9. Sınıf Düşünme Eğitimi Ders Kitabı Sayfa 75 Cevapları Meb Yayınları
Düşünme Sürecindeki Hata ve Safsata Değerlendirmesi
Hikâyede yer alan düşünme sürecinde mantıksal hatalar ve safsatalar göze çarpmaktadır. Öğrencinin sunduğu argüman, kendi içinde çelişkiler barındırmakta ve mantıksal geçerlilikten yoksundur.
Hikâyede Yapılan Düşünme Hataları:
Döngüsel Akıl Yürütme (Kısır Döngü): Öğrencinin argümanı, kendi kendini doğrulayan bir döngü içermektedir. Ders almak için avukat olması gerektiğini, avukat olabilmek için ise derslere ihtiyacı olduğunu savunmaktadır. Bu tür bir akıl yürütme, aynı bilgiyi tekrarlayarak sonuca ulaşmaya çalışmak anlamına gelir ve mantık açısından geçersizdir.
Yanlış Neden-Sonuç İlişkisi (Post Hoc Safsatası): Öğrencinin, dava kazanarak eğitim ücretini ödeyebileceği düşüncesi kesin bir sonuca dayanmaz. Davanın sonucu belirsizdir ve kazanılacağına dair kesin bir garanti bulunmamaktadır. Gelecekteki belirsiz bir olay üzerine plan yapmak, sağlıklı bir akıl yürütme değildir.
Eksik Bilgiye Dayalı Çıkarım: Öğrencinin ve hocasının, dava kazanmanın garantili bir gelir kaynağı olduğunu varsayması, gerçek hayatta karşılaşılabilecek riskleri göz ardı etmektedir. Bu yaklaşım, mevcut durumu tam olarak değerlendirmemekten kaynaklanan bir hata içermektedir.
Sonuç: Bu hikâyede düşünme sürecinde çeşitli mantıksal hatalar yapılmıştır. Öğrenci, gelecek hakkında kesin çıkarımlarda bulunarak gerçekçi olmayan bir sonuca varmaktadır. Sağlıklı bir karar verebilmek için kanıtlara dayalı, mantıklı ve rasyonel akıl yürütme gereklidir.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.