11. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 14-15-16-17-18 Cevapları Meb Yayınları
Okuma Çalışmaları - Hazırlık Cevapları
1. Aşağıda edebiyat ve toplum ilişkisini ifade eden sözler verilmiştir. Bu sözlerden ne anladığınızı ifade ediniz.
1- Sözlerden Anladığınız İfade Ediniz:
- Mustafa Kemal Atatürk'ün Sözü: Atatürk, edebiyatın bir ulusun ruhunu yansıtan ve onu yücelten bir araç olduğunu vurgulamaktadır. Edebiyat, milletin özünü ve kimliğini koruyan, kollayan bir güçtür.
- Yaşar Kemal'in Sözü: Yaşar Kemal, bozulmuş bir edebiyatın, bozulmuş bir toplumun göstergesi olduğunu ifade eder. Sağlam ve etkili bir edebiyatın toplumun sorunlarına karşı mücadele etmesi gerektiğini belirtir.
- Haldun Taner'in Sözü: Taner, edebiyatın sosyal meselelerle ilgilenmesi gerektiğini savunur. Edebiyat, çevresel ve sosyal konuları ele alarak toplumun eksikliklerini giderebilir ve ona yön verebilir.
2- Sanat ve Edebiyatın Toplum Üzerindeki Etkisi:
Sanat ve edebiyat, toplumun düşünce yapısını, değerlerini ve kültürel birikimini şekillendirir. Örneğin, Rönesans dönemi gibi zamanlarda sanatçılar, özgürlük ve yenilikçi düşüncelerle topluma yeni bir ufuk açmışlardır. Sanat ve edebiyat, toplumda değişim ve gelişimi tetikleyebilir, toplumsal olaylara karşı bir duruş sergileyebilir. Bu nedenle, sanatın ve edebiyatın etkisi, toplumun yapısına ve değerlerine doğrudan yansır.
Metni Anlama ve Çözümleme: Kısa Cevaplar
1- Ayna ve Toplum adlı metnin konusu, amacı ve hedef kitlesi arasında nasıl bir ilişki kurulabilir(egitim.net.tr)?
Metnin konusu, edebiyat ve toplum arasındaki ilişkiyi ele alır. Amacı, edebiyatın topluma nasıl ayna tuttuğunu ve toplumsal gerçekleri yansıttığını açıklamaktır. Hedef kitlesi, edebiyatla ilgilenen öğrenciler ve akademisyenler olup, metin onların bu konudaki anlayışını derinleştirmeyi amaçlar.
2- Metinde ortaya konulan yorum ve görüşleri; geçerlilik ve doğruluk açısından değerlendiriniz.
Metindeki yorumlar ve görüşler, edebiyatın toplum üzerindeki etkisini ve yansıma gücünü gerçekçi bir bakış açısıyla ele alır. Geçerli ve doğru olarak değerlendirilebilir çünkü edebiyatın toplumu yansıtan bir sanat olduğu kabul görmüş bir düşüncedir.
3- Metinle ilgili beğeni, tespit ve eleştirilerinizi gerekçelendirerek ifade ediniz.
Metin, edebiyatın topluma olan etkisini açık ve anlaşılır bir şekilde ele alması bakımından beğenilmiştir. Ancak, daha fazla örnek ve farklı görüşlere yer verilerek metin zenginleştirilebilirdi.
4- Metinde anlatılanları tutarlılık açısından değerlendiriniz.
Metinde anlatılanlar tutarlıdır; çünkü tüm argümanlar edebiyatın toplumla olan ilişkisini ve karşılıklı etkileşimini destekler niteliktedir.
5- Metinde içeriğin doğal, toplumsal veya bireysel gerçeklikle ilişkisini açıklayınız.
Metin, toplumsal gerçekliği ele alır ve edebiyatın toplumsal gerçekliği nasıl yansıttığını ve toplum üzerindeki etkisini açıklar. Bireysel gerçeklik ise yazarın kişisel bakış açısıyla metne yansıtılmıştır.
6- Metnin ana düşüncesini ve yardımcı düşüncelerini belirleyiniz.
Ana düşünce: Edebiyat, topluma bir ayna tutar ve toplumsal gerçekliği yansıtır.
Yardımcı düşünceler:
- Edebiyat, bireysel ve toplumsal deneyimlerin bir yansımasıdır.
- Yazarın kişisel görüşleri ve deneyimleri edebi eserlere yansır.
- Edebiyat, toplumsal değişimleri ve olayları kayıt altına alarak tarihsel bir belge niteliği taşır.
Etkinlik: Düşünceyi Geliştirme Yolları
a. Düşünceyi Geliştirme Yollarının Özellikleri
- Tanımlama: Kavramları ya da terimleri açıklamak ve onları anlaşılır kılmak için kullanılır. Tanımlama, okuyucunun belirli bir konu hakkında net bir fikir edinmesini sağlar.
- Karşılaştırma: İki veya daha fazla öğe arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları vurgulamak için kullanılır. Karşılaştırma, konuyu daha anlaşılır ve ilgi çekici hale getirmek için farklı bakış açılarını sunar.
- Tanık Gösterme: Bir iddiayı desteklemek için uzman görüşü veya güvenilir kaynaklardan alıntılar yapılmasıdır. Tanık gösterme, metne güvenilirlik ve otorite kazandırır.
- Benzetme: Bir kavramı veya durumu daha iyi açıklamak için, bilinen bir şeyle kıyaslayarak anlatma yöntemidir. Benzetme, okuyucunun metni daha iyi anlamasını sağlar ve metni daha etkileyici hale getirir.
b. "Ayna ve Toplum" Metninden Düşünceyi Geliştirme Yollarına Uygun Örnekler
- Tanımlama Örneği: "Roman, uzun bir yol boyunca dolaştırılan aynadır." ifadesi, "roman" kavramının bir metafor kullanılarak tanımlanmasıdır.
- Karşılaştırma Örneği: "Aydınlık olan ön tarafında suretimize bakıp kendimize çeki düzen veririz; arkaya, sağa, sola bakıp yansımaları izleriz." cümlesinde, aynanın iki farklı yönü karşılaştırılmaktadır.
- Tanık Gösterme Örneği: "Çok zaman Stendhal’ın Kırmızı ve Siyah’ında geçen meşhur cümle anılır..." ifadesi, Stendhal’ın otoritesine başvurularak tanık gösterme yöntemi kullanılmıştır.
- Benzetme Örneği: "Bir edebiyat eserindeki izdüşümler, yansımalar, yankılar... aynada görülenlere benzer." cümlesi, edebiyatın işlevinin bir aynaya benzetilmesiyle yapılmış bir benzetmedir.
c. Düşünceyi Geliştirme Yollarının Parçadaki İşlevleri
- Tanımlama: Metnin ana temasını netleştirir ve okuyucunun roman kavramını bir metafor üzerinden anlamasını sağlar.
- Karşılaştırma: Okuyucuya aynanın farklı yönleri hakkında bilgi verirken, edebiyatın farklı yönlerini de gösterir ve konuyu daha derinlemesine ele alır.
- Tanık Gösterme: Metne güvenilirlik katmakta ve yazarın görüşlerini desteklemek için yetkin bir kaynağa başvurur.
- Benzetme: Edebiyatın toplumla olan ilişkisini somut bir nesneyle, yani aynayla kıyaslayarak daha etkileyici ve anlaşılır kılar.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.