9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 177-178 Cevapları Meb Yayınları

9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 177-178 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı MEB Yayınları sayfa 177-178 cevapları: kafiye düzeni, ses olayları, hece ölçüsü, dize analizleri ve şiir yorumlarıyla eksiksiz hazırlanmış çözümler. Öğrenciler için anlaşılır ve güncel kaynak.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları MEB Yayınları – Sayfa 177-178


Sayfa 177 Cevapları

Ders İçi Çalışma

Soru: Aşağıdaki şiir parçalarında kafiyeli olan dizeleri örnekteki gibi aynı harflerle gösteriniz.

1. Necip Fazıl Kısakürek

Kaldırımlar, çilekeş yalnızların annesi; → a
Kaldırımlar, içimde yaşamış bir insandır. → b
Kaldırımlar, duyulur ses kesilince sesi; → a
Kaldırımlar, içimde kıvrılan bir lisandır. → b


2. Çıldırlı Âşık Şenlik

Asker olan bölük bölük bölünür → a
Sandız mı ki Kars kalesi alınır → a
Boz atlar üstünde kılıç çalınır → a
Can sağ iken yurt vermeziz düşmana → b


3. Ahmet Hamdi Tanpınar

Biliyorum gölgede senin uyuduğunu → a
Bir deniz mağarası kadar kuytu ve serin → b
Hazların âleminde yumulmuş kirpiklerin → b
Yüzünde bir tebessüm bu ağır öğle sonu → a


4. Ali Mümtaz Arolat

Bu akşam sonbahar ne kadar serin; → a
Geceyi hasretle bekliyor zaman. → b
Üstünde hasretle leylekler uçan → b
Beyaz perdeleri indiriverin! → a


5. Anonim

Aya değer → a
Hüsnün yüz aya değer → a
Ay var bir güne değmez → b
Gün var bin aya değer → a



Sayfa 178 Cevapları

Ders İçi Çalışma


1. Soru: Aşağıdaki dörtlüğün dizelerinde bulunan heceleri sayınız. Dizelerdeki hece sayısı eşitliğinin şiire katkısı nedir?

Dörtlük:

Ben toprak oldum yoluna
Sen aşuru gözedürsin
Şu karşuma göğüs gerüp
Taş bağırlu tağlar mısın?

  • Her dize 8 hecedir.
  • Hece eşitliği, şiire ahenk, akıcılık ve ölçülü bir söyleyiş güzelliği kazandırır.

2. Soru a: Sessiz harfle biten hecelere (—), sesli harfle biten hecelere (.) işareti koyunuz.

Bin atlı akınlarda çocuklar gibi şendik
Bin atlı o gün dev gibi bir orduyu yendik


2. Soru b: Dizelerde alt alta gelen heceleri karşılaştırınız. Bu benzerlik şiiri nasıl etkilemiştir?

Cevap: Alt alta gelen hecelerin aynı ses değerine sahip olması, şiire düzenli bir ritim, uyum ve güçlü bir söyleyiş kazandırmıştır.


3. Soru: Aşağıdaki şiirde hece sayıları ve hecelerin ses değerleri birbirine eşit midir?

Uçurum, Su, Kırlangıç – Süreyya Berf

Hayır, hece sayıları ve ses değerleri eşit değildir.
Bu durum şiire serbest, doğal ve akıcı bir söyleyiş kazandırmıştır.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.