11. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 19-25-26-27-28-29 Cevapları Meb Yayınları
Hazırlık Soruları ve Cevapları
1. Yukarıdaki metinden hareketle edebî akımlarla ilgili zihninizde neler oluştu? İfade ediniz.
Edebî akımlar, yazar ve şairlerin ortak düşüncelerle bir araya geldiği, sanatın farklı dallarını etkileyen kültürel hareketlerdir. Toplumun sosyal ve kültürel yapısıyla doğrudan ilişkilidir.
2. Aşağıdaki sözler size edebî eser kavramının kapsamıyla ilgili neler düşündürmektedir?
- Aristoteles: Edebiyat, gerçeklikten ziyade olasılıklar üzerine kurulmalıdır.
- Racine: Edebiyatın ana amacı duyguları harekete geçirmektir.
- Victor Hugo: Edebiyatta konu sınırlaması yoktur, her şey sanata uygundur.
- Edmond de Goncourt: Romancılar, yaşadıkları dönemi anlatan tarihçilerdir.
- Gustave Flaubert: Sanatçının orijinalliği, küçük ayrıntılarda gizlidir.
Sayfa 25 Cevapları
Metni Anlama ve Çözümleme Cevapları
1. Metinde Geçen Bazı Kelime ve Kelime Gruplarının Anlamları:
Metindeki bilinmeyen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını metnin bağlamından tahmin edip, kaynaklardan doğrulamak gerekir. Örneğin, "determinist" kelimesi, olayların belirli bir sebep-sonuç ilişkisi çerçevesinde geliştiği düşüncesine işaret eder. Anlamını sözlüklerden kontrol edebilirsiniz.
2. “Edebî Akım” Terimi Metnine Göre Bir Edebî Akımın Temel Karakteristiği:
Bir edebî akım, toplumsal, siyasi, kültürel olaylar sonucu ortaya çıkar ve sanatçıları ortak bir düşünce çevresinde birleştirir. Akımlar, sadece edebiyatı değil, sanatın diğer dallarını da etkiler.
3. Edebî Akım Teriminden Anladıklarım:
Edebî akım, belirli bir dönemde sanatçıların, toplumsal olaylardan etkilenerek ortak bir düşünce ve estetik anlayışı etrafında bir araya gelmesidir.
4. Metnin Ana Düşüncesi ve Yardımcı Düşünceler(egitim.net.tr):
- Ana düşünce: Edebî akımlar, sadece edebiyatı değil, toplumun bütününü etkileyen geniş kapsamlı hareketlerdir.
- Yardımcı düşünceler: Edebî akımların oluşmasında toplumsal olaylar, sanatın diğer dallarını da kapsaması, toplumun sosyal ve kültürel değerleri etkili olur.
5. Metinde Yazara Özgü Dil ve Anlatım Özellikleri:
Yazar, metni açıklayıcı bir üslupla kaleme almıştır. Akademik bir dil kullanarak, edebî akımları geniş bir perspektifle açıklamış ve terimlerle desteklemiştir. Anlaşılır ve sade bir dil tercih edilmiştir.
6. “Edebî Akım” Terimi ile “Ayna ve Toplum” Metninin Karşılaştırılması:
Edebî Akım Terimi | Ayna ve Toplum |
---|---|
Tür: Makale | Tür: Deneme |
Biçim: Açıklayıcı | Biçim: Anlatıcı |
Üslup: Resmi ve akademik | Üslup: Denemeye özgü sade ve anlatıcı |
İçerik: Edebî akımların tanımı ve önemi | İçerik: Toplumun ayna rolü ve etkileri |
Etkinlik:
a. “Edebî Akım” Terimi adlı metinde yazarın bakış açısı: Yazar, nesnel ve açıklayıcı bir bakış açısıyla edebî akımları değerlendiriyor.
b. Yazarın konuyu ele alış açısı: Yazar, edebî akımları açıklayıcı bir üslupla ele alıyor. Metinde yönlendirme yapmadan, bilgileri objektif bir şekilde sunuyor.
Sayfa 26 Cevapları
Dil Bilgisi Soruları ve Cevapları:
Birleşik kelimelerin oluşumu ve yazım kuralı:
- Biraz, birkaç, birçoğu, birkaç, herhangi vb. belirsizlik sıfat ve zamirleri gelenekleşmiş olarak bitişik yazılır. Cevap: Birtakım (3)
- Ses düşmesine uğrayan birleşik kelimeler bitişik yazılır. Cevap: Hapsolmak (5)
- Bir topluluğun yöneticisi anlamındaki başı sözüyle oluşturulan belirsiz isim tamlamaları bitişik yazılır. Cevap: Elebaşı (4)
- Etmek, edilmek, eylemek, olmak, olunmak yardımcı fiilleriyle kurulan birleşik filler, ilk kelimesinde herhangi bir ses düşmesi veya türemesine uğramazsa ayrı yazılır. Cevap: Kabul etmek (7)
- Olgun biçimleri tek heceli bazı Arapça kökenli kelimeler etmek, edilmek, eylemek, olmak, olunmak yardımcı fiilleriyle birleşirken ses düşmesi, ses değişmesine veya ses türemesine uğradıklarında bitişik yazılır. Cevap: Anılagelmek (1)
- -a, -e, -i, -u, -ü zarf-fiil ekleriyle bilmek, vermek, kalmak, durmak, gelmek ve yazmak fiilleriyle yapılan tasvir filleri bitişik yazılır. Cevap: Oynayabilmek (9)
Sayfa 27 Cevapları
2. Noktalama işaretlerinin kullanımı ile ilgili kavram haritası
Nokta:
- Kullanım amacı: Tamamlanmış cümlelerin sonuna konur. Bir düşünceyi sonlandırır.
- Metinden uygun örnek: "Sonuçta etkilidir ve değiştirir."
Virgül:
- Kullanım amacı: Sıralanan kelimeler veya kelime gruplarını ayırmak için kullanılır.
- Metinden uygun örnek: "Yüzünüzdeki sivilceleri, saçlarınıza düşen akları, cildinizdeki kırışıklıkları..."
Noktalı virgül:
- Kullanım amacı: Birbiriyle ilişkili cümleleri ayırmak için kullanılır.
- Metinden uygun örnek: "Düşündürür; sabit fikir olur."
Soru işareti:
- Kullanım amacı: Soru bildiren cümlelerin sonuna konur.
- Metinden uygun örnek: "Edebiyat yaptının gücü nedir?"
3. Parçada yazım ve noktalama kurallarına uymayan kullanım:
- Metinde yer alan "Ama" gibi bağlaçlardan önce virgül kullanımı gerekmektedir.
Sayfa 28 Cevapları
Yazma Süreci Aşamaları:
1- Hazırlık:
- Yazılacak metnin teması, konusu, amacı, hedef kitlesi ve türünü belirleme.
- Metinde kullanılacak düşünce, bilgi ve olayları belirleme.
2- Planlama:
- Metnin ana düşüncesini ve iletisini belirleme.
- Ana düşünceyle bağlantılı yardımcı düşünceleri belirleme ve sıralama.
- Yardımcı düşünceleri destekleyen fikirleri geliştirme yollarını belirleme.
3- Taslak Metin Oluşturma:
- Seçilen türe özgü yapı, dil ve anlatım özelliklerine uygun bir taslak metin oluşturma.
4- Düzeltme ve Geliştirme:
- Taslak metni gözden geçirerek akıcılık, açıklık, yalınlık ve duruluk gibi anlatım özelliklerine dikkat etme. Gereken düzeltmeleri yaparak metni geliştirme.
5- Yazılan Metni Paylaşma:
- Metni yüksek sesle okuma, panoda sergileme, dergide yayımlama gibi yollarla paylaşma.
Anlatım Özellikleri:
- Açıklık: Anlatımın belirsizlik taşımaması, herkesin anlayabileceği şekilde net olması.
- Akıcılık: Metnin rahat okunabilir ve anlaşılır olması, okuyucuyu yormadan akması.
- Yalınlık: Sade, anlaşılır ve süssüz bir dil kullanılması, gereksiz ayrıntılardan kaçınılması.
- Duruluk: Gereksiz sözcüklerin kullanılmaması, cümlelerin sade ve anlamlı olması.
Yazma sürecinde dikkat edilmesi gereken bu aşamalar ve anlatım ilkeleri, başarılı bir metin oluşturmanın temelini oluşturur.
Sayfa 29 Cevapları
Yazma Sürecini Uygulama:
Etkinlik:
- a. Okuduğunuz metinlerden hareketle "edebiyat ve toplum ilişkisi" üzerine bir yazı yazmanız isteniyor. Yazma çalışmanızda toplumlar arası kültürel ve dilsel çeşitliliği göz önünde bulundurmanız önemli.
- b. Yazınızı sınıfta okuma, panoda sergileme, elektronik ortamlarda, kitap, dergi ve gazetelerde yayımlama gibi çeşitli yollarla paylaşmanız isteniyor.
Sözlü İletişim Çalışmaları:
Etkinlik:
- Sanat akımlarının edebiyat, resim, müzik ve mimari gibi farklı sanat dallarına nasıl yansıdığı üzerine bir sunum yapmanız gerekiyor.
Sunumunuzda şu yönergeleri takip edin:
- Konuyla ilgili gözlem ve araştırmalar yaparak konuşma metninizi planlayın.
- Sunumunuzu desteklemek için konuya dair görsel veya işitsel araçlar hazırlayın.
- Sesinizi ve beden dilinizi doğru kullanın; etkili bir giriş yaparak dinleyicilerin ilgisini çekin.
- Yazılı, görsel ve işitsel ögeleri dengeli bir şekilde kullanarak sunumunuzu destekleyin.
- Sunumunuzu etkili bir kapanışla bitirin, ana noktaları vurgulayarak sonlandırın.
Bu yönergeler hem yazma sürecinde hem de sözlü iletişim çalışmalarında etkili bir performans sergilemenize yardımcı olacaktır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.