11. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 62-63-64-65-66-67 Cevapları Gizem Yayıncılık
Sayfa 62 Cevapları
Aşağıdaki noktalı yerleri örnekte verildiği gibi doldurunuz, yanlış ifadeleri belirleyerek
ilgili kutucukları örnekteki gibi işaretleyiniz.
CUMHURİYET DÖNEMİ’NDE HİKÂYE
1923-1940 YILLARI
Olay Hikâyesi : Durum hikâyesi de denir.
Durum Hikâyesi : Klasik hikâye de denir.
Olay hikâyesi kaleme alan bazı yazarlar
- Ömer Seyfettin
- Reşat Nuri Güntekin
- Halide Edip Adıvar
- Kenan Hulisi Koray
Durum hikâyesi kaleme alan bazı yazarlar
- Memduh Şevket Esendal
- Sait Faik Abasıyanık
1923-1940 YILLARI ARASI TÜRK HİKÂYECİLİĞİ : Hikâyelerde İstanbul Türkçesi ile süslü bir dil kullanılmıştır.
Bu dönemde öne çıkan bazı yazarlar
• Sabahattin Ali
• Yakup Kadri Karaosmanoğlu
• Refik Halid karay
• Nahit Sırrı Örik
1940-1960 YILLARINDA TÜRK HİKÂYECİLİĞİ : Sanatçılar sadece bir eğilime bağlı kalarak eser vermişlerdir.
Sayfa 63 Cevapları
BİREYİN İÇ DÜNYASINI ESAS ALAN EĞİLİM : İnsanların sıkıntılarının iç dünyalarından
kaynaklandığı anlayışı benimsenir.
Bu eğilime bağlı bazı yazarlar
• Memduh Şevket Esendal
• Peyami Safa
TOPLUMCU GERÇEKÇİ EĞİLİM : Edebiyat, bireysel sorunları yansıtmak için
bir araç olarak kullanılır.
Bu eğilime bağlı bazı yazarlar
• Fakir Baykurt
• Talip Apaydın
• Yaşar Kemal
• Kemal Tahir
• Samim Kocagöz
MODERNİST EĞİLİM : Kent yaşamı içine sıkışan bireyin sorunları konu edilir.
Bu eğilime bağlı bazı yazarlar
• Nezihe Meriç
• Yusuf Atılgan
MİLLÎ VE DİNÎ DUYARLILIKLARI YANSITAN EĞİLİM: Vatan ve din ekseni çevresinde kenetlenmiş bir toplum duyarlılığı oluşturmak hedeflenmiştir.
Bu eğilime bağlı bazı yazarlar
• Sevinç Çokum
• Bahaeddin Erkişi
- Ferit Edgü
- Oğuz Atay
- Hüseyin Nihal Atsız
- Mustafa Necati Sepetçioğlu
- Aka Gündüz
Sayfa 64 Cevapları
Sorular ve Cevaplar:
1- Hikaye yazma aşamalarını sıralayınız ve her bir aşamada neler yapılması gerektiğini açıklayınız.
- Hazırlık: Hikayenin türü belirlenir (olay hikayesi mi, durum hikayesi mi?). Teması, konusu ve iletisi seçilir. Hedef kitle belirlenir ve hikayenin amacı netleştirilir.
- Planlama: Hikayenin olay örgüsü ve çatışmaları belirlenir. Mekan ve zaman seçilir. Anlatıcı ve bakış açısı belirlenir.
- Taslak Metin Oluşturma: Hikayenin temel yapısı oluşturulur. Olaylar arasındaki bağlantılar kurularak detaylandırma yapılır.
- Metni Düzeltme ve Geliştirme: Metinde dil bilgisi hataları, anlatım bozuklukları ve tutarsızlıklar düzeltilir. Anlatımın akıcı olmasına özen gösterilir.
2- Yazılı ve sözlü iletişim türleri arasındaki farkları belirtiniz.
- Yazılı iletişim: Kalıcılığı vardır ve hatırlanması daha kolaydır. Yazım ve noktalama kuralları önemlidir.
- Sözlü iletişim: Daha çok doğaçlama ve anlık gerçekleşir. Vurgu, tonlama ve beden dili etkili bir şekilde kullanılır.
3- Dinlediğiniz bir hikaye için uygulamanız gereken sözlü iletişim tekniklerini sıralayınız.
- Hikayenin konu akışını dikkatlice takip edin.
- Hikayenin temel kavramlarını ve önemli olaylarını belirleyin.
- Konuşma sırasında vurgu ve tonlama tekniklerini kullanın.
- Dinleyiciyle göz teması kurarak dikkatlerini canlı tutun.
4- Dinlediğiniz bir hikayede geçen olayları özetleyin ve hikayenin ana temasını belirtin.
Cevap: Dinlediğiniz hikayenin ana olaylarını kısa ve öz şekilde özetleyerek ana temayı açıklayabilirsiniz. Örneğin: "Bir çocuğun hayallerini gerçekleştirme yolculuğunu anlatan hikayede, azim ve kararlılık ana tema olarak öne çıkıyor."
5- Bir olay hikayesi ve durum hikayesinin farklarını açıklayınız.
- Olay hikayesi: Olay örgüsü önemlidir ve belirli bir serim-düğüm-çözüm yapısına sahiptir.
- Durum hikayesi: Olaylardan çok, karakterlerin ruh hali, duygu ve düşünceleri üzerinde durulur.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.