8. Sınıf Hecce Yayıncılık Türkçe Ders Kitabı 1. Tema Erdemler Ölçme ve Değerlendirme Cevapları
1. Tema Erdemler Ölçme ve Değerlendirme Cevapları
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ferman Yayınları Sayfa 44 Cevabı
A. Aşağıdaki soruları ”Aslan ile Fare” adlı metne göre cevaplayınız.
1. Metinde hangi değerler üzerinde durulmuştur?
Cevap: Metinde yardımlaşma, büyüklük gösterme, sabır ve saygı gibi değerler üzerinde durulmuştur. Aslan, fareyi küçük görmeyip ona zarar vermezken, fare de zor durumda kalan aslana yardım ederek iyiliğin karşılıksız kalmayacağını gösterir.
2. Metinden nasıl bir ders çıkarmalıyız?
Cevap: Metinden, kimseyi küçümsemememiz ve yardıma ihtiyaç duyduğumuzda hiç ummadığımız kişilerden fayda görebileceğimizi öğrenmeliyiz. Ayrıca, sabırlı olmanın ve güç yerine akıl kullanmanın önemini de anlamalıyız.
3. Okuduğunuz metnin türü nedir? Nedenleriyle açıklayınız.
Cevap: Metnin türü fabldır. Çünkü hayvanların konuştuğu ve insanlar için ders verici bir hikâye anlatılmıştır. Fabllarda hayvanlar insanlara özgü özellikler taşıyarak bir ahlaki mesaj verirler, bu metin de aynı şekilde bir ders içeriyor.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ferman Yayınları Sayfa 45 Cevabı
B. Aşağıdaki cümleleri, harf ile verilen söz sanatlarıyla eşleştirerek harfleri yay ayraçların içine yazınız.
a) Kişileştirme b) Abartma c) Benzetme
ç) Konuşturma d) Karşıtlık e) Ad Aktarması
1. Cennet kadar güzel bir vatanımız var. (c)
2. Yorgun bir gemi, limana yanaştı ağır ağır. (a)
3. Bir gün meşe dedi ki kamışa: (ç)
-“Tabiattan şikâyet etmekte hakkınız var.” (e)
4. Dünya kadar işim birikti. (b)
5. Yetişmek için menzile/gidiyorum gündüz gece (d)
C. Aşağıdaki cümlelerin öznel yargı mı yoksa nesnel yargı mı olduklarını yanlarına yazınız.
(NESNEL) 1. Ülkemizin komşularından biri Bulgaristan’dır.
(ÖZNEL) 2. Bu kitap gerçekten çok güzel olmuş.
(NESNEL) 3. Gesi Bağlan türküsü Kayseri yöresine aittir.
(NESNEL) 4. Oltu taşı, Erzurum’da çıkarılan bir taştır.
(ÖZNEL) 5. Konuşmacının duyduğu heyecan onu inandıkları şeye inandırır.
(ÖZNEL) 6. Okurken hayal etmeyi, başka şeyler düşünmeyi çok severiz.
(ÖZNEL) 7. Kapadokya’da gören herkesin hayran kaldığı tüften oluşan peribacaları bulunur.
(NESNEL) 8. Ahmet Hamdi Tanpınar; Beş Şehir adlı eserinde Erzurum, Bursa, Ankara, Konya ve İstanbul şehirlerini anlatmıştır.
(NESNEL) 9. Pamukkale’de traverten adlı jeolojik oluşumlar bulunur.
(ÖZNEL) 100 Günümüz yazarlarının hikâyelerini daha çok severim.
Ç. Aşağıdaki çoktan seçmeli sorulan cevaplayınız.
1. Maden ocakları müdürü, bütün köylünün arazisini satın aldı. Köylüler, heybelerini sırtlarına vurarak tozlu yollardan uzaklaştılar. Fakat her adımda, her izde bir hatıra buldular. Ayakları yürümedi, köylerini ana ana gittiler.
Yukarıdaki metinde hangi anlatım biçimine başvurulmuştur?
Cevap: C) Öyküleyici anlatım
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ferman Yayınları Sayfa 46 Cevabı
2.
• Bugün piknikte çocuklar gibi eğlendik.
• Köpek bana el salladı.
• Köpek “Haydi gel.” diye beni de oyuna çağırdı.
• Sesimle âdeta dağlar yerinden oynadı.
• İyi günde de kötü günde de yanımdaydı.
Ayşe Öğretmen’in tahtada yazdığı sorulardaki söz sanatlarını öğrencilerinden bulmalarını istedi. Öğrencilerin cevaplan sırayla aşağıdaki gibidir. Öğrencilerin yüzde kaçı söz sanatlarını doğru şekilde sıralamıştır?
Cevap: B) %40
3. Minimini kasabanın balkonlu, kuleli gazinoya benzeyen kocaman bir konağı vardı. Lâkin ikmal edilememişti. Sıvanamayan kerpiç duvarlar yer yer açılmış, kumrulara yuva olmuştu. Üst kat penceresiz, sıvasız, tahta örtülerle bekleniyordu. Yukarıdaki metinde hangi anlatım biçimine başvurulmuştur?
Cevap: B) Betimleyici anlatım
4. Aşağıdakilerden hangisinde isim-fiil kullanılmıştır?
Cevap: C) Gözden düşmemek, çalışmayı gerektirir.
5. Aşağıdakilerden hangisinde sıfat-fiil kullanılmıştır?
Cevap: D) Senin geldiğini görmemişti.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ferman Yayınları Sayfa 47 Cevabı
6. Aşağıdakilerden hangisinde zarf-fiil kullanılmıştır?
Cevap: A) Onu görmeyeli uzun zaman olmuştu.
7. Verilen cümlenin fiilimsi türünü doğru bulan öğrenciler bir alt basamağa geçmeye hak kazanacaklardır. Alt basamakta doğru sonuca ulaşan öğrenci kaç numaralı öğrencidir?
Cevap: B) 5
8. Aşağıdakilerden hangisi bu görselleri anlatan bir metnin başlığı olabilir?
Cevap: A) Hayvan Sevgisi
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ferman Yayınları Sayfa 48 Cevabı
9. Bu broşürdeki bilgilerden gıda israfıyla ilgili hangisine ulaşılabilir?
Cevap: C) İsraf edilen yiyecekle kaç kişinin doyabileceğine
10.
Akıllı isen gariplerin gönlünü avla;
Mustafa gibi ülkeyi gezip yetim ara;
Dünyaya tapan soysuzlardan yüz çevir;
Yüz çevirip, deniz olup taştım işte.
Ahmed Yesevî
Yukarıdaki dörtlükte kaç fiilimsi vardır?
Cevap: C) 4
Bu dörtlükte bulunan fiilimsiler şunlardır:
- olup (Taştım işte)
- avla (Gönlünü avla)
- ara (Yetim ara)
Bu fiilimsiler dörtlüğün cümle yapısını tamamlar ve fiil gibi davranırlar, ancak isim gibi kullanılırlar.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ferman Yayınları Sayfa 49 Cevabı
Mevlanâ’nın “Sevgiden acılar tatlı olur. / Sevgiden bakırlar altın olur. / Sevgiden tortular berrak olur. / Sevgiden dertler şifa bulur. / Sevgiden ölüler dirilir. / Sevgiden padişah köle olur. / Bu sevgi de bilginin sonucudur.” dizelerinden ve bu temada edindiğiniz bilgilerden yararlanarak insan sevgisi konulu bilgilendirici bir metin yazınız.
İnsan Sevgisi
Mevlânâ'nın dediği gibi, sevgi, insan hayatını dönüştüren en güçlü duygudur. Sevgi, acıları hafifletir, sorunları çözer ve insanlar arasında güven ve anlayış yaratır. İnsan sevgisi, farklılıkları kabul etmeyi, saygı ve hoşgörüyle yaklaşmayı gerektirir. Sevgi, bilgiden ve anlayıştan beslenir, bu yüzden karşılıksız ve koşulsuz olmalıdır. Toplumu birleştiren ve barışı sağlayan en önemli güç, insan sevgisidir.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.