11. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 16-21-22-23-24-25 Cevapları Gizem Yayıncılık
Hazırlık Cevapları Sayfa 16
Kısa cevap: Tablolar, farklı sanat akımlarını yansıtarak izleyicide çeşitli duygular uyandırıyor. Monet'nin doğaya olan sevgisi huzur verirken, Picasso'nun soyut çalışması modern dünyanın karmaşıklığını yansıtır. Dali'nin sürrealist eseri hayal gücüne vurgu yaparken, David'in tarihi tablosu gerçekçi bir anlatım sunar. Bu eserler, sanatın farklı bakış açılarını ve dönemlerini temsil ediyor.
Tablolar, farklı sanat akımlarını yansıtarak her biri kendi döneminin kültürel, siyasi ve sosyal durumlarını resmediyor. Örneğin, Claude Monet'nin "Gelincikler" tablosu, doğanın güzelliğini ve huzurunu yansıtırken, Pablo Picasso'nun "Horta İmaşateşi" adlı eseri ise modernizm ve soyut düşünceyi temsil eder. Tablolar arasında bariz bir estetik fark bulunur. Salvador Dali’nin "Belleğin Azmi" eseri, sürrealizmin hayal dünyasını ve bilinçaltını vurgularken, Jacques-Louis David'in "Napolyon’un Taç Giyme Töreni" tablosu daha tarihi ve gerçekçi bir anlatı sunar. Bu tablolar, sanatın farklı yönlerini göstererek izleyicilere hem tarihsel hem de estetik perspektifler sunuyor.
Bu eserler, sanatçının iç dünyasını ve yaşadığı dönemin etkilerini yansıtır. Monet'nin doğaya olan sevgisi, Picasso'nun modern dünyaya eleştirisi ve Dali'nin hayal gücüne yaptığı vurgu, her sanatçının kendi dünyasını ve dönemin zihinsel durumunu temsil ediyor.
Metni Anlama ve Çözümleme Cevapları Sayfa 21
1- Okuduğunuz metnin anlatıcısı niçin yazarın kendisidir?
Yazar, metindeki bilgileri kendi uzmanlık alanına dayandırarak aktardığı için anlatıcı yazarın kendisidir.
2- Edebî Akımlar adlı metinde “Edebî akımlar, ortaya çıktıkları bölgelerdeki sosyal, siyasi ve kültürel hayatların bir sonucudur.” tespiti yapılmıştır. Bu tespite katılır mısınız?
Evet, çünkü edebî akımlar, toplumsal olaylar, siyasi değişimler ve kültürel değerlerle şekillenir.
3- Bu metinde hangi anlatım biçimlerinden sıklıkla yararlanılmıştır?
Açıklayıcı ve tanımlayıcı anlatım kullanılmıştır. Örnek: "Edebî akımlar, sosyal ve kültürel olayların sonucudur."
4- Edebî akımların özellikle Batı dünyasında ortaya çıkmasını ve yayılmasını nasıl değerlendirirsiniz?
Batı dünyası, sanatta yenilikçi ve özgür düşünceyi benimsediği için edebî akımlar burada hızla gelişmiştir.
5- Edebî eserlerin belli bir sanat anlayışı doğrultusunda yazılmasının ne gibi sonuçları vardır?
Sanat eserleri dönemin sosyal ve kültürel koşullarını yansıtarak toplumda etkili olur.
6- Edebî akımların eserlere etkisi hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Edebî akımlar, eserlerin dilini, temasını ve tarzını şekillendirir, sanatçının bakış açısını belirler.
Dil Bilgisi Çalışmaları Sayfa 22
1- Yazım Yanlışlarını Bulma
a. Eğer öyle olsa, zaten bir tarihçi ve sosyolog ile yazar arasında var ola gelen kalın çizgi ortadan kalkmış olurdu.
b. Bunun en belirgin yansıması, Milli Mücadele dönemi Türk edebiyatıdır.
- Düzeltme: “Varola gelen” → var olagelen (Bu ifade bitişik yazılmalıdır.)
- Düzeltme: “Milli” → Millî (Türkçede “millet” kelimesinden türetilen “millî” sözcüğü düzeltme işareti ile yazılır.)
2- Altı Çizili Kelimelerin Yazım Nedenleri
a. Arz etmektedir: Bitişik yazılır, çünkü "arz etmek" bir fiil grubudur ve birleşik bir anlam taşır.
b. Devre dışı: Ayrı yazılır, çünkü “devre” ve “dışı” kelimeleri farklı anlamları olan kelimelerdir; aralarına başka kelimeler de girebilir.
c. Neşredilmiştir: Bitişik yazılır, çünkü Arapça kökenli bir birleşik fiildir ve ayrı yazılma kuralına tabi değildir.
ç. Bilinçaltındaki: Bitişik yazılır, çünkü “bilinç” ve “altı” birlikte birleşik bir isim tamlaması oluşturur.
3- Noktalama Yanlışları
a. Edebiyatın çıkış noktası, malzemesi, elbette hayatın içinden süzülüp gelmektedir; ancak, yazarın zihniyle, muhayyilesiyle birleştiği andan itibaren artık hayat-eser karşıtlığından bahsetmek daha doğru bir yaklaşım gibi görünmektedir.
b. Özellikle savaş dönemlerinde yazılan metinlerin daha milli bir karakter taşıması, edebi eserlerin ve edebi eser yazarının milli meselelerin bir parçasına ve ‘araca’ dönüştürülmesi buna örnek verilebilir.
- Düzeltme: “hayat-eser” → hayat–eser (Uzun çizgi kullanılmalıdır.)
- Düzeltme: ‘araca’ → "araca" (Tek tırnak yerine çift tırnak kullanılmalıdır.)
4- Düzeltme İşareti İnceleme
a. Edebî akımları incelerken o dönemde meydana gelen siyasî ve sosyal olaylar kadar sanat ve düşünce hareketlerini de göz önünde bulundurmak gerekir.
b. Edebi eser olmaksızın ne edebiyat kavramından ne de o kavramın yanında yöresinde bulunan onunla ilgili unsurlardan bahsetmenin imkanı yoktur.
c. Farklı dönemlerde değişen misyonlar üstlendiği ve hayat içindeki rolü bazen merkezi hale gelip bazen kıyıya itildiği için edebiyatın işlevini içinde bulunulan zamana, ortama ve kültür haritasına bakarak belirlemek en doğru yoldur.
- Düzeltme: Edebî ve Siyasî (Her iki kelime de düzeltme işareti ile yazılmalıdır.)
- Düzeltme: Edebî ve imkânı (Düzeltme işareti gereklidir.)
- Düzeltme: merkezî (Merkezî kelimesinde düzeltme işareti olmalıdır.)
Etkinlik Sayfa 24 Cevapları
Aşağıda Cumhuriyet Dönemi yazarlarımızdan Sevinç Çokum’un yazı yazma süreciyle ilgili düşünceleri verilmiştir. Metni okuyunuz. Metinden yazmaya yönelik ilginizi çeken ayrıntıları not ediniz.
Cevap: Sevinç Çokum, yazılarını genellikle gece saatlerinde yazmayı tercih ediyor ve bazen planlı, bazen de plansız şekilde yazmaya başlıyor. Yazılarını birkaç kez düzenleyip, bilgi ve deneyimlerle besliyor. Felsefe, tarih, sosyoloji gibi alanlarla ilgilenerek yazarlığın sevgi ve sağduyu gerektirdiğini vurguluyor.
B. Yazma Tür ve Tekniklerini Uygulama
Okuduğunuz metinlerden hareketle edebiyat ve toplum ilişkisi üzerine kısa bir yazı yazınız.
Edebiyat ve Toplum İlişkisi
Edebiyat ve toplum arasındaki ilişki karşılıklı bir etkileşim üzerine kuruludur. Toplum, sosyal, ekonomik ve kültürel yapısıyla edebi eserlere yön verirken; edebiyat da toplumun düşünce yapısını şekillendirir. Bir yazar, yaşadığı dönemin koşullarından etkilenerek eserler üretir ve bu eserlerde toplumsal sorunlara, insani değerlere veya siyasi olaylara yer verir. Örneğin, Tanzimat Dönemi'nde edebiyat, toplumsal reformların bir yansıması olarak ortaya çıkmıştır. Aynı şekilde, toplum da edebiyatın ortaya koyduğu eleştirilerle gelişme ve değişim sürecine girer.
Edebiyat, bir toplumun geçmişini, geleceğini ve iç dünyasını yansıtırken, toplumun yapısındaki değişiklikler de edebi eserlerin biçimlenmesinde önemli rol oynar. Bu karşılıklı etkileşim, hem edebiyatın zenginleşmesine hem de toplumun kültürel gelişimine katkıda bulunur.
A. Sözlü İletişim Tür ve Tekniklerini Tanıma Sayfa 25 Cevapları
Sanat Akımlarının Farklı Sanat Dallarına Yansıması
Sanat akımları, edebiyat, resim, müzik ve mimari gibi farklı sanat dallarına önemli etkilerde bulunmuştur. Her bir akım, o dönemin sosyal, kültürel ve düşünsel yapısını yansıtarak sanatın her dalında iz bırakmıştır. Örneğin, Romantizm edebiyat ve müzikte duygusallığı, bireyselliği ön plana çıkarırken, resim ve mimaride daha özgür ve dramatik anlatımlara yer vermiştir. Realizm ise sanatçılara gerçekliği ve toplumsal eleştiriyi sunma fırsatı tanımıştır. Bu sunumda, bu sanat akımlarının etkilerini çeşitli görsel ve işitsel ögelerle sizlere aktaracağım.
Sunumumda çeşitli sanat eserlerinden görseller ve müzik parçalarından kesitler kullanarak, sanatın farklı dallarındaki yansımaları görsel ve işitsel açıdan desteklemeyi hedefliyorum.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.