11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı Ders Kitabı 2. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevapları Meb Yayınları
11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 58
Aşağıda verilen ifadelerin doğru (D) veya yanlışlığına (Y) göre yönlendirici okları takip ederek ulaştığınız çıkışı işaretleyiniz.
a- Hz. Peygamber, tebliğ faaliyetlerini sadece belli mekânlarda gerçekleştirmiştir. (Y)
c- İslam, Mekke’de Erkam’ın (ra) evinde anlatılmıştır. (D)
e- Medine’ye öğretmen olarak gönderilen sahabi Muaz bin Cebel’dir. (Y)
6. Çıkış
Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere, verilen tarih ve sözcüklerden uygun olanı yazınız.
2. Allah (cc), hak dini insanlara bildirmek için her ümmete peygamber göndermiştir.
3. Mekke’de Erkam bin Ebülerkam isimli sahabinin evi İslam’ın öğretildiği bir mekân olmuştur.
4. Hz. Aişe 622 senesinde Medine’ye hicret etmiştir.
5. “… Kuşkusuz ki âlimler peygamberlerin vârisleridir…” (Tirmizi, İlim, 19.)
Aşağıda I. sütunda verilen ifadeleri II. sütundaki kavramların harfiyle eşleştiriniz.
I. Sütun ve II. Sütun Eşleştirme Cevapları:
6. Öğüt verme → c. Nasihat
7. Dini konuşmalar → g. Vaaz
8. Hayra yönlendirme → e. Terğib
9. Kabiliyetlerin geliştirilmesi → d. Terbiye
10. Kötülükten sakındırma → f. Terhib
11. “Kim ilim için yola çıkarsa Allah ona cennete giden yolu kolaylaştırır...“ (Tirmizi, İlim, 19.) Bu hadisten yararlanarak İslam’da ilmin önemini yorumlayınız.
Bu hadis, ilmin İslam’da büyük bir öneme sahip olduğunu ve insanı hem dünyada hem de ahirette yücelten bir erdem olduğunu göstermektedir. İlim öğrenmek, insanın doğruyu bulmasına, ahlaki ve manevi gelişimine katkı sağlar. Ayrıca, bilgi sahibi olmak, topluma faydalı bireyler yetişmesini sağladığı gibi, İslam’ın yayılmasına da katkıda bulunur. Bu nedenle, ilim öğrenmek, ibadet etmek kadar kıymetli bir eylem olarak görülmektedir.
12. Peygamberlerin insanlık tarihindeki önemini açıklayınız.
Peygamberler, insanlara doğru yolu göstermek, Allah’ın emirlerini iletmek ve toplumu ahlaki açıdan ıslah etmek için gönderilmiş elçilerdir. Onlar, insanlığa rehberlik ederek, doğru ile yanlışı ayırt etmeyi öğretmiş ve adalet, merhamet, dürüstlük gibi evrensel değerleri yaymışlardır. Aynı zamanda, toplumların sosyal ve kültürel gelişiminde de önemli rol oynamışlardır.
13. Peygamberlerin tebliğ ettikleri ortak mesajları açıklayınız.
Peygamberlerin ortak mesajları arasında Allah’a iman, O’na itaat, adalet, ahlaklı yaşamak ve insanların birbirine karşı sevgi ve merhamet göstermesi gibi temel ilkeler yer almaktadır. Ayrıca, ahiret inancına dikkat çekmiş, insanların sorumluluk sahibi olmalarını öğütlemiş ve toplumsal barışı sağlamak için rehberlik etmişlerdir.
14. İslam’ın getirdiği üstünlük anlayışı, kardeşlik kültürünü nasıl etkilemiştir?
İslam, insanlar arasında ırk ve kabile farkı gözetmeksizin üstünlüğün sadece takvayla sağlanabileceğini vurgulamıştır. Bu anlayış, toplumsal eşitliği tesis ederek insanlar arasında adalet ve kardeşlik ruhunu güçlendirmiştir. Böylece, ırk ve soy ayrımı ortadan kalkarak birlik, beraberlik ve dayanışma kültürü yaygınlaşmıştır.
15. Peygamberimizin (s.a.v.) kadınların eğitimine dair uygulamalarına bir örnek veriniz.
Hz. Peygamber (s.a.v.), kadınların eğitimine büyük önem vermiştir. Onların mescide gelip soru sormalarını teşvik etmiş, kadınlara özel dersler ve eğitim günleri düzenleyerek bilgiye ulaşmalarını sağlamıştır.
16. Hz. Peygamber’in çocuklarla iletişim şeklini iki örnekle açıklayınız.
- Hz. Peygamber (s.a.v.), çocuklara sevgi ve şefkatle yaklaşır, onlara değer verirdi. Örneğin, torunları Hz. Hasan ve Hüseyin’i kucaklar, öper ve severdi.
- Enes bin Malik, Hz. Peygamber’in çocuklarla olan iletişiminin sabırlı ve öğretici olduğunu belirtmiştir. Bir hata yaptıklarında hemen cezalandırmaz, onlara anlayışla yaklaşarak doğruyu öğretirdi.
17. İslam’ı öğretmede Mescid-i Nebevî’nin nasıl bir işlevi olmuştur?
Mescid-i Nebevî, sadece bir ibadet yeri değil, aynı zamanda eğitim ve öğretim merkezi olarak kullanılmıştır. Hz. Peygamber (s.a.v.), burada sahabelerine dersler vermiş, İslam’ın hükümlerini öğretmiş ve birçok önemli toplantıyı burada gerçekleştirmiştir.
18. Hz. Âişe’nin ilmî yönünü kısaca açıklayınız.
Hz. Âişe (r.a.), İslam ilminde önemli bir yere sahiptir. Hadis rivayetlerinde en çok bilgi aktaran sahabelerden biri olup, Kur’an, fıkıh ve tıp konularında derin bilgiye sahipti.
19. Aşağıdakilerden hangisi ülülazm peygamberlerden biridir?
Cevap: A) Hz. İsa
Ülülazm peygamberler, büyük mücadeleler veren ve kendilerine özel kitap veya şeriat verilen peygamberlerdir. Bunlar:
- Hz. Nuh (a.s.)
- Hz. İbrahim (a.s.)
- Hz. Musa (a.s.)
- Hz. İsa (a.s.)
- Hz. Muhammed (s.a.v.)
20. Aşağıda Hz. Peygamber Dönemi’nde İslam’ın anlatıldığı bazı mekânlar verilmiştir.
- Esad bin Zürare’nin evi
- Mescid-i Nebevi
- Suffe
- Panayır
- Çarşı
Buna göre aşağıdaki ifadelerden hangisine ulaşılabilir?
Cevap: C) İslam’ın öğretilmesinde çeşitli mekânlardan istifade edilmiştir.
Açıklama: İslam’ın öğretildiği yerler sadece mescitlerle sınırlı kalmamış, evler, pazar yerleri, panayırlar ve eğitim merkezleri de kullanılmıştır. Bu nedenle İslam’ın farklı mekânlarda anlatıldığı sonucuna ulaşılabilir.
21. Hz. Peygamber’in hedef kitlesine yaklaşımı hakkında verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Öğrencilerin verdiği bilgiler şunlardır:
- Derya: İslam’ı öğrenmek isteyenleri vakit kaybetmeden bilgilendirmiştir.
- Filiz: Tüm muhataplarını önemseyip herkesin sorusuna ciddiyetle cevap vermiştir.
- Hasan: Gençlere çeşitli sorumluluklar vermiştir.
- İzzet: Her yaştan insana aynı üslupla hitap etmiştir.
- Ömer: Her kesimden insana İslam’ı anlatmıştır.
Cevap: D) İzzet
Açıklama: Hz. Peygamber (s.a.v.), her insana aynı üslupla değil, muhatabının yaşına, seviyesine ve durumuna uygun bir üslupla hitap etmiştir. Örneğin, çocuklara sevgiyle yaklaşırken, devlet yöneticileriyle daha resmi bir üslup kullanmıştır. Bu yüzden İzzet’in verdiği bilgi yanlıştır.
22. Hz. Peygamber’in eğitim ilkelerine dair ifadelerden hangisi bağlam bakımından diğerlerinden farklıdır?
- A) Sözlerini örneklerle desteklerdi.
- B) Konuşması içten ve etkiliydi.
- C) Kısa ve özlü ifadeleri vardı.
- D) Jest ve mimikleri etkin kullanırdı.
- E) Aktardığı kurallara önce kendisi uyardı.
Cevap: E) Aktardığı kurallara önce kendisi uyardı.
Açıklama: A, B, C ve D şıkları Hz. Peygamber’in iletişim ve anlatım yöntemleriyle ilgilidir. Ancak E şıkkı, Hz. Peygamber’in kişisel ahlakını ve uygulamalarını ifade etmektedir. Bu nedenle bağlam bakımından diğerlerinden farklıdır.
23. Bu parçada peygamberlerle ilgili aşağıdaki konulardan hangisi yer almaz?
- A) Aldıkları vahyin içeriği ✅ (Doğru Cevap)
- B) Görevlerinin mahiyeti
- C) Her topluluğa gönderilmeleri
- D) Bazı mesleklere öncülükleri
- E) Gönderilme nedenleri
Açıklama: Parçada, peygamberlerin görevlerinden, topluma rehberlik etmelerinden ve geçimlerini sağlamalarından bahsedilmektedir. Ancak aldıkları vahyin içeriği hakkında herhangi bir bilgi verilmemiştir. Bu nedenle doğru cevap A) Aldıkları vahyin içeriği seçeneğidir.
24. Aşağıdaki hadislerden hangisinin konusu diğerlerinden farklıdır?
- A) “İlim talep etmek her Müslüman’a farzdır.”
- B) “Kim ilim tahsili için bir yola girerse Allah ona cennete giden yolu kolaylaştırır.”
- C) “Muhakkak ki ben muallim olarak gönderildim.”
- D) “Resulullah (sav), bıkkınlık vermekten endişe ederek bize vaaz vermek için uygun günleri kollardı.” ✅ (Doğru Cevap)
- E) “Peygamberler, miras olarak ne altın ne de gümüş bırakmışlardır; onların bıraktıkları yegâne miras ilimdir.”
Açıklama: A, B, C ve E şıkları ilmin ve öğretimin önemine vurgu yapmaktadır. Ancak D şıkkındaki hadis, vaazların zamanlamasıyla ilgili olup diğerlerinden farklı bir konuya değinmektedir.
25. Aşağıdakilerden hangisi Hz. Aişe’nin bilgi sahibi olduğu alanlardan biri değildir?
- A) Coğrafya ✅ (Doğru Cevap)
- B) Ensab (Soy bilgisi)
- C) Hadis
- D) Şiir
- E) Tarih
Açıklama: Hz. Aişe (r.a.), hadis, fıkıh, ensab (soy bilgisi), edebiyat ve tarih alanlarında derin bilgiye sahipti. Ancak coğrafya konusunda bilinen bir çalışması veya ilgisi yoktur.
26. Hz. Peygamber’in eğitimi kademeli olarak zamana yayma anlayışına dayanan öğretim metodunu ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?
- A) Talim
- B) Tedricilik ✅ (Doğru Cevap)
- C) Terğib
- D) Terhib
- E) Tevhid
Açıklama: Tedricilik, eğitimde aşamalı öğretim anlamına gelir. Hz. Peygamber (s.a.v.), İslam’ın emir ve yasaklarını birden değil, kademeli olarak insanlara öğretmiştir. Bu yüzden doğru cevap B) Tedricilik olacaktır.
27. Hz. Aişe’nin hayatıyla ilgili doğru yanlış sorularını çözen Mustafa hangi sorulara doğru cevap vermiştir?
Mustafa’nın verdiği cevaplar:
- (D) Babasının adı Ebu Bekir’dir.
- (D) Medine’de dünyaya gelmiştir.
- (Y) Medine’ye hicretten sonra evlenmiştir. (Yanlış)
- (D) Hz. Peygamber’le birlikte Hudeybiye’de bulunmuştur.
Doğru cevaplar: I ve IV
Cevap: B) I ve IV
Açıklama:
- Hz. Aişe’nin babası Hz. Ebu Bekir’dir.
- Hz. Aişe Medine’de değil, Mekke’de doğmuştur. (Bu bilgi yanlıştır.)
- Hz. Aişe, Medine’ye hicretten sonra değil, hicretten önce Hz. Peygamber ile evlenmiştir.
- Hz. Aişe, Hudeybiye Antlaşması sırasında Hz. Peygamber’le birlikte bulunmuştur.
28. Verilen hadislerden çıkarılabilecek ortak mesaj nedir?
Hadislerde belirtilen ana fikir:
- İlim sahibi olan ve ilmini başkalarıyla paylaşan kimse övgüye layıktır.
- Bilginin yayılması ve aktarılması, toplumun gelişimi açısından önemlidir.
Cevap: C) Sahip olunan ilim paylaşılmalıdır.
Açıklama:
- A ve E şıkları ilim öğrenmenin önemine değinse de, hadislerin ana teması ilmin paylaşılmasıdır.
- B ve D şıkları, hadiste geçen farklı kavramlarla ilgili olsa da ana mesaj ilmin paylaşılmasıdır.
- C şıkkı, verilen hadislerle doğrudan örtüşmektedir.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.