11. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 136-137-138-139-140 Cevapları Gizem Yayıncılık
2. Metin Öfke İle Başaçıkma: Bilişsel Davranışçı Terapilere Dayalı Bir Program
Soru: “Keskin sirke küpüne zarar.”, “Öfkeyle kalkan zararla oturur.” gibi öfke ile ilgili atasözlerimizi araştırınız. Bulduğunuz atasözlerini sınıfınızda küme çalışması yaparak değerlendiriniz. Atalarımızın bizleri öfkeden niçin uzak tutmak istediklerini grup sözcünüz aracılığıyla dile getiriniz.
Öfke ile ilgili atasözlerimiz, insanlara öfkenin zararlarını anlatır ve sabırlı olmaları gerektiğini vurgular. Örneğin, "Öfkeyle kalkan zararla oturur" atasözü, ani öfkenin olumsuz sonuçlar doğurabileceğini ifade eder.
Türk atasözleri, insanların duygusal davranışlarının sonuçlarını derin bir bilgelikle ele alır. Öfke ile ilgili atasözler, bireyleri aceleci ve kontrolsüz tepkilerden uzak durmaya çağırır. "Keskin sirke küpüne zarar" atasözü, öfkenin yalnızca çevreye değil, aynı zamanda öfkelenen kişiye de zarar verdiğini anlatır. "Sabır acıdır, meyvesi tatlıdır" sözü ise sabırlı olmanın uzun vadede daha olumlu sonuçlar getireceğini vurgular. Bu tür atasözleri, bireylerin öfke yerine sağduyu ile hareket ederek toplumsal uyumu ve bireysel mutluluğu sağlamaları gerektiğine işaret eder.
Metni Anlama ve Çözümleme Cevapları
Soru 1: Bu metinden alınan cümledeki altı çizili kelimelerin anlamlarını bağlamdan hareketle tahmin ediniz ve sözlüklerden kontrol ediniz.
Uyarmak
- Tahminim: Bir duyguyu harekete geçirmek
- TDK Sözlük: Bir tepki oluşturmak
Senaryo
- Tahminim: Ortaya çıkabilecek bazı sonuçlar
- TDK Sözlük: Herhangi bir konuda düşünüp tasarlanan olaylar dizisi
Vurgu
- Tahminim: Dikkat çekmek
- TDK Sözlük: Bir yazı veya konuşmada sürekli olarak öne sürülen, önemle belirtilmek istenen düşünceye dikkati çekmek, belli bir noktayı altını çizerek belirtmek.
Soru 2 : Bu metinde yazar ile anlatıcı niçin aynı ve gerçek bir kişidir? Açıklayınız.
Cevap: Bu makalede yazar, kendi araştırmasını anlattığı için yazar ile anlatıcı aynı kişidir. Yazar, akademik bir konuyu ele aldığından gerçek bir kişidir ve araştırma sonuçlarını paylaşır.
Soru 3: Okuduğunuz makaleden yardımcı düşüncelere örnekler bulunuz. Metnin ana düşüncesini söyleyiniz.
Cevap: Yardımcı Düşünceler:
- Öfkenin kaygı ve depresyon gibi diğer duygusal problemlerle eş değer ölçüde zarar verebileceği
- Öfkenin azaltılmasında sosyal becerilerin yeri
- Bazı terapi çeşitlerinin öfke kontrolünde kullanıldığı
Ana Düşünce: Bilişsel davranışçı terapilerle öfkeyle başa çıkma yöntemlerinin bireylere fayda sağlayacağıdır.
Soru 4: Bu makalenin içeriğini doğal, toplumsal veya bireysel gerçeklik açısından değerlendiriniz.
Cevap: Bu makale bireysel gerçeklik açısından öfkeyle başa çıkma yöntemlerini ele alır. Toplumsal açıdan bireylerin bu yöntemlerle daha sağlıklı ilişkiler kuracağı vurgulanır. Doğal gerçeklik bağlamında ise insanın öfke duygusunun evrensel bir tepki olduğu belirtilir.
Soru 5: Sizce bu makale; konusu, amacı ve hedef kitlesi açısından güncel bir metin midir? Açıklayınız.
Cevap: Evet, makale günceldir çünkü öfke yönetimi modern toplumlarda sıkça karşılaşılan bir sorundur. Konu bireylerin daha iyi bir yaşam sürmesine yardımcı olmayı amaçlar.
Soru 6: Okuduğunuz makalede yazarın konuya ve okura yönelik yaklaşımını belirleyerek ilgili kutucukları işaretleyiniz. Yazarın bu yaklaşımının bakış açısını nasıl etkilediğini açıklayınız.
- (✓) Yazar tarafsızdır.
- (✓) Yazar okuru yönlendirmiştir.
- (✓) Yazar nesnel değerlendirmelerde bulunmuştur.
- ( ) Yazar öznel değerlendirmelerde bulunmuştur.
Yazarın yaklaşımı, metne nesnel bir bakış açısı kazandırmıştır. Bu, metnin bilimsel bir içerikle yazıldığını ve güvenilir olduğunu gösterir.
Soru 7: Aşağıdaki tabloda bu metnin üslup özellikleriyle ilgili bazı ifadeler verilmiştir. Bunlara yönelik gerekli açıklamaları ilgili kutucuklara yazınız.
Üslup Özellikleri | Çünkü |
---|---|
Söz sanatlarından uzak durulmuştur. | Akademik bir metindir ve bilimsel verilerle yazılmıştır. |
Devrik cümle kullanımından uzak durulmuştur. | Cümleler anlaşılır ve düz bir şekilde yazılmıştır. |
Kelimeler gerçek anlamlarında kullanılmıştır. | Bilimsel ve teknik bir dil kullanılmıştır. |
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.