4. Sınıf Tuna Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 80-81-82-83-84 Soruları ve Cevapları
2. Tema Bilim ve Teknoloji Değerlendirme Soruları Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 80 Cevabı
ANTARKTİKA’DAKİ BUZ ÖRTÖSÜ GEÇMİŞ İKLİMLERİN TANIĞI
Burası, Antarktika. Dünyanın en soğuk, en kuru ve en rüzgârlı iklimine sahip kıtası… Antarktika, yaz-kış kalın bir buz örtüsüyle kaplı. Buz örtüsünün kalınlığı, kıtanın kimi yerlerinde birkaç bin metreyi buluyor! Kışın, Antarktika’yı çevreleyen denizlerde de çok kalın buzlar oluşuyor. Kimi zaman kıyılardan büyük buz parçaları kopuyor. Denizde yüzen bu büyük buz parçalarına “buzdağı” adı verildiğini duymuşsunuzdur. Yazın, kıyılardaki buzlar çözülüyor. Ancak, buzların çözüldüğü alanlar, yine de kıtanın ancak %1’ini oluşturuyor. Kısacası, burada yaşam güçlüklerle dolu.
Antarktika’da, bu soğuk ortama uyum sağlamış canlılar yaşıyor. Foklar, balinalar ve penguenler gibi. Kıtada yalnızca birkaç bitki ve böcek türü var. Bir de araştırmacılar! Antarktika’da kalıcı yerleşim yerleri yok. Ancak, “istasyon” olarak adlandırılan 100 kadar araştırma merkezi var. Bu araştırma merkezlerinde, çeşitli ülkelerden çok sayıda araştırmacı çalışıyor. Araştırmacıların üzerinde çalıştıkları konuların hepsi de birbirinden ilginç. Bunlardan biri de buzullardan alınan buz örneklerinin incelenmesi.
A. 1-4. soruları yukarıdaki metne göre cevaplayınız.
1. Soru: Antarktika neden dünyanın en soğuk yeridir?
Cevap: Antarktika buzlarla kaplı olduğu için dünyanın en soğuk yeridir.
2. Soru: Aşağıdakilerden hangisi metinde sözü edilen buzdağı olabilir? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: 1. sıra 2. resim
3. Soru: Antarktika’nın soğuk ortamına uyum sağlayan canlılar hangileridir?
Cevap: Antarktika’nın soğuk ortamına foklar, balinalar ve penguenler uyum sağlamıştır.
4. Soru: Araştırmacılar buzullardan alınan buz örneklerini niçin inceliyor olabilir?
Cevap: Araştırmacılar buzullardan alınan buz örneklerini Antarktika’yı daha iyi tanıyabilmek, oranın geçmişiyle ilgili bazı sonuçlara ulaşabilmek amacıyla inceliyor olabilir.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 81 Cevabı
B- Aşağıdaki kuralları örnekleyen birer cümle yazınız.
1. Dünya, güneş ve ay kelimeleri gezegen anlamı dışında kullanıldıklarında küçük harfle başlar.
Örnek: Bugün dünya kadar işim var.
2. Kitap ve dergi adlarının her kelimesi büyük harfle başlar.
Örnek: Kemalettin Tuğcu’nun Üvey Baba romanı beni üzdü.
3. Kendisinden sonra örnek verilecek cümlenin sonuna iki nokta (:) konur.
Örnek: Bizim köyde yetişen meyveler şunlardır: üzüm, elma ve kayısı.
4. Tamamlanmamış cümlelerin sonuna üç nokta (…) konur.
Örnek: Çocuk dedesine yaklaşıp…
C- Aşağıdaki sorularda istenenleri yapınız.
1. Soru: “Yatmak” kelimesini aşağıda verilen anlamlarına uygun birer cümlede kullanınız.
Anlamı: Boş yere beklemek.
Cümle: "Saatlerdir burada boşuna yatıyorum, bir gelişme olmadı."
Anlamı: Yatay veya yataya yakın bir duruma gelmek.
Cümle: "Yorgun olduğum için kanepeye uzandım ve yattım."
2. Soru: Bu kutucuklardan hangisinde yer alan kelimelerin arasında eş anlamlılık ilişkisi yoktur? İlgili kutucuğu İşaretleyiniz.
Cevap: gece-gündüz
- Gece-gündüz (eş anlamlı değil)
- Anı-hatıra (eş anlamlı)
- Sene-yıl (eş anlamlı)
- Öykü-hikâye (eş anlamlı)
Doğru cevap: Gece-gündüz (Bu kutucuk eş anlamlı değildir, zıt anlamlıdır.)
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 82 Cevabı
3. Aşağıda verilen deyimleri anlamlarıyla eşleştiriniz.
(1) Gözünde büyütmek - a: Bir şeyi, olayı, kimseyi veya işi abartmak.
(2) Gözü doymak - c: Çok istenen bir şeye kavuşup artık istemez duruma gelmek.
(3) Gözünü dört açmak - b: Bir hileye düşmemek, aldanmamak için çok dikkatli olmak.
(4) Gözünü korkutmak - d: Yıldırmak, karşı duramaz hâle getirmek.
4. “Okulda iki perdelik oyunumuz cuma günü izleyiciyle buluşacak.” cümlesinde "perde" kelimesi terim anlamıyla kullanılmıştır. Siz de bu kelimeyi gerçek ve mecaz anlamıyla birer cümlede kullanınız.
- Gerçek anlam: Tiyatro salonunun perdeleri sahne başlamadan önce açıldı.
- Mecaz anlam: Bu olaydan sonra aramızdaki perde kalktı ve her şeyi açıkça konuştuk.
5. Mustafa Kemal Atatürk, bir toplantıda yeni Türkiye’nin genç beyinlerini yetiştirecek olan öğretmenlere şöyle seslenir: “Öğretmenler; yeni nesil sizin eseriniz olacaktır.” cümlesinde boş bırakılan yerlere uygun noktalama işaretlerini koyunuz.
Mustafa Kemal Atatürk, bir toplantıda yeni Türkiye’nin genç beyinlerini yetiştirecek olan öğretmenlere şöyle seslenir: “Öğretmenler; yeni nesil sizin eseriniz olacaktır.”
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 83 Cevabı
6 a- Bu görsel aşağıdaki metinlerden hangisini daha iyi yansıtmaktadır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: Kardeşim de ben de karpuz yemeye bayılıyoruz. Bunu bilen babam ne zaman pikniğe gitsek kocaman bir karpuz alır, karpuzu kocaman kocaman dilimler. Biz de tadını çıkararak yeriz.
6 b- Siz de boş bırakılan yerlere bu görseli anlatan bir metin yazınız.
Cevap: Güzel bir bahar gününde annem, babam, kardeşim Ferhat Ali ben pikniğe gittik. Annemin serdiği örtünün üstüne oturduk, getirdiğimiz meyveleri yedik, içeceklerimizi içtik. Ailemi çok seviyorum.
7- Bu afişten hareketle Ara Tatil Kampı ile ilgili aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: Kayıt işlemlerinde istenen belgelere
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 84 Cevabı
(8-10. soruları aşağıdaki metne göre cevaplayınız.)
Mustafa Öğretmen, Türk bilim insanları ile ilgili sunumunda aşağıdaki bilgilere yer vermiştir.
Farabi: Yaptığı çalışmalarla günümüz biliminin gelişimine temel oluşturmuştur. Hava titreşimlerinden ibaret olan ses olayının mantıklı açıklamasını ilk kez o yapmıştır. Titreşimlerin dalga uzunluğuna göre azalıp çoğaldığını deneyler ile kanıtlayan ünlü bilim insanı aynı zamanda ilaçlar ile ilgili pek çok esere imza atmıştır.
Cabir Bin Hayyam: Çalışmalarında kullanmak üzere icat ettiği tüp, damıtma imbiği, ısıtıcı ve diğer pek çok icadı, bilim dünyasına kazandırmıştır. Farklı metal türlerinin ve çeliğin üretim metotlarını geliştirmiştir. Camın renklendirilmesini ve metallerin saflaştırılmasını ilk düşünen ve uygulayan bilim insanıdır.
Mete Atatüre: Ölçümü imkânsız kabul edilen “ışık seviyesinin gürültü ölçümü” çalışmasını başarıyla uygulamıştır. “Işığı sıkıştırma” adını verdiği buluşuyla atomdan 100 kat daha güçlü “süper atom” elde etmeyi başararak fizik bilimine kazandırmıştır.
Aziz Sancar: Yaptığı araştırmalar sonucunda DNA onarım mekanizmaları konusunda buluşlara imza atmıştır. Bu çalışmaları ile 2015 yılında Nobel Kimya Ödülü’ne layık görülmüştür. Aynı zamanda kanser ilaçlarını kullanma zamanı ve insanın biyolojik saat ritmi arasındaki ilişki üzerine ciddi çalışmalar yürütüyor.
8- Mustafa Öğretmenin bu sunumu hazırlama amacı sizce ne olabilir? Açıklayınız.
Cevap: Günümüz bilimsel çalışmalarının teknoloji alanında olması gerektiğine dikkat çekmek.
9- Yukarıdaki bilim insanlarından hangisi sadece bir alanda bilimsel çalışma yapmıştır? Yazınız.
Cevap: Mete Atatüre.
10- Yaptığı çalışmalarla ödüle layık görülen bilim insanı kimdir? Yazınız.
Cevap: Aziz Sancar.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.