5. Sınıf Matematik 1. Ders Kitabı Sayfa 145-146-147-148-149 Cevapları Meb Yayınları
Sayfa 145 Sorular ve Cevaplar
Soru 1: Defterlerin üst yüzeyinin boşluk kalmadan kaplanabilmesi için hangi not kağıdı seçilmelidir?
Cevap: Kare şeklindeki not kağıdı kullanılmalıdır.
Soru 2: Belirlediğiniz şeklin yüzey kaplamada nerelerde kullanıldığına dair çevrenizden örnekler veriniz.
Cevap: Sıralarımızda, sınıfımızın tabanlarında, sınıf panolarımızda kullanılır.
Soru 3: Çevrenizde yüzeyleri kaplamak için kullanılan nesnelerin şekillerini belirleyiniz. Belirlediğiniz şekillerin seçilmesinin sebebini arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Daha çok kare ve dikdörtgen şekiller kullanılmaktadır. Çünkü kare ve dikdörtgen şekiller kullanıldığında yüzeylerde boşluk kalmadan kaplama yapılabilmektedir.
Sayfa 146 Sorular ve Cevaplar
Örnek 1-a: Defter kapağının alanının kaç birim kare olduğunu kareleri sayarak bulunuz.
Cevap: 154 birim karedir.
1-b: Bu defterin kapağının alanını birim kareleri saymadan daha farklı bir yolla bulabilir misiniz?
Cevap: Uzunluk ve genişliğinin kaç birim kareden oluştuğunu buluruz. Alanı bulmak için uzunluk ile genişliği çarparız. 14 × 11 = 154 birim kare.
1-c: Bu yöntemlerden hangisi ile sonuca daha kolay ulaştığınızı açıklayınız.
Cevap: Uzunluk ve genişliği çarpma yöntemi ile daha kolay sonuca ulaşırız.
Not: Dikdörtgenin alanı, ardışık kenarları boyunca hiç boşluk kalmayacak ve birim kareler üst üste gelmeyecek şekilde yerleştirilen birim kare sayılarının çarpımıdır.
Sayfa 147 Sorular ve Cevaplar
Örnek 2:
Soru: Aşağıdaki kareli zeminde verilen dikdörtgenlerin alanlarını santimetrekare cinsinden bulunuz.
- A(ABCD): 7 cm × 4 cm = 28 cm²
- A(KLMN): 2 cm × 8 cm = 16 cm²
- A(PRST): 4 cm × 4 cm = 16 cm²
Örnek 3:
Soru: Aşağıdaki kareli zeminde verilen şekilde mavi boyalı bölgenin alanını santimetrekare cinsinden bulunuz.
Mavi bölgenin alanı: (3 × 3) + (2 × 8) + (2 × 5) = 35 cm²
Örnek 4:
Soru: Aşağıda alanları ve birer kenar uzunluğu verilen dikdörtgenlerin verilmeyen kenar uzunluklarını bulunuz.
-
Dikdörtgen ABCD:
Alan = 84 m², bir kenar = 7 m
84 ÷ 7 = 12 m -
Dikdörtgen KLMN:
Alan = 121 m², bir kenar = 11 m
121 ÷ 11 = 11 m -
Dikdörtgen OPQR:
Alan = 104 m², bir kenar = 13 m
104 ÷ 13 = 8 m
Sayfa 148 Örnek 5 Cevapları
Soru: Aşağıda sol taraftaki dikdörtgenler ile sağ taraftaki dikdörtgenlerden alanları eşit olanları eşleştiriniz.
Çözümler:
-
Sol tarafta a şıkkı:
Alan: 8 × 2 = 16 br²
Eşleştirme: Sağ tarafta 4. şık (2 × 8 = 16 br²). -
Sol tarafta b şıkkı:
Alan: 9 × 2 = 18 br²
Eşleştirme: Sağ tarafta 3. şık (3 × 6 = 18 br²). -
Sol tarafta c şıkkı:
Alan: 10 × 2 = 20 br²
Eşleştirme: Sağ tarafta 1. şık (5 × 4 = 20 br²).
Sonuçlar:
- a şıkkı: 4. şık ile eşleşir.
- b şıkkı: 3. şık ile eşleşir.
- c şıkkı: 1. şık ile eşleşir.
Sayfa 149 Etkinlik 2: Alan Kaplama Oyunu
Soru: Birim karelerle oluşturulmuş temel şekiller kullanılarak oynanan bir oyun verilmiştir. Aşağıdaki temel şekilleri kullanarak bir dikdörtgen oluşturulmuştur. Verilen temel şekilleri istenilen yöne döndürerek sağ taraftaki dikdörtgenleri boşluk kalmadan doldurunuz. Doldurduğunuz şekillerin alanlarını karşılaştırınız.
Çözüm Adımları:
Temel Şekillerin Kullanımı:
- Verilen şekilleri doğru yönde döndürerek dikdörtgenleri boşluk bırakmadan doldurunuz.
- Her şeklin birim kare sayısını dikkate alarak yerleştiriniz.
Alan Hesaplama:
- Tüm şekillerin birim karelerden oluştuğunu varsayarak, alanları toplayınız.
- Her bir şeklin alanı, üzerindeki birim karelerin sayısına eşittir.
Alan Karşılaştırması:
- Oluşturduğunuz dikdörtgenlerin toplam alanlarını karşılaştırın. Doldurulmuş dikdörtgenlerin tamamı aynı alanı kaplamalıdır çünkü verilen tüm şekiller aynı toplam alanı oluşturacak şekilde verilmiştir.
Not: Bu etkinlikte görsel algı ve alan hesaplama becerileri geliştirilir. Şekilleri doğru döndürüp yerleştirerek hem görsel düzeni sağlamak hem de toplam alan hesaplamasını öğrenmek amaçlanır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.