4. Sınıf Tuna Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 138-139-140-141-142 4. Tema Değerlendirme Etkinlik Soruları ve Cevapları
4. Tema Millî Mücadele ve Atatürk Değerlendirme Soruları Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 138 Cevabı
ATATÜRK İÇİN DİYORLAR Kİ!
“Tunus milleti bugün, yüzyıllık bağlarla bağlı bulunduğu kardeş ve soylu Türk milleti ile Mustafa Kemal’in unutulmaz anısını canlandırmak ve saygıyla anmak üzere hürmetkar bir düşünce içinde birleşmektedir.
Millet olarak Cazi’nin (…) savaş meydanlarında büyük asker olduğunu tespit ettikten sonra, her şeyin tamamen kaybolduğu zannedildiği bir anda, milletinden ümidini kesmeyi ve yenilgiyi kabul etmeyi şiddetle reddeden, (…) büyük insanı anıyoruz. O, güçleri birleştirmeyi, kırılmış cesaretleri yükseltmeyi bilmiş ve talihi zorlayarak millî ülkenin bütünlüğünü tekrar kurmuş ve memleketinin bağımsızlık ve egemenliğini kazanmasını başarmıştır. Atatürk böylece, ölümü esirliğe tercih eden bir milletin neler yapabileceğini hayretler içinde bulunan dünyaya göstermiştir. Bu örnek unutulmayacaktır.
(…)
Onun ölmez eseri, egemenliklerini elde etmiş milletlerin kaderlerine hükmedenler için ışıklı bir örnek ve bir ilham kaynağı olarak kalacaktır.
1-4. soruları yukarıdaki metne göre cevaplayınız.
1. Soru: Bu metinde geçen ve harfleri karışık olarak verilen kelimeleri anlamlarından yararlanarak bulunuz. Kelimeyi boş bırakılan yerlere yazınız.
• oylus: Saygı uyandıran, yücelik taşıyan. (soylu)
• tellim: Çoğunlukla aynı topraklar üzerinde yaşayan, aralarında dil, tarih, duygu, ülkü, gelenek ve görenek birliği olan insan topluluğu. (millet)
• aşsav: Devletlerin diplomatik ilişkilerini keserek giriştikleri silahlı mücadele. (savaş)
• bğmsıazkıü Bağımsız olma durumu, istiklâl. (bağımsızlık)
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 139 Cevabı
2. Soru: Bu metnin konusunu yazınız.
Cevap: Atatürk’ün liderlik özellikleri ve Türk milletinin bağımsızlık mücadelesi.
3. Soru: Parçada Türk milletinin hangi özelliği vurgulanmıştır? Belirtiniz.
Cevap: Türk milletinin ölümü esirliğe tercih eden bir millet olduğu vurgulanmıştır.
4. Soru: Atatürk’ün hangi mücadelesi diğer milletlere örnek olmuştur? Yazınız.
Cevap: Atatürk’ün Kurtuluş Savaşı’ndaki mücadelesi diğer milletlere örnek olmuştur.
Soru: Aşağıdaki altı çizili kelimelerin zıt (karşıt) anlamlılarını bulunuz. Bulduğunuz kelimeleri birer cümlede kullanınız.
1. O ağır poşetleri nasıl taşıyacağını düşünüyordu.
Cevap: Kardeşim hafif bir çanta taşıyordu.
2. Masanın üstünde çeşit çeşit eşya vardı.
Cevap: Masanın altında bir kutu vardı.
3. Şişe, su ile doluydu.
Cevap: Tencerede yemek yoktu, boştu.
4. Yaptığım yemek çok acı olmuş.
Cevap: Tatlı bir kek yapmıştık.
5. Bu kötü havalarda insan dışarı çıkmak istemiyor.
Cevap: İyi arkadaşlarla vakit geçirmek güzeldir.
6. Hiçbir zaman dersine geç kalmazdı.
Cevap: Sabah çok erken uyandım.
7. Zor bir soruydu ama yapabildim.
Cevap: Bu ödev çok kolaydı.
Aşağıdaki sorularda istenenleri yapınız.
Soru: Azalmak” kelimesinin “etkisini yitirmek, hafiflemek” anlamıyla kullanıldığı cümlenin başındaki kutucuğu işaretleyiniz.
Bardaktaki portakal suyu biraz azalmıştı. ()
Hastanın baş ağrısı iki gün sonra azalmıştı. (✓)
Barajın suyu son zamanlarda bir hayli azalmıştı. ()
Kasadaki elmalar bugün daha da azalmıştı. ()
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 140 Cevabı
Soru: Aşağıdaki cümlelerde noktalı yerlere gelmesi gereken en uygun kelimeleri yazınız.
tava - tepsi - ben - bir - sonra
Annem bir tepsi baklava yapmış.
Komşular bir saat sonra geldiler.
Kahvaltıda bir yumurta yiyebildi.
Bir gün ben de anlarım seni, dedi.
Soru: Verilen cümlelerde eş sesli olan kelimeyi bulup yazınız. Bu kelimeyi bir cümlede kullanınız.
Cevap: Kardeşimin çenesinde bir ben var.
Soru: Aşağıda verilen karşıt anlamlı kelimeleri bir cümlede bir arada kullanınız.
iyi – kötü: Kötü insanlardan uzak durup iyi insanlarla arkadaş olmalıyız.
sıcak – soğuk: Bugün hava sıcaktı ama yarın soğuk olacakmış.
al-ver: Yere düşen parayı alıp sahibine verdim.
Soru: Aşağıdaki metinde boş bırakılan yerlere uygun noktalama işaretlerini koyunuz.
Anadolu’ya gelip burada yaşamaya başlayan Türkler, yeni bir uygarlığı da birlikte getirmişlerdir. Bu, göçebe uygarlığıdır. Diller de göçebe kültürün dilidir.
Hayvanlarla ilgili sözcükler bakımından alabildiğine zengin olan bu dilde kapan, ses, "heykirme", sesin sesi, "böğürme", çakalın ki "pavkırma", köpeğinki de "ürüme"dir.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 141 Cevabı
Az zamanda çok ve büyük işler yaptık. Bu işlerin en büyüğü, temeli Türk kahramanlığı ve yüksek Türk kültürü olan Türkiye Cumhuriyeti’dir. Bundaki muvaffakiyeti Türk milletinin ve onun değerli ordusunun bir ve beraber olarak azimkârane yürümesine borçluyuz. Fakat yaptıklarımızı asla kâfi göremeyiz. Çünkü daha çok ve daha büyük işler yapmak mecburiyetinde ve azmindeyiz.
Soru: Bu metne en uygun başlık hangisi olabilir? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Türkiye Cumhuriyeti (✓)
Büyük işler ()
Atatürk ()
Soru: Bu metne bir başlık da siz belirleyiniz
Cevap: En Büyük İş
Soru: Aşağıda bilgilendirici metne örnek verilmiştir. Siz de konusu “Millî Mücadele” olan bilgilendirici bir metin yazınız.
Atatürk’ün boyu 1.74 cm, kilosu 70-74 arasında değişmiştir. Yüz rengi yanmış pembe, alnı çok geniş, kaşları çok gür ve kalkıktı. Elmacık kemikleri hafif çıkık, dudakları ince, saçları altın sarısı, gözleri mavi, göğsü kabarık, omuzları geniş, elleri ince ve zarifti.
Millî Mücadele, Türk milletinin bağımsızlık ve özgürlük için verdiği büyük bir savaştır. I. Dünya Savaşı’ndan sonra Osmanlı Devleti, ağır şartlarla imzalanan Mondros Ateşkes Antlaşması ile topraklarının büyük bir kısmını kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya kalmıştır. Bu süreçte işgaller başlamış ve Türk halkı kendi vatanını savunmak için harekete geçmiştir.
Mustafa Kemal Atatürk’ün önderliğinde başlatılan Millî Mücadele, 1919 yılında Samsun’a çıkışıyla fiilen başlamış, Erzurum ve Sivas kongreleri ile organize bir hale gelmiştir. 23 Nisan 1920’de Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin açılmasıyla halk, kendi kaderini belirleme durumuna gelmiştir.
1922 yılında kazanılan Büyük Taarruz ile düşman işgalleri sona ermiş, 1923’te imzalanan Lozan Antlaşması ile Türkiye’nin bağımsızlığı uluslararası alanda tanınmıştır. Millî Mücadele, Türk milletinin azmi ve fedakârlığıyla kazanılan büyük bir zafer olarak tarihe geçmiştir.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 142 Cevabı
Soru: Aşağıdaki cümlelerin hangisinde kısaltmalara getirilen ekin yazımında yanlışlık yapılmıştır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: THY’na yeni uçaklar alınacakmış.
TBMM’ye bir gezi düzenlemeyi planlıyoruz. ()
Çelik yelekteki delik 1 mm’den daha küçükmüş. ()
Bu ürün asla 75 kr. un üzerinde olamaz, dedi ()
THY’na yeni uçaklar alınacakmış. (✓)
Soru: Aşağıdaki cümleler doğru ise “D”, yanlış ise ‘T yolu takip edilecektir. Buna göre kaç numaralı çıkışa ulaşılır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Özel adlara getirilen iyelik, durum ve bildirme ekleri kesme işaretiyle ayrılır. (D)
"3'üncü kattaki komşumuz bugün taşındı.” cümlesinde kesme işaretine gerek yoktur. (Y
Cevap: 2. çıkış.
Soru: Bu şiirin ana duygusunu belirleyip aşağıya yazınız.
Bu memlekete en çok hizmet eden
Bu aşk ile dağlara gücü yeten
On sekiz milyonun omzunda giden
Atam Ankara sırtlarında yaşar.
Cahit Sıtkı Tarancı, Otuz Beş Yaş
Cevap: Atatürk’ün ölümünden duyulan üzüntü.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.