2. Tema Millî Mücadele ve Atatürk Değerlendirme Çalışmaları Soruları Cevapları (4. Sınıf Türkçe)
2. Tema Millî Mücadele ve Atatürk Değerlendirme Çalışmaları Soruları Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayınları Sayfa 74 Cevapları
SAKARYA’NIN RESMİ
Atatürk cumhurbaşkanı iken bir ressam ona, Sakarya Savaşı’nı konu alan bir tablo armağan etmek istiyordu.
Randevu alıp armağanı kendi getirdi. Paketi heyecanla açıp tabloyu gösterdi.
Tabloda, Atatürk, güçlü, yağız bir atın üzerinde resmedilmekteydi. Bunu görünce, Atatürk’ün kaşları çatıldı.
“Bu tabloyu kimseye göstermeyin,” dedi.
Herkesin büyük bir şaşkınlık içinde kendisine baktığını görünce, ressama şu açıklamayı yaptı.
“Savaşa katılmış olan herkes bilir ki hayvanlarımız bir deri, bir kemikti… Bizim de onlardan farkımız yoktu. Hepimiz iskelet gibiydik. Atları da savaşçıları da böyle güçlü kuvvetli göstermekle Sakarya’nın değerini küçültmüş oluyorsunuz.”
(1-6. soruları metne göre cevaplayınız.)
Soru 1: Atatürk’e hediye edilen tablonun konusu nedir?
Cevap: Atatürk’e hediye edilen tablonun konusu Sakarya Savaşı’dır.
Soru 2: Tabloyu yapan ressam hangi duygular içindedir?
Cevap: Ressam, heyecanlı ve gururlu duygular içindedir.
Soru 3: Tabloda Atatürk’ün atı nasıl resmedilmiştir?
Cevap: Tabloda Atatürk’ün atı güçlü ve yağız olarak resmedilmiştir.
Soru 4: Atatürk, tabloyu görünce nasıl bir tepki veriyor?
Cevap: Atatürk, tabloyu beğenmez ve gerçeği yansıtmadığını söyler.
Soru 5: Metnin ana fikri nedir?
Cevap: Savaşın gerçek şartlarını doğru yansıtmanın önemi ve Sakarya Savaşı’nın değerinin küçültülmemesi gerektiğidir.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayınları Sayfa 75 Cevapları
6) Metinden gerçek öğelere üç örnek veriniz.
Örnekler:
- Sakarya Savaşı’nın yaşanmış olması.
- Atatürk’ün cumhurbaşkanı olması.
- Savaşta hayvanların bir deri bir kemik kalmış olması.
7) Aşağıda verilen eş sesli kelimeleri iki anlamı için de birer cümlede kullanınız.
Kelimeler | Cümleler |
---|---|
tablo | Sınıfın duvarına güzel bir tablo astık. / Öğretmenimiz sınav sonuçlarını tablo hâlinde tahtaya astı. |
bin | Bahçeye bin ağaç dikildi. / Atına bin ve hemen yola çık. |
yaz | Yaz mevsiminde denize girmeyi severim. / Defterine şiirini yaz. |
dal | Ağacın dalı rüzgârda sallanıyordu. / Denize dal ve serinle. |
aç | Lütfen pencereyi aç. / Karnım çok aç olduğu için hemen yemek yedim. |
8) Aşağıda verilen ifadelerden hayalî olanların başına “H”, gerçek olanların başına “G” yazınız.
(H) Ay Dede benimle konuştu!
(H) Orman bize gülümsüyordu.
(G) Araba bozulunca yolda kaldık.
(H) Küçük kedinin canı sıkılıyordu.
(G) Başarılı olmak istiyorsan çok çalışmalısın.
(G) Ben de sizinle oynamak istiyorum.
(H) Dere, kocaman kollarıyla beni kucaklıyordu.
(H) Rüzgâr büyük bir öfkeyle esiyordu.
Soru: 9) Aşağıdaki cümleleri okuyarak cümlelerdeki altı çizili kelimeleri inceleyiniz. Bu kelimelerin gerçek mi, mecaz mı, terim anlamıyla mı kullanıldığını yanlarına yazınız.
Defterime bir üçgen çizdim. (Terim anlam)
Babamla annem koyu bir sohbete daldılar. (Mecaz anlam)
Kaçan köpeği son anda yakaladı. (Gerçek anlam)
Öğretmenimi çok seviyorum. (Mecaz anlam)
Kendini zayıf hissettiğin alanlarda çok çalışmalısın. (Mecaz anlam)
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ada Yayınları Sayfa 76 Cevapları
10) Fatmanur, Atatürk’ün hayatı konusunda bir konuşma yapacaktır. Fatmanur konuşmasında sizce aşağıdaki bilgilerden hangilerine değinmelidir? İşaretleyiniz.
- Mustafa Kemal’in okul yılları
- Atatürk’ün eğitime verdiği önem
- Cumhuriyetin kazandırdıkları
- Mustafa Kemal’in ailesi
- Mustafa Kemal’in Millî Mücadele’yi başlatması
- Atatürk’ün cumhurbaşkanı olması
- Atatürk’ün insan sevgisi
11) “güçlü” kelimesinin anlamlarını uygun olan cümlelerle eşleştiriniz. “Hayır” olarak işaretlediğiniz ölçütler için neler yapmanız gerektiği konusunda konuşunuz.
Anlamı | Cümle |
---|---|
1. Gücü olan, kuvvetli | Amcam, tanıdığım en güçlü insanlardan biriydi. |
2. Şiddeti çok olan | Bu akşamdan itibaren güçlü kar yağışı bekleniyor. |
3. Etkisi, önemi büyük olan | Aziz Sancar, bilim alanında çok güçlü bir kişiliğe sahiptir. |
SONRAKİ DERSE HAZIRLIK
Soru: Güvenilir genel ağ siteleri, dergi, gazete ve kitaplardan yardımlaşmayla ilgili atasözü ve deyimler bularak sınıfa getiriniz.
Atasözleri:
- Bir elin nesi var, iki elin sesi var.
- Komşu komşunun külüne muhtaçtır.
- Dayanışma ile dağı aşarlar.
Deyimler:
- El ele vermek
- Omuz omuza vermek
- Elinden tutmak
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.