5. Sınıf Matematik 1. Ders Kitabı Sayfa 86-87-88-89-90-91 Cevapları Meb Yayınları
1. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları ve Cevapları
5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (1. Kitap) Sayfa 86
1. Soru:
Matematik öğretmeni Ayşegül Hanım, öğrencilerinin matematiksel araçları kullanabilme düzeylerini gözlemlemek için yukarıdaki çizimi sınıfa dağıtmıştır. Öğrencilerden ikişerli gruplara ayrılmalarını ve çizimin aynısını araçlarına dikkat ederek çizmelerini istemiştir. Öğrencilerin yanında bulunan araçlar aşağıda verilmiştir.
- Mert: Çizgeç - Pergel - Gönye
- Taylan: Pergel - Açıölçer
- Öykü: Gönye - Çizgeç - Açıölçer
- Beyza: Çizgeç - Gönye
Buna göre hangi iki öğrenci grup olursa çizimi tamamlayamaz?
A) Mert ve Taylan
B) Taylan ve Beyza
C) Öykü ve Beyza
D) Mert ve Öykü
Cevap: C) Öykü ve Beyza
Açıklama: Öykü ve Beyza grubunda pergel eksiktir, bu nedenle çember çizimini gerçekleştiremezler.
2. Soru:
Günlük hayattan paralel ve dik doğruları gözlemleyebileceğiniz bir durum, nesne ya da şekle örnek veriniz. Verdiğiniz örnekte paralel ve dik doğruları belirleyiniz ve neden paralel ya da dik olduklarını açıklayınız.
Cevap:
- Paralel Doğrular: Tren rayları paraleldir, çünkü her noktada aralarındaki mesafe aynıdır.
- Dik Doğrular: Kapı menteşeleri ve kapı yüzeyi diktir, çünkü aralarındaki açı 90 derecedir.
Açıklama: Bu örnekler, günlük hayatta paralel ve dik doğrular gözlememizi sağlar.
5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (1. Kitap) Sayfa 87
3. Snowboard (sınovbord) yapan kayakçılar aşağıdaki kayak pistinde düz yollar izleyerek ve iz bırakarak A noktasından B noktasına, C noktasından D noktasına, E noktasından F noktasına ve G noktasından H noktasına kayacaklardır.
a) Bıraktığı izleri incelediğinizde hangi çokgenleri gözlemleyebiliyorsunuz?
Cevap: Bıraktığı izleri incelediğimizde üçgen gözleyebiliyoruz.
b) En çok kaç kenarlı çokgeni belirlediniz?
Cevap: 3 kenarlı çokgen belirledim.
c) Bu iz sayısıyla daha fazla kenara sahip bir çokgen elde edebilir miydiniz?
Cevap: 4 kenarlı çokgenler elde edebilirdik.
d) Hiç düzgün çokgenle karşılaştınız mı?
Cevap: Üçgenle karşılaştım. Üçgen düzgün çokgendir.
5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (1. Kitap) Sayfa 88
4. Bir tam açıyı 360 eş parçaya bölerek her birine derece dendiğini ve doğru açının 180°, dik açının da 90° olduğunu öğrenmiştiniz. Ayrıca dik açıyı referans alarak açıları dar ve geniş açı olarak sınıflandırmıştınız. Şimdi bir tam açıyı 300 eş parçaya böldüğünüzü ve her birine “can” ismini vermiş olduğunuzu hayal edin.
a) Bu yeni durumda doğru açının ve dik açının ölçüsü kaç “can” olacaktır?
Cevap: Doğru açı 150 can, Dik açı 75 can olur.
b) Yeni belirlediğiniz durumda aşağıdaki ölçüleri verilen açıların çeşitlerini altındaki noktalı yere yazınız.
- 50 can - Dar Açı
- 120 can - Geniş Açı
- 90 can - Geniş Açı
- 140 can - Geniş Açı
- 75 can - Dik Açı
- 60 can - Dar Açı
5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (1. Kitap) Sayfa 89
5. Soru
Yukarıdaki doğru yanlış tablosuna dört öğrenci aşağıdaki cevapları vermiştir.
İfadeler:
- En çok doğruyu Derya yapmıştır.
- Barış, Nergis’ten daha çok doğru yapmıştır.
- En az doğruyu Yusuf yapmıştır.
Doğru Cevap: A) Yalnız I
Açıklama: En çok doğruyu Derya yapmıştır. Diğer ifadeler doğru değildir, çünkü Barış ve Nergis'in doğru sayısı aynıdır ve en az doğruyu Yusuf yapmamıştır.
6. Soru
Aşağıda öğrenciler birer açı çizmiş ve altlarına ölçülerini yazmıştır.
Öğretmen, öğrencilerden tümler ya da bütünler açı oluşturan açılara sahip öğrencilerin eşleşmesini istemiştir.
Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Hangi öğrenci birden fazla kişiyle eşleşebilir?
Doğru Cevap: A) Deniz
Açıklama: Deniz 30° açısına sahip olduğu için birden fazla öğrenciyle eşleşme imkanı vardır.
b) Hiç eşleşme yapamayan öğrenci hangisidir?
Doğru Cevap: B) Ali
c) Hangi öğrenciler yalnızca bir eşleşme yapabilir?
Doğru Cevap: Ezgi ve Özge
Açıklama: Ezgi ve Özge yalnızca birer eşleşme yapabilirler çünkü açıları farklı eşleşmelere izin vermez.
5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (1. Kitap) Sayfa 90
7. Soru
Aşağıda doğrular kullanılarak oluşturulan çokgenlerle ilgili bilgiler verilmiştir.
I. 3 doğru kullanılarak üçgen oluşturulabilir.
II. 4 doğru kullanılarak hem üçgen hem beşgen oluşturulabilir.
III. 5 doğru kullanılarak beşgen oluşturulabilir.
Buna göre verilen bilgilerden hangileri doğrudur?
Cevap: D) I ve III
8, 9 ve 10. Sorular
Yazılımda açıklanan hata nedeniyle ölçülen açılar, geniş açılar için 20° eksik, dar açılar için 20° fazla olarak gösterilmektedir. Dik açılar doğru ölçülmektedir.
8. Soru: 40°'lik bir açıyı ölçtüğünüzde yazılım hangi sonucu verecektir?
Cevap: C) 60°
Açıklama: 40° dar açı olduğundan, yazılım 20° fazla göstererek 60° olarak ölçer.
9. Soru: 105°'lik bir açıyı ölçtüğünüzde yazılım hangi sonucu verecektir?
Cevap: A) 85°
Açıklama: 105° geniş açı olduğundan, yazılım 20° eksik göstererek 85° olarak ölçer.
10. Soru: 65°'lik bir açıyı ölçtüğünüzde yazılım hangi sonucu verecektir?
Cevap: B) 85°
Açıklama: 65° dar açı olduğundan, yazılım 20° fazla göstererek 85° olarak ölçer.
5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları (1. Kitap) Sayfa 91
11. a) Alper, ölçülen açılardan hangisinin veya hangilerinin gerçek değerini bulabilir?
Cevap: Hepsinin gerçek değerini bulabilir.
11. b) Bu hatalı yazılım bir açının değerini 10° olarak ölçebilir mi?
Cevap: Bu hatalı yazılım bir açının değerini 10° ölçemez, çünkü yazılıma göre 10°’lik açının gerçek değeri -10°’dir. Bir açının değeri 0°'ın altında olamaz.
12. a) Verilen diyaloğu inceleyiniz ve hangi çocuğun haklı olduğuna karar veriniz.
Cevap: Anka haklıdır. Bir üçgenin iki iç açısı verilmişse üçüncü açıyı da bulabilir ve üçgenin dar açılı olup olmadığını bulabiliriz.
12. b) Benzer şekilde dik açılı üçgenler ve geniş açılı üçgenler ile ilgili birer diyalog da siz oluşturunuz.
- Dik Açılı Üçgen: Bir üçgenin bir açısı 90° derece ise o üçgen dik açılıdır.
- Geniş Açılı Üçgen: Bir üçgenin bir iç açısı 90° dereceden büyükse o üçgen geniş açılıdır.
13. İki çemberin birbirlerinin merkezlerinden geçmesi için merkezlerinin konumu ve yarıçap uzunlukları nasıl olmalıdır? Bir örnek üzerinden açıklayınız.
Cevap: İki çemberin merkezleri arasındaki mesafe, çemberlerin yarıçaplarının toplamına eşit olmalıdır. Yani, çemberlerin merkezleri arasındaki mesafe, her iki çemberin yarıçaplarının toplamına eşit olmalıdır. Örneğin, birinci çemberin yarıçapı 4 cm ve ikinci çemberin yarıçapı 3 cm ise, merkezler arasındaki mesafe 7 cm olmalıdır ki bu durumda çemberler birbirlerinin merkezlerinden geçerek kesişir.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.