Alo… Graham Bell! Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)

Alo… Graham Bell! Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Alo… Graham Bell! Metni Cevapları, 6. Sınıf Yıldırım Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 228-229-230-231-232-233-234-235-236-237 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Alo… Graham Bell! Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 228 Cevabı

METNE HAZIRLANALIM

Soru: Günlük hayatta en çok kullandığınız iletişim araçlarını aşağıdaki kutucuklara yazınız.

Cevap: Telefon, bilgisayar, televizyon.

Soru: Günlük hayatta kullanılan iletişim araçlarını hangi bilim insanları, nasıl bulmuşlardır? Bu araçlar olmasaydı günlük hayatta neler değişirdi?

  • Telefon – Alexander Graham Bell: 1876 yılında sesi elektrik sinyallerine dönüştürerek telefonu icat etmiştir. Olmasaydı, insanlar uzak mesafelerde iletişim kurmakta zorlanır, mektuplaşmak gibi yavaş yöntemler kullanırlardı.
  • Televizyon – John Logie Baird: Görüntü aktarımını sağlayarak ilk televizyonu geliştirmiştir. Televizyon olmasaydı, bilgi ve eğlenceye erişim kısıtlı olurdu.
  • Bilgisayar ve internet – Tim Berners-Lee: Bilgisayarı işlemsel güç ve bilgiye erişim aracı hâline getirmiş, internetle küresel iletişimi sağlamıştır. Olmasaydı, online eğitim ve iletişim mümkün olmazdı.

Soru: Aşağıdaki mucitleri icat ettikleri teknolojik ürünlerle eşleştiriniz.

  • Graham BellTelefon
  • Wright KardeşlerUçak
  • Thomas EdisonAmpul

Soru: Aşağıdaki “Bir Dakika” adlı fıkrayı okuyup yorumlayınız.

BİR DAKİKA

Kadın, seyahat acentesine telefon açtı:
“Affedersiniz!” dedi. “Acaba İstanbul-Ankara arası uçakla kaç dakika sürüyor?” Telefondaki ses “Bir dakika efendim…” dedi. Bunun üzerine kadın teşekkür edip hemen telefonu kapadı.

Cevap: Bu fıkrada, bir kadının “Bir dakika efendim…” sözünü yanlış anlaması anlatılır. Fıkranın komik yönü, kadınla telefondaki görevlinin aynı cümleyi farklı anlamasıdır. Bu durum dildeki yanlış anlaşılmaların ne kadar eğlenceli sonuçlar doğurabileceğini gösterir. Ayrıca, iletişimde dikkatli dinlemenin önemini vurgular.

Okuyalım

Soru: Alo… Graham Bell!” adlı metni canlandırma yaparak okuyunuz. Bunun için metinde yer alan kişi sayısını göz önünde bulundurarak ve öğretmeninizden yardım alarak aranızda görev dağılımı yapınız. Belirlenen süre içinde canlandıracağınız bölümlere hazırlanınız.

Okuma sonrasında sözcükleri doğru telaffuz etme, gerekli vurgu ve tonlamaları yapma yönünden kendinizi değerlendiriniz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 229 Cevabı

ALO… GRAHAM BELL!

(Pınar, masanın üzerindeki telefonun başında numaraları çevirmektedir. Yanında heyecan içinde Ayşegül vardır. Düş Robotu ise sahnenin öteki köşesinde çocuklara kendini göstermemeye çalışarak onlara oyun yapmayı başaracaktır. Telefon çalınca Düş Robotu açar, Pınar’la konuşur ancak bunu ne Pınar ne de Ayşegül anlar.)
PINAR — Çalıyor.
AYŞEGÜL — Annenin izin vereceğinden emin misin?
PINAR — Evet. Aloo…
DÜŞ ROBOTU —Aloo…
PINAR — (Şaşırmıştır.) Orası neresi? Siz kimsiniz?
DÜŞ ROBOTU — Aloo… Burası Graham Bell’in evi. Siz kimsiniz?
PINAR — Ben Pınar…
DÜŞ ROBOTU — Bakın Pınar Hanım, Graham Bell’i arıyorsanız kendisi şu anda yok. Bir iletiniz varsa bana söyleyebilirsiniz.
PINAR — Ben… Ben Graham Bell’i aramıyorum. Annemi arıyorum.
DÜŞ ROBOTU — Özür dilerim ama ben annenizi tanımıyorum. Graham Bell’i daha sonra aramalısınız. Kendisi uzun bir yürüyüşe çıktı. Balonlarını da aldığına göre çabuk dönmez.
PINAR — Balonlarını mı?
DÜŞ ROBOTU — Evet. Bir sürü balon hem de…


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 232 Cevabı

Sözcük Çalışması

Soru: Okuduğunuz metinde anlamını bilmediğiniz sözcük ve sözcük grupları varsa bunların anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğreniniz.

Anlamını bilmediğim sözcük ve sözcük grupları:

  • İleti: Yazılı ya da sözlü olarak gönderilen bilgi.
  • Gramofon: Önceden kaydedilmiş sesleri tekrar dinleten alet.
  • Telgraf: İki merkez arasında, kararlaştırılmış işaretlerin yardımıyla yazılı haberlerin veya belgelerin iletimini sağlayan bir telekomünikasyon düzeni
  • Aygıt: Bir işin yapılmasını sağlayan araç.
  • Anten: Vericiden boşluğa gönderilen elektromanyetik dalgaları toplayarak alıcıya ileten veya elektromanyetik dalgalar gönderen, çeşitli biçimlerdeki iletken veya iletkenler bütünü aygıt
  • Fonograf: gramofon

Soru: “İcat” ve “keşif” sözcükleri çoğu zaman aynı anlamda kullanılsa da aslında anlamları birbirinden çok farklıdır. İcat (buluş) daha önce var olmayan bir şeyin ortaya çıkarılması, keşif ise var olduğu bilinmeyen bir şeyin bulunmasıdır. Buna göre aşağıdaki metinlerin hangisinde buluş veya keşif kavramı yanlış kullanılmıştır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.

Cevap: Mezopotamya’da yazı MÖ (milattan önce) 3200 yıllarında Sümerliler tarafından keşfedilmiştir. Sümer yazısının ekonomik ihtiyaçlardan doğduğu ifade edilir.

Soru: Aşağıdaki sözcükleri anlamına uygun birer cümlede kullanınız.

Keşif: Amerika’nın keşfinden sonra insanlar oraya göç etmiştir.
İcat: Uçağın icadıyla hayat çok kolaylaştı.

Anlayalım, Yorumlayalım

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.

Soru: 1) Graham Bell yürüyüşe çıkarken yanına balonlarını ve uçurtmasını neden almıştır?
Cevap
: Çünkü sesi daha iyi iletebilmek için antenleri uçurtmalarla yükseltiyordu. Sesin engellere takılmadan ulaşmasını sağlamak istiyordu.

Soru: 2) Düş Robotu, Pınar’la Ayşegül’ü nasıl bir yolculuğa çıkarıyor?
Cevap
: Onları geçmişe, Graham Bell'in yaşadığı zamana götürerek telefonun icadıyla ilgili bir düş yolculuğuna çıkarıyor.

Soru: 3) Pınar ve Ayşegül, Düş Robotu’nun yardımıyla Graham Bell’in yanına gittiklerinde onu kiminle çalışırken buluyorlar? Sizce o kimdir?
Cevap
: Graham Bell’i Watson ile çalışırken buluyorlar. Watson, Bell'in yardımcısıdır ve telefonun ilk denemesinde onunla birlikte çalışmıştır.

Soru: 4) Graham Bell denemesinde başarılı oluyor mu? Bunun üzerine Watson ona ne söylüyor?
Cevap
: Evet, başarılı oluyor. Watson ona “Başardık Bell… O uzun uykusuz geceler boyunca yaptığımız çalışmalar işe yaradı.” diyor.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 233 Cevabı

Soru: Metinde geçen aşağıdaki cümlelerden hareketle metnin ana fikrini yazınız.

Cevap: Hayal gücü, emek ve çalışmayla birleştiğinde büyük buluşlar ortaya çıkabilir.

Soru: Okuduğunuz metindeki gerçek ve kurgusal öğeleri belirleyiniz.

Gerçek kişiler: Graham Bell, Watson.
Gerçek olaylar: Telefonun ve gramofonun icadı.
Kurgulanmış kişiler: Düş robotu, Ayşegül, Pınar.
Kurgulanmış olaylar: Düş robotunun Ayşegül ve Pınar’ı düş yolculuğuna çıkarması, bu yolculukta Graham Bell ve Watson’la konuşmaları.

Soru: Buluş yapan bilim insanının patent (buluş belgesi) alarak hakkını koruması neden önemlidir?

Cevap: Patent, buluş yapan kişinin fikrî mülkiyetini korur. Böylece başkaları izinsiz şekilde buluşu kullanamaz. Bu hem buluş sahibine hak sağlar hem de bilimsel ilerlemeyi destekler.

Soru: Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle engellilerin günlük yaşamlarını gerektiği gibi sürdürebilmeleri için başka ne tür buluşların yapılabileceğiyle ilgili duygularınızı ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Görme engelliler için akıllı saat gibi teknolojiler çok faydalıdır. Bunun dışında; konuşma tanımalı asistanlar, sesli yol tarif cihazları, bastonlara entegre mesafe sensörleri gibi yenilikler geliştirilebilir. İşitme engelliler için altyazılı gözlükler veya titreşimli bileklikler üretilebilir. Bu tür icatlar engellilerin hayatını kolaylaştırır ve onları topluma daha fazla dahil eder.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 234 Cevabı

“Alo… Graham Bell!” adlı metnin türüyle ilgili aşağıda listelenmiş özellikleri okuyunuz.

• Sahnede ve izleyiciler önünde oynanmak için yazılmış bir oyundur.
• Olaylar bir sahnede oyuncuların söz ve hareketleriyle canlandırılır.
• Metindeki olaylar oluş sırasıyla kahramanların dilinden ve onların beden dilleriyle verilir.
• Mekân ve kahramanların kılık kıyafet ve davranışları anlatımda etkilidir.
• Metin serim, düğüm ve çözüm bölümlerinden oluşur.

Soru: Yukarıda listelenmiş özelliklere göre okuduğunuz metnin türü nedir?

Cevap: Tiyatro (drama) metnidir. Çünkü olaylar sahnede oyuncular tarafından canlandırılır.

Aşağıdaki metinleri okuyup soruları cevaplayınız.

Soru: Yukarıdaki metinlerden hangisindeki bilgiler sizce daha güvenilirdir? Niçin?

Cevap: İkinci metindeki bilgiler daha güvenilirdir. Çünkü kaynağı “.edu.tr” uzantılı bir üniversite sitesidir. Ayrıca bilimsel ve tarihî bilgi içerir, kaynak gösterilmiştir.

Soru: “edu” ve “gov” uzantılarının ne anlama geldiğini biliyor musunuz? Sizce bilimsel çalışmalarda niçin ağırlıklı olarak “edu” ve “gov” uzantılı siteler kullanılmaktadır?

Cevap: “edu” uzantısı eğitim kurumlarını, “gov” uzantısı ise devlet kurumlarını ifade eder. Bu tür siteler resmî ve bilimsel bilgi içerdiği için güvenilirdir. Bu yüzden araştırmalarda daha çok tercih edilir.

Soru: Genel ağda araştırma yaparken okuduğunuz bir haberi ya da bilgiyi farklı kaynaklardan kontrol etmek neden önemlidir?

Cevap: Çünkü internette her bilgi doğru olmayabilir. Farklı kaynaklardan kontrol ederek bilginin doğruluğunu teyit ederiz ve yanıltıcı içeriklerden korunmuş oluruz. Ayrıca bu yöntem konuyu daha iyi anlamamızı sağlar.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 235 Cevabı

Söz Varlığımız

Soru: Aşağıda okuduğunuz metinde geçen bazı cümleler verilmiştir. Cümlelerde bulunan deyimlerin altlarını çizerek bu deyimlerin cümleye kattığı anlamları yazınız.

• Düş Robotu, kendini göstermemeye çalışarak çocuklara oyun yapmayı başaracaktır.
Anlamı: Şaka yaparak çocukları şaşırtmak, eğlenceli bir oyunla kandırmak.

• O uzun uykusuz geceler boyunca yaptığımız çalışmalar işe yaradı.
Anlamı: Yapılan emek ve çaba boşa gitmedi, beklenen sonuç alındı.

Soru: Aşağıdaki ifadeleri “gibi, ki, ama, yalnız, beri, göre, ancak, ile, de, çünkü” edat ve bağlaçlarından uygun olanlarıyla tamamlayınız. Bu sözcüklerden hangilerinin edat ya da bağlaç olduğunu belirleyip cümlelerin yanındaki yay ayraçların içine yazınız.

  • Sokağa çıkalım ve oyun oynayalım. (bağlaç)
  • Evden çıktığı gibi parktaki arkadaşlarının yanına gitti. (edat)
  • Kardeşim ancak iki saat sonra eve gelebildi. (bağlaç)
  • Annemin dediği gibi ben çocukluk çağında çok yaramazmışım. (edat)
  • Babam dün uçakla Erzurum’a gitti. (edat)
  • Arka bahçedeki portakallar ile limonlar aynı ağaçtan toplanmış. (bağlaç)
  • Kar da böyle yağıyor ki yarın karan adam zor yürüyebilir. (bağlaç)
  • Arkadaşımla çok üzülmüştüm çünkü bir süredir görüşemiyoruz. (bağlaç)
  • İstanbul’a gitmiştik ama oraya uğrayamadım. (bağlaç)
  • Kütüphaneden de o kitabı aldım. (bağlaç)
  • Bir yıldan beri onunla görüşmüyoruz. (edat)

Konuşalım, Anlatalım

Soru: “Araştıralım, Hazırlanalım” bölümünde yaptığınız araştırmada edindiğiniz bilgileri görsellerle destekleyerek, bir sunu hazırlayıp sınıf arkadaşlarınıza sununuz.

İnsanlık tarihinde dönüm noktası sayılabilecek önemli buluşları, grup içinden belirleyeceğiniz grup sözcüleri de sunabilir.

Grubumuz "Telefonun İcadı" konusunu araştırdı. Alexander Graham Bell’in iletişim alanındaki buluşlarını, Watson ile yaptığı ilk telefon görüşmesini ve sesin elektrik sinyaliyle iletilmesini anlatacağız. Görsel olarak eski telefon örnekleri, Bell'in portresi ve ilk deneylerin çizimlerini kullanacağız. Sunum sonunda, bu buluşun insanlık tarihindeki önemini arkadaşlarımızla tartışacağız.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 236 Cevabı

Düşünelim, Yazalım

Soru: Aşağıdaki metinde karanlıktan korkan bir çocuk bu sorununa yönelik çözümünü anlatır. Metni okuyunuz ve bir bilim insanı gibi düşünerek çocukların karanlık korkularına yönelik bir icat geliştiriniz. Noktalı yerlere icadınızı tanıtan bir yazı yazınız.

İcadımın Adı: Güvenli Işık Yastığı

Çocukların karanlık korkularını yenmeleri için “Güvenli Işık Yastığı” adını verdiğim bir icat geliştirdim. Bu yastık, çocuğun kalp atışını ve nefes alışverişini algılayarak korku belirtilerini fark eder. Korktuğunda yumuşak bir şekilde ışık yayar ve aynı anda rahatlatıcı ninniler ya da doğa sesleri çalmaya başlar.

Ayrıca bu yastık, çocuğun uykuya daldığını algıladığında ışığı yavaşça kısarak kapanır, böylece hem güven verir hem de enerji tasarrufu sağlar. Üstelik yastığın içine yerleştirilmiş küçük bir hoparlör aracılığıyla “Yanındayım, korkmana gerek yok” gibi cesaret verici cümleler söylenebilir.

Bu icat sayesinde çocuklar yalnız başlarına karanlıkta uyumayı daha kolay öğrenirler ve özgüvenleri artar.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 237 Cevabı

Soru: Okuduğunuz metinde çocuklar Düş Robotu sayesinde zaman içinde bir düş yolculuğu yapıyorlar. Böyle bir imkânınız olsaydı siz hangi mucidin olduğu zamana gitmek isterdiniz? Ona neler sorardınız? Bununla ilgili bir tiyatro metni yazınız.

Mucit: Nikola Tesla
Sen: Zaman yolculuğu yapan bir öğrenci


(Sahne açılır. Işıklar yanar. Eski bir laboratuvarda Tesla, elektrikli bir cihazla uğraşırken görünür. Zaman yolcusu öğrenci, zaman makinesinden iner.)

Sen: Merhaba Nikola Tesla! Ben gelecekten geldim. Sizi görmek büyük bir onur!

Tesla: Gelecek mi? Ne kadar ilginç! Hoş geldin genç dostum. Neler getirdi seni buraya?

Sen: Sizin icatlarınızdan çok etkilendim. Özellikle elektrikle ilgili çalışmalarınız bugünkü dünyayı büyük ölçüde etkiledi. Bize biraz alternatif akım hakkında bilgi verir misiniz?

Tesla: Tabii ki. Alternatif akım sayesinde elektriği daha uzak mesafelere güvenli ve ekonomik şekilde taşıyabiliyoruz. Bu sistem, şehirlerin aydınlatılmasında devrim yarattı.

Sen: Bugün cep telefonlarımız, bilgisayarlarımız, hatta arabalarımız bile elektriğe bağlı. Bu gelişmeleri görseniz ne hissederdiniz?

Tesla: Gurur duyardım. Bilim, insanlığa hizmet ettikçe anlam kazanır. Ama unutma, en büyük icat, insanlığa fayda sağlayandır.

Sen: Genç mucitlere ne önerirsiniz?

Tesla: Merak edin, deneyin, pes etmeyin. Başarı sabır ve hayal gücüyle gelir.

Sen: Teşekkür ederim Tesla! Sizinle tanışmak hayatımın en önemli anıydı.

Tesla: Ben de seninle tanıştığım için mutluyum. Bilime hizmet etmeye devam et!

(Işıklar kararır. Zaman yolcusu öğrenci sahneden çıkar.)

ARAŞTIRALIM HAZIRLANALIM

Soru: Bankamatikten para çekme işlemi ve bankamatik kartları hakkında aile büyüklerinizden ya da genel ağdan bilgi edininiz.

Bankamatikten Para Çekme İşlemi ve Bankamatik Kartları Hakkında Bilgi

Bankamatik kartı, bankaların müşterilerine verdikleri ve banka hesaplarına bağlı olarak kullanılan kartlardır. Bu kartlar sayesinde para çekme, yatırma, bakiye sorgulama, fatura ödeme gibi birçok işlem yapılabilir.

Bankamatikten Para Çekme İşlemi Şu Şekilde Yapılır:

  1. Kartı Bankamatiğe Yerleştirme: Kart, bankamatik cihazının kart girişine yerleştirilir.
  2. Şifre Girme: Kart sahibinin belirlediği 4 haneli şifre girilir.
  3. İşlem Seçimi: Ana menüden "Para Çekme" seçeneği seçilir.
  4. Tutar Girme: Ne kadar para çekileceği tuşlanır.
  5. Onaylama: İşlem onaylanır ve cihaz parayı verir.
  6. Kart ve Makbuz Alımı: İşlem sonunda kart geri alınır, istenirse makbuz da yazdırılabilir.

Bankamatik Kartlarının Özellikleri:

  • Banka hesabındaki parayı kolayca kullanmayı sağlar.
  • Günün her saatinde (7/24) işlem yapılabilir.
  • İnternet alışverişlerinde kullanılabilir (banka izniyle).
  • Kart şifresi kişiye özeldir, başkalarıyla paylaşılmamalıdır.

Not: Bankamatik kartları ile işlem yaparken çevrede kimse olmamasına ve kart bilgilerinin gizli tutulmasına dikkat edilmelidir.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.