9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 88-90 Cevapları Meb Yayınları

9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 88-90 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı MEB Yayınları Sayfa 88-90 cevapları: Son Kuşlar ve Bir Kavak ve İnsanlar hikâyelerine ait hikâye haritası, olay örgüsü, yeniden kurgulama ve aile katılımlı etkinlik cevaplarıyla tam çözüm.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları (MEB Yayınları)

2. Tema: Anlam Arayışı – Ders İçi Çalışma


1. Hikâye: Bir Kavak ve İnsanlar

a) Hikâye Haritası

  • Hikâyenin Adı: Bir Kavak ve İnsanlar
  • Karakterler: İhtiyar, fabrikatör, köylüler, mühendis, işçiler
  • Mekân: Deniz kıyısı, sahil, kavak ağacının bulunduğu alan
  • Zaman: Modern dönem / İlkbahar ve yaz mevsimleri
  • Hikâyedeki Olaylar: İhtiyarın çok sevdiği kavağın altına gömülmek istemesiyle başlayan hikâyede, fabrikanın kurulmasıyla doğanın tahrip edilmesi, kavağın kesilmesi ve insanın doğaya karşı duyarsızlığı anlatılır.

b) Hikâye Özeti: Bir Kavak ve İnsanlar adlı hikâyede doğa-insan çatışması işlenmiştir. Yaşlı bir adamın çok sevdiği kavağın bulunduğu yere fabrika kurulması, doğanın güzelliğinin yok edilmesi ve insanların çıkar uğruna tabiatı tahrip etmesi anlatılır. Hikâye, doğaya saygı duymanın önemini vurgular.


Ders İçi Çalışma – Son Kuşlar (Sait Faik Abasıyanık)


Soru: Birinci temanın sonunda sizden bir hikâye okumanız istenmişti. Bu hikâye ile ilgili aşağıdaki çalışmayı yapınız.

a) Aşağıdaki hikâye haritasını doldurunuz.

  • Hikâyenin Adı: Son Kuşlar
  • Karakterler: Anlatıcı, Konstantin Efendi, Mahallenin çocukları, Hollandalı, Mühendis Ahmet Bey
  • Mekân: İstanbul – Adalar
  • Zaman: 1950’li yıllar
  • Hikâyedeki Olaylar: Anlatıcı, adadaki doğa güzelliklerini, kış ve yaz mevsimlerinin farklarını anlatır. Ancak zamanla insanların doğayı tahrip ettiğini, kuşların artık gelmediğini fark eder. Konstantin Efendi’nin kuş avı ve insanların duyarsızlığı, doğanın bozulmasına neden olur. Anlatıcı, kuşların kayboluşu üzerinden dünyanın değiştiğine ve insanların doğaya verdiği zarara dikkat çeker.

9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 89 Cevapları (MEB Yayınları)


b) Öğretmeninizin rehberliğinde ikişer kişilik takımlar oluşturunuz.

Bu etkinlik sınıf ortamında yapılacaktır.


c) Doldurduğunuz hikâye haritasını arkadaşınıza veriniz ve ondan bu haritaya göre bir hikâye kurgusu oluşturmasını isteyiniz. Siz de arkadaşınızın hikâye haritasına bakarak bir hikâye kurgulayınız. Kurguladığınız hikâyenin olay örgüsünü yazınız.

Cevap: Anlatıcı, her yıl kuşların adaya gelişini heyecanla bekleyen bir doğa aşığıdır. Ancak bu yıl kuşlar gelmez. Çünkü adada yapılan binalar, kesilen ağaçlar ve insanların ilgisizliği kuşların yaşam alanlarını yok etmiştir. Anlatıcı, Konstantin Efendi’nin kuş avladığını görür ve büyük bir üzüntü yaşar. Bu olay, onun için doğanın yok oluşunun simgesi olur.


ç) Oluşturduğunuz hikâye kurgusunu sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.

Bu etkinlik sınıfta sözlü olarak yapılacaktır.


d) Takım arkadaşınızdan oluşturduğunuz hikâye kurgusunun okuduğu hikâyeye ne kadar benzediğini değerlendirmesini isteyiniz.

Cevap: Oluşturduğum hikâye, Son Kuşlar hikâyesiyle büyük ölçüde benzerlik göstermektedir. Her iki hikâyede de doğanın bozulması, insanların duyarsızlığı ve kuşların yok oluşu ana temayı oluşturur.


e) Takım arkadaşınızın okuduğu hikâye ile sizin kurguladığınız hikâyenin benzer ve farklı yönlerini yazınız.

Cevap: Benzer yönler: Her iki hikâyede de doğa sevgisi, insanın çevreye zarar vermesi ve kuşların kayboluşu anlatılmıştır.
Farklı yönler: Benim hikâyemde olaylar daha kısa sürede gelişirken, Son Kuşlar hikâyesinde olaylar doğa betimlemeleriyle ayrıntılı bir şekilde işlenmiştir. Ayrıca benim kurgumda anlatıcı çevreye tepki gösterirken, Sait Faik’in hikâyesinde bu tepki daha derin bir hüzünle ifade edilmiştir.


f) Kendi okuduğunuz hikâyeyi sınıf arkadaşlarınıza özetleyiniz.

Cevap: Son Kuşlar hikâyesinde Sait Faik Abasıyanık, doğanın bozulması ve insanların duyarsızlaşması sonucunda kuşların artık gelmemesini anlatır. Kuşların yok oluşu, insanlığın doğayla bağını kaybetmesini simgeler. Yazar, doğanın değerini bilmemiz gerektiğini vurgular.


9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları (MEB Yayınları)

Ders Dışı Çalışma – Bir Kavak ve İnsanlar


1. Bir Kavak ve İnsanlar adlı hikâyeyi aile büyüklerinizle okuyunuz.
Okuma etkinliği sınıfta veya evde yapılacaktır.


2. Bu hikâyede hangi bölümleri değiştirmek isteyebileceklerini onlara sorunuz.
Cevap: Aile büyüklerim, hikâyedeki fabrikanın kurulması yerine insanların doğayla uyum içinde bir üretim yapmasını isterdi. Ayrıca kavağın kesilmemesi gerektiğini düşündüler.


3. Aile üyelerinizin söyledikleri bölümleri değiştirerek onlardan bu bölümü yeniden kurgulamalarını isteyiniz.
Cevap: Fabrika, doğaya zarar vermeden inşa edilir. Kavak ağacı korunur, ihtiyarın isteği gerçekleşir ve insanlar doğanın önemini kavrar.


4. Değişen ögelerle birlikte Bir Kavak ve İnsanlar adlı hikâyeyi yeniden kurgulayınız.
Cevap: Fabrikatör, ihtiyarın doğaya olan sevgisini fark eder ve fabrikanın yerini değiştirir. Kavak ağacı kesilmez, çevresine yeni fidanlar dikilir. Köydeki insanlar doğaya sahip çıkmanın mutluluğunu yaşar.


5. Yeniden kurguladığınız hikâyede nasıl bir değişiklik meydana geldi?
Cevap: Hikâye, doğanın yok edilmesinden doğanın korunmasına dönüştü. Bu değişiklik, umut ve çevre bilincinin öne çıkmasını sağladı.


6. Bir Kavak ve İnsanlar adlı hikâyenin yazarı siz olsaydınız hikâyeyi nasıl devam ettirirdiniz?
Cevap: Hikâyenin sonunda köylüler birleşip doğayı koruma kararı alırdı. Kavak ağacının yanına yeni fidanlar dikilir, doğanın gücü ve insanın vicdanı yeniden kazanırdı.


7. Yaptığınız çalışma hakkında aile fertlerinizin duygu ve düşüncelerini öğreniniz ve yazınız.
Cevap: Ailem bu çalışmayı çok anlamlı buldu. Doğanın korunmasının hem dini hem de insani bir sorumluluk olduğunu söylediler. Özellikle büyüklerim, çevreye duyarlı olmanın gelecek nesiller için büyük önem taşıdığını vurguladı.


8. Ailenizle yaptığınız bu çalışma hakkında neler hissettiniz?
Cevap: Ailemle birlikte bu etkinliği yapmak beni çok mutlu etti. Hem doğa sevgisini hem de aile içi dayanışmanın değerini hissettim. Ayrıca birlikte düşünmenin ve paylaşmanın ne kadar önemli olduğunu anladım.

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.