9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Ders Kitabı Sayfa 70-75 Cevapları Meb Yayınları

9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Ders Kitabı Sayfa 70-75 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Ders Kitabı Sayfa 70-75 Cevapları (MEB Yayınları):4. Ünite Family Life (Aile Hayatı) sayfa 70-75 arası tüm etkinliklerin İngilizce ve Türkçe cevapları! Vocabulary, Reading, Writing ve Language Awareness bölümleriyle...

9th Grade WAYMARK B1.1 English Textbook Page 70 Answers (MEB Publications)

Theme 4 – Family Life (Aile Hayatı)


A – Vocabulary (Kelime Bilgisi)

a. Talk about the photos with your peer and match the jobs below to each.

(Eşinizle fotoğraflar hakkında konuşun ve aşağıdaki meslekleri eşleştirin.)

1️⃣ a content creator – (içerik üreticisi)
2️⃣ an architect – (mimar)
3️⃣ a digital marketer – (dijital pazarlamacı)
4️⃣ a psychologist – (psikolog)
5️⃣ a business person – (iş insanı)


b. Work in pairs. Complete the mind map below and write sentences for each job.

(Eşinizle birlikte çalışın. Aşağıdaki zihin haritasını tamamlayın ve her meslek için cümleler yazın.)

An architect works in an architecture firm and designs buildings.
➡️ (Bir mimar, mimarlık ofisinde çalışır ve binalar tasarlar.)

A psychologist counsels clients in a clinic to support their mental health.
➡️ (Bir psikolog, danışanlarına klinikte danışmanlık yapar ve onların ruh sağlığını destekler.)

A content creator creates and publishes videos or images for social media platforms.
➡️ (Bir içerik üreticisi, sosyal medya platformları için video veya görsel üretir ve paylaşır.)

A business person runs their own company or business.
➡️ (Bir iş insanı, kendi şirketini veya işini yönetir.)

A digital marketer promotes products or services online using social media and websites.
➡️ (Bir dijital pazarlamacı, sosyal medya ve internet sitelerini kullanarak ürün ve hizmetleri tanıtır.)


c. Read the text quickly to complete the family tree of Tom.

(Metni hızlıca okuyun ve Tom’un aile ağacını tamamlayın.)

Name Relation Job
Tom Himself Scientist / Biologist
Peter Brother Security Guard
Claire Mother Bank Clerk
Mark Father Journalist
Sophie Aunt Lawyer
John Uncle Pharmacist
Julia Sister Computer Programmer
Bob Cousin Photographer
Suzie Niece
Albert Nephew

Text Summary – Heroes of Everyday Life (Metin Özeti – Günlük Hayatın Kahramanları)

Tom’s family members have different jobs but all of them work hard.
(Tom’un ailesinin farklı işleri vardır ama hepsi çok çalışkandır.)

Tom is a scientist who studies endangered plants.
(Tom, nesli tükenmekte olan bitkiler üzerine çalışan bir bilim insanıdır.)

His brother Peter is a security guard,
(Kardeşi Peter güvenlik görevlisidir,)

His mother Claire is a bank clerk,
(Annesi Claire banka memurudur,)

His father Mark is a journalist,
(Babası Mark gazetecidir,)

His sister Julia is a computer programmer,
(Kız kardeşi Julia bilgisayar programcısıdır,)

His uncle John is a pharmacist,
(Amcası John eczacıdır,)

and his aunt Sophie is a lawyer.
(Teyzesi Sophie avukattır.)

They are hardworking people who make life better for others.
(Hepsi, başkalarının hayatını güzelleştiren çalışkan insanlardır.)


9th Grade WAYMARK B1.1 English Textbook Page 71 Answers (MEB Publications)


d. Watch Digital Story 4 and complete the sentences with a suitable word.

(Digital Story 4’ü izleyin ve uygun kelimelerle cümleleri tamamlayın.)

1️⃣ relatives — (akraba)
2️⃣ grandfather — (büyükbaba)
3️⃣ stepfather — (üvey baba)
4️⃣ stepdaughter — (üvey kız)
5️⃣ cousin — (kuzen)

Sentences (Cümleler):

1- Mia and Melike are talking about Mia’s relatives.
(Mia ve Melike, Mia’nın akrabaları hakkında konuşuyorlar.)

2- Mia’s grandfather is an architect.
(Mia’nın büyükbabası bir mimardır.)

3- Melike’s stepfather is a civil engineer.
(Melike’nin üvey babası bir inşaat mühendisidir.)

4- Claire is Mia’s aunt’s stepdaughter.
(Claire, Mia’nın teyzesinin üvey kızıdır.)

5- Mia does not get on well with her cousin.
(Mia kuzeniyle iyi geçinmez.)


e. Read the text on Page 70 again and match the workplaces to the people.

(70. sayfadaki metni tekrar okuyun ve kişileri çalışma yerleriyle eşleştirin.)

No Name Workplace Türkçesi
1 John a pharmacy Eczane
2 Claire a bank Banka
3 Mark a news agency Haber ajansı
4 Sophie a law firm Hukuk bürosu
5 Peter a shopping centre Alışveriş merkezi
6 Tom a science lab Bilim laboratuvarı
7 Julia an IT company Bilişim şirketi
8 Bob a photography studio Fotoğraf stüdyosu

f. Work in pairs. Think of the answers to the questions.

(Eşinizle birlikte çalışın. Sorulara yanıt verin.)

1️⃣ Who does Tom work with in the lab?
➡️ He works with a team of scientists.
(Bilim insanlarından oluşan bir ekiple çalışıyor.)

2️⃣ Does Sophia have any children? If yes, how many?
➡️ Yes, she has a stepson, Bob.
(Evet, Bob adında bir üvey oğlu var.)

3️⃣ Who does Bob take with him on his weekend trips?
➡️ He takes his stepmother, Sophia, and Tom.
(Hafta sonu gezilerine üvey annesi Sophia ve Tom’u götürüyor.)


g. Underline the verbs that describe the activities people do in each job.

(Sayfa 70’te insanların işlerinde yaptıkları fiillerin altını çizin.)

Examples (Örnekler):

  • advises (danışmanlık yapar)
  • checks (kontrol eder)
  • serves (hizmet eder)
  • organises (düzenler)
  • develops (geliştirir)
  • fixes (onarır)
  • reports (haber yapar)
  • gives (verir)
  • defends (savunur)

h. Match the underlined verbs in Exercise g with the correct group of words.

(Altı çizili fiilleri doğru kelime gruplarıyla eşleştirin.)

Verbs Words and Phrases Türkçesi
shoot a film, a video, a target film, video veya hedef çekmek
develop skills, an idea, a programme beceri, fikir, program geliştirmek
serve a meal, a purpose, cold yemek servis etmek, amaca hizmet etmek
research the family history, a topic bir konuyu veya geçmişi araştırmak
organise documents, events, tasks belgeleri, etkinlikleri düzenlemek
defend country, rights ülkeyi veya hakları savunmak
report a case, an accident bir olayı veya kazayı rapor etmek
check tickets, passports biletleri, pasaportları kontrol etmek
advise on health issues sağlık konularında tavsiye vermek

i. Take turns asking and answering questions.

(Sıra ile soru sorup cevaplayın.)

A: What’s the man’s job?
(Adamın mesleği ne?)
B: He is an engineer.
(O bir mühendistir.)

A: What does the woman do?
(Kadın ne iş yapıyor?)
B: She is a psychologist.
(O bir psikologdur.)

A: What’s his job?
(Onun mesleği ne?)
B: He is a content creator.
(O bir içerik üreticisidir.)


9th Grade WAYMARK B1.1 English Textbook Page 72 Answers (MEB Publications)


a. Read the text quickly and circle the best title.

(Metni hızlıca okuyun ve en uygun başlığı daire içine alın.)

3. A Family with Many Careers
(Birçok mesleğe sahip bir aile)


b. Read the text again and write the names of the people in the photos.

(Metni tekrar okuyun ve fotoğraflardaki kişilerin adlarını yazın.)

1️⃣ Yaşar
2️⃣ Gökçe
3️⃣ Berkay
4️⃣ Neşe


c. Work in pairs. Think of the answers to the questions below.

(Eşinizle birlikte aşağıdaki soruların cevaplarını düşünün.)

1️⃣ What is Tolga’s job?
➡️ He is an architect.
(O bir mimardır.)

2️⃣ What does Gökçe do as part of her job?
➡️ She reports important news and interviews people to understand their opinions.
(Önemli haberleri bildirir ve insanların görüşlerini anlamak için röportaj yapar.)

3️⃣ Where does Berkay work?
➡️ He works in a professional photography studio.
(Profesyonel bir fotoğraf stüdyosunda çalışır.)

4️⃣ What activities does Yaşar do on the farm?
➡️ He grows vegetables and takes care of the animals.
(Sebze yetiştirir ve hayvanlarla ilgilenir.)

5️⃣ What do the family members do when they get together for dinner?
➡️ They share stories about their work.
(İşleri hakkında hikâyeler paylaşırlar.)


d. Work in groups. Read and examine the example.

(Gruplar halinde çalışın. Örneği okuyun ve inceleyin.)

e.g. My niece works at a pharmacy, and my nephew works in a lab.
(Yeğenim bir eczanede, diğer yeğenim ise bir laboratuvarda çalışıyor.)


e. Find and underline the sentences in the text as in the example.

(Metindeki benzer cümlelerin altını çizin.)

I design new buildings in an architecture firm.
(Bir mimarlık firmasında yeni binalar tasarlarım.)

I work at a small office on the third floor of a business block.
(Bir iş merkezinin üçüncü katındaki küçük bir ofiste çalışırım.)

She reports important news stories at a local news agency.
(Yerel bir haber ajansında önemli haberleri bildirir.)

He shoots photographs in a professional photography studio.
(Profesyonel bir fotoğraf stüdyosunda fotoğraf çeker.)

He defends clients in a respected law firm.
(Saygın bir hukuk bürosunda müvekkillerini savunur.)

She develops software applications at a large IT company.
(Büyük bir bilişim şirketinde yazılım uyguları geliştirir.)

He grows vegetables and takes care of the animals on a farm.
(Bir çiftlikte sebze yetiştirir ve hayvanlarla ilgilenir.)

He publishes updates for clients on social media platforms.
(Sosyal medya platformlarında müşteriler için güncellemeler yayınlar.)


f. Watch Digital Story 4 and write three similar sentences.

(Digital Story 4’ü izleyin ve benzer üç cümle yazın.)

1️⃣ He’s also in charge of developing new policies to protect historical sites in a state architecture firm.
(Ayrıca devlet mimarlık ofisinde tarihi yerleri korumak için yeni politikalar geliştirmekten sorumludur.)

2️⃣ She works as a psychologist in a clinic.
(Bir klinikte psikolog olarak çalışır.)

3️⃣ She helps companies to build brand awareness and promote their products on social media platforms.
(Şirketlerin marka bilinirliği oluşturmasına ve ürünlerini sosyal medyada tanıtmasına yardımcı olur.)


9th Grade WAYMARK B1.1 English Textbook Page 73 Answers (MEB Publications)


g. Work in groups. Discuss the common points of the sentences you have found in Exercises e and f.

(e ve f alıştırmalarındaki cümlelerin ortak yönlerini tartışın.)

Cümlelerde yer belirtmek için in, on ve at edatları kullanılmıştır.
(We use in, on, and at to talk about place.)

Tick (✔) the sentences that contain a preposition of place.
(Yer edatı içeren cümleleri işaretleyin.)

1️⃣ ✔ My aunt’s stepson works in an architecture firm.
(Teyzemin üvey oğlu bir mimarlık firmasında çalışıyor.)
2️⃣ ✖ A cousin of mine works late on Thursdays.
(Kuzenim perşembeleri geç çalışır.)
3️⃣ ✖ My father starts seeing his clients at 9 a.m.
(Babam saat 9’da müşterilerini görmeye başlar.)
4️⃣ ✔ My brothers and sisters work on a farm.
(Kardeşlerim bir çiftlikte çalışır.)
5️⃣ ✖ My sister checks her emails in the afternoon.
(Kız kardeşim öğleden sonra e-postalarını kontrol eder.)
6️⃣ ✔ One of my relatives works at an IT company.
(Akrabalarımdan biri bir bilişim şirketinde çalışıyor.)


h. Use the given words and phrases to form correct sentences as in the example.

(Verilen kelimelerle örneğe uygun cümleler kurun.)

Example:
My son designs new buildings in an architecture firm.
(Oğlum bir mimarlık firmasında yeni binalar tasarlar.)

1️⃣ customers / in / my brothers / a bank / serve
➡️ My brothers serve customers in a bank.
(Kardeşlerim bir bankada müşterilere hizmet eder.)

2️⃣ do / my mother / a science lab / in / research
➡️ My mother does research in a science lab.
(Annem bir bilim laboratuvarında araştırma yapar.)

3️⃣ check / a shopping centre / IDs / at / my stepdaughter
➡️ My stepdaughter checks IDs at a shopping centre.
(Üvey kızım bir alışveriş merkezinde kimlikleri kontrol eder.)

4️⃣ a social media platform / products / promote / my nieces / on
➡️ My nieces promote products on a social media platform.
(Kız yeğenlerim bir sosyal medya platformunda ürünleri tanıtır.)


i. Work in groups of three. Act as a member of the family. Introduce yourself, describe your job, workplace, and what you do.

(Üç kişilik gruplarda çalışın. Aileden biriymiş gibi kendinizi tanıtın ve işinizi anlatın.)

Role Name Job Workplace Activities
Mother Tina Accountant An accounting firm Advise clients on finances, develop financial plans
Father Rob Psychologist A clinic Counsel people, study human behaviour
Child Ian / Di Content creator A social media platform Publish content online, record podcasts

????‍♀️ A (Mother – Tina):
Hello, I’m Tina. I’m an accountant. I work in an accounting firm. I advise clients on finances and develop financial plans.
(Merhaba, ben Tina. Bir muhasebeciyim. Bir muhasebe firmasında çalışıyorum. Müşterilere finans konularında danışmanlık yaparım ve planlar geliştiririm.)

B (Father – Rob):
Hi, I’m Rob. I’m a psychologist. I work in a clinic. I counsel people and study human behaviour.
(Merhaba, ben Rob. Bir psikoloğum. Bir klinikte çalışıyorum. İnsanlara danışmanlık yaparım ve insan davranışlarını incelerim.)

C (Child – Ian/Di):
Hello, I’m Ian. I’m a content creator. I work on a social media platform. I publish content online and record podcasts.
(Merhaba, ben Ian. Bir içerik üreticisiyim. Sosyal medya platformunda çalışıyorum. Çevrim içi içerik yayınlar ve podcast kaydederim.)


j. Work in pairs. Take turns introducing your family members in Exercise i to your peer.

(Eşinizle birlikte çalışın. i alıştırmasındaki aile bireylerini sırayla tanıtın.)

Examples:

My mother is an accountant. She works in an accounting firm.
(Annem muhasebecidir. Bir muhasebe firmasında çalışır.)

My father is a psychologist. He works in a clinic.
(Babam bir psikologdur. Bir klinikte çalışır.)

My brother is a content creator. He works on a social media platform.
(Kardeşim bir içerik üreticisidir. Bir sosyal medya platformunda çalışır.)


9th Grade WAYMARK B1.1 English Textbook Page 74 Answers (MEB Publications)


a. Work in pairs. Look at the photos and the title of the text below. Discuss what the text can be about.

(Fotoğraflara ve metnin başlığına bakın. Metnin ne hakkında olabileceğini tartışın.)

It can be about families and their routines.
(Aileler ve onların günlük rutinleri hakkında olabilir.)


b. Read the text quickly and circle the topic of the text.

(Metni hızlıca okuyun ve konuyu daire içine alın.)

2. Two families with different routines
(Farklı rutinlere sahip iki aile)


Reading Text:

Divided by Routines, United by Ties

(Rutinlerle Ayrı, Bağlarla Birleşmiş)

The Panyas and the Moreno families live very different lives but both find happiness in their routines.

  • Mr. Panya: Works from home as a virtual assistant, organizes emails and schedules, and supports small businesses.
  • Ms. Panya: Works as an accountant and helps families manage their finances.
  • Sunan (their teenage son): A student who dreams of becoming a content creator and spends his free time learning filming.

The Moreno family lives in Peru.

  • Mr. Moreno: Works as a psychologist helping people with mental health.
  • Ms. Moreno: Works as a digital marketer, creates campaigns and promotes products online.
  • Carmen: Works as a security guard at a shopping centre, checking IDs and ensuring safety.

Though their routines differ, both families enjoy spending time together in the evenings, sharing their day and enjoying quality time.


c. Read the text and match the statements below to the correct family member. (One is extra.)

(Metni okuyun ve ifadeleri doğru aile üyesiyle eşleştirin. Bir tanesi fazladır.)

No Family Member Letter Sentence Türkçesi
1 Mr. Panya c I organise emails, schedule meetings, and support small businesses from home. E-postaları düzenlerim, toplantılar planlarım ve küçük işletmelere uzaktan destek veririm.
2 Ms. Panya f I help families manage their finances and plan their budgets. Ailelerin mali durumlarını yönetmelerine ve bütçe planı yapmalarına yardımcı olurum.
3 Mr. Moreno b I help people overcome challenges and improve their mental health. İnsanların zorlukların üstesinden gelmelerine ve ruh sağlıklarını geliştirmelerine yardımcı olurum.
4 Ms. Moreno d I promote products for international brands through online campaigns. Uluslararası markalar için çevrim içi kampanyalarla ürün tanıtımı yaparım.
5 Carmen a I ensure the safety of visitors at a shopping centre by monitoring the premises and checking IDs. Bir alışveriş merkezinde ziyaretçilerin güvenliğini sağlarım, kimlikleri kontrol ederim.

Extra (Not used):
e – I dream of sharing videos about my favourite hobbies and spend my free time learning filming skills.
➡️ (This one belongs to Sunan, the Panyas’ son.)


9th Grade WAYMARK B1.1 English Textbook Page 75 Answers (MEB Publications)


d. Work in pairs. One reads the paragraph about the Panyas; the other about the Morenos. Complete the table below.

(Biri Panya ailesini, diğeri Moreno ailesini okusun. Aşağıdaki tabloyu doldurun.)

Family Family Member Workplace
The Panyas Mr Panya Home
The Panyas Ms Panya Accounting firm
The Panyas Sunan No workplace
The Morenos Mr Moreno Clinic
The Morenos Ms Moreno Home
The Morenos Carmen Shopping centre

e. Share your findings with your peer. Complete the missing parts of your table.

(Eşinizle bulgularınızı paylaşın ve eksik kısımları tamamlayın.)

Tablo yukarıda tamamlanmıştır.


f. Compare the workplaces of the two families. Use the questions below to guide your discussion.

(İki ailenin iş yerlerini karşılaştırın. Aşağıdaki soruları kullanın.)

Which family members work from home?
➡️ Mr Panya and Ms Moreno.

Which family members work outside the house?
➡️ Ms Panya, Mr Moreno, and Carmen.

Which family member does not have a workplace yet?
➡️ Sunan.

What similarities are there between the workplaces of the Panyas and the Morenos?
➡️ Both families have members who work from home.


g. Think about the jobs and routines described in the text. Decide if the following statements make sense (✓) or not (✗). Then explain your reasoning.

(Aşağıdaki ifadelerin metne göre mantıklı olup olmadığını belirleyin ve açıklayın.)

1️⃣ Ms Panya can do her job remotely instead of at an accounting firm.
➡️ As an accountant, Ms Panya can perform her job remotely by managing clients’ finances online.
(Bir muhasebeci olarak işini çevrim içi şekilde yürütebilir.)

2️⃣ Mr Moreno can work as a psychologist from home.
➡️ As a psychologist, Mr Moreno needs to counsel people face to face to provide emotional support.
(Bir psikolog olarak yüz yüze danışmanlık yapması gerekir.)

3️⃣ Carmen can work in a clinic instead of a shopping centre.
➡️ As a security guard, Carmen monitors the premises and ensures safety. A clinic is small, so it doesn’t need such security measures.
(Bir güvenlik görevlisi olarak alışveriş merkezinde çalışması daha uygundur.)


h. Select a job from the text that interests you and one that you would not prefer. Explain your choices in two or three sentences.

(İlginizi çeken bir meslek ve tercih etmeyeceğiniz bir meslek seçin. Sebebini açıklayın.)

???? I enjoy helping people, so I think being a psychologist like Mr Moreno can be very interesting.
However, I would not prefer to work as a security guard like Carmen because I do not like being in crowded places.
(İnsanlara yardım etmeyi seviyorum, bu yüzden psikolog olmak ilginç olurdu. Ancak kalabalık yerlerde çalışmayı sevmediğim için güvenlik görevlisi olmak istemem.)


a. Think of two families you know. Take notes about the family members’ jobs, workplaces, and what they do below.

(Tanıdığınız iki aileyi düşünün. Aile üyelerinin işlerini, çalışma yerlerini ve yaptıklarını yazın.)

Family #1 Family #2
Father: Teacher – works at a school Father: Driver – works in a transport company
Mother: Nurse – works at a hospital Mother: Cook – works in a restaurant
Brother: Student – studies at university Sister: Accountant – works in an office

b. Write a short paragraph about the families in Exercise a.

(Yukarıdaki ailelerle ilgili kısa bir paragraf yazın.)

Family #1: The father is a teacher. He works at a school and teaches children. The mother is a nurse. She works at a hospital and helps patients. The brother is a student at university. They all work hard in their own fields.

Family #2: The father is a driver. He works in a transport company. The mother is a cook. She works in a restaurant. The sister is an accountant. She works in an office and manages finances.


c. Change your paper with your peer’s. Give feedback to each other.

(Kâğıdınızı değiştirin ve birbirinize geri bildirim verin.)

“Your sentences are clear and grammatically correct.”
(Cümlelerin açık ve dilbilgisi açısından doğru.)

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.