11. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Sayfa 141 Cevapları Meb Yayınları
Genel Olarak İdeler ve Kaynakları Sorularına Cevaplar
1. Metinde hangi konular ve problemler ele alınmaktadır?
Temel Konular:
✔ İdeler ve Kaynakları: İnsan zihnindeki düşünceler ve bu düşüncelerin nasıl oluştuğu anlatılmıştır.
✔ Deneyim ve Duyumlar: İdelerin kaynağı olarak duyular ve deneyimler üzerinde durulmuştur.
✔ Zihinsel İşlemler: İnsan zihninin duyular yoluyla edindiği bilgileri nasıl işlediği açıklanmıştır.
✔ Bilginin Kaynağı: Tüm bilgimizin duyum ve deneyimlere dayandığı savunulmaktadır.
Temel Problemler:
✔ İnsan zihni doğuştan mı bilgili yoksa deneyimler mi belirleyicidir?
✔ İdeler yalnızca duyular yoluyla mı edinilir, yoksa akıl da bilgiyi oluşturur mu?
✔ Zihin, edindiği bilgileri nasıl işler ve yeni bilgilere nasıl ulaşır?
Sonuç: Metin, bilginin doğası, insan zihninin işleyişi ve duyumların bilgi üzerindeki etkisini ele almaktadır.
2. Metinde öne sürülen temel görüşü ve bu görüşün dayandığı argümanları yazınız.
Öne Sürülen Temel Görüş:
✔ Bilginin kaynağı duyum ve deneyimdir.
✔ Zihin, doğuştan boş bir levha (tabula rasa) gibidir ve tüm bilgiler zamanla deneyim yoluyla kazanılır.
Bu Görüşün Dayandığı Argümanlar:
✔ İnsan, doğduğunda hiçbir bilgiye sahip değildir; tüm düşünceler ve ideler, zamanla duyular aracılığıyla edinilir.
✔ Zihin, duyular yoluyla bilgi alır ve bu bilgileri işleyerek yeni düşünceler üretir.
✔ Dış dünyadan gelen duyumlar olmadan hiçbir bilgi üretilemez.
Sonuç: Bu görüş, empirizm (deneycilik) felsefesinin temelini oluşturur ve bilginin deneyim yoluyla edinildiğini savunur.
3. J. Locke’a göre bir çocuk herhangi bir konudaki bilgiye hangi süreçler sonucunda ulaşır?
Bilgiye Ulaşma Süreçleri:
✔ 1. Duyum Yoluyla Algılama: Çocuk, çevresini beş duyusu ile algılar.
✔ 2. Deneyimleme ve Gözlem: Edindiği duyusal bilgileri tekrar eden deneyimlerle pekiştirir.
✔ 3. Zihinsel İşlemler: Duyular aracılığıyla edinilen bilgiler, zihin tarafından işlenerek kavramlara dönüşür.
✔ 4. Kavram ve İdelerin Oluşumu: Zihin, duyuların sağladığı bilgileri birleştirerek soyut kavramlar oluşturur.
✔ 5. Düşünme Yetisinin Gelişmesi: Çocuk, önce somut bilgileri öğrenir, ardından soyut düşünme yetisini geliştirerek bilgiyi sorgular.
Sonuç: Locke’a göre bilgiye ulaşmanın temel süreci duyumlarla başlar, zihinsel işlemlerle gelişir ve soyut kavramlara dönüşerek tamamlanır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.