9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 67-68-69-70-71 Cevapları Meb Yayınları

9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 67-68-69-70-71 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Meb Yayınları Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 67-68-69-70-71 1. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

1. Tema Ölçme ve Değerlendirme Soruları ve Cevapları

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 67

İşte "Uzun İnce Bir Yoldayım" türküsü ve Ahmet Haşim'in şiiriyle ilgili soruların yanıtları:

1. Bu türkünün sizde uyandırdığı çağrışımları yazınız.

Cevap: Bu türkü, insanın hayattaki yolculuğunu, karşılaştığı zorlukları ve bilinmezliklerle dolu bir yaşam sürecini sembolize ediyor. Aynı zamanda, hayatın sonuna kadar süren bir mücadele, sabır ve azimle yol almayı hatırlatıyor.

2. Bu türküde yer alan açık ve örtük iletiler nelerdir? Yazınız.

  • Açık İleti: Hayatın uzun bir yolculuk olduğu, bu yolculuğun gündüz ve gece devam ettiği vurgulanıyor.
  • Örtük İleti: Hayatın geçici olduğu, yaşamın her anında ilerlemenin ve karşılaşılan zorluklara rağmen devam etmenin önemine işaret ediliyor.

3. Bu türküde yer alan iki kapılı bir han imgesinin ne anlama geldiğini bağlamdan hareketle açıklayınız. Sizce de türküde yer alan imgeleri belirleyerek bu imgelerin türküde kazandığı anlamı aşağıdaki tabloya yazınız.

Türküde Yer Alan İmge Kazandığı Anlam
İki kapılı han Hayatın başlangıcı ve sonu, doğum ve ölüm sembolüdür.
Yürümek Hayattaki yolculuk, yaşama devam etme çabası.
Gurbet eller Hayatta karşılaşılan zorluklar, yalnızlık hissi.

4. Bu türkünün en beğendiğiniz bölümlerini gerekçeleriyle yazınız.

Cevap: En beğendiğim bölüm "İki kapılı bir handa gidiyorum gündüz gece" bölümüdür. Çünkü bu ifade, hayatın gelip geçiciliğini ve insanın bu dünyadaki yolculuğunu en güzel şekilde özetliyor. Doğum ve ölüm arasında geçen bu kısa süreyi anlamlı kılmanın önemini vurguluyor.

5. Bu şiire hâkim olan duyguyu yazınız.

Cevap: Şiire hâkim olan duygu, hüznün ve melankolinin bir araya geldiği, kaybolmuşluk hissiyle dolu bir ruh hali. Aynı zamanda, yaşamın geçiciliği karşısında duyulan keder ve kırılganlık öne çıkıyor.

6. Bu şiire hangi başlığı koymak isterdiniz? Yazınız.

Cevap: "Sonbahar Hüzünleri" başlığını koyardım çünkü şiirde geçen imgeler ve atmosfer sonbaharın melankolisini çağrıştırıyor. Akşamın kızıllığı, yaprak dökümü ve batan güneş gibi ögeler bu başlığa uygun duruyor.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 68

7. Aşağıdaki soruların cevapları için ilgili kutucuğun harfini seçip soruların yanındaki boşluğa yazınız.

a) Hangi şiirlerde imge kullanılmıştır?

Cevap: a - c - e - f - g - ğ
Açıklama: Bu şiirlerde imge kullanımı belirgindir. Örneğin, a şairinin kullandığı doğa tasvirleri, okuyucunun zihninde görsel imgeler oluşturur. c şiirinde, duygusal yoğunlukla birlikte imgeler etkili bir şekilde kullanılmıştır. e şiirinde de çeşitli duygusal imgeler, okuyucu üzerinde derin bir etki bırakır. f, g ve ğ şiirleri de benzer şekilde zengin imgeler barındırmaktadır.

b) Hangi şiirlerde edebî söyleyiş ön plandadır?

Cevap: a - c - e - f - g - ğ - h
Açıklama: Bu şiirlerde edebî söyleyiş belirgin bir şekilde öne çıkmaktadır. a ve c şiirleri, sanatsal anlatım açısından zengin bir dil kullanırken, e, f, g, ğ ve h şiirlerinde de benzer şekilde sanatsal ifadeler öne çıkmaktadır. Bu şiirler, okuyucuya estetik bir deneyim sunar.

c) Hangi şiirlerde dil, konuşma diline daha yakındır?

Cevap: b - ç - d - h
Açıklama: Bu şiirler, daha sade bir dil kullanarak konuşma diline yakın bir üslup benimsemiştir. b şiirinde günlük hayatta sıkça kullanılan ifadeler mevcutken, ç şiirindeki dil de oldukça anlaşılırdır. d ve h şiirleri ise, doğrudan ve net bir iletişim sunarak okuyucuya ulaşmayı hedefler.

ç) Hangi şiirlerde ileti, açık olarak verilmiştir?

Cevap: b - ç - d - g - h
Açıklama: Bu şiirlerde iletişim oldukça açıktır. b ve ç şiirleri, doğrudan bir mesaj vererek okuyucuyu bilgilendirirken, d, g ve h şiirleri de benzer bir yaklaşım sergiler. Bu durum, okuyucunun metinleri kolaylıkla anlamasını sağlar.

d) Hangi şiirlerde sözcüklerin tamamı gerçek anlamlarıyla kullanılmıştır?

Cevap: b - d - h
Açıklama: Bu şiirlerde sözcükler, gerçek anlamlarıyla kullanılmıştır. b şiirindeki kelimeler, günlük yaşamda karşılaşılabilecek şekilde sade ve anlamlıdır. d ve h şiirlerinde de benzer bir dil ve anlatım tarzı hakimdir.

e) Hangi şiir, vatanseverlik duygusunu dile getirmektedir?

Cevap: g
Açıklama: g şiiri, vatanseverlik teması etrafında şekillenmiştir. Bu şiir, milli duyguları güçlendiren ifadelerle doludur ve okuyucuda vatan sevgisini aşılamaktadır.

f) Hangi şiirlerde teşbih sanatı kullanılmıştır?

Cevap: ç - g - h
Açıklama: Bu şiirlerde teşbih sanatı dikkat çekici bir şekilde kullanılmıştır. ç şiirinde yapılan benzetmeler, duygusal etkisini artırırken; g ve h şiirlerinde de benzer şekilde, imgeler ve benzetmelerle zenginleştirilmiştir. Bu durum, okuyucunun metinle olan etkileşimini artırır.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 69

8. Yazarın bu metni yazma amacı ne olabilir? Yazınız.

Cevap: Bu metin, edebiyatın bir sanat olduğunu ve estetik bir amaçla yapıldığını anlatmak için yazılmıştır.
Yazar, edebiyatın sanatsal yönüne dikkat çekmek amacıyla bu metni kaleme almıştır. Edebiyatın diğer güzel sanatlar gibi insanın ruhunu besleyen, düşüncelerini şekillendiren ve farklı dönemlerde farklı kültürler tarafından sürekli gelişen bir sanat dalı olduğunu vurgulamıştır. Ayrıca, edebiyatın sadece bir sanat dalı olmanın ötesinde, topluma ve bireye derin etkiler bırakan bir olgu olduğuna da işaret etmektedir. Bu yazının amacı, okuyucuyu edebiyatın derinliği ve gücü hakkında düşünmeye sevk etmektir.


9. Bu şiiri yazan Mehmet Emin Yurdakul, İsmail Çetişli’nin edebiyat sanatına dair görüşlerine katılır mıydı? Düşüncelerinizi gerekçeleriyle yazınız.

Cevap: Mehmet Emin Yurdakul’un yazdığı şiir, İsmail Çetişli’nin edebiyatın bir sanat dalı olarak insan ruhunu besleyen ve toplum üzerinde derin etkiler bırakan bir olgu olduğu görüşünü destekler niteliktedir. Yurdakul, şiirinde toplumun acılarını, yoksulluğu ve haksızlıkları dile getirerek, edebiyatın sadece estetik bir sanat olmanın ötesinde toplumsal bir görevi olduğunu da göstermektedir. Çetişli’nin edebiyatın farklı dönemlerde topluma ve bireye hizmet eden bir alan olduğu görüşüne paralel olarak, Yurdakul da şiiri aracılığıyla topluma hizmet etmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda, iki düşünürün de edebiyata sanatsal ve toplumsal bir değer yüklediği söylenebilir.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 70

10. Soru: Yukarıdaki Infografiği inceleyiniz ve sizde uyandırdığı duygularla edebi veya öğretici bir metin yazınız. Yazınıza başlamadan önce metin türünüzü işaretleyiniz.

Metin Türü: Öğretici Metin

Meksika Körfezi Petrol Kuyusu Felaketi, doğaya ve deniz yaşamına ne kadar zarar verilebileceğini gözler önüne seren korkunç bir çevre felaketidir. Bu kazada, denize sızan 49 milyon varil petrol, deniz ekosisteminde büyük yıkıma neden olmuştur. 149,000 kilometrekarelik bir alan petrol tarafından kirletilmiştir ve bu da deniz yaşamını olumsuz yönde etkilemiştir. Felaketin ardından, 1400 balina ve yunus karaya vurmuş, 800 kuş ve 1700 civarında kaplumbağa ölü olarak bulunmuştur. Ayrıca, denizin tabanında bu etkiler hala gözlemlenmektedir.

Bu felaket, çevreye zarar vermemek için enerji kaynaklarının dikkatli bir şekilde kullanılması gerektiğini ve petrol çıkarımında daha güvenli yöntemler uygulanması gerektiğini gösteriyor. İnsanların doğayı korumak adına bu tür felaketlerin tekrar yaşanmaması için gerekli önlemleri almaları çok önemlidir. Ne yazık ki bu tür olaylar, ekosistemlerin uzun yıllar boyunca düzelmesi gereken tahribatlar yaratır ve bu da bize doğanın ne kadar hassas bir dengeye sahip olduğunu hatırlatır.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 71

Öğrenme Günlüğü Örneği:

Bu temada öğrendiğiniz en ilginç bilgi neydi? Bu temada öğrendiğim en ilginç bilgi, "Sözün İnceliği" kavramının, dilin sadece anlamları değil, aynı zamanda duyguları, düşünceleri ve insani değerleri nasıl yansıtabileceği ile ilgili olmasıydı. Dilin etkili kullanımıyla sadece bilgi aktarmakla kalmadığımız, aynı zamanda karşımızdakinin duygusal dünyasına dokunabileceğimizi fark ettim.

Bu temada öğrendiğiniz hangi bilgileri günlük hayatınızda kullanabilirsiniz? Bu temada öğrendiğim bilgileri günlük hayatımda iletişim becerilerimi geliştirmek için kullanabilirim. Özellikle güzel ve etkili konuşmanın, insanlar üzerinde ne kadar önemli bir etkiye sahip olduğunu öğrendim. Bu sayede insanlarla daha olumlu ilişkiler kurabilir, düşüncelerimi daha açık ve doğru bir şekilde ifade edebilirim.

Hangi konu hakkında daha fazla bilgi edinmek istersiniz? Dil ve edebiyatın, toplumsal ve kültürel etkilerini anlamak konusunda daha fazla bilgi edinmek isterim. Sözün gücü ve dilin toplumlar üzerindeki etkisi üzerine yapılan araştırmalar oldukça ilgi çekici.

Sözün İnceliği teması başlarken tema adının sizde uyandırdığı duygu ve düşüncelerle tema sonundaki duygu ve düşünceleriniz arasında ne gibi değişiklikler oldu? "Sözün İnceliği" temasına başlarken, bu temanın daha çok şiirsel bir dil ya da retorik üzerine olacağını düşünmüştüm. Ancak, tema sonunda dilin sadece estetik değil, aynı zamanda manevi ve toplumsal bir bağ kurma aracı olduğunu fark ettim. Duygularımı daha iyi ifade edebildiğimde, insanlarla olan iletişimimin derinleşebileceğini ve ilişkilerimin güçlenebileceğini anladım.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.