6. Sınıf Türkçe Yıldırım Yayınları Ders Kitabı Sayfa 171-172-173-174 Etkinlik Soruları ce Cevapları
5. Tema Sanat Öğrendiklerimizi Değerlendirelim Soruları Metni Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 171 Cevabı
A. 1-4. soruları aşağıdaki şiire göre cevaplayınız.
YEŞİL KİLİM
“Gül ormanında yaşardı ninem,
Anlardı renklerin dilinden.
Mor çiçekler dökülürdü
Dokuduğu yeşil kilimden.”
“Söylesene anne,
Ne renk kokardı ninem?’
Soru: 1) “Renklerin dilinden anlamak” sözüyle anlatılmak istenen nedir?
Cevap: Düş gücünü ve yaratıcılığını kullanarak uygun renkleri seçebilme yeteneğidir.
Soru: 2) Çocuğun ninesi nasıl kilimler dokurmuş?
Cevap: Ninesi, mor çiçekli ve yeşil renkte kilimler dokurmuş.
Soru: 3) Sizce çocuğun ninesi ne renk kokar? Neden?
Cevap: Yeşil kokar çünkü dokuduğu kilim yeşil renktedir ve doğaya duyduğu bağlılık bunu temsil eder.
Soru: 4) Şiirde geçen “Mor çiçekler dökülürdü / Dokuduğu yeşil kilimden.” dizelerindeki altı çizili sözcüğün metinde kullanıldığı anlamı belirleyerek ilgili kutucuğu işaretleyiniz.
a. Düşmek. ()
b. Salınmak, serbest bırakılmak. ()
c. Çıkmak, ortaya konulmak. (✓)
Soru: Aşağıdaki cümlelerde koyu yazılmış bölümlerin yerine uygun deyimler yazınız.
- Arkadaşımı üzecekler, onun kalbini kıracaklar diye çok korkuyorum… (Ödü kopmak)
b. Teyzemin söylediği sözlere aşırı derecede sinirlendim… (siniri bozulmak)
Soru: Aşağıdaki dizeleri uygun açıklamalarla eşleştiriniz.
1- Dağlara, vadilere, ovalara Tespihler gibi saçılmış köyler, (c. Benzetme yapılmıştır)
2- Rüzgâra karşı bir bayrak, Sevinçle türküsünü söyler. (a. Kişileştirme yapılmıştır.)
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 172 Cevabı
Soru: Aşağıdaki bilmecelerin cevaplarını ve içinde geçen zamirleri belirleyerek ilgili yerlere yazınız.
a. Altın tas, gümüş taş; Birini kaldır, birini as. Cevap: Güneş-Ay (biri)
b. İnce ince dil beni Hadi kimim bil beni? Cevap: Ekmek (ben, kim)
c. Hop burada, hop şurada. Bir de baktım, kapı arkasında. Cevap: Süpürge (bura, şura)
ç. Her yeri görür, Kendisini göremez. Cevap: Göz (kendi)
d. Sıra sıra odalar Birbirini kovalar. Cevap: Tren (birbirini)
e. O, söyler; ben, anlarım. Ben, söylerim; o, anlamaz. Cevap: Radyo (o, ben)
D. Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Soru: 1) Bu fotoğrafla ilgili aşağıdaki değerlendirmelerden hangisi kanıtlanabildik açısından diğerlerinden farklıdır?
A) Masalarda pembe çiçekler bulunmaktadır.
B) Masa ve sandalyeler toprak zemine yerleştirilmiştir.
C) Farklı renkte saksılar kullanılmıştır.
D) Deniz kenarındaki mekân insana huzur vermektedir.
Cevap: D
Soru: 2) Aşağıdaki cümlelerin hangisinde adı hem belirsizlik hem de soru yönünden niteleyen sıfat vardır?
A) Kırmızı gelincikler tarlayı sarmıştı.
B) Evin küçük odalarına sığarız değil mi?
C) Dışarıda bulutsuz ve masmavi bir gökyüzü vardı.
D) Birkaç saat sonra hangi kitabı alacağıma karar verdim.
Cevap: D
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 173 Cevabı
Soru: 3) • Güncel bir konuda yazılmıştır.
• Nesnel düşüncelere yer verilmiştir.
Aşağıdaki parçaların hangisi bu özellikleri taşımaktadır?
A) Modern çağdan önceki dönemde sanatçılar için sanat eserlerini satma süreci şimdikinden biraz daha farklıydı. Orta Çağ’da sanat eserleri ısmarlama usulüyle satılırdı.
B) Orta Çağ’da sanatçı, elleriyle çalışan biri olarak görülüyordu ve sanatçılara nitelikli işçi veya zanaatkâr gözüyle bakılıyordu. Sanatçılar daha sonraki senelerde bu düşünceyi değiştirmek için çetin mücadeleler verdi.
C) Orta Çağ tabloları genellikle altın ve diğer değerli malzemelerle yapılan oldukça gösterişli nesnelerdir. Bu tabloları değerli kılan kullanılan malzemelerdir.
D) İçinde bulunduğumuz dönemde sanatçılar eski dönemlere göre daha fazla tekniği bir araya getirmişlerdir. Her teknikten, her malzemeden sanat eseri üretmek mümkündür. Eserlerin konusu ise her şey olabilmektedir.
Cevap: D
Soru: 4) Noktacılık, sanat akımlarından yalnızca biri. XIX. yüzyılda bir grup sanatçı, izlenimcilerin ışık ve renk tercihlerinin renklerin gerçek hâllerini bozduğunu düşünmüşlerdir. Bu nedenle rengin yalınlığına daha çok önem vermişler ve renkleri noktalar hâlinde, karıştırmadan kullanmaya başlamışlardır. Böylece noktacılık adı verilen akım ortaya çıkmıştır. Bu metne göre aşağıdakilerden hangisi noktacılık akımının etkisiyle oluşturulmuş bir eserdir?
Cevap: B
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 174 Cevabı
Soru: 5) Tezat, birbirine zıt nitelikte olan düşünce, his ve durumların birbirleriyle alaka kurularak edebî eserlerin aynı dizesinde ya da cümlesinde yer alması sanatıdır. Aşağıdaki dizelerin hangisinde tezat sanatı kullanılmıştır?
A) Ben de gördüm güneşin doğarken battığını.
B) Rüzgâr uyumuş, ay gülüyor, her taraf ıssız.
C) Ellerim takılırken rüzgârların saçına
D) Gökyüzü gibi bir şey bu çocukluk!
Cevap: A
Soru: 6) Aşağıdaki cümlelerin hangisinde koşul-sonuç ilişkisi yoktur?
A) Kitap okudukça kendini geliştirirsin.
B) Yağmur yağmadıkça ekinlerin yüzü gülmez.
C) Dedemlerle oldukça geniş bir eve taşındık.
D) Onunla konuştukça içim rahatlıyordu.
Cevap: C
Soru: 7) Caminin içinin aydınlığı Selim Dede’yi şaşırttı. Sanki duvarlar yerine ince tül perdeler vardı da ışık onlardan süzülerek içeri giriyordu. Gözlerindeki bulanıklığı alıp götürdü bu aydınlık. Sinan’la birlikte hünkâr mahfiline gitti Selim Dede. Orada çevresi çini kaplı mermer mihrabın önünde durdular. Çiniler iri yapraklı, kırmızı, mavi, yeşil şakayıklarla bezeliydi. Bu parçadaki altı çizili sözcüklerden hangisinin metinde kullanılan anlamı verilmemiştir?
A) aydınlık: Işık alan.
B) perde: Görüşü, ışığı engellemek, bir şeyi gizlemek için pencereye veya bir açıklığın önüne gerilen örtü.
C) duvar: Engel.
D) mihrap: Cami, mescit vb. yerlerde Kâbe yönünü gösteren, duvarda bulunan ve imama ayrılmış olan oyuk veya girintili yer.
Cevap: C
Soru: 8) Sanatçı, gerçekleri estetik öğelerle birleştirerek insanların zihnine kazıyan ve aydınlık çağların başlamasına destek olan kişidir. Bu cümle aşağıdakilerin hangisinde verilenlerin birleştirilmesiyle oluşturulmuştur?
A) • Sanatçı aydınlık çağların başlamasına katkı sağlayan kişidir.
• Sanatçı gerçekleri estetikle birleştirerek insanların hafızasına kazır.
B) • Sanatçının tek görevi aydınlık çağların başlamasına destek olmaktır.
• Sanatçı gerçekleri estetik öğelerle birleştirir.
C) • İnsanların zihnine estetik zevk kazımanın yolu sanatçı olmaktan geçer.
• Aydınlık çağlar sanatçıların desteği ile başlar.
D) • Estetik öğeler sanatçının elinde şekillenir.
• Sanatçı aydınlık çağların başlamasına destek olur.
Cevap: A
Soru: Aşağıdaki noktalı yerlere hâl eklerinden uygun olanlarını yazınız.
Deniz kıyısından demir yolu geçtiği için trenler bizim yaşamımızda önemli bir yer tutardı. İstediğimiz zaman binip bir başka semte gidebilirdik çünkü. Sesi hep evimizin içinde olurdu. Sürekli kulak kabartırdık düdüğünün uzunlu kısalı ötüşüne. Gecenin ıssızlığında ya da rüzgâr denizden karaya estiği zamanlarda, tekerleklerin demir yolundan geçişi bile ulaşırdı bize Çarpa çarpa, belli aralarla. (Geçişi kelimesinde hata var, oradaki ek iyelik ekidir.)
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.