönelik yanıt içermektedir?

A) Bilginin işlevi nedir?
B) Bilginin bir sınırı var mıdır?
C) Bilginin kaynağında ne vardır?
D) Doğru bir bilgi mümkün müdür?
E) Doğru bilginin ölçütleri nelerdir?
Cevap: C

6. Orta Çağda yaşıyor olsaydık şüphesiz ki evrenin merkezinde Dünya’nın sabit bir şekilde durduğunu ve Güneş’in onun etrafında döndüğünü kabul edecektik. Nitekim İlk Çağ’da yaşayan Aristoteles ve Batlamyus gibi düşünürler tarafından dile getirilen “Dünya Merkezli Sistem”, kilisenin temel doktriniydi ve yeni düşüncelere kapalı olarak insanların çoğu tarafından benimseniyordu. Ta ki Kopernik adında bir bilim insanı çıkana ve “Yanılıyorsunuz, evrenin merkezinde Dünya değil, Güneş var.” diyene kadar. Modern bilim de aslında Kopernik’i kısmen haklı çıkarmıştır ve Güneş’in merkezde olduğunu bizlere söylemiştir. Bu durum da aslında bize çoğunluğun söylediğinin her zaman doğru olamayabileceği tezini haklı çıkarmaktadır.

Bu parçada aşağıdaki doğruluk ölçütlerinden hangisi eleştirilmektedir?

A) Apaçıklık B) Tutarlılık C) Tümel uzlaşım D) Uygunluk E) Yarar
Cevap: C

7. Aşağıdakilerden hangisinde bilimsel bilgiyle ilgili bir konudan bahsedilmemektedir?

A) İnsanın, varlığın işleyişini anlamasına yardım eder.
B) Bilimsel bilginin amacı bilginin kendisine ulaşmaktır.
C) Bilimsel bilginin oluşmasında merak önemli bir yere sahiptir.
D) Öncelikle teknolojik gelişmelerin ortaya çıkması için yapılır.
E) İnsanların ve olayların nasıl değerlendirileceğine dair bir yöntem sunar.
Cevap: D

8. Felsefe ve bilim arasında yapılan ayrımla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?

A) Bilim, varlığı her yönüyle anlamaya çalışır; felsefe ise varlığı belli bir alanda ve belli yöntemlere dayalı olarak açıklamak için uğraşır.
B) Felsefe aklın yanında duyguyu, sezgiyi de kullanırken bilim duygudan ve sezgiden uzak, nesnel, akılsal, olgulara dayalı tavrı benimser.
C) Felsefe, varlığı anlamlandırma çabasında bilimden farklı olarak deneyime konu olmayan metafizik unsurları da kullanır.
D) Felsefi bilgide ölçülebilir olmak temel ölçüt değilken bilimsel bilgide temel kıstas ölçülebilir olmaktır.
E) Bilimsel alanda elde edinilen bilgide değerler alanı felsefi bilgideki yeri kadar önem teşkil etmediği gibi o kadar etkin de değildir.
Cevap: A

9. Aşağıdakilerden hangisi evrensel ahlak yasasının objektif (nesnel) kriterlere göre belirlendiğini kabul eden filozoflardan biri değildir?

A) Bentham B) Kant C) Platon D) Sokrates E) Spinoza
Cevap: A

10. Aşağıdakilerden hangisi teolojinin özelliklerinden biri değildir?

A) Kabul edilen inancın (dinin), diğer inançlara karşı savunusu yapılır.
B) Kabul edilen inancın (dinin) uygulamalarını araştırır.
C) İnanç merkezli bir yaklaşım benimsenir.
D) Ulaşılan sonuçlar kesinlik içermez.
E) Dogmatiktir.
Cevap: D

11. Aşağıdaki düşünürlerden hangisi, mutlulukla insanın yaratılması arasındaki ilişkiyi kurarak ölümden sonra yaşamın devam edeceğini ispatlamaya çalışmıştır?

A) Ayer B) Hume C) Kant D) Russell E) St. Thomas
Cevap: E

12. Aşağıdaki düşünürlerden hangisi insanların özgür olabilmesinin, ekonomik kaynakları kontrol edebilmeleriyle mümkün olduğunu savunur?

A) Hegel B) Hume C) Marks D) Platon E) Sartre
Cevap: C

13. Aşağıdaki düşünürlerden hangisi ideal bir düzenin olabileceğini savunur?

A) Bakunin B) Gorgias C) Locke D) Proudhon E) Protagoras
Cevap: C

14. Aşağıdaki düşünürlerden hangisi devletin kaynağını Tanrı ile ilişkilendirerek açıklar?

A) Aristoteles B) Augustinus C) Hobbes D) Locke E) Rousseau
Cevap: B

15. Aşağıdakilerden hangisi bir sanat eserinin özelliği değildir?

A) Sanat eseri insanda estetik haz uyandırır.
B) Sanat eseri, sanatçının yaratıcılığının ifadesidir.
C) Bir sanat eseri aynı zamanda tek olan üründür.
D) Sanat eserini sanatçıdan bir başkası da aynı şekilde yapabilir.
E) Sanat eseri olarak değerlendirilen her ürün özgün olmak durumundadır.
Cevap: D

16. Aşağıdaki görüşlerden hangisinde asıl güzel olanın sanattaki güzellik olduğu iddia edilir?

A) Empiristler B) Natüralistler C) Rasyonalistler D) Realistler E) Romantikler
Cevap: E

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.