9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 170-171-172-173-174-175-176-177-178-179-180-181 Cevapları Meb Yayınları

9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 170-171-172-173-174-175-176-177-178-179-180-181 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Meb Yayınları Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 170-171-172-173-174-175-176-177-178-179-180-181 Ders İçi Çalışma Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 170

Ders İçi Çalışma: Eskici Hikâyesinin Çözümlemesi


Soru: a) Öğretmeniniz rehberliğinde beşer kişilik takımlar oluşturunuz.

Cevap: Takım üyelerimizle bir araya geldik ve görev paylaşımı yaptık.


Soru: b) Takım olarak yandaki karekodda yer alan bütüncül puanlama anahtarının çıktısını inceleyiniz.

Cevap: Bütüncül puanlama anahtarındaki kriterler doğrultusunda hikâyeyi detaylı bir şekilde analiz ettik.


Soru: c) Takım çalışmasına, verilen görevlerden birini seçerek başlayınız. Kendinize uygun görevi alma konusunda istekli olunuz.

Görev Çizelgesi:

1. Kişiler (Karakterler):

  • Hasan
  • Eskici
  • Hasan’ın Halası
  • Uğurlamaya gelen diğer kişiler.

2. Zaman:

  • Osmanlı Devleti’nin son dönemleri.

3. Olay:

  • Hasan’ın annesi öldükten sonra, Filistin’deki halasının yanına gönderilmesi.
  • Yolculuk sırasında yaşadığı yalnızlık ve dil bariyerleri nedeniyle ruhsal çöküş.
  • Eskici ile karşılaşması ve onunla Türkçe konuşmasıyla hissettiği rahatlama.

4. Mekân:

  • Halasının evi.
  • Rıhtım ve vapur.

5. Çatışma:

  • Hasan’ın memleket özlemi ve yabancı bir kültüre adapte olma zorluğu.

6. Anlatıcı ve Bakış Açısı:

  • 3. tekil şahıs (gözlemci anlatıcı).

Resimleme ve Değerlerin İlişkilendirilmesi

Soru: Resmederken gerçeğe ve kurguya dayalı ifadeleri belirleyiniz.

Gerçeğe Dayalı İfadeler Kurguya Dayalı İfadeler
Filistin’e gönderilmesi gibi tarihsel gerçekler. Eskicinin tesadüfen Türkçe bilmesi ve Hasan ile karşılaşması.
Ana dilini konuşamamanın yarattığı yalnızlık hissi. Hasan’ın uzun süre susmayı tercih etmesi ve dramatik bir şekilde tepki göstermesi.
Türkçe konuşan birini bulunca duygularını yoğun bir şekilde dile getirmesi. Eskicinin ağlaması ve dramatik bir etki yaratması.

Soru: Resimlerinizde hikâyede tespit ettiğiniz değerleri (vatanseverlik, merhamet, sevgi, duyarlılık ve yardımseverlik) günlük hayattaki karşılıklarıyla ilişkilendiriniz.

  • Vatanseverlik: Memleketinden uzakta olanların ana diline ve kültürüne bağlı kalması.
  • Merhamet: Eskicinin Hasan’a gösterdiği ilgi ve sevgi.
  • Sevgi ve Duyarlılık: Hasan’ın eskici ile kısa süreli bağ kurması.
  • Yardımseverlik: Eskicinin Hasan’la konuşarak ona moral vermesi.

Bağ Kurucu:

Soru: Hikâyedeki çatışmanın gerçek yaşamda bir karşılığı var mı? Düşününüz.

Cevap: Evet, ana dil ve memleket özlemi gerçek hayatta göçmenlerin ve yurt dışında yaşayan bireylerin sıkça karşılaştığı bir durumdur.


Soru: Siz, hikâyedekine benzer bir durum yaşasanız nasıl davranırsınız? Bu durumu hikâye kahramanının yerine geçerek canlandırınız.

Cevap: Hasan’ın yerine ben olsaydım, yabancı bir çevrede yalnız ve çaresiz hissederdim. Ana dilimi konuşan birini bulunca heyecanlanır ve geçmişte yaşadığım güzel anıları paylaşırdım. Eskiciyi uğurlarken ona teşekkür eder, onunla konuşmanın bana nasıl moral verdiğini söylerdim. Memleketimden bir iz bulmuş olmak benim için unutulmaz bir anı olurdu ve ona duyduğum minnettarlık hep içimde kalırdı.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 171

Karakter Analizcisi

Soru: Hikâyedeki karakterlerin fiziksel ve ruhsal özelliklerini analiz ediniz.

  • Hasan: Beş yaşında küçük bir çocuk. Fiziksel olarak masum ve naif, ruhsal olarak yalnız ve yabancılaşma içinde. Annesini kaybetmenin acısını yaşarken, farklı bir dil ve kültürle tanışması onu daha da içine kapanık hale getiriyor.
  • Eskici: Fiziksel olarak yaşlı ve yıpranmış bir adam. Ruhsal olarak ise memleket hasreti çeken, sevgi dolu ve merhametli bir karakter. Hasan ile arasında oluşan bağ, onun insanlara olan sevgisini ve geçmişe duyduğu özlemi yansıtır.

Soru: Hikâyedeki kahramanları daha yakından tanımak amacıyla merak uyandıran sorular hazırlayınız.

  1. Hasan, eski evindeki hangi anılarını en çok özlüyor?
  2. Eskici, yaşadığı zorluklardan ne gibi dersler çıkardı?
  3. Hasan ve Eskici arasında oluşan bağ, ikisinin de hayatını nasıl etkiliyor?

Soru: Bu soruların cevaplarını sınıf arkadaşlarınızla tartışarak kahramanların analizini yapınız.

  • Hasan: Çocuk yaşta ağır bir travma yaşayan Hasan, yeni bir çevreye uyum sağlamakta zorlanıyor. Özellikle anadilini konuşamamak, onun ruhsal durumunu kötüleştiriyor.
  • Eskici: Eskici, yaşadığı zor hayat koşullarına rağmen merhametini kaybetmeyen bir karakter. Hasan’a Türkçe konuşarak ona kendini ifade etme fırsatı tanıyor ve bir bağ oluşturuyor.

Soru: Kahramanlar, toplumun belli bir kesimini temsil eden ortak davranışlar mı yoksa kendilerine has tutum ve davranışlar mı geliştirmiştir? Tespit ediniz.

Cevap: Kahramanlar, kendilerine özgü tutum ve davranışlar geliştirmiştir. Hasan’ın yalnızlığı ve Eskici’nin merhameti, onların bireysel karakter özelliklerini yansıtır.


Anlatıcı

Soru: Hikâyede neler olduğunu, olay sırasını bozmadan anlatıcıyı ve bakış açısını değiştirerek özetleyiniz.

Hikâye, Eskici’nin gözünden anlatılırsa:
"Ben Eskici, İstanbul’dan uzakta bir diyara yerleşmiş bir yabancıyım. Bir gün vapurdan inen Hasan adında küçük bir çocukla karşılaştım. Onun hikâyesini dinledikçe, kendi memleket hasretimle yüzleştim. Hasan, halasının evine yerleşirken yabancı bir kültüre ayak uydurmakta zorlandı. Türkçe konuşan biriyle tanışınca gözlerinde oluşan mutluluk beni derinden etkiledi. Onun yalnızlığını ve özlemini paylaşmak, benim için de bir nevi teselli oldu."


Soru: Özetleme sırasında yazar-eser ilişkisini, eserin yazıldığı dönemin özelliklerini, dönem özelliklerinin anlatıma ve metnin yapısına etkisini belirleyiniz.

Cevap: Eser, dönemin göç, yabancılaşma ve anadil hasretini yansıtır. Yazar, gözlemci bakış açısını kullanarak toplumsal gerçekleri sade ve etkileyici bir dille okuyucuya aktarır.


Çalışma Kâğıdı

1. Hikâyenin ana fikriyle yapı unsurları arasındaki ilişkiyi yazınız.

Cevap: Hikâyenin ana fikri olan memleket özlemi, olayların geçtiği mekân ve kişilerin yaşadığı duygularla bütünleşmiştir. Bu, hikâyedeki her bir yapı unsurunun ana fikri destekleyecek şekilde kurgulandığını gösterir.


2. Hikâyede tespit ettiğiniz yapı unsurlarını, hikâyenin yazıldığı dönemin toplumsal özellikleri açısından değerlendiriniz.

Cevap: Hikâye, Osmanlı’nın son dönemlerindeki göç hareketleri ve insanların yabancı kültürlere uyum sağlama zorluklarını işler. Kişiler ve mekânlar, dönemin toplumsal yapısına uygun şekilde tasvir edilmiştir.


3. Hikâyeden hareketle yazarın, sanat anlayışını ve dünya görüşünü esere nasıl yansıttığını yazınız.

Cevap: Yazar, gerçekçi bir sanat anlayışıyla insanın yalnızlık, özlem ve kültürel çatışmalarını işlemiştir. Bu, toplumdaki bireylerin duygusal zorluklarına ışık tutan bir dünya görüşünü yansıtır.


4. Çalışma etkinliklerini EBA, diğer öğrenme yönetim sistemleri, dijital pano vb. ortamlarda paylaşınız.

Cevap: Bu etkinlikler, EBA ve dijital panolarda paylaşılabilir. Böylece diğer öğrencilerle fikir alışverişinde bulunulabilir ve grup çalışmaları için zemin hazırlanabilir.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 172

Soru: Kerem ile Aslı hikâyesinin içinde şiirlerin yer alması metne nasıl bir katkı sağlamıştır? Söyleyiniz.

Cevap: Kerem ile Aslı hikâyesinde olayların anlatıldığı bölümler düz yazı, duyguların ifade edildiği bölümler ise şiir şeklinde verilmiştir. Bu durum, metnin anlatımını zenginleştirmiş ve okuyucunun duygusal bağ kurmasını kolaylaştırmıştır. Şiirler, hikâyenin atmosferini güçlendirmiş, karakterlerin hislerini daha etkili bir şekilde yansıtmasını sağlamıştır. Aynı zamanda halk edebiyatına özgü lirizmle hikâyeyi estetik açıdan daha etkileyici kılmıştır. Bu yöntem, hem olay örgüsünü hem de duygusal boyutu dengeli bir şekilde sunarak hikâyeye derinlik kazandırmıştır.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 173

Soru 1: Yunus Emre’nin okuduğunuz ilahisinde dizeler nasıl kümelenmiştir ve bu kümelenmenin şiirin anlamına katkısı nedir?

Cevap: İlahide dizeler dörderli dörtlükler halinde kümelenmiştir. Bu kümelenme, şiirin ahengini ve ritmini sağlamaktadır. Her bir dörtlük, bir duygu veya düşünceyi tamamlayarak okuyucuda derin bir etki bırakır. Dörtlük yapısı, ilahinin anlamını düzenli ve akıcı bir şekilde aktarmaya yardımcı olur. Bu yapı, manevi duyguların yoğunluğunu ve etkisini artırır.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 174

Soru a: Aşağıdaki dörtlükte dize sonlarındaki ses benzerliklerinin dörtlüğün okunuşuna ve ahengine katkısını söyleyiniz.

Cevap:
Dize sonlarındaki uyak ve redif kullanımı, şiirin ahengini artırır ve dinleyicide bir melodi hissi uyandırır. Söyleyişi güzelleştirir, şiiri akılda kalıcı hale getirir ve duygusal etkisini güçlendirir.


Soru b: Aşağıdaki dörtlükte aynı anlam ve görevle tekrar eden ekleri, kelimeleri veya kelime gruplarını tespit ederek altını çiziniz. Bu ek, kelime ya da kelime gruplarının metne katkısını söyleyiniz.

Tespit edilen tekrarlar: “-r, mısın” ekleri tekrar edilmiştir.

Metne katkısı: Bu tekrarlar, şiire bir ritim kazandırarak söyleyiş güzelliği ve ahenk katmıştır. Aynı zamanda şiirin duygusal etkisini pekiştirir.


Ders İçi Çalışma: Aşağıdaki şiir parçalarını okuyunuz ve dizelerin nasıl kümelendiğini söyleyiniz.

  • Hayalî: Şiir, iki dizelik kümeler halinde düzenlenmiştir. Bu, anlamın yoğun şekilde aktarılmasını sağlar.
  • Faruk Nafiz Çamlıbel: Şiir, dört dizelik kümeler şeklinde düzenlenmiştir ve klasik dörtlük formuna sahiptir.
  • Şeyhülislam Yahya: Şiir, tek dize gruplar halinde verilmiştir, kısa ve etkileyici bir söylem yaratır.
  • Nâzım Hikmet Ran: Şiir, altı dizelik gruplar ve kademeli bir yapıdadır. Dizeler kısaldıkça anlam yoğunlaşır, duygu yükselir.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 175

Ders İçi Çalışma

Soru: Aşağıdaki şiir parçalarını okuyunuz ve nazım birimlerini yazınız.


1. Şiir:
Tüyden hafif olurum böyle sabahlar;
Karşı damda bir güneş parçası,
İçimde kuş cıvıltıları, şarkılar;
Bağıra çağıra düşerim yollara;
Döner döner durur başım havalarda.

(Orhan Veli Kanık)

Nazım Birimi: Bent


2. Şiir:
Bülbül ne yatarsın bahar erişti
Ulu sular göl olduğu zamandır
Kat kat oldu gül yaprağa katıştı
Gene bülbül kul olduğu zamandır.

(Karacaoğlan)

Nazım Birimi: Dörtlük


3. Şiir:
Bâğ-ı dehrin hem hazânın hem bahârın görmüşüz
Biz neşâtın da gamın da rüzgârın görmüşüz.

(Nâbî)

Nazım Birimi: Beyit


4. Şiir:
Danışdın,
İndi de bizi dinle sen!
“Veteni sevirem” dedin,
Çoh gözel!
Ancag ay eloğlu, bu sevginle sen,
Vetenin boynuna minnet goyma gel.
Sen öz şöhretini sen öz şanını,
Fikrini, hissini, heyecanını
Vetene borçlusan, vetene ancag!
Sen onu sevirsen,
bu sevgini de
Tek ona borçlusan, sen ona ancag!
Sevirsen, sevgiden evez gözleme
Ahi sen özünü ona borçlusan.
Eğer sevirsense “menimsen” deme,
Sevenler “onunam” demiş her zaman.

(Bahtiyar Vahapzade)

Nazım Birimi: Bent

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 176

1. Soru: Aşağıdaki dörtlüğün ilk üç dizesinin sonundaki kelimeleri ek ve köklerine ayırınız. Köklerdeki ortak sesleri ve eklerin görevini yazınız.

Kök ve Kökün Türü:

  • Çat (fiil kökü)
  • Kat (fiil kökü)
  • Sat (fiil kökü)

Ek ve Ekin Görevi:

  • -ar (geniş zaman kip eki)
  • -ar (geniş zaman kip eki)
  • -ar (geniş zaman kip eki)

2. Soru: Altı çizili kelimelerdeki kafiye ve redifleri gösteriniz.

Cevap:
Şiir:

  1. "Dönülmez akşamın ufkundayız vakit çok geç
    Bu son faslıdır ey ömrüm nasıl geçersen geç"
  • Kafiye Türü: Cinaslı Kafiye
  1. "Birin bilir binin bilmez
    Bu dünya kimseye kalmaz
    Yâr ismini desem olmaz
    Düşer dillere dillere"
  • Kafiye Türü: Yarım Kafiye
  1. "Hak Halil’im dedi bu ne kıymettir
    Bu ne dünya malı ne de minnettir
    Bu nasıl bereket nasıl nimettir
    İbrahim’in çanağında hikmet var"
  • Kafiye Türü: Tam Kafiye

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 177

Aşağıdaki şiir parçalarında kafiyeli olan dizeleri örnekteki gibi aynı harflerle gösteriniz.

Şiir Parçalarındaki Kafiye ve Düzen

Necip Fazıl Kısakürek

  • Kaldırımlar, çilekeş yalnızların annesi; (a)
  • Kaldırımlar, içimde yaşamış bir insandır. (b)
  • Kaldırımlar, duyulur ses kesilince sesi; (a)
  • Kaldırımlar, içimde kıvrılan bir lisandır. (b)
    Kafiye Düzeni: a-b-a-b (Çapraz Kafiye)

Çıldırlı Aşık Şenlik

  • Asker olan bölük bölük bölünür (a)
  • Sandız mı ki Kars kal’ası alınır (a)
  • Boz atlar üstünde kılıç çalınır (a)
  • Can sağ iken yurt verilmez düşmana (b)
    Kafiye Düzeni: a-a-a-b (Düz Kafiye)

Ahmet Hamdi Tanpınar

  • Biliyorum gölgede senin uyuduğunu (a)
  • Bir deniz mağarası kadar kutu ve serin (b)
  • Hazların aleminde yumulmuş kirpiklerin (b)
  • Yüzünde bir tebessüm bu ağır öğle sonu (a)
    Kafiye Düzeni: a-b-b-a (Sarma Kafiye)

Ali Mümtaz Arolat

  • Bu akşam sonbahar ne kadar serin; (a)
  • Geceyi hasretle bekliyor zaman. (b)
  • Üstünde hasretle leylekler uçan (a)
  • Beyaz perdeleri indiriverin! (b)
    Kafiye Düzeni: a-b-a-b (Çapraz Kafiye)

Anonim

  • Aya değer (a)
  • Hüsnün yüz aya değer (a)
  • Ay var bir güne değer (a)
  • Gün var bin aya değer (a)
    Kafiye Düzeni: a-a-a-a (Düz Kafiye)

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 178

1. Soru: Aşağıdaki dörtlüğün dizelerinde bulunan heceleri sayınız. Dizelerdeki hece sayısı eşitliğinin şiire katkısı nedir? Söyleyiniz.

Ben toprak oldum yoluna
Sen aşuru gözedürsin
Şu karşuma göğüs gerüp
Taş bağırlu tağlar mısın?

Cevap: Şiirdeki her dize 8 hece sayısına sahiptir. Her dizenin eşit sayıda heceye sahip olması, şiirin ahenkli ve kulağa hoş gelmesini sağlar.


2. Soru:

a) Aşağıdaki dizelerde sessiz harfle biten hecelerin altına çizgi (—), sesli harfle biten hecelerin altına ise nokta (.) koyunuz.

Bin atlı akınlarda çocuklar gibi şendik
Bin atlı o gün dev gibi bir orduyu yendik

Cevap:
Bin atlı akınlarda çocuklar gibi şendik
B_in — a_tlı — a_kın_lar_da — ço_cuk_lar — gi_bi — şen_dik —

Bin atlı o gün dev gibi bir orduyu yendik
B_in — a_tlı — o — gün — dev — gi_bi — bir — or_du_yu — yen_dik —


b) Dizelerde alt alta gelen heceleri karşılaştırınız. Bu hecelerin aynı ses değerine sahip olması, şiirin söyleyişini nasıl etkilemiştir? Söyleyiniz.

Cevap: Alt alta gelen hecelerin aynı ses değerine sahip olması, şiire ahenk ve söyleyiş güzelliği katmıştır.


3. Soru: Aşağıdaki şiirin dizelerindeki hece sayıları ve hecelerin ses değeri birbirine eşit midir? Bu durumun şiire katkısını söyleyiniz.

UÇURUM, SU, KIRLANGIÇ
Gözlerin
yükü ağır iki kırlangıç
Bana doğru kalbine doğru
uçan uçan iki kırlangıç.
Kimi zaman değip geçen
kimi zaman çarpıp kalan
karanlık şeylerden aydınlıklar taşıyan
sevinçle kederi
aşkla çileyi
bugünle yarını yansıtan
iki kırlangıç.

Cevap: Bu şiirdeki dizelerin hece sayıları ve hecelerin ses değerleri birbirine eşit değildir. Bu durum, şiire serbest bir söyleyiş ve özgünlük katmıştır.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 179

1. Soru: Aşağıdaki şiir parçalarında kullanılan ölçüleri yazınız.

Araasın yanı buludum
Yolunda kurban olurdum
Bir gün görmesem ölürdüm
Gör neyledi zaman şimdi
Ercisli Emrah
Ölçü: Hece Ölçüsü

Dost-bûsî arzüsünden ger ölsem düstalar
Kûze eyleyüp toprağum sunun anunla yâre su
Fuzûlî
Ölçü: Aruz Ölçüsü

Söyle sevda içinde türkümüzü,
Aç bembeyaz bir yelken.
Neden herkes güzel olmaz,
Yaşamak bu kadar güzellenirken?
Fazıl Hüsnü Dağlarca
Ölçü: Serbest Ölçü

Elâ gözlerine kurban olduğum
Yüzüne bakmaya doyamadım ben
İbret için gelmiş diller cihana
Noktadır benlerini sayamadım ben
Âşık Ömer
Ölçü: Hece Ölçüsü


2. Soru: Aşağıdaki dörtlükleri sesli olarak okuyunuz. Dörtlükleri okurken dizelerde anlam gereği beklediğiniz bölümleri eğik çizgi (/) ile gösteriniz.

Anmacımdan / gelen güzel
Eylen senden / sualim var
Ne gecede / uyku gördüm
Ne gündüzde / kararını var

Zülüflerin / turra turra
Boz kâküllü / kaşlar kara
Benden selâm / eylen yâra
Ne kendine / zararım var

Cevap: Dizelerdeki eğik çizgi (/) ile belirtilen duraklar şiirin ahenk ve anlam düzenini sağlar.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 180

Ders İçi Çalışma Cevapları

Soru 1: İlk dizeleri dışında diğer dizeleri karışık olarak verilen aşağıdaki dörtlükleri bilgiler doğrultusunda düzenleyiniz. Düzenlediğiniz şiiri dörtlüklerin karşısındaki bölüme yazınız.

Cevap:

Dörtlük 1:

  • Çirkin olan, fena olan ne varsa unut
  • Bütün iyilikleri paylaşalım seninle
  • Ellerimizde sevgi içimizde umut
  • Gözlerimin söylediği şarkıyı dinle

Dörtlük 2:

  • Aşkın büyülü sesini duyuyor musun
  • Çoban kulübelerinde balıksı kahvelerinde
  • Gitme ki günlerimiz gecelerimiz olsun
  • Şimdi onun gülleri açan güz bahçelerinde

Soru 2: Şiirin kafiye düzeni hakkında çıkarımda bulununuz.

Cevap: Şiirin kafiye düzeni a-b-a-b / c-d-c-d şeklinde düzenlenmiştir.


Aşağıdaki Şiir Parçalarının Yapı Unsurları

I. Parça

Şiir: Nihayet damlarda leylekler göründü,
Upuzun gagalarını takırdatan.
Vefasız sandığımız turnalar döndü;
Geçen yıl gittikleri meçhul diyardan.

Yapı Unsurları:

  • Kafiye Düzeni: a-b-a-b
  • Ölçü: Hece ölçüsü
  • Nazım Birimi: Dörtlük
  • Kafiye/Redif:
    • 1 ve 3. dize: "dü" redif, "n" yarım kafiye
    • 2 ve 4. dize: "an" tam kafiye

II. Parça

Şiir: Yelkenler biçilecek, yelkenler dikilecek;
Dağlardan çekdirilir, kalyonlar çekilecek...
Kelpetenlerle sürün dişleri sökülecek!

Yapı Unsurları:

  • Kafiye Düzeni: a-a-a
  • Ölçü: Hece ölçüsü
  • Nazım Birimi: Bent
  • Kafiye/Redif: "cek" redif, "k" yarım kafiye.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 181

Ders İçi Çalışma Cevapları

1. Mesut İnsanlar Fotoğrafhanesi Hikâyesi ve Fotoğraf Şiiri Arasındaki Benzerlik ve Farklılıklar

Benzerlikler:

  • Her iki metin de duygulara odaklanır. Hikâyede insanın içsel dünyasına yönelirken, şiir bireylerin duygusal durumlarına işaret eder.
  • Her iki metinde de hüzün ve güzellik teması işlenmiştir.
  • İkisi de gözlemlerle ve görsel detaylarla zenginleştirilmiştir (fotoğraf, yüz ifadeleri).

Farklılıklar:

  • Hikâye olay örgüsü, yer, zaman ve karakter unsurlarına dayanırken, şiir daha çok imgelerle ve soyut ifadelerle anlatım yapar.
  • Hikâye, detaylı bir betimlemeyle olayları aktarırken, şiir daha kısa ve öz bir biçimde anlatır.
  • Şiir, ahenk ve ritim oluşturmak için dizeler ve tekrarlar kullanırken, hikâye doğrudan bir olay üzerinden ilerler.

Çıkış Kartı Cevapları

Üç Yaz: İlahi türü hakkında öğrendiğiniz veya önemli bulduğunuz üç bilgi:

  1. İlahi türü, dini duyguların ve Allah’a olan bağlılığın şiirsel bir anlatımıdır.
  2. Genellikle hece ölçüsüyle yazılır ve dörtlükler halinde düzenlenir.
  3. Yunus Emre gibi tasavvuf şairlerinin eserleriyle bu tür zenginleşmiştir.

İki Soru: İlahi türü hakkında merak ettikleriniz:

  1. İlahilerin yazımında hece ölçüsü dışında farklı ölçüler de kullanılmış mıdır?
  2. İlahi türü günümüz modern şiiriyle nasıl bir etkileşim içerisindedir?

Bir Paylaş: İlahi türü hakkındaki görüşünüz:

  • İlahi türü, insanın içsel dünyasını ve manevi duygularını derin bir sadelikle yansıtan bir edebiyat türüdür. Bu şiirler, huzur veren bir ahenkle insanların Allah’a olan bağlılığını dile getirir.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.