5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Sayfa 51-52-53-54-55-56 Cevapları Meb Yayınları
1. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Soruları ve Cevapları
5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi – Sayfa 51
Soru 1: Bu metinde anlatılmak istenen asıl düşünce nedir? Yazınız.
Cevap: Arıların ekosistem ve besin zinciri için hayati bir rol oynadığı, onların yokluğunun bitki türlerinin ve dolayısıyla diğer canlıların yok olmasına yol açabileceğidir. Bu durum, insanları da olumsuz etkiler ve besin kaynaklarının azalmasına sebep olur.
Soru 2: Bu metin aşağıdaki kavramlarla ilişkilendirilmek istense hangisi dışarıda kalır? İşaretleyiniz.
- Denge
- Tesadüf
- İşbirliği
- Uyum
- Ahenk
- Döngü
Cevap: Tesadüf dışarıda kalır.
Soru 3: İnsan evrendeki mükemmel düzenin devamlılığını sağlamak için sizce neler yapabilir? Birkaç cümle ile açıklayınız.
Cevap: İnsan, doğayı koruyarak ve ekosistemdeki canlıların dengesine zarar vermeden yaşamalıdır. Arıların korunması, çevre kirliliğini azaltmak, ormanları ve doğal alanları korumak gibi adımlar atarak bu düzenin devamlılığını sağlayabilir.
5. Sınıf Din Kültürü Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları
5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi – Sayfa 52
B- Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
Soru 4: Metinde anlatılanlardan hareketle size Yüce Allah’ın varlığını ve birliğini hissettiren gözlemlerinizi birkaç cümle ile belirtiniz.
Cevap: Evrendeki gök cisimlerinin düzenli hareketleri, gezegenlerin yörüngede birbirine zarar vermeden ilerlemesi ve dünyanın atmosferi ile korunması Allah’ın varlığını ve birliğini gösteren en önemli delillerdendir. Bu düzen ve dengenin kendiliğinden oluşamayacağı, ancak Yüce Allah tarafından yaratılmış olabileceği bana Allah’ın bir ve tek olduğunu hissettirir.
Soru 5: Bu parçadan hareketle aşağıdaki ifadelerden hangilerine ulaşılabilir? İşaretleyiniz.
a) Evren bir hareket ve değişim içindedir.
b) Evrendeki varlıklar bir sistemin parçaları gibi görevlerini yerine getirmektedir.
c) İnsanlar gözlem yoluyla Allah’ın (cc) varlığına ve birliğine ulaşamaz.
ç) Evrenin büyüklüğü ve karmaşıklığı ilahi bir gücün varlığını gerekli kılar.
d) Gök cisimlerinin hareketleri evrenin plansız işlediğinin göstergesidir.
e) Evrendeki varlıklar birbiriyle etkileşim hâlindedir.
f) Evrendeki düzen Allah’ın (cc) varlığı ve birliği konusunda birçok mesaj verir.
Cevap:
- a) Evren bir hareket ve değişim içindedir.
- b) Evrendeki varlıklar bir sistemin parçaları gibi görevlerini yerine getirmektedir.
- d) Gök cisimlerinin hareketleri evrenin plansız işlediğinin göstergesidir.
- f) Evrendeki düzen Allah’ın (cc) varlığı ve birliği konusunda birçok mesaj verir.
5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi – Sayfa 53
Soru 6: Bu metinde tevhit kavramı hangi örnekle açıklanmıştır? Yazınız.
Cevap: Tevhit kavramı, evrendeki gök cisimlerinin Yüce Allah’ın koyduğu düzen sayesinde belirli yörüngelerde hareket etmeleri ve birbirlerine zarar vermemeleri örneği ile açıklanmıştır. Bu düzen, Allah’ın varlığını ve birliğini gösterir.
C. Aşağıdaki dörtlüklerde Yüce Allah’ın esmayıhüsnalarıyla ilgili bilgiler yer almaktadır. Verilen boşluklara dörtlükte açıklanan esmayıhüsnanın hangisi olduğunu yazınız.
- Rahman: "Rahmetiyle bizlere sonsuz nimetler verir, kullarına acıyıp şefkatini gösterir."
- Kudret: "Kâinat bahçesinde sayısız nice eser, her biri yaradanın gücünü temsil eder."
- Rahîm: "İyilik yapanlara merhametle yaklaşır, ahirette onları nimetlerle donatır."
- Âlim: "Geçmiş ve geleceğin tüm sırları O'ndadır. Kusursuz ilmi ile her şeyi kuşatandır."
- Semi: "Dua eden kulunu dinleyip işitendir. Gönülden geçenleri hikmetiyle bilendir."
- Basir: "Yalnız değil hiç kimse. Görüp gözetendir O. Gizli, açık ne varsa izleyen bilendir O."
5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi – Sayfa 54
Ç. Aşağıdaki tabloda İhlas suresinde yer alan ayetler ve anlamları karışık olarak verilmiştir. Verilen ifadelerin karşılık geldiği ayet ve anlamı bularak kutucuk numaralarını boş bırakılan yerlere yazınız.
- Kul hüvallâhü ehad – De ki: "O, Allah’tır, tektir."
- Allâhüssamed – Allah Samed’dir.
- Lem yelid ve lem yûled – O, doğurmamış ve doğurulmamıştır.
- Ve lem yekün lehû küfüven ehad – O'nun hiçbir dengi yoktur.
5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi – Sayfa 55
Soru 8: Aşağıdaki ifadelerin doğru ayetlerle eşleştirilmesi:
- a) Allah’tan başka ilah olmadığı, yalnızca O’na ibadet edilmesi gerektiği vurgulanır. (2, 3)
- b) Allah’ın herhangi bir ata ve soydan gelmediği, doğum ya da ölüm gibi sıfatların olmayacağı belirtilir. (4, 5)
- c) Allah her şeyin sahibi olup her şey O'na muhtaçtır. (6, 7)
- ç) Allah’ın bir ve tek olduğunu ifade eden isme vurgu yapılır. (2, 3)
- d) Allah’ın varlığının hiçbir şeye bağlı olmadığı, kendi başına var olduğu belirtilir. (4, 5)
- e) Tevhit inancına vurgu yapılır. (2, 3)
- f) Hiçbir şeyin Allah’a denk olamayacağı ifade edilir. (1, 8)
D. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruların cevaplarını işaretleyiniz.
Soru 9 : Yağmurun ve karın oluşumu, Güneş’in ve Ay’ın yörüngede hareket etmesi ve gece-gündüz döngüsü ile evrendeki düzene örnekler verilmiş. Hangi seçenekte tüm bu olaylar yer alır?
Cevap: D) I, II ve III
Soru 10: Tüm canlıları yaratan Allah (cc), dünyayı yaşanabilir hale getirmiştir. Bu paragraftan hangisi çıkarılamaz?
Cevap: C) Allah’ın (cc) yaratması sayesinde varlıklar hayat bulmuştur.
Soru 11: Yüce Allah’ın rahmetini ve yaratılışın mükemmel olduğunu anlatan ifadelerden hangisi Rahman isminin yansımasıdır?
Cevap: A) Âlim
5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi – Sayfa 56
Soru 1: Bu bilgi haritasındaki boş bırakılan yere aşağıdaki ifadelerden hangisi getirilemez?
Cevap: B) Allah’ın (cc) varlığını anlamak ve algılamaya çalışmak.
Soru 2: Müşriklerin sorularına karşılık İhlas suresinden hangi ayet gelir?
Cevap: C) Lem yelid ve lem yûled.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.