Adsız Çeşme Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)

Adsız Çeşme Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Adsız Çeşme Metni Cevapları, 6. Sınıf Yıldırım Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 20-21-22-23-24-25 Etkinlik Sorulaır ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Adsız Çeşme Metni Cevapları

Metne Hazırlanalım

Soru: İyilik yapmak nedir? İyilik nasıl yapılır?
Cevap: İyilik yapmak
, birine karşılıksız olarak yardım etmek veya fayda sağlamaktır. İyilik, ihtiyaç sahibi insanlara, hayvanlara veya doğaya zarar vermeden yararlı şeyler yaparak gerçekleştirilebilir. Örneğin, birine yardım eli uzatmak, sevgiyle yaklaşmak ya da çevreyi korumak iyilik yapmanın yollarındandır.

Soru: İyilik kavramını nasıl tanımlarsınız?
Cevap: İyilik, bir kişiye ya da canlıya hiçbir karşılık beklemeden yardım etmektir.

Soru: Sizce herhangi bir kişiye karşılık beklenerek yapılan yardıma iyilik denebilir mi?
Cevap: Hayır, iyilik karşılıksız yapılır. Karşılık beklenerek yapılan yardımlar samimi olmaz ve iyilik sayılmaz.

Soru: Bir iyilik yaptığınızda ya da size bir iyilik yapıldığında neler hissediyorsunuz?
Cevap: Mutluluk ve iç huzur hissediyorum. İyilik yapmak ya da iyilik görmek beni çok mutlu ediyor.

Okuyalım

“Adsız Çeşme” şiirini noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli okuyunuz. Okuma sırasında
ses tonunuzu şiirin yansıttığı duyguya uygun olarak ayarlayınız. Şiiri okurken beden
dilinizi doğru kullanınız.

Sözcük Çalışması

Okuduğunuz şiirde geçen bazı sözcüklerin anlamları aşağıda verilmiştir. Verilen anlamlardan yararlanarak bu sözcükleri şiirden bulunuz ve noktalı yerlere yazınız(egitim.net.tr).

  • Minnet: Yapılan bir iyiliğe karşı kendini borçlu sayma, gönül borcu.
  • İyilik: Karşılık beklenilmeden yapılan yardım.
  • Hatıra: Sevgi, düşünüş, anma, hatır vb. kalpte oluşan duyguların kaynağı.
  • Oluk: Bir şeyin akmasına yarayan üst yanı açık boru.

Okuduğunuz şiirin ana duygusunu belirleyip bu kavramı anlamına uygun bir cümlede kullanınız.

Ana Duygu: İyilik ve karşılıksız yardım.
Cümle: İyilik, tıpkı akan su gibi sürekli olmalıdır.

Anlayalım, Yorumlayalım

Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız.

1- İki kardeş hangi mevsimde ve nasıl bir havada yürüyüşe çıkmıştır?
İki kardeş yaz mevsiminde, sıcak bir havada yürüyüşe çıkmıştır.

2- Yürüyüş, kardeşlere niçin zehir olmuştur?
Çok sıcak olduğu için yürüyüş kardeşler için zor ve susuzluk nedeniyle zehir gibi olmuştur.

3- Kardeşler neyi merak etmişlerdir? Meraklarını neden giderememişlerdir?
Kardeşler çeşmeyi kimin yaptığını merak etmişlerdir, ancak üzerinde bir isim olmadığı için bu meraklarını giderememişlerdir.

4- Sizce şair gönüllerimizi neden çeşmeye benzetmiştir?
Çünkü çeşme gibi gönüllerimiz de iyilikle dolup, karşılıksız iyilik yaparak akmalıdır.

5- Şair, “Yavrum, adsız bir çeşme ol.” sözüyle ne anlatmak istemiştir?
Şair, insanların tıpkı adsız bir çeşme gibi iyilik yaparken karşılık beklememesi gerektiğini anlatmak istemiştir.

6- “Adsız Çeşme” şiirinin çocuklara öğüt vermek amacıyla yazılmış bir şiir olduğu söylenebilir mi?
Evet, çünkü şiir, çocuklara karşılıksız iyilik yapmanın önemini öğretmektedir.

Şair, iyiliği niçin suya benzetmiş olabilir? “Adsız Çeşme” şiirinin şairi siz olsaydınız iyiliği neye benzetirdiniz? Niçin?

Şair, suyun insanlara hayat verdiği gibi iyiliğin de kalpleri ve gönülleri beslediğini düşünmüş olabilir. İyiliği yaparken de su gibi karşılıksız verilmesi gerektiğini vurgulamıştır.

Siz olsaydınız iyiliği neye benzetirdiniz?
Ben iyiliği güneşe benzetirdim çünkü güneş, herkese eşit olarak ısı ve ışık verir; karşılık beklemez.

Sizce şair, şiire neden “Adsız Çeşme” başlığını vermiş olabilir? (egitim.net.tr)

Şair, iyiliğin karşılıksız ve isimsiz bir şekilde yapılması gerektiğini düşündüğü için bu başlığı vermiş olabilir.

Sizce şair, şiire neden “Adsız Çeşme” başlığını vermiş olabilir? Siz olsaydınız bu şiire hangi başlığı verirdiniz? Niçin?
Ben olsaydım, şiire “Gönüllü İyilik” başlığını verirdim çünkü iyilik yapmanın gönülden gelen bir davranış olduğunu vurgulamak isterdim.

Aşağıda verilen örnekten hareketle yaptığınız veya yapmayı düşündüğünüz iyilikleri ilgili kutucuklara yazınız.
Engelli Bireyler için Bir İyilik - Okuldaki görme engelli arkadaşımın dinleyebilmesi için bir hikâye kitabı seslendireceğim.

  • Doğa için Bir İyilik - Ağaç dikme etkinliğine katılarak doğaya katkıda bulunacağım.
  • Sokak Hayvanları için Bir İyilik - Mahallemdeki sokak hayvanları için her gün su ve mama bırakacağım.
  • Yaşlı İnsanlar için Bir İyilik - Komşumuz olan yaşlı teyzenin market alışverişine yardım edeceğim.
  • Kendin için Bir İyilik - Daha sağlıklı olmak için düzenli olarak spor yapmaya başlayacağım.

Aşağıda verilen grafikte bir ortaokuldaki öğrencilerin kardeş okullarına göndermek üzere topladıkları kırtasiye gereçleri ve kitap sayıları ile ilgili bilgi verilmiştir.

Bu grafiğe göre aşağıdaki sonuçlardan hangileri doğrudur? Doğru olan ifadelere “D”, yanlış olan ifadelere ise “Y” yazınız
(Y) 5 ve 6. sınıf öğrencileri, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinden daha fazla kırtasiye gereci toplamıştır.
(D) 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin bağış için topladıkları kitap sayısı daha fazladır.
(D) Toplanan kitap sayısı kırtasiye gereçlerinden fazladır.
(Y) 5 ve 6. sınıf öğrencileri, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinden daha fazla kitap ve kırtasiye gereci
toplamıştır.

Söz Varlığımız

Aşağıdaki dizelerde altı çizili sözcüklerin hangi anlamda kullanıldığını belirleyerek ilgili kutucukları işaretleyiniz.

“Ateş gibi sıcak vardı.” - Isısı yüksek olan, çok ısınmış.
“Yazılıydı bir tek isim. / O da silik, kim bilir kim?” - Üstündeki yazı veya çizgiler silinmiş,

Konuşalım, Anlatalım

Öğretmeninizin denetiminde “Gençlerin İyilik Ağacı” projesinden hareketle okulunuzda bir iyilik hareketi başlatmak için beyin fırtınası yapınız. Daha sonra konu hakkındaki duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

"Gençlerin İyilik Ağacı" projesiyle okulumuzda bir iyilik hareketi başlatabiliriz. Örneğin, her hafta düzenli olarak çevremizde yardıma ihtiyacı olan insanlara destek olabiliriz. Aynı zamanda, topladığımız kırtasiye malzemeleri ve kitaplarla diğer okullara yardım edebiliriz. Bu şekilde iyilik yaparak hem kendimizi geliştiririz hem de başkalarına faydalı oluruz.

“İyilik ve Kötülük” metnini okuyunuz. Aşağıdaki soruları cevaplayıp “iyilik” kavramıyla ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

1- Metindeki yaşlı adama göre beyaz ve siyah köpek neyin simgesidir?
Cevap: Beyaz köpek iyiliği, siyah köpek ise kötülüğü simgeler.

2- “Ben hangisini daha iyi beslersem o!” sözüyle yaşlı adam ne anlatmak istemiştir?
Cevap: İyiliği ya da kötülüğü, hangisine daha çok önem verip büyütürsek o bizim davranışlarımızda etkili olur.

3- Sezai Karakoç’un “Belki kötülükleri tamamen bitiremeyiz ama iyilikleri çoğaltabiliriz.” sözünden hareketle iyiliklerin nasıl çoğaltılabileceğine günlük hayattan örnekler veriniz.
Cevap: Günlük hayatta yardıma muhtaç birine yardım etmek, çevremize karşı duyarlı olmak ve insanlara saygı göstermekle iyilikleri çoğaltabiliriz.

Düşünelim, Yazalım

Aşağıdaki özdeyişlerden hareketle bir özdeyiş de siz yazınız. Yazdığınız özdeyişin altına adınızı ve soyadınızı eklemeyi unutmayınız.

Her iyilik, mutluluğa doğru atılmış bir adımdır. Vehbi VAKKASOĞLU
İyiliği yalnız iyiler anlar, kötülüğü ise herkes. Cenap ŞAHABETTİN

Özdeyiş: "Bir iyilik, bin gülümseme demektir."
Adınız Soyadınız

“Adsız Çeşme” adlı şiirde ele alınan duygu, düşünce, hayal ya da olayları geliştirip yaratıcılığınızı kullanarak defterinize bir hikâye yazınız. Hikâyenize uygun bir başlık belirlemeyi unutmayınız.

Başlık: Sessiz Kahraman

Bir zamanlar uzak bir köyde, adını kimsenin bilmediği eski bir çeşme vardı. Bu çeşme, köydeki herkesin susuzluğunu giderir, sıcak yaz günlerinde serinlemek için ideal bir yerdi. Ancak, yıllar geçtikçe çeşme eskimeye başladı ve köy halkı artık onunla ilgilenmez oldu.

Bir gün köye yeni bir aile taşındı. Bu ailenin küçük bir oğlu vardı, adı Ali. Ali, köydeki çeşmeyi ilk gördüğünde çok heyecanlandı. Annesine ve babasına çeşmenin neden bu kadar ihmal edildiğini sordu. Babası ona, çeşmenin çok eski olduğunu ve kimsenin onunla ilgilenmediğini söyledi.

Ali, bu durumu kabullenemedi. Her gün okula giderken, eski çeşmeye uğrar, taşlarını temizler ve çevresini düzenlerdi. Zamanla çeşme yeniden canlandı, suyu daha berrak ve tatlı akmaya başladı. Köylüler, Ali'nin bu çabalarını fark ettiler ve ona yardım etmeye başladılar. Köy halkı, unutulan bu eski çeşmenin aslında ne kadar önemli olduğunu anladı.

Bir gün köyde büyük bir kuraklık yaşandı. Herkes susuz kalmıştı. Ama Ali'nin düzenlediği çeşme, köydeki tek su kaynağı haline geldi. Köylüler Ali'ye ve onun emeklerine minnettar kaldılar. O günden sonra, Ali'nin adını kimse unutmadı. Herkes ona "Sessiz Kahraman" diyordu.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
4 Yorum