11. Sınıf Tarih Ders Kitabı 3. Ünite Değerlendirme Soruları ve Cevapları Dersdestek Yayınları

11. Sınıf Tarih Ders Kitabı 3. Ünite Değerlendirme Soruları ve Cevapları Dersdestek Yayınları
11. Sınıf Dersdestek Yayınları Tarih Ders Kitabı Sayfa 142-143-144-145-146-147 3. Ünite Değerlendirme Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

3. Ünite Değerlendirme Soruları ve Cevapları

A. Aşağıdaki kavramları kısaca açıklayınız.

  • Etats Generaux: Fransız İhtilali öncesinde kral tarafından toplanan ve üç sosyal sınıfın (din adamları, soylular ve halk) temsil edildiği meclistir.
  • Monarşi: Yönetim yetkisinin tek bir kişi veya aile tarafından kalıtsal olarak sürdürüldüğü yönetim biçimi.
  • Yurttaş Askerliği: Zorunlu askerlik sistemini ifade eden, her yurttaşın askerlik hizmetine katılmasını öngören uygulama.
  • Sömürgecilik: Bir ülkenin başka bir ülke üzerinde ekonomik, siyasi ve kültürel hakimiyet kurarak onu sömürmesi.

B. Aşağıdaki ifadeleri kutucuklarda verilen kavramların uygun olanlarıyla tamamlayınız.

  1. Buhar makinesi, 1769’da James Watt tarafından geliştirilerek fabrikalarda kullanılır hâle getirilmiştir.
  2. Sırplar, Berlin Antlaşması ile bağımsızlıklarını kazanmışlardır.
  3. Osmanlı Devleti’nde ilk telgraf hattı İstanbul ile Edirne arasında çekilmiştir.
  4. Fransa’da işçilerin ve halkın krala karşı başlattığı 1848 tarihli ayaklanmaya Şubat İhtilali denir.
  5. Afrika ülkesi Kongo, Belçika tarafından sömürgeleştirilmiştir.
  6. Sekban-ı Cedit ordusu, Osmanlı Padişahı II. Mahmud tarafından kurulmuştur.
  7. Şam’dan başlayıp Medine’ye kadar uzanan Hicaz Demir Yolu Hattı’nın bitişi, Osmanlı Devleti’ne çağdaşlaşma yolunda katkı sağlamıştır.
  8. Osmanlı Devleti’nde vali, kaymakam gibi yöneticileri yetiştirmek üzere 1859’da Mülkiye Mektebi açılmıştır.
  9. Osmanlı Dönemi’nde kurulan Himaye-i Etfal, Cumhuriyet Dönemi’nde Çocuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü olarak faaliyetlerine devam etmiştir.
  10. Türkçe Karamanoğlu Mehmed Bey tarafından resmi dil ilan edilmiştir.

C. Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.

1. D, 2. Y, 3. Y, 4. Y, 5. Y, 6. D, 7. D, 8. D

  1. (D) Darülaceze, Osmanlı Padişahı II. Abdülhamid tarafından kurulmuştur.
  2. (Y) Osmanlı Devleti’nde ilk telgraf hattı XIX. yüzyılın başlarında çekilmiştir.
  3. (Y) Avrupa’da zorunlu askerlik sistemine reform hareketleri sırasında geçilmiştir.
  4. (Y) Sekban-ı Cedit, Padişah Abdülmecid Dönemi’nde uygulanmaya başlanmıştır.
  5. (Y) Osmanlı Devleti’nde nüfus sayımı sadece vergi yükümlülüğünü tespit etmek için yapılmıştır.
  6. (D) Vendee Katliamı, Fransız İhtilali sonrasında Fransa’da yaşanmıştır.
  7. (D) "Dönem Jenny" adı verilen iplik eğirme makinesi James Hargreaves tarafından icat edilmiştir.
  8. (D) Avrupa’da yürürlüğe konulan ilk modern ve yazılı anayasa Polonya Anayasası olmuştur.

Ç. Aşağıdaki soruların cevaplarını defterinize yazınız

1- II. Abdülhamid Dönemi’nde Tekaüd Sandıklarının kurulmasının amaçları nelerdir?
Tekaüd Sandıkları, devlet memurlarının emeklilik güvencesini sağlamak, ileride ekonomik sıkıntıya düşmelerini önlemek ve sosyal devleti güçlendirmek amacıyla kurulmuştur.

2- Osmanlı Devleti’nin demir yolu ve telgraf hatlarına önem vermesinin nedenleri nelerdir?
Demir yolları ve telgraf hatları, taşra ile merkez arasında hızlı iletişim ve ulaşımı sağlayarak merkezi otoriteyi güçlendirmek, ticareti geliştirmek ve askeri harekâtları kolaylaştırmak amacıyla önemsenmiştir.

3- Osmanlı Devleti, hangi gelişmelerin etkisiyle zorunlu askerlik uygulamasına geçmiştir?
Fransız Devrimi’nin etkisiyle ortaya çıkan yurttaş ordusu modeli, modernleşme ihtiyacı ve Avrupa ordularıyla rekabet edebilme zorunluluğu, Osmanlı’nın zorunlu askerlik uygulamasına geçmesini sağlamıştır.

4- Avrupa’da sosyalizm ideolojisi, hangi şartların etkisiyle doğup gelişmiştir?
Sanayi Devrimi sonrası işçi sınıfının kötü çalışma koşulları, gelir adaletsizliği ve sınıfsal eşitsizlikler, sosyalizmin ortaya çıkmasına ve işçi haklarının savunulmasına zemin hazırlamıştır.

5- Yabancı devletlerin Osmanlı ülkesinde okullar açmalarının nedenleri nelerdir?
Kendi kültürlerini yaymak, misyonerlik faaliyetleri yürütmek, yerel halkı etkilemek ve siyasi nüfuz kazanmak gibi amaçlarla yabancı devletler Osmanlı topraklarında okullar açmıştır.


D. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.

1. C, 2. B, 3. C, 4. E, 5. B, 6. E, 7. A, 8. C, 9. B, 10. D, 11. B, 12. A

1- Buna göre Sanayi Devrimi’yle birlikte konuların hangilerinde değişim yaşandığı söylenemez?
Cevap: C) Yalnız III


2. Soru
Bu sıralamanın kronolojik olarak doğru olabilmesi için numaralaması olaylardan hangisi ikisinin yer değiştirmesi gerekir?
Cevap: B) II ve III


3. Soru
Aşağıdakilerden hangisinde bu ticaret sırasıyla doğru sıralanmıştır?
Cevap: C) Kumaş-köle-şeker


4. Soru
Buna göre köle ticaretinin Afrika’da;
unsurlarından hangilerini olumsuz yönde etkilediği söylenebilir?
Cevap: E) I, II, III ve IV


5. Soru
Buna göre aşağıdakilerden hangisi Osmanlı Devleti’nin sosyal hizmetler anlayışında meydana gelen değişimlerden biri olamaz?
Cevap: B) Devletin bütçe açıklarını kapatma çabası


6. Soru Buna göre Haklar Bildirgesi’yle;
İlkelerinden hangilerinin gerçekleştirilmesi hedeflenmiştir?
Cevap: E) I, II, III ve IV


7. Soru Bu uygulamaların 1839 tarihli Tanzimat Fermanı’nın hükümlerinden hangileriyle çeliştiği söylenebilir?
Cevap: A) Yalnız I


8. Soru Buna göre Fransa’da 1830 İhtilalleri’nin başlamasında unsurlarından hangileri rol oynamış olabilir?
Cevap: C) I, II ve IV


9. Soru Bu metin aşağıdaki Osmanlı padişahlarından hangisini tanıtmak için kaleme alınmış olabilir?
Cevap: B) III. Selim


10. Soru
Bu metinden hareketle Padişah Abdülmecid ile ilgili olarak, yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
Cevap: D) II, III ve IV


11. Soru
XVIII ve XIX. yüzyıllarda Avrupa’da yaşanan gelişmeler ile ilgili verilen neden-sonuç ilişkilerinden hangisi yanlıştır?
Cevap: B) Fabrikaların yaygınlaşması → Usta-çırak ilişkisinin önem kazanması


12. Soru
Bu tablonun hangi satırlarındaki ifadeler karşılıklı yer değiştirirse Sanayi Devrimi öncesi ve sonrası en doğru şekilde sınıflandırılmış olur?
Cevap: A) 1, 2 ve 5


E. Aşağıdaki bulmacayı çözünüz.

(Viyana) 1- İmparatorlukların Fransız İhtilali’nin etkilerine karşı önlemler almak amacıyla toplandığı kongre.
(Liberalizm) 2. Mutlakiyetçi monarşilerin anayasal monarşilere dönüşmesi sürecinde etkili olan özgürlükçü düşünce akımı.
(Gureba) 3- II. Abdülhamid Dönemi’nde yoksul halka, yetimlere, kimsesizlere, muhacirlere ve yolculara ücretsiz hizmet vermek amacıyla açılan hastanelerin ortak adı.
(Telgraf) 4- Osmanlı Devleti’nde ilk olarak İstanbul ile Edirne arasında kullanılan haberleşme aracı.
(Lozan) 5- Yabancı ve azınlık okullarının Türk makamlarının kontrolü altına girmesi amacıyla yapılan antlaşma.
(Kabakçı) 6- Nizam-ı Cedit ıslahatlarına karşı ayaklananların başında bulunan Mustafa adı isyancının lakabı.
(Hendesehane) 7- Osmanlı taşrasında görev yapan yerel idareciler.
(Nantes) 8- Osmanlı Devleti’nin Avrupa’daki büyükelçilerine verilen unvan.

(Leopold) 9- Osmanlı İmparatorluğu’nda kullanılan klasik askerî düzen.
(Burjuva) 10- Sanayi Devrimi sırasında “dünyanın atölyesi” adıyla anılan Avrupa ülkesi.
(Asimilasyon) 11- Fransız İhtilali sırasında Fransa’da etkin rol oynayan ülke.
(Meşveret) 12- Osmanlı’da Sanayi Devrimi’ni ifade eden süreç.
(İngiltere) 13- Sanayi Devrimi’nin gerçekleştiği ve bu süreçte liderlik eden Avrupa ülkesi.
(Konsüllük) 14- Fransa’da ihtilal gerçekleştiren gruplar arasındaki mücadeleler sırasında 1799-1804 yılları arasında yaşanan dönem.
(Fransa) 15- 1848’de cumhuriyetin ikinci kez ilan edildiği Avrupa ülkesi.
(Serasker) 16- Osmanlı ordusunda, bugünkü genelkurmay başkanının görevini yürüten komutan.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.