11. Sınıf İngilizce Ders Kitabı 1. Ünite Future Jobs Cevapları Yıldırım Yayınları
11. Sınıf Yıldırım İngilizce Ders Kitabı 1. Ünite Future Jobs Sayfa 10
1- What is your father’s/mother’s job? My father is a doctor, and my mother is a teacher.
(Babanızın/annenizin mesleği nedir?) Babam doktor, annem öğretmen.
2- Work with your partner and make a list of jobs. Let’s see which pair can write the longest list.
(Partnerinizle çalışın ve bir meslek listesi oluşturun. Bakalım hangi çift en uzun listeyi yazabilecek.)
3- Look at your list again and think about your answers to the questions below. Then work in groups and take turns to share your answers with the group members.
(Listene tekrar bak ve aşağıdaki soruların cevaplarını düşün. Daha sonra gruplar halinde çalışın ve sırayla cevaplarınızı grup üyeleriyle paylaşın.)
Which job do you think is the most interesting? Why?
(Sizce en ilginç meslek hangisi? Neden?)
4- Look at the list below. Tick the jobs that you believe will be more popular than the others in the near future. Share your answers with the class. Give reasons to support your opinions.
(Aşağıdaki listeye bakın. Yakın gelecekte diğerlerinden daha popüler olacağına inandığınız meslekleri işaretleyin. Cevaplarınızı sınıfla paylaşın ve nedenlerinizi belirtin.)
Are these jobs likely to be popular in the near future?
(Bu meslekler yakın gelecekte popüler olacak mı?)
- computer systems analyst (bilgisayar sistemleri analisti)
- information security analyst (bilgi güvenliği analisti)
- market research analyst (pazar araştırma analisti)
- physical therapist (fizyoterapist)
- psychologist (psikolog)
- laboratory technician (laboratuvar teknisyeni)
- solar energy technician (güneş enerjisi teknisyeni)
- mechanical engineer (makine mühendisi)
- electrical and electronics engineer (elektrik ve elektronik mühendisi)
- genetic engineer (genetik mühendisi)
- biomedical engineer (biyomedikal mühendisi)
- nanotechnologist (nanoteknoloji uzmanı)
- digital content specialist (dijital içerik uzmanı)
- digital advertising manager (dijital reklam yöneticisi)
- human resources manager (insan kaynakları yöneticisi)
- statistician (istatistikçi)
11. Sınıf Yıldırım İngilizce Ders Kitabı 1. Ünite Future Jobs Sayfa 11
5. Use the following jobs to label the pictures. There is an extra job.
(5. Aşağıdaki işleri kullanarak resimlere etiket yapıştırın. Fazladan bir iş var.)
1- Mechatronics engineer (Mekatronik mühendisi)
2- Civil engineer (İnşaat mühendisi)
3- Accountant (Muhasebeci)
4- Wind energy technician (Rüzgar enerjisi teknisyeni)
5- Surgeon (Cerrah)
6- Virtual reality designer (Sanal gerçeklik tasarımcısı)
6. A career counselor is giving a talk to a group of teenagers. Listen and choose the correct answer. (Audio 1.1)
This part of the talk is mainly about - - - .
A) how to make a good career choice
B) some students' career choices for the future
C) the explanations of some popular future jobs
Answer: B) some students' career choices for the future
(6. Bir kariyer danışmanı bir grup gençle konuşuyor. Dinleyin ve doğru cevabı seçin. (Ses 1.1))
Bu konuşmanın ana konusu - - - .
A) iyi bir kariyer seçimi yapma
B) bazı öğrencilerin gelecek için kariyer tercihleri
C) bazı popüler gelecek mesleklerinin açıklamaları
Cevap: B) bazı öğrencilerin gelecek için kariyer tercihleri
7. Listen again and circle the correct alternative.
1- Jason is planning to become a statistician / mechanical engineer in the future.
Answer: mechanical engineer
(Cevap: makine mühendisi)
2- According to Jason, it's also likely that he'll become a psychologist / an accountant in his future career.
Answer: an accountant
(Cevap: muhasebeci)
3- Melanie thinks she'll study genetic / mechatronics engineering at university.
Answer: mechatronics
(Cevap: mekatronik)
4- Judy hopes she'll work as a surgeon / computer systems analyst in her future career.
Answer: surgeon
(Cevap: cerrah)
(7. Tekrar dinleyin ve doğru seçeneği daire içine alın.)
1- Jason gelecekte bir istatistikçi / makine mühendisi olmayı planlıyor.
Cevap: makine mühendisi
2- Jason'a göre, gelecekte psikolog / muhasebeci olma olasılığı da var.
Cevap: muhasebeci
3- Melanie üniversitede genetik / mekatronik mühendisliği okumayı düşünüyor.
Cevap: mekatronik
4- Judy gelecekte bir cerrah / bilgisayar sistemleri analisti olarak çalışmayı umuyor.
Cevap: cerrah
8. Listen again and fill in the blanks. (Tekrar dinleyin ve boşlukları doldurun.)
1- Jason is keen on working with machines. (Jason makinelerle çalışmaya hevesli.)
2- Melanie is very interested in engineering. (Melanie mühendislikle çok ilgileniyor.)
3- Judy loves helping people. (Judy insanlara yardım etmeyi seviyor.)
11. Sınıf Yıldırım İngilizce Ders Kitabı 1. Ünite Future Jobs Sayfa 12
9. Listen to the second part of the talk and tick the correct jobs. (Audio 1.2)
Which jobs below does the career counselor mention?
9. Konuşmanın ikinci bölümünü dinleyin ve doğru işleri işaretleyin.
Kariyer danışmanı aşağıdaki işlerden hangilerinden bahsediyor?
- Information security analyst (Bilgi güvenliği analisti)
- Digital content specialist (Dijital içerik uzmanı)
- Biomedical engineer (Biyomedikal mühendis)
- Civil engineer (İnşaat mühendisi)
- Nanotechnologist (Nanoteknolog)
- Electrical and electronics engineer (Elektrik ve elektronik mühendisi)
- Wind energy technician (Rüzgar enerjisi teknisyeni)
- Solar energy technician (Güneş enerjisi teknisyeni)
10. Listen again and complete the sentences (1-5) using the words in the list. There is an extra word.
employment, renewable, advances, decline, addition, demand
10. Tekrar dinleyin ve listedeki kelimeleri kullanarak cümleleri tamamlayın. Fazladan bir kelime var.
İstihdam, yenilenebilir, ilerlemeler, düşüş, ek, talep
1- Most of tomorrow’s jobs will possibly result from today’s scientific and technological advances. (Yarının işlerinin çoğu muhtemelen bugünün bilimsel ve teknolojik ilerlemelerinden kaynaklanacaktır.)
2- Our lives are closely connected with computers, so information security analysts are very important. I believe the career’s popularity won’t decline in the future. (Hayatlarımız bilgisayarlarla yakından bağlantılı, bu yüzden bilgi güvenliği analistleri çok önemlidir. Kariyerin popülaritesinin gelecekte düşmeyeceğine inanıyorum.)
3- We can’t think of a life without digital devices, so digital content specialists will probably be in high demand as well.
(Dijital cihazlar olmadan bir hayat düşünemeyiz, bu yüzden dijital içerik uzmanlarına da yüksek talep olacaktır.)
4- Due to the rapid developments in biotechnology, it’s obvious that biomedical engineers aren’t going to have difficulty in finding employment in the years ahead.
(Biyoteknolojideki hızlı gelişmeler nedeniyle, biyomedikal mühendislerinin önümüzdeki yıllarda iş bulmakta zorluk çekmeyecekleri açık.)
5- Another field that will definitely attract a lot of interest is renewable energy sources such as wind and solar power.
(Kesinlikle çok ilgi çekecek başka bir alan, rüzgar ve güneş enerjisi gibi yenilenebilir enerji kaynaklarıdır.)
11. Choose the correct words from activity 10 for the definitions below and fill in the blanks. (Aşağıdaki tanımlar için 10. aktiviteden doğru kelimeleri seçin ve boşlukları doldurun.)
a. A need for something to be supplied: demand (Bir şeyin sağlanması gerekliliği: talep)
b. Work, especially when it is done to earn money: employment (İş, özellikle para kazanmak için yapılan: istihdam)
c. Developments in a particular area: advances (Belirli bir alandaki gelişmeler: ilerlemeler)
d. To become smaller, weaker, fewer, etc.: decline (Daha küçük, zayıf, az vb. olmak: düşüş)
e. Capable of being replaced by natural ecological cycles: renewable (Doğal ekolojik döngülerle yenilenebilir: yenilenebilir)
f. A thing that is added to something else: addition (Başka bir şeye eklenen şey: ek)
11. Sınıf Yıldırım İngilizce Ders Kitabı 1. Ünite Future Jobs Sayfa 13
12. Look at the jobs in activity 9 again. Work in groups and discuss the following questions, and then share your group’s opinions with the class.
Do you agree with the career counselor’s guesses about the popular jobs of the future? Why? Why not?
12. 9. aktivitedeki işlere tekrar bakın. Gruplar halinde çalışın ve aşağıdaki soruları tartışın, ardından grubunuzun fikirlerini sınıfta paylaşın.
Kariyer danışmanının geleceğin popüler işleri hakkındaki tahminlerine katılıyor musunuz? Neden? Neden değil?
13. Work in pairs. Ask and answer as follows.
What are you going to do in your future career?
I hope I’ll be an architect. It’s my dream job. I’m keen on designing different kinds of buildings.
13. Eşli çalışın. Aşağıdaki şekilde sorular sorun ve cevaplayın.
Gelecekteki kariyerinde ne yapmayı düşünüyorsun?
Umarım mimar olacağım. Bu benim hayalimdeki iş. Farklı türde binalar tasarlamayı seviyorum.
Idioms/Proverbs Corner
1. Read the following extracts from the first audio. Pay attention to the idioms in italics. Then choose the correct meaning for each one.
1. İlk ses kaydından aşağıdaki alıntıları okuyun. İtalik yazılı deyimlere dikkat edin. Ardından her biri için doğru anlamı seçin.
1. Career counselor: Of course, it’s not easy to choose the right career, but I’m sure some of you have already made up your minds. For example, some students are going to be teachers, doctors, or fashion designers.
make up your mind: A) remember B) decide
(karar vermek)
2. Melanie: I guess I’ll study mechatronics engineering because the idea of designing a new machine makes me feel on top of the world.
on top of the world: A) extremely happy B) extremely tired
(çok mutlu olmak)
3. Career counselor: Creativity is necessary for that career. If you can think outside the box, you’ll be a very good mechatronics engineer.
think outside the box: A) think unimaginatively B) think creatively
(yaratıcı düşünmek)
2. Complete the following sentences using the correct form of the idioms above.
2. Yukarıdaki deyimlerin doğru şeklini kullanarak aşağıdaki cümleleri tamamlayın.
-
Sally felt on top of the world when she won the tennis tournament.
(Sally tenis turnuvasını kazandığında çok mutlu oldu.) -
If you want to solve this puzzle, you must think outside the box.
(Bu bulmacayı çözmek istiyorsan yaratıcı düşünmelisin.) -
"Which dress would you like to buy?" "I don’t know. Both of them are very nice. I can’t make up my mind."
("Hangi elbiseyi almak istersin?" "Bilmiyorum. İkisi de çok güzel. Karar veremiyorum.")
11. Sınıf Yıldırım İngilizce Ders Kitabı 1. Ünite Future Jobs Sayfa 14
Pronunciation
1. The following sentences are from the audios. Listen to them by paying attention to the pronunciation of the highlighted words. (Audio 1.3)
I’m going to study statistics at university.
I guess I’ll study mechatronics engineering.
I believe the career’s popularity won’t decline in the future.
Not: We use contractions (I’m, I’ll, etc.) in everyday speech and informal writing.
Telaffuz
1. Aşağıdaki cümleler ses kayıtlarından alınmıştır. Vurgulanan kelimelerin telaffuzuna dikkat ederek dinleyin.
Ben üniversitede istatistik çalışacağım.
Sanırım mekatronik mühendisliği okuyacağım.
Kariyerin popülaritesinin gelecekte düşmeyeceğine inanıyorum.
2. Listen again and then practise saying the sentences.
2. Tekrar dinleyin ve sonra cümleleri söyleme pratiği yapın.
3. Listen to the following sentences and repeat them. (Audio 1.4)
I’m not going to study law at university. I’m going to be a dentist.
My brother isn’t going to study medicine. He’s going to be a software engineer.
My best friends aren’t going to work in an office. They’re going to be actors.
I’m sure Lucy won’t go to university. She’ll probably be a dancer.
3. Aşağıdaki cümleleri dinleyin ve tekrar edin.
Ben üniversitede hukuk okumayacağım. Dişçi olacağım.
Kardeşim tıp okumayacak. Yazılım mühendisi olacak.
En iyi arkadaşlarım ofiste çalışmayacak. Oyuncu olacaklar.
Lucy’nin üniversiteye gitmeyeceğine eminim. Muhtemelen dansçı olacak.
4. Work in pairs and take turns to talk about your plans and predictions for next week. Pronounce the contractions correctly.
4. Eşli çalışın ve gelecek hafta için planlarınız ve tahminleriniz hakkında sırayla konuşun. Kısaltmaları doğru telaffuz edin.
E-Portfolio Entry
1. Read the paragraph and underline the correct alternative in the sentence below.
The paragraph is about how to start an e-portfolio / why an e-portfolio is beneficial.
E-Portföy Girişi
1. Paragrafı okuyun ve aşağıdaki cümlede doğru seçeneğin altını çizin.
Paragraf, e-portföy başlatmanın nasıl yapılacağı / bir e-portföyün neden faydalı olduğu hakkındadır.
2. Read the information below.
You should have an individual blog and then you can use it as your e-portfolio. Since it is a part of your studies, you ought to keep it under the supervision of your teacher. At the end of the first and second terms, you should submit all your projects to your teacher as well.
2. Aşağıdaki bilgiyi okuyun.
Bireysel bir blogunuz olmalı ve sonra bunu e-portföyünüz olarak kullanabilirsiniz. Bu, çalışmalarınızın bir parçası olduğu için öğretmeninizin gözetiminde tutmanız gerekir. Birinci ve ikinci dönemlerin sonunda tüm projelerinizi öğretmeninizin onayına sunmalısınız.
11. Sınıf Yıldırım İngilizce Ders Kitabı 1. Ünite Future Jobs Sayfa 15
Listening & Speaking - Part 2
1. Learn the following pieces of information.
- CV stands for the term curriculum vitae.
- The word resume is a synonym for CV.
- A letter of intent is an application letter in this context. It is also called cover letter.
1. Aşağıdaki bilgileri öğrenin.
- CV, curriculum vitae teriminin kısaltmasıdır.
- Resume kelimesi CV'nin bir eşanlamlısıdır.
- Niyet mektubu, bu bağlamda bir başvuru mektubudur. Buna ön yazı da denir.
2. Study the following table.
Word | Part of Speech | Definition |
---|---|---|
degree | noun | the qualification obtained by the students who successfully complete a university course |
vacancy | noun | a job that no one is doing and is available for someone new to do |
schedule | verb | to arrange an event or activity that will happen at a particular time |
2. Aşağıdaki tabloyu inceleyin.
Kelime | Kelime Türü | Tanım |
---|---|---|
diploma | isim | bir üniversite kursunu başarıyla tamamlayan öğrencilerin aldığı yeterlilik |
boşluk | isim | kimsenin yapmadığı ve birinin yapması için açık olan iş |
programlamak | fiil | belirli bir zamanda gerçekleşecek bir etkinlik veya faaliyeti düzenlemek |
3. Number the following pictures according to the captions.
a. Contact the company and schedule an interview.
b. Search for vacancies and choose one.
c. Graduate from university and get a degree.
d. Write your CV and send it to the company with a letter of intent.
3. Aşağıdaki resimleri açıklamalara göre numaralandırın.
a. Şirketle iletişime geçin ve bir görüşme ayarlayın.
b. Boş pozisyonları arayın ve birini seçin.
c. Üniversiteden mezun olun ve diploma alın.
d. CV'nizi yazın ve niyet mektubu ile birlikte şirkete gönderin.
11. Sınıf Yıldırım İngilizce Ders Kitabı 1. Ünite Future Jobs Sayfa 16
4. Listen to Robin calling the human resources manager of the company and fill in the blanks. (Audio 1.5)
4. Robin'in şirketin insan kaynakları yöneticisini aramasını dinleyin ve boşlukları doldurun. (Audio 1.5)
Mr Taylor: Hello.
Robin: May I speak to Bill Taylor, please?
Mr Taylor: Speaking. Who is calling?
Robin: This is Robin Wayne. I’ve applied for the (1) position at your company, and I got an email yesterday, asking me to contact you to schedule an interview.
Mr Taylor: Okay, Mr Wayne. Is it possible for you to see me (2) tomorrow?
Robin: Yes, sure.
Mr Taylor: Is 2 o’clock on (3) Thursday a good time for you?
Robin: I’m terribly sorry, but I’m afraid I’ll be at the (4) doctor's office then. I have an appointment. Can we meet at (5) 10 o’clock?
Mr Taylor: Well, let me check my calendar, please... No, sorry. I’m not available then. What about (6) Wednesday morning? Is 11 o’clock all right for you?
Robin: Yes. That’s fine by me.
Mr Taylor: The interview is at 11 o’clock on (7) Wednesday, then.
Robin: All right, Mr Taylor. Thank you for your time.
Mr Taylor: You’re welcome, Mr Wayne. And would you please email me a letter of intent this week?
Robin: Certainly. Have a nice day.
Mr Taylor: Have a nice day.
5. Work in pairs and act out the phone conversation in activity 4. Then change roles and act it out again. (Eşleşin ve etkinlik 4'teki telefon görüşmesini canlandırın. Ardından rolleri değiştirip tekrar canlandırın.)
6. Correct the mistakes in the following sentences according to the phone conversation in activity 4. (Aşağıdaki cümlelerdeki hataları etkinlik 4'teki telefon görüşmesine göre düzeltin.)
- Robin applied for the vacant position of market research analyst at the company.
- The human resources manager wanted to schedule the interview for next Tuesday at first.
- Robin refused to schedule the interview for 2 p.m. on Monday because of an appointment with the physical therapist.
- They agreed to schedule the interview for 9 September at last.
1. Robin şirketteki boş pazarlama analisti pozisyonuna başvurdu.
2. İnsan kaynakları yöneticisi başlangıçta görüşmeyi gelecek salı gününe ayarlamak istedi.
3. Robin, fizyoterapist randevusu nedeniyle pazartesi günü saat 2'deki görüşmeyi ayarlamayı reddetti.
4. Sonunda görüşmeyi 9 Eylül için ayarlamaya karar verdiler.
11. Sınıf Yıldırım İngilizce Ders Kitabı 1. Ünite Future Jobs Sayfa 17
7. You’re going to watch a video featuring part of a job interview. Guess the interviewer’s questions.
7. Bir iş görüşmesinin bir kısmını içeren bir video izleyeceksiniz. Görüşmecinin sorularını tahmin edin.
- Can you tell me a little bit about yourself?
- Why do you want to leave your current job?
- What are your strengths?
- What are your weaknesses?
- What was your salary in your last job?
- Why do you want this job?
- Why should we hire you?
8. Skim through the questions in activity 7 again. Watch the video and underline the ones you hear. (Video 1.1) (Etkinlik 7'deki soruları tekrar gözden geçirin. Videoyu izleyin ve duyduğunuz soruların altını çizin. (Video 1.1))
9. Fill in the blanks (a–c) below using the questions you’ve underlined. ( Altını çizdiğiniz soruları kullanarak aşağıdaki boşlukları (a-c) doldurun.)
Mr Taylor: Let’s begin the interview, Mr Wayne. (a) Can you tell me a little bit about yourself?
Robin: I graduated from university a few months ago. I got an honors degree since I did my best to achieve success. I also took part in many (1) projects / competitions at university. Besides, I had some temporary jobs during my holidays. That provided me with extremely (2) valuable / useful experience. In addition, I spend most of my spare time (3) following / researching the new trends in web designing to upgrade my professional skills.
Mr Taylor: (b) What are your strengths?
Robin: My friends say I’m good at solving problems. I can cope well with a crisis by finding (4) effective / practical solutions. Furthermore, I’m a competent team member. In my view, teamwork is (5) beneficial / essential to an organization.
Mr Taylor: (c) Why should we hire you?
Robin: Working for different companies has given me the opportunity to see what I really want. I’m a very skillful and (6) ambitious / creative web designer. I hope I’ll be very successful one day. And I’m sure I’ll reach this goal in your company. For this reason, I’m determined to work really hard here.
10. Look at the words in bold (1–6) in the conversation above. Watch the video again and circle the correct alternative. (Yukarıdaki konuşmada kalın yazılmış kelimelere bakın (1-6). Videoyu tekrar izleyin ve doğru alternatifi daire içine alın.)
İSTEK HALİNDE DEVAMI GELECEK
11. Sınıf Yıldırım İngilizce Ders Kitabı 1. Ünite Future Jobs Sayfa 18
11. Sınıf Yıldırım İngilizce Ders Kitabı 1. Ünite Future Jobs Sayfa 19
11. Sınıf Yıldırım İngilizce Ders Kitabı 1. Ünite Future Jobs Sayfa 20
11. Sınıf Yıldırım İngilizce Ders Kitabı 1. Ünite Future Jobs Sayfa 21
11. Sınıf Yıldırım İngilizce Ders Kitabı 1. Ünite Future Jobs Sayfa 22
11. Sınıf Yıldırım İngilizce Ders Kitabı 1. Ünite Future Jobs Sayfa 23
11. Sınıf Yıldırım İngilizce Ders Kitabı 1. Ünite Future Jobs Sayfa 24
11. Sınıf Yıldırım İngilizce Ders Kitabı 1. Ünite Future Jobs Sayfa 10
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.