9. Sınıf Düşünme Eğitimi Ders Kitabı Sayfa 156-157-158-159-160 Cevapları Meb Yayınları

9. Sınıf Düşünme Eğitimi Ders Kitabı Sayfa 156-157-158-159-160 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Meb Yayınları Düşünme Eğitimi Ders Kitabı Sayfa 156-157-158-159-160 4. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

9. Sınıf Düşünme Eğitimi Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları Sayfa 156

4. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Soru 1: Üniversitede okumak istediği bölümü seçmekte zorlanan bir arkadaşınıza problemini çözebilmesi için neler önerirsiniz?

Cevap: Arkadaşıma, ilgi alanlarını ve yeteneklerini değerlendirmesi için bir kişilik testi yapmasını öneririm. Ayrıca, farklı mesleklerin gelecekteki iş olanaklarını ve kariyer yollarını araştırması faydalı olacaktır. Deneyim kazanmak adına staj ve meslek danışmanlarıyla görüşmesi, bilinçli bir karar vermesine yardımcı olabilir.


Soru 2: Matematik dersinde bir problemi çözmekte zorlanan öğrenci, derse karşı olumsuz tutum geliştiriyor ve kendine olan güvenini kaybediyor. Siz olsaydınız bu durumda ne yapardınız? En az üç strateji belirleyiniz.

  1. Destek sağlamak: Öğrenciyi cesaretlendirerek, matematiğin öğrenilebilir bir beceri olduğunu vurgularım ve motive edici kaynaklarla çalışmasını öneririm.
  2. Planlı çalışma: Konuları daha küçük parçalara bölerek öğrenmesini, günlük düzenli tekrarlar yapmasını teşvik ederim.
  3. Ek kaynak kullanımı: Öğretmeninden veya çevrim içi kaynaklardan destek almasını, konuyu farklı anlatımlarla öğrenerek kavramasını sağlarım.

Soru 3: Bir kulaklık almayı düşünüyorsunuz. Hangi kulaklığı alacağınıza karar verirken kullanacağınız ölçütler neler olabilir?

Cevap: Kulaklık seçiminde dikkate alınması gereken ölçütler şunlardır:

  • Ses kalitesi: Bas, tiz ve netlik dengesi,
  • Kullanım amacı: Spor, müzik dinleme veya oyun için uygunluk,
  • Konfor: Uzun süreli kullanıma uygun ergonomik tasarım,
  • Bağlantı türü: Kablolu veya kablosuz bağlantı seçenekleri,
  • Pil ömrü: Kablosuz kullanımda uzun süre dayanmabilmesi,
  • Fiyat-performans: Bütçeye uygunluğu ve sunduğu özelliklerin dengesi,
  • Marka ve garanti: Teknik destek ve satış sonrası hizmetlerin kalitesi.

4-5. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız.

Soru 4: Bu durumdaki kök problem nedir?

Cevap: Kök problem, çadırın çalınmış olmasıdır. Ancak Watson, olayın esas sebebini fark etmek yerine gereksiz detaylara odaklanmıştır.


Soru 5: Watson’ın kök problemi görememesinin nedenleri neler olabilir?

Cevap: Watson’ın kök problemi görememesinin başlıca nedenleri şunlardır:

  • Aşırı detay odaklı düşünme: Sorunun temelini gözden kaçırarak gereksiz ayrıntılara odaklanması,
  • Soyut düşünmeye aşırı yönelme: Basit ve somut çözümler yerine teorik yaklaşımlar üzerinde yoğunlaşması,
  • Dikkat dağınıklığı: Mevcut durumu analiz ederken çevresel faktörleri göz ardı etmesi,
  • Eleştirel düşünce eksikliği: Sorunun farklı yönlerini değerlendirememesi ve olayları bütünsel bir bakış açısıyla ele alamaması.

9. Sınıf Düşünme Eğitimi Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları Sayfa 157

6-7. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız.

Soru 6: Tasarımcılar, sorunlarına yenilikçi çözümler bulmak için başka hangi yaratıcı düşünme egzersizlerini deneyebilir?

Cevap: Tasarımcılar, yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmek için şu egzersizleri deneyebilir:

  • Beyin Fırtınası: Ekip halinde hızlı ve özgür düşünerek yeni fikirler üretme.
  • Tersine Düşünme: Soruna farklı bir açıdan bakarak, zıt çözümler geliştirme.
  • SCAMPER Tekniği: Mevcut fikirleri değiştirme, ekleme, azaltma veya farklı bir şekilde kullanma.
  • Zihin Haritalama: Sorunun tüm yönlerini görselleştirerek farklı çözümleri değerlendirme.
  • Rol Yapma: Kullanıcının yerine geçerek ihtiyaçları ve beklentileri daha iyi anlama.

Soru 7: Katlanabilir bisiklet yapma fikri tartışılmadan reddedilmiş olsaydı fikri ortaya atan tasarımcı sizce nasıl tepki verirdi?

Cevap: Fikri ortaya atan tasarımcı muhtemelen hayal kırıklığı yaşar, takım arkadaşlarına karşı motivasyon kaybederdi. Bu durum, yaratıcılığın baskılanmasına ve ilerleyen süreçlerde yeni fikirlerin paylaşılmasının engellenmesine yol açabilirdi. Aynı zamanda takım içindeki güven duygusu zedelenir ve ortak üretkenlik azalabilirdi. Bunun yerine, fikirlerin daha açık bir şekilde değerlendirilmesi için bir fikir paylaşım kültürü geliştirilmelidir.


Soru 8: Bir lisede spor ve sanatla ilgili faaliyetlere yeterince yer verilmediği ile ilgili problemi balık kılçığı tekniğini kullanarak çözünüz.

Cevap: Balık kılçığı tekniğini kullanarak sorunun olası nedenleri şu başlıklar altında incelenebilir:

Ana Problem:
Spor ve sanatla ilgili faaliyetlere yeterince yer verilmemesi.

Olası Nedenler:

  • Okul Yönetimi: Faaliyetlere yeterli bütçe ayrılmaması, önceliklerin akademik başarılara verilmesi.
  • Öğrenci İlgisi: Spor ve sanat etkinliklerine katılımın düşük olması.
  • Fiziksel İmkânlar: Spor salonu, sanat atölyesi gibi altyapının yetersizliği.
  • Eğitimciler: Alanında uzman eğitmen eksikliği.
  • Veliler: Ailelerin akademik başarılara öncelik vermesi ve etkinliklere katılımı desteklememesi.

Bu analiz sonucunda, okul yönetiminin bilinçlendirilmesi, öğrencilere yönelik teşvik edici programlar düzenlenmesi ve velilerin spor ve sanatın önemi hakkında bilgilendirilmesi gerektiği sonucuna varılabilir.


9. Sınıf Düşünme Eğitimi Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları Sayfa 158

9. Soru: “Uzaktan eğitim, bireyin gelecek planlamasını nasıl etkiler?” probleminin çözümü için altı şapkalı düşünme tekniğini uygulayınız.

  1. Beyaz Şapka (Objektif ve Veri Odaklı Düşünme):
    Uzaktan eğitim, bireylere coğrafi kısıtlamaları aşarak kaliteli eğitime erişim imkânı sağlar. Verilere göre uzaktan eğitimle bireyler farklı alanlarda bilgiye daha kolay ulaşabilir.

  2. Kırmızı Şapka (Duygusal Bakış Açısı):
    Uzaktan eğitim, bireyde izolasyon hissi yaratabilir ve yüz yüze etkileşimi özlemesine neden olabilir. Ancak zaman yönetimi becerisini geliştirdiği için güven de sağlayabilir.

  3. Siyah Şapka (Olumsuzluklar ve Riskler):
    Yeterli teknolojiye sahip olmayan bireyler için uzaktan eğitim bir engel olabilir. Etkili bir öğrenme ortamı sağlanamazsa, bireyin gelecek planları olumsuz etkilenebilir.

  4. Sarı Şapka (Olumlu Yönler ve Fırsatlar):
    Esneklik ve bireysel hızda öğrenme avantajı sağlar. Bireyler, gelecekteki kariyer planlarını çeşitlendirebilir ve daha fazla fırsata erişebilir.

  5. Yeşil Şapka (Yaratıcılık ve Alternatif Çözümler):
    Uzaktan eğitim, kişiselleştirilmiş öğrenme araçlarının geliştirilmesi için yeni teknolojilerin kullanılmasını teşvik edebilir. Gelecek planlamasına yönelik sanat stajları veya projeler oluşturulabilir.

  6. Mavi Şapka (Genel Değerlendirme ve Yönetim):
    Uzaktan eğitim, bireyin planlarını hem olumlu hem de olumsuz şekilde etkileyebilir. Bu nedenle bireyin hedeflerine uygun stratejiler geliştirmesi önemlidir.


10. Soru: Bir kişi, tanıdığınız biri hakkında başkasından duyduğu bazı bilgileri size aktarmak istiyor. Kararınız aşağıdakilerden hangisi olurdu? Kararınızın gerekçelerini açıklayınız.

  • Daha fazla ayrıntı sorar, duyduklarınızı biraz da abartarak başkalarına aktarırsınız.
  • Anlatılanları dinlersiniz. Kimseye anlatmayacaklarına dair söz vermeleri şartıyla bu anlatılanları başkalarına da aktarırsınız.
  • Anlatılanları dinlersiniz ama kimseye aktarmazsınız.
  • Anlatılanları dinlemek istemediğinizi ifade edersiniz.
  • Anlatılanları dinlemek istemediğinizi, bu davranışın doğru olmadığını belirtirsiniz. Eğer konu, sonuçları bakımından gerçekten çok önemliyse bunun ilgili kişiye doğrudan iletilmesinin yararlı olacağını ifade edersiniz.

Cevap: Seçeneklerden en doğru olanı, "Anlatılanları dinlemek istemediğinizi, bu davranışın doğru olmadığını belirtirsiniz. Eğer konu, sonuçları bakımından gerçekten çok önemliyse bunun ilgili kişiye doğrudan iletilmesinin yararlı olacağını ifade edersiniz."

Gerekçe: Dedikodu yapmak veya başkalarından duyulan bilgileri aktarmak, güveni ve ilişkileri zedeler. Etik bir tutum sergilemek, hem doğru hem de kişisel sorumluluk bilinci açısından önemlidir. Eğer konu gerçekten önemliyse, ilgili kişiyle doğrudan konuşmak daha yapıcı bir çözüm sağlar.


9. Sınıf Düşünme Eğitimi Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları Sayfa 159

11. Soru: Pazar günü ailesiyle etkinlik yapmak isteyen kişinin sınırlılığı nedir?
Cevap: E) Havanın yağışlı olması
Açıklama: Etkinlik seçiminde hava durumu gibi dış etkenler sınırlayıcı bir faktördür. Kişi bu faktörü göz önünde bulundurarak karar vermelidir.


12. Soru: Karar verme sürecindeki aşamaların doğru sıralaması hangisidir?
Cevap: D) III – II – I – VI – V – IV
Açıklama: Karar verme süreci önce problemin tanımlanmasıyla başlar, ardından amaç belirlenir, bilgi toplanır, seçenekler oluşturulur ve değerlendirilerek karar verilir.


13. Soru: Uçak şirketi için enerji verimliliği yüksek tasarım oluşturma sürecinde yaratıcı düşünmeye örnek nedir?
Cevap: C) Yakıt tüketimini azaltan elektrikli motor teknolojileri tasarlamak
Açıklama: Yaratıcı düşünme, mevcut sistemlerden farklı ve yenilikçi çözümler üretmeyi gerektirir. Elektrikli motor tasarlamak, yeni ve verimli bir çözüm sunar.


14. Soru: Problem çözme becerisinin sağladığı katkılar nelerdir?
Cevap: D) II ve III
Açıklama: Problem çözme becerisi, kişinin öz güvenini artırır ve farklı koşullara adapte olmasını sağlar. Ancak, her zaman en kolay çözümü sunmaz.


15. Soru: Ev satın alırken dikkate alınan faktörler hangi kavrama aittir?
Cevap: B) Ölçüt
Açıklama: Karar verirken dikkate alınan kriterler, ölçüt olarak adlandırılır. Evin konumu ve büyüklüğü gibi unsurlar, ölçütlere örnektir.


16. Soru: Üst yönetim kademesinin aldığı karar türü nedir?
Cevap: D) Stratejik
Açıklama: Stratejik kararlar, uzun vadeli planlama gerektiren ve işletmenin genel yönünü belirleyen üst düzey kararlardır.


17. Soru: Karar verme sürecinde tercih edilmeyen seçenekler hangi kavramla ifade edilir?
Cevap: C) Fırsat maliyeti
Açıklama: Karar verme sürecinde seçilmeyen seçeneklerin oluşturduğu kayıplar veya vazgeçilen fırsatlar, fırsat maliyeti olarak adlandırılır.


9. Sınıf Düşünme Eğitimi Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları Sayfa 160

Soru 18: Aşağıdaki kavramlarla tabloda verilen ifadeleri eşleştiriniz. Eşleştirmede kavramların başındaki harfleri kullanınız.

  • Bireyi rahatsız eden ve çözüm bekleyen her şey → b) Problem
  • Görünür problemin altında yatan asıl neden → h) Kök problem
  • Problemin çözümü için seçilen yolda izlenecek adımların belirlenmesi → g) Algoritma
  • Belirlenen amaca ulaşmak için alternatifler arasından seçimde bulunma → c) Karar verme
  • Stratejik kararlar doğrultusunda ortaya çıkan kararlar → g) Taktiksel karar
  • Karar vermede vazgeçilen alternatiflerin kullanılmamasından elde edilecek faydanın kaybı → e) Fırsat maliyeti
  • Kısa sürede sonuç alınan kararlar → ç) Operasyonel karar
  • Problemin çözümü için eyleme geçmeye ve gerekli değişiklikleri yapmaya karar verme → d) Problemle yüzleşme
  • Birden fazla kişinin bakış açısından yararlanılarak verilen karar → a) Grup düzeyinde karar

19. Aşağıdaki tanımlayıcı dallanmış ağaç diyagramında verilen ifadelerin doğru ya da yanlış olmasına göre ilerleyerek çıkışa ulaşınız.

Her problem aynı çözüm yöntemi ile çözülebilir. (D)
Her durum, herkes tarafından problem olarak algılanmayabilir (Y)
Beyin fırtınası tekniğinde grup üyeleri düşüncelerini dile getirirken onlara müdahale edilmez. (D)
3. Çıkış

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.