9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 51-52-53-54-55 Cevapları Meb Yayınları
Edebiyat Atölyesi: Yazma
Sayfa 51 Cevapları
Bu sayfa, Edebiyat Atölyesi: Yazma etkinliği içeriyor ve öğrencilerin görsellerden ilham alarak şiir dizeleri yazmalarını teşvik ediyor. Bu etkinlikte öğrenciler, görsellerin yanında boş bırakılan alanlara dize ya da dizeler yazmalıdır. Dizeleri oluştururken imge, sembol, çağrışım ve betimleyici ifadeler kullanmaları bekleniyor.
Görsellerden ilham alarak örnek dizeler:
Sonbahar Manzarası (ilk görsel):
- Dallar titrer sessizce, sarı yapraklar düşer,
- Rüzgârın fısıldadığı eski bir hatıra gibi,
- Ayak izleri silinir, zaman geçer.
Kelebek ve Papatyalar (ikinci görsel):
- Kelebek kanadında bir anın hafifliği,
- Papatyalar gülümser güneşe,
- Renkler dans eder gökyüzünde.
Göl Manzarası ve Kayıklar (üçüncü görsel):
- Suların içinde sessiz bir huzur,
- Kayıklar bekler yeni bir başlangıcı,
- Ufka dokunur güneşin altın rengi.
Bu dizeler, öğrencilerin şiir yazma becerilerini geliştirirken, imgelerle dolu zengin bir anlatım kurmalarına yardımcı olabilir. Öğrenciler, kendi hissettikleri ya da düşündükleri imgelerle bu dizeleri kişiselleştirerek geliştirebilirler.
9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları
Sayfa 52 Cevapları
Bu sayfada Yazma Sırası başlıklı bir performans görevi bulunuyor. Görev, öğrencilerden dört dizelik bir şiiri betimleyici bir paragrafa çevirip, duygu ve imgelerle zenginleştirilmiş bir yazı oluşturmalarını istiyor. İşte adımlar ve yönergeler:
Görev:
Okul dergisinde yer alacak bir yazı yazmanız bekleniyor. San’at adlı şiiri seçerek, bu şiirin dört dizelik bölümlerini betimleyici bir yazıya dönüştürmelisiniz. Duygusal ve görsel açıdan zengin bir metin oluşturarak okuyucuyu etkileyin.
Aşamalar:
- Şiiri düz yazıya çevirin: Seçtiğiniz şiirin dört dizelik bölümlerini betimleyici ve anlamlı bir şekilde düz yazıya dönüştürün.
- Çevirilmiş şekillerin özelliklerini karşılaştırın: Şiir ve düz yazı arasındaki farkları anlatım teknikleri açısından analiz edin.
- Zenginleştirme: Yazınızı imge, çağrışım, açık ve örtük iletilerle zenginleştirin. Uygun sözcük türlerini kullanmayı unutmayın.
- Sınıfta paylaşım: Yazınızı sınıfta paylaşarak geri bildirim alın.
- Dönütlere göre geliştirme: Gelen geri bildirimler doğrultusunda yazınızı geliştirerek son şeklini verin.
Yönerge:
- Çalışmanızı sınıf içinde bireysel olarak tamamlayın.
- Kalem alırken şiirin temasına ve duygu yoğunluğuna dikkat edin.
- Betimlemelerinizde ölçütlere dikkat ederek yazınızı oluşturun.
- Yazınızı tamamladıktan sonra sınıfta paylaşarak dönüt alın ve geliştirin.
Değerlendirme:
Yazınız, öğretmen tarafından Öğretmen Değerlendirme Formu ile değerlendirilecek. Ayrıca, akranlarınız yazınızı Akran Değerlendirme Formu ile inceleyecek ve kendi yazınızı Öz Değerlendirme Formu ile değerlendireceksiniz.
Bu etkinlik, öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerini geliştirmelerini ve imgelerle zenginleştirilmiş, duygusal derinliği olan yazılar oluşturabilmelerini hedefliyor.
Sayfa 53 Cevapları
Bu sayfada Değerlendirme Ölçütleri ve bir performans görevi yer alıyor. Öğrencilerin şiiri düz yazıya çevirme aşamasında kullanmaları gereken ölçütler ve değerlendirme kriterleri açıkça belirtilmiş. Ayrıca, şiirin dört dizelik bölümlerini düz yazıya çevirme görevi verilmiş.
Değerlendirme Ölçütleri:
Yazılı ürününüz şu kriterlere göre değerlendirilecektir:
- Temaya uygunluk: Dörtlüklerin temasını tam olarak yansıtma.
- Ana duyguya uygunluk: Dörtlüklerin ana duygusunu tam olarak yansıtma.
- İmge ve çağrışım kullanımı: Yazılı ürünü imge ve çağrışım değeri yüksek ifadelerle zenginleştirme.
- Açık ve örtük iletiler: Dörtlüklerin açık ve örtük iletilerini tam olarak yansıtma.
- Betimleme unsurları: Yazılı üründe nitelikli kelime ve kelime gruplarını anlattım zenginleştirici düzeyde kullanma.
- Söz varlığı: Bağlama uygun zengin bir kelime hazinesi ile yazılı ürünün anlatımını zenginleştirme.
- Akıcılık: Bölümler arası geçişleri başarıyla yaparak yazılı ürünün kolay okunmasını sağlama.
- Yazım ve noktalama: Yazım kurallarını ve noktalama işaretlerini doğru kullanma.
- Özgünlük: Yazılı ürünü özgün fikirlerle zenginleştirme.
Performans Görevi:
Öğrencilerden istenen görev, San’at adlı şiirin dörtlüklerini düz yazıya çevirmektir. Şiirin dörtlükleri şu şekildedir:
Dörtlük:
- Yalnız senin gezdiğin bahçede açmaz çiçek,
- Bizim diyârımız da binbir bahâr saklar!
- Kolumuzdan tutarak sen istersen bizi çek,
- İnci diş cadde de dağda gezen ayaklar.
Dörtlüğün Düz Yazıya Çevrilmiş Hali:
"Yalnızca senin varlığınla güzelleşen bir bahçeyi hayal et. O bahçede çiçekler yalnızca senin adımlarını bekler. Bizim diyarımız ise her mevsimi binbir güzellikte saklar, tıpkı doğanın en güzel anlarında olduğu gibi. Eğer kolumuzdan tutup bizi yönlendirmeye karar verirsen, ayaklarımız, dağların zirvelerinde yürüyen bir gezgin gibi güçlü ve kararlı olacaktır."
İkinci Dörtlük:
Dörtlük:
- Sen kubbesinde bin bir mozaik arar da,
- Görmez renk arşivindeki bir medeniyet için,
- Biziz sarı bir sülüs yazı göklerde uçan,
- Bize heyecan verir bir parça yeşil çini...
Dörtlüğün Düz Yazıya Çevrilmiş Hali:
"Sen, büyük bir kubbenin altında binlerce renkli mozaiği ararken, fark etmediğin, tarihin derinliklerine saklanmış büyük bir medeniyetin renkleri aslında her yerde seni kuşatıyor. Biz ise gökyüzüne sarı harflerle yazılmış bir çağrıyı temsil ediyoruz; o harfler gibi havada süzülen birer iziz. Sadece bir parça yeşil çini bile bize büyük bir heyecan ve hayat coşkusu veriyor."
Sayfa 54 Cevapları
1. Dörtlük:
Dörtlük:
- Sen raksa dalarken için titrer derinden
- Çiçekli bir sahnede bir beyaz kelebeğin,
- Bizim de kalbimizi kımıldatır yeniden
- Toprağa diz vuruşu dağ gibi bir zeybeğin.
Düz Yazıya Çevrilmiş Hali:
"Sen dansın ritmine kapıldıkça, içinde derin bir titreşim hissedersin. Çiçeklerle bezeli bir sahnede beyaz bir kelebeğin dans edişini izlersin. Bizim kalbimiz ise bir zeybeğin dağ gibi güçlü adımlarının toprağa vurduğu o güçlü ritimle yeniden canlanır."
2. Dörtlük:
Dörtlük:
- Fırtınayı andıran orkestra sesleri
- Bir ürperti getirir senin sinirlerine,
- Iztırap çekenlerin acıklı nefesleri
- Bizde geçer en hazin bir mûsikî yerine!
Düz Yazıya Çevrilmiş Hali:
"Fırtına gibi çalan bir orkestranın güçlü sesleri, içindeki sinirlerde bir titreşim yaratır. Çevrende ıstırap çeken insanların acı dolu nefesleri, bizim için derin ve acıklı bir müzik haline gelir."
3. Dörtlük:
Dörtlük:
- Sen anlayan bir gözle süzersin uzun uzun
- Yabancı bir şehirde bir kadın heykelini,
- Biz duyarız en büyük zevkini ruhumuzun
- Görünce bir köylünün kıvrılmayan belini…
Düz Yazıya Çevrilmiş Hali:
"Sen, yabancı bir şehirdeki bir heykelin her detayını anlamaya çalışırken, onu uzun uzun incelersin. Ancak biz, ruhumuzun en derin huzurunu, tarlada yorulmadan çalışan ve dimdik ayakta duran bir köylüyü gördüğümüzde hissederiz."
4. Dörtlük:
Dörtlük:
- Başka san’at bilmeyiz, karşımızda dururken
- Yazılmamış bir destan gibi Anadolu’muz.
- Arkadaş, biz bu yolda türküler tuttururken
- Sana uğurlar olsun… Ayrılıyor yolumuz!
Düz Yazıya Çevrilmiş Hali:
"Bizim için başka bir sanat yoktur, çünkü karşımızda destanlaşmış Anadolu’muz duruyor. Arkadaş, biz bu topraklarda türküler söyleyerek yol alırken, sana veda ediyoruz. Yollarımız ayrılıyor, ama bu türküler hep kulağımızda kalacak."
Bu sayfada San’at adlı şiirin dörtlüklerini betimlerken hangi duygu, düşünce ve değerlere değinileceği soruluyor. Şiirin her bir dörtlüğünün duygusal ve düşünsel yönleri ile değineceğiniz değerleri belirlemelisiniz.
Tablo Örnek Cevapları:
Dörtlük | Dörtlüğü Betimlerken Değineceğiniz Duygu ve Düşünceler | Dörtlükte Değineceğiniz Değerler |
---|---|---|
1 | Coşku, hareket, doğaya hayranlık | Estetik, doğa sevgisi |
2 | Fırtınalı bir ruh hali, acı çekme ve dayanma gücü | Sabır, direnç |
3 | Derin bir anlayış, doğrudan insanlarla bağlantı kurma | Emek, çalışkanlık |
4 | Anadolu’nun destansı tarihi ve kültürel mirası | Vatanseverlik, kültürel mirasa saygı |
5 | Sanata olan derin hayranlık | Sanat sevgisi, estetik değerler |
6 | Bir yolculuk, arkadaşlık ve vedalaşmanın hüzünlü duygusu | Vefa, dostluk |
Bu tablo, dörtlüklerin içerdiği temel duygu, düşünce ve değerleri zenginleştirerek şiirinizin anlamını ve içeriğini daha derin bir şekilde yorumlamanıza yardımcı olacaktır.
Sayfa 55 Cevapları
Bu sayfa, öğrencilerden betimleyici yazılar yazmalarını ve sonrasında bu yazıları değerlendirmelerini istiyor. Aynı zamanda, yazı sonrasında yapılacak işlemler de detaylandırılmış.
4. Adım: Betimleyici Yazı Yazma
- Betimleme yaparken, yazının resim yapmaya benzer bir biçimde okurun zihninde net bir görüntü oluşturmasını sağlamanız bekleniyor.
- Duygu, düşünce ve hayalleri açık bir şekilde yansıtmanız önemli.
Örnek: Sakin bir sonbahar akşamıydı. Güneş, ufukta kızıl ve turuncunun binbir tonunu sergileyerek yavaşça batıyordu. Hafif bir esinti, sararmış yaprakları nazikçe dans ettirirken, toprak yolun kenarındaki ağaçlar, adeta bu doğa şölenine eşlik edercesine hışırdıyordu. Gökyüzünde bulutlar, pastel bir tablo gibi yayılmış, her biri kendi şekliyle hayal gücüne kapılar aralıyordu. Sessizliğin içinde, uzaktan gelen bir kuş cıvıltısı, doğanın melodisine küçük bir dokunuş yapıyordu. Adımlarını yavaşça atan biri, bu muhteşem manzaranın tadını çıkarıyor, her nefesinde doğanın huzurunu içine çekiyordu.
Yazma Sonrası:
- Yazıyı Sınıfta Paylaşma: Yazınızı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşın.
- Öz Değerlendirme: Performans görevinin değerlendirme bölümünde yer alan QR kod aracılığıyla öz değerlendirme formunu doldurun.
- Akran Değerlendirmesi: Akran değerlendirme formunu arkadaşlarınıza verin.
- Öğretmen Değerlendirmesi: Öğretmeninizin değerlendirmelerini inceleyin.
- Geri Bildirimleri Uygulama: Öğretmen ve arkadaşlarınızdan aldığınız geri bildirimleri kullanarak yazınızı düzenleyin ve geliştirerek son haline getirin.
Sonrasında, geri bildirimleri değerlendirerek yazınızın son şeklini okulunuzun ağ günlüğünde paylaşabilirsiniz.
Bu aşamalar, yazma sürecinin hem bireysel hem de sosyal bir aktivite olarak değerlendirildiği ve geri bildirimlerin önemine vurgu yapılan bir etkinliktir.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.