10. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 102-103 Cevapları Meb Yayınları

10. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 102-103 Cevapları Meb Yayınları
10. Sınıf Matematik Ders Kitabı 102-103. sayfa cevapları: Su tasarrufu konulu iki kategorik değişkenli istatistiksel araştırma soruları. Çocuk var/yok ve hane büyüklüğü değişkenlerine göre hazırlanan tablo ve örnek çözümler.

10. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 102-103 Cevapları (MEB Yayınları)

Konu: İki Kategorik Değişkenli Veri Toplamayı Gerektiren Araştırma Sorusu Oluşturma


1. Soru: Tabloda boş bırakılan sütuna kişi başı su tüketimi bilgilerini hesaplayarak uygun alanlara yazınız.

Cevap: Kişi başı günlük su tüketimi, (Son Endeks - İlk Endeks) farkının 30 güne ve hane kişi sayısına bölünmesiyle bulunur.
Buna göre hesaplamalar şöyledir:

Tablo: Su Tüketim Verileri

Daire No Hanede Yaşayan Kişi Sayısı Çocuk Var/Yok İlk Endeks (m³) Son Endeks (m³) Kişi Başı Günlük Su Tüketimi (m³) Kişi Başı Günlük Su Tüketimi (Litre)
1 3 Var 611 619 (619 - 611) ÷ (3 × 30) = 0.089 89 Litre
2 5 Var 927 940 (940 - 927) ÷ (5 × 30) = 0.087 87 Litre
3 1 Yok 355 357 (357 - 355) ÷ (1 × 30) = 0.067 67 Litre
4 4 Yok 823 832 (832 - 823) ÷ (4 × 30) = 0.075 75 Litre
5 2 Yok 647 650 (650 - 647) ÷ (2 × 30) = 0.050 50 Litre
6 8 Var 1256 1277 (1277 - 1256) ÷ (8 × 30) = 0.087 87 Litre
7 6 Var 1190 1210 (1210 - 1190) ÷ (6 × 30) = 0.079 79 Litre
8 7 Var 1350 1361 (1361 - 1350) ÷ (7 × 30) = 0.081 81 Litre
9 3 Yok 520 527 (527 - 520) ÷ (3 × 30) = 0.078 78 Litre
10 4 Var 426 436 (436 - 426) ÷ (4 × 30) = 0.083 83 Litre

Hesaplama Açıklamaları :

  • 1. Daire: (619−611) ÷ (3×30) = 0.089 m³ → 89 Litre
  • 2. Daire: (940−927) ÷ (5×30) = 0.087 m³ → 87 Litre
  • 3. Daire: (357−355) ÷ (1×30) = 0.067 m³ → 67 Litre
  • 4. Daire: (832−823) ÷ (4×30) = 0.075 m³ → 75 Litre
  • 5. Daire: (650−647) ÷ (2×30) = 0.050 m³ → 50 Litre
  • 6. Daire: (1277−1256) ÷ (8×30) = 0.087 m³ → 87 Litre
  • 7. Daire: (1210−1190) ÷ (6×30) = 0.079 m³ → 79 Litre
  • 8. Daire: (1361−1350) ÷ (7×30) = 0.081 m³ → 81 Litre
  • 9. Daire: (527−520) ÷ (3×30) = 0.078 m³ → 78 Litre
  • 10. Daire: (436−426) ÷ (4×30) = 0.083 m³ → 83 Litre

2. Soru:

Tablodaki su tüketimi bilgilerinden yola çıkarak kişi başı günlük 80 litre su tüketimi göz önünde bulundurulduğunda, günde hangi hanelerde suyun tasarruflu kullanıldığı söylenebilir?

Cevap: Dünya Sağlık Örgütü (WHO) verilerine göre bir kişinin günlük ortalama su ihtiyacı 80 litredir.
Buna göre kişi başı su tüketimi 80 litreden az olan haneler tasarruflu su kullanan haneler olarak kabul edilir.

Tasarruflu su kullanan haneler: 3, 4, 5 ve 9 numaralı dairelerdir.
Bu haneler, ortalama tüketimin altında kalarak suyu daha bilinçli ve dengeli kullanmaktadır.


3. Soru:

Duru, kişilerin evde su tasarrufu yapma davranışlarının hangi kriterlerle ilişkili olduğunu merak ederek bu konuda araştırma yapmak istemiştir.
Buna göre Duru’nun su tasarrufu ile ilgili hangi kategorik değişkenlere göre araştırma yapabileceği hakkındaki görüşlerinizi arkadaşlarınızla tartışınız.
Tartışmalarınız sonucunda Duru’nun çalışması için oluşturabileceğiniz araştırma sorularına örnekler yazınız.
Sorularınızı verilen tabloyu kullanarak iki kategorik değişkenli istatistiksel araştırma sorularında bulunması gereken ölçütlere göre inceleyiniz.

Cevap: Araştırma yapılırken seçilecek değişkenlerin iki kategorik değişken olması gerekir.
Bu değişkenler ölçülebilir, gözlemlenebilir, ancak sayısal bir değer değil sınıflandırılabilir nitelikte olmalıdır.

Duru’nun araştırmasında kullanılabilecek değişken örnekleri:

  • Çocuk var/yok
  • Su tasarrufu yapılmış/yapılmamış
  • Hane büyüklüğü (az, orta, kalabalık)

Oluşturulabilecek iki kategorik değişkenli araştırma soruları:

  1. Evde çocuk bulunması ile su tasarrufu yapma durumu arasında bir ilişki var mıdır?
  2. Hane büyüklüğü (az, orta, kalabalık) ile su tasarrufu yapma durumu arasında bir ilişki var mıdır?

4. Soru: Aşağıdaki tabloya göre araştırma sorusunun verilen ölçütleri karşılayıp karşılamadığı hakkındaki fikirlerinizi yazınız.

Araştırma Sorusu Ölçütleri Sorunun İlgili Ölçütü Karşılayıp Karşılamadığına Dair Fikirleriniz
Açık ve net olmalıdır. Evet, iki değişken (“çocuk var/yok” ve “su tasarrufu var/yok”) net biçimde belirlenmiştir.
Araştırmaya değer olmalıdır. Günümüzde su tasarrufu küresel ölçekte önemli bir çevre sorunu olduğundan araştırmaya değerdir.
İlgilenilen grup açık olmalıdır. Evren olarak “sitedeki haneler” belirlenmiştir. Araştırma grubu açık ve nettir.
Değişken açık bir şekilde görülmelidir. Değişkenler net biçimde tanımlanmıştır: “çocuk var/yok” ve “su tasarrufu var/yok”.
Veri toplanabilir olmalıdır. Faturalar veya bireysel anketlerle kolayca veri toplanabilir.
Değişebilirliği yansıtmalıdır. Haneler arasında farklı çocuk sayısı ve su tüketim miktarları bulunduğu için değişkenlik vardır.
Odaklanan grup araştırma yapılmasına imkân vermelidir. Site sakinlerinden görüşme ya da su faturaları üzerinden araştırma yapılabilir.
Kategorik veri toplamaya uygun olmalıdır. Her iki değişken de sınıflandırılabilir (kategorik) olduğundan uygundur.

Genel Değerlendirme: Bu etkinlikte “su tasarrufu” konusuyla ilgili iki kategorik değişkenli araştırma sorusu oluşturulmuştur.
Amaç, öğrencilerin istatistiksel düşünme, veri toplama ve analiz yapma becerilerini geliştirmektir.
Ayrıca, çevre bilincinin artırılması ve su kaynaklarının sürdürülebilir kullanımı açısından önemli bir örnektir.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.