5. Sınıf İngilizce Ders Kitabı Sayfa 35-40 School Life Ünitesi Cevapları Meb Yayınları
5. Sınıf İngilizce Ders Kitabı Sayfa 35-36-37-38-39-40 Cevapları – MEB Yayınları
Ünite: School Life (Okul Hayatı)
5. Sınıf İngilizce Ders Kitabı Sayfa 35 Cevapları – MEB Yayınları
6. Time to Play
a. Follow the instructions and play the game in pairs. (Talimatları izleyin ve ikili gruplar hâlinde oyunu oynayın.)
Instructions (Talimatlar):
- Cut out the cubes on page 139. (139. sayfadaki zarları kesin.)
- Roll the cubes at the same time. (Zarları aynı anda atın.)
- Land on a box and make sentences with the words. (Kutucuklardaki kelimelerle cümle kurun.)
- Write your points on the scoreboard. (Puanlarınızı tabloya yazın.)
- Play fairly and kindly. (Adil ve kibar bir şekilde oynayın.)
Example / Örnek:
Mateo is from Argentina. (Mateo Arjantinli.)
b. Write three sentences you remember in your notebooks after you finish the game.
(Oyunu bitirdikten sonra hatırladığınız üç cümleyi defterinize yazın.)
Cevaplar:
1️⃣ I am from Türkiye. (Ben Türkiye’denim.)
2️⃣ You mustn’t fight in the classroom. (Sınıfta kavga etmemelisin.)
3️⃣ My favourite club is maths club. (En sevdiğim kulüp matematik kulübüdür.)
4️⃣ He can’t make noise in the library. (O, kütüphanede gürültü yapamaz.)
5️⃣ We love our school. (Okulumuzu seviyoruz.)
5. Sınıf İngilizce Ders Kitabı Sayfa 36 Cevapları – MEB Yayınları
7. Time to Explore
a. Look at the photos below and guess what the children are doing.
(Aşağıdaki fotoğraflara bakın ve çocukların ne yaptığını tahmin edin.)
1️⃣ The first child is surfing. (Birinci çocuk sörf yapıyor.)
2️⃣ The second child is dancing. (İkinci çocuk dans ediyor.)
3️⃣ The third child is painting. (Üçüncü çocuk resim yapıyor.)
b. Which of the national and religious days in 7c do you know? (7c’deki ulusal ve dini günlerden hangilerini biliyorsun?)
I know 19 May Commemoration of Atatürk, Youth and Sports Day,
23 April National Sovereignty and Children’s Day,
and 29 October Republic Day.
(19 Mayıs Atatürk’ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramı’nı,
23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nı ve
29 Ekim Cumhuriyet Bayramı’nı biliyorum.)
c. Read the blogs quickly and tick (✓) the national and religious days in the texts.
(Metinleri hızlıca okuyun ve içlerinde geçen ulusal ve dini günleri işaretleyin.)
✅ 23 April National Sovereignty and Children’s Day
✅ 19 May Commemoration of Atatürk, Youth and Sports Day
✅ 29 October Republic Day
BLOG RULES (Blog Kuralları)
- Don’t be rude. (Kaba davranma.)
- Don’t share your password. (Şifreni paylaşma.)
- Don’t give false information. (Yanlış bilgi verme.)
BLOG TITLES (Blog Başlıkları)
1️⃣ Surf with the Waves
2️⃣ The Folk Dance Show
3️⃣ My Colourful World
BLOG PARAGRAPHS (Özet Anlamlar):
1. Surf with the Waves (Dalgalarla Sörf)
Alp lives in Antalya and loves surfing. He’s in a surfing team and they organise a tournament on 19 May Youth and Sports Day.
2. The Folk Dance Show (Halk Dansı Gösterisi)
Canan lives in Malatya. She’s in a folk dance club. They prepare a show for 23 April National Sovereignty and Children’s Day.
3. My Colourful World (Renkli Dünyam)
Aylin lives in Nicosia, Northern Cyprus. She’s in the Art Club. They organise an exhibition on 29 October Republic Day.
5. Sınıf İngilizce Ders Kitabı Sayfa 37 Cevapları – MEB Yayınları
d. Read the blogs on page 36 carefully and write the titles in the correct places. (36. sayfadaki blogları dikkatlice okuyun ve başlıkları doğru yerlere yazın.)
✅ 1. Surf with the Waves
✅ 2. The Folk Dance Show
✅ 3. My Colourful World
e. Read the blogs again. Write “T” for true, “F” for false sentences. Correct the false ones. (Metinleri tekrar okuyun. Doğru cümlelere “T”, yanlış cümlelere “F” yazın. Yanlışları düzeltin.)
1️⃣ T – Alp likes water sports.
2️⃣ F – Alp organises a surfing tournament.
3️⃣ T – Canan is from Türkiye.
4️⃣ F – Canan likes listening to music and dancing.
5️⃣ F – Aylin’s favourite activities are drawing and taking nature photos.
6️⃣ T – Aylin is inviting the followers to the art exhibition.
f. Look at the blog page and rewrite the blog rules. (Blog sayfasına bakın ve kuralları yeniden yazın.)
1️⃣ You mustn’t be rude.
2️⃣ You can’t share your password.
3️⃣ Don’t give false information.
g. What rules do you have in your school? Talk about them in pairs.(Okulunuzda hangi kurallar var? Eşinizle bunlar hakkında konuşun.)
Example:
– What are the rules in your school?
– I mustn’t run in the corridors.
– I can’t be late for class.
8. Time to Note Down
a. Think about your favourite school clubs and activities. Then talk about them in pairs. (En sevdiğiniz okul kulüplerini ve aktiviteleri düşünün. Ardından eşinizle bunlar hakkında konuşun.)
Example Dialogue:
– What is your favourite school club?
– It’s Art Club.
– Do you like drawing pictures?
– Yes, I like drawing pictures in the art club.
b. Choose an event from the blog on page 36. Write an e-mail to one of the bloggers about your favourite school clubs and activities.
(36. sayfadaki bloglardan bir etkinlik seçin. Blog yazarlarından birine favori okul kulübünüz ve aktiviteleriniz hakkında e-posta yazın.)
Sample Email:
Subject: Our School Clubs and Activities
Dear Canan,
I enjoyed reading your blog about The Folk Dance Show.
At my school, my favourite clubs are the Music Club and the Sports Club because I love playing instruments and football.
I think school activities are fun and help us make good friends.
With love,
Zeynep
c. Read your e-mails to the whole class and give feedback to each other. (E-postalarınızı sınıfın tamamına okuyun ve birbirinize geri bildirim verin.)
5. Sınıf İngilizce Ders Kitabı Sayfa 38 Cevapları – MEB Yayınları
9. Time to Learn More
a. Look at the signs in 9b and guess what they mean. (9b’deki işaretlere bakın ve ne anlama geldiklerini tahmin edin.)
Bu işaretler bazı ülkelerdeki ilginç yasakları gösteriyor.
b. Read the texts and write the names of the countries under the signs. (Metinleri okuyun ve ülkelerin adlarını işaretlerin altına yazın.)
| Harf | Yasak | Ülke |
|---|---|---|
| a | No eating near historical fountains | Italy |
| b | No chewing gum | Singapore |
| c | No high heels | Greece |
| d | No pitbulls | Turkey |
| e | No dirty cars | Kazakhstan |
Text Meanings (Metinlerin Türkçesi):
In Italy, you cannot eat food near historical fountains or feed pigeons.
(İtalya’da tarihi çeşmelerin yanında yemek yiyemezsiniz, güvercinleri besleyemezsiniz.)
In Singapore, you mustn’t chew gum in public.
(Singapur’da kamusal alanda sakız çiğnemek yasaktır.)
In Greece, you cannot wear high heels in ancient cities.
(Yunanistan’da antik şehirlerde topuklu ayakkabı giymek yasaktır.)
In Türkiye, you can’t own or sell dangerous dog breeds like pitbulls.
(Türkiye’de pitbull gibi tehlikeli köpek ırklarına sahip olamazsınız veya satamazsınız.)
In Kazakhstan, you cannot drive a dirty car.
(Kazakistan’da kirli araba kullanamazsınız.)
c. Read the texts again. Ask and answer about the interesting rules in the countries. (Metinleri tekrar okuyun. Ülkelerdeki ilginç kurallar hakkında soru-cevap yapın.)
Example:
– What can’t you do in Singapore?
– You can’t chew gum in public.
More Examples:
– What can’t you do in Italy?
– You can’t eat near historical fountains.
– What can’t you do in Greece?
– You can’t wear high heels in ancient cities.
– What can’t you do in Türkiye?
– You can’t own pitbulls.
– What can’t you do in Kazakhstan?
– You can’t drive dirty cars.
d. Think about interesting rules in your country. Talk about them.
(Kendi ülkenizdeki ilginç kuralları düşünün ve onlar hakkında konuşun.)
Example:
– In my country, you can’t drive cars until 18.
(Türkiye’de 18 yaşına kadar araba süremezsiniz.)
More Examples:
– In my country, you must go to school until 18.
– In my country, you must wear seat belts in cars.
5. Sınıf İngilizce Ders Kitabı Sayfa 39 Cevapları – MEB Yayınları
10. Time for a Story
a. Look at the picture strip story quickly. Who are the characters? (Resimli hikâyeye hızlıca bakın. Karakterler kimlerdir?)
Cevap:
The characters are Sara, Jack, Janet and Mr. Adams.
(Karakterler Sara, Jack, Janet ve Bay Adams’tır.)
Story Title: Way to the Science Club (Bilim Kulübüne Giden Yol)
Story Summary (Öykü Özeti):
1️⃣
Sara: Excuse me! Where is the science club?
Jack: It’s downstairs. Are you new at school?
Sara: Yes, I’m Sara, you?
Jack: I’m Jack. Nice to meet you, Sara.
Sara: You too.
2️⃣
Jack: Hey, Janet!
Janet: Hi, Jack. What’s up?
Jack: This is Sara. She’s new at our school.
Janet: Really? Where are you from?
Sara: I’m from Spain.
Janet: I’m from the UK. Welcome to our school!
Sara: Cheers!
3️⃣
Sara: I’m looking for the science club. I like doing experiments and learning new things about the universe.
Janet: OK. We can go together.
Sara: Sure. By the way, thank you, Jack. See you.
4️⃣
Sara: Who is our science teacher?
Janet: He is Mr. Adams. He is a great teacher.
Sara: Oh, cool.
Janet: Here is the science lab.
5️⃣
Sara: Hi, Mr. Adams. I want to join the science club.
Mr. Adams: Sure! Welcome to our club.
Sara: Thank you.
Mr. Adams: Hey kids! You mustn’t run in the lab. Follow the rules and play safe during the experiments!
Students: All right, Mr. Adams.
Mr. Adams: Come on, let’s get started!
b. Read the picture strip story quickly and find out where they are. Then act out in groups. (Hikâyeyi hızlıca okuyun ve nerede olduklarını bulun. Sonra gruplar halinde canlandırın.)
Cevap: They are in the science lab. (Onlar fen laboratuvarındalar.)
Türkçe Hikâye Özeti:
Sara yeni okuluna başlar ve bilim kulübünü aramaktadır. Jack ve Janet ona yardım eder. Janet, Sara’ya okulun fen laboratuvarını gösterir. Sara, Bay Adams’la tanışır ve bilim kulübüne katılır. Bay Adams, laboratuvarda güvenlik kurallarına uymaları gerektiğini hatırlatır.
5. Sınıf İngilizce Ders Kitabı Sayfa 40 Cevapları – MEB Yayınları
10. (Devam) – Time for a Story
c. Read the questions about the picture strip story and think about them. (Resimli hikâye ile ilgili soruları okuyun ve cevaplarını düşünün.)
1️⃣ Where is Sara from?
➡️ She is from Spain.
(O İspanya’dan.)
2️⃣ What is Sara looking for?
➡️ She is looking for the Science Club.
(Bilim kulübünü arıyor.)
3️⃣ Who helps Sara find the club?
➡️ Janet helps Sara.
(Sara’ya Janet yardım ediyor.)
4️⃣ Who is the science teacher?
➡️ The science teacher is Mr. Adams.
(Fen öğretmeni Bay Adams’tır.)
5️⃣ What are the lab rules?
➡️ Wearing lab coats, gloves and goggles.
(Laboratuvar kuralları: önlük, eldiven ve koruyucu gözlük takmak.)
d. Ask and answer the questions in 10c in pairs. (10c’deki soruları eşinizle karşılıklı sorun ve cevaplayın.)
Example Dialogue:
– Where is Sara from?
– She is from Spain.
– Who helps her find the club?
– Janet helps her.
– Who is the science teacher?
– Mr. Adams.
– What are the lab rules?
– Wearing lab coats, gloves, and goggles.
e. Talk about your favourite school club, activities, and rules in this club in pairs. (Favori okul kulübünüz, etkinlikler ve kulüp kuralları hakkında konuşun.)
Example Answer:
My favourite school club is Music Club.
I like singing songs.
I can play the guitar, but I can’t play the piano.
(En sevdiğim kulüp Müzik Kulübü. Şarkı söylemeyi severim. Gitar çalabilirim ama piyano çalamam.)
11. Time for a Project
Follow the instructions and do your project. (Talimatları izleyin ve projenizi yapın.)
How to Create a New School Club
1️⃣ Think about a new school club.
2️⃣ Make a drawing of the activities in this club.
3️⃣ Label each activity.
4️⃣ Use your drawing to make a poster.
5️⃣ Present your poster to the class.
6️⃣ Remember to give positive feedback on your classmates’ projects.
Example:
This is my new school club.
Its name is Origami Club.
I like colouring and folding paper in this club.
(Bu benim yeni okul kulübüm. Adı Origami Kulübü. Bu kulüpte kâğıt katlamayı ve boyamayı seviyorum.)
12. Time to Check Your Progress
Colour the puzzle pieces. (Bulmaca parçalarını boyayın.)
At the end of this theme, I can talk and write about:
- People and places at school
- National and religious days
- Countries
- School clubs
- Rules at school
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.