Bam Telimiz Dinleme Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Bam Telimiz Dinleme Metni Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 165 Cevabı
METNE HAZIRLANALIM
Soru: Çeşitli kaynaklardan araştırma yaparak aşağıdaki sanatçıların sanat yaşamıyla ilgili edindiğiniz bilgileri kısaca yazınız.
Barış Manço
Barış Manço, Türk müziğinin efsanevi isimlerinden biri olarak tanınır. Şarkılarında sevgi, saygı, gelenekler, dostluk gibi evrensel ve toplumsal değerlere yer vermiştir. "Sarı Çizmeli Mehmet Ağa", "Dönence" gibi unutulmaz eserleriyle geniş bir hayran kitlesine ulaşmıştır. Ayrıca, "7'den 77'ye" adlı televizyon programıyla çocuklardan yetişkinlere kadar herkesin sevgisini kazanmıştır.
Kemal Sunal
Kemal Sunal, Türk sinemasının en sevilen komedi oyuncularından biridir. Filmlerinde genellikle saf, dürüst, halktan biri olan karakterleri canlandırmıştır. "Hababam Sınıfı", "Şark Bülbülü" gibi filmleriyle toplumsal mesajlar vererek güldürürken düşündürmeyi başarmıştır. Mizahı, toplumsal sorunlara dokunan bir araç olarak kullanmıştır.
Dinleyelim
“Bam Telimiz” adlı metni dikkatle dinleyiniz. Dinleme sırasında aşağıdaki soruları cevaplayınız. Dinleme sonrasında etkinlikteki sorulara verdiğiniz cevapları gözden geçiriniz.
Soru: Yazar, uzun zaman geçmesine rağmen kimleri unutamadığımızı söylemiştir?
Cevap: Barış Manço, Kemal Sunal, Zeki Müren’i unutamadığımızı söylemiştir.
Soru: Barış Manço, şarkılarında hangi değerlere yer vermiştir?
Cevap: Gelenek, görenek, hatır, gönül, sevgi, saygı, sadakat, bayram, mendil, şeker, pide, simit, atasözü, vecize, bir fincan kahve, bir yastıkta kırk yıl.
Soru: Kemal Sunal nasıl tanıtılmıştır?
Cevap: Yardımlaşmayı, paylaşmayı, sonuna kadar dayanışmayı simgeleyen; yürek vefayı simgeleyen insaniyet aşılayan, hoşgörü dağıtan, vicdan ve izan sahibi, saf ve temiz bir Anadolu çocuğu şeklinde tanıtılmıştır.
Soru: Kemal Sunal’ın rol aldığı filmlerde hangi konular işlenmiştir?
Cevap: Kibir ve gurur arasındaki fark, maddiyat ve maneviyat arasındaki uçurum gibi toplumsal konular işlenmiştir.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 166 Cevabı
Sözcük Çalışması
Soru: Dinlediğiniz metinden hareketle aşağıdaki sözcük grubunu ve sözcükleri anlamlarıyla eşleştiriniz.
vicdan göğüslemek kanal bam teli benlik izan ibret muzip nostalji husumet vefa disiplin
- Ahmet: Telefon, telgraf, radyo, televizyon gibi araçlarla iletişimi sağlayan yol, hat.
- Disiplin: Kişilerin içinde yaşadıkları topluluğun genel düşünce ve davranışlarına uymalarını sağlamak amacıyla alınan önlemlerin bütünü.
- Benlik: Bir kimsenin öz varlığı, kişiliği, onu kendisi yapan şey, kendilik, şahsiyet.
- Vefa: Sevgiyi sürdürme, sevgi, dostluk bağlılığı.
- İzan: Anlayış, anlama yeteneği.
- Vicdan: Kişiyi kendi davranışları hakkında bir yargıda bulunmaya iten, kişinin kendi ahlak değerleri üzerine dolaysız ve kendiliğinden yargılama yapmasını sağlayan güç.
- Göğüslemek: Karşı durmak, engel olmak, direnmek.
- Husumet: Düşmanlık.
- Nostalji: Geçmişte kalan güzelliklere olan özlem duygusu ve bu duygunun baskın bir duruma gelmesi, geçmişseverlik.
- İbret: Kötü bir olaydan alınması gereken ders, uyarıcı sonuç.
- Muzip: İnsanları şaka yoluyla üzecek veya uğraştıracak davranışlarda bulunmayı huy edinmiş olan, takılan.
- Bamteli: Bazı sazlarda kalın ses veren tel veya kiriş.
Soru: Yukarıdaki sözcük grubunun ve sözcüklerin anlamlarındaki renkli harfleri sırasıyla kutucuklara yazarak gizlenen cümleyi bulunuz.
Cevap: İZ BIRAKAN SANATÇILAR UNUTULMAZLAR.
Anlayalım, Yorumlayalım
Soru: Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre cevaplayınız.
Soru: 1) Size göre Barış Manço’nun ve Kemal Sunarın unutulmamasının nedeni nedir?
Cevap: Barış Manço ve Kemal Sunal, toplumu derinden etkileyen ve kalplerin bam teline dokunan eserler ürettikleri için unutulmuyor.
Soru: 2) Yazara göre artık toplumda bulamadıklarımız nelerdir? Bu konuda neler düşünüyorsunuz?
Cevap: Yardımlaşma, dayanışma, hoşgörü gibi değerler. Günümüzde bu değerlerin eksikliğini hissettiğimiz için sanatçılarımızı daha fazla arıyoruz.
Soru: 3) Yazarın “Aramak, yarı yarıya bulmak demektir.” sözüne katılıyor musunuz? Niçin?
Cevap: Evet, katılıyorum. Çünkü bir şeyi bulmanın ilk adımı, onu aramaya başlamaktır; çaba gösterdiğimizde başarının yarısını elde etmiş oluruz.
Soru: Yazar, uzun zaman geçmesine rağmen hâlâ Barış Manço’yu dinleyip Kemal Sunal’ı izlememizin nedenlerinden söz etmektedir. Yazarın bu konudaki görüşlerine katılıp katılmadığınızı nedenleriyle açıklayınız.
Cevap: Onların eserlerinde, günümüzde eksik olan değerlerin yansımasını gördüğümüz için hâlâ dinliyor ve izliyoruz. Ben de bu düşünceye katılıyorum.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 167 Cevabı
Soru: Sanatın ve sanatçının ülke gelişimine olan katkısı nedir? Yazınız.
Cevap: Sanat ve sanatçılar, toplumsal bilinç ve estetik değerlerin gelişmesine katkı sağlar. Sanat, toplumun düşünce yapısını şekillendirir ve kültürel mirası geleceğe taşır. Ayrıca sanatçılar, eleştirel bakış açısıyla toplumu yönlendirebilir, farkındalık yaratabilir ve ülkenin uluslararası tanıtımında önemli bir rol oynar.
Soru: Aşağıda verilen soruları izlediğiniz herhangi bir filmi göz önünde bulundurarak cevaplayınız.
- Filmin adı nedir?: Hababam Sınıfı
- Filmin türü nedir?: Komedi
- Filmi nerede izledin?: Evde
- Filmi ne zaman izledin?: Geçen hafta
- Filmin en etkilendiğin sahnesi hangisidir?: Mahmut Hoca’nın sınıfa verdiği değerleri anlattığı sahne.
- Filmle ilgili izlenimlerin nelerdir?: Film, eğlendirici olduğu kadar düşündürücü ve toplumsal değerlere dikkat çekici bir yapıya sahip.
- Filmin adı nedir?: Kibar Feyzo
- Filmin türü nedir?: Komedi
- Filmi nerede izlediniz?: Televizyonda
- Filmi ne zaman izlediniz?: Geçen ay
- Filmin en etkilendiğiniz sahnesi hangisidir?: Yeni evlenen bir gelinin, “Ben mal mıyım ki parayla alınıp satılayım?” demesi.
- Filmle ilgili izlenimleriniz nelerdir?: Film, ülkemizde yaşanan ağalık, başlık parası gibi sorunları komedi şeklinde anlatan güzel bir yapımdır.
Soru: Barış Manço, Kemal Sunal gibi sanatçıların hatıraları nasıl yaşatılabilir? Bu konuda sizin düşünceleriniz nelerdir?
Cevap: Bu sanatçıların hatıralarını yaşatmak için müze ve sergiler düzenlenebilir. Ayrıca, özel anma günleri ve festival etkinlikleri organize edilerek gelecek nesillere tanıtılabilir. Onların eserlerinin dijital platformlarda yayımlanması ve biyografi filmleri çekilmesi de hatıralarını canlı tutmanın etkili yollarındandır.
Söz Varlığımız
Soru: Aşağıda verilen cümlelerdeki altı çizili sözcüklerin türünü belirleyerek ilgili kutucukları işaretleyiniz.
- Bunları: Zamir
- Bu gençlik: Sıfat
- Kendileri: Zamir
- Barıştırıcı: Sıfat
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 168 Cevabı
Soru: İki resim arasındaki 7 farkı bulunuz. Kutucuklara birinci resimden faydalanarak örnekteki gibi sıfat tamlamaları yazınız.
- Gözlüklü kız: Gözlük farklı bir şekilde çizilmiş.
- Sarı gömlek: Üstteki görselde gömlek daha belirgin.
- Beyaz kedi: Kedinin duruş pozisyonu veya şekli değişmiş olabilir.
- Gülen yüz: Çerçevede farklı bir ifade yer alıyor.
- Çizgili tişört: Tişört üzerindeki çizgiler ya da desen farklılık göstermiş.
- Sevimli kedi: Kedi figürü biraz farklı şekilde düzenlenmiş olabilir.
- Kırmızı dudak: Alt görselde dudak rengi değişmiş veya farklı çizilmiş.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 169 Cevabı
Konuşalım, Anlatalım
Soru: Aşağıdaki ifadeler çeşitli filmlerden alınmıştır. Bunlardan birini seçiniz ve bu ifade ile ne anlatılmak istendiğini düşününüz. Daha sonra seçtiğiniz ifadeyi ve bu ifadeden ne anladığınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kim olduğunu ve ne istediğini bilirsen olayların seni üzmesine daha az izin verirsin.
Bugüne dair iyi bir plan, yarına dair mükemmel bir plandan iyidir.
Merak olmadıktan sonra akıl paslanır gider.
Korku seni tutsak eder, umut ise özgür kılar.
Cevap: Seçilen ifade: “Korku seni tutsak eder, umut ise özgür kılar.” (Esaretin Bedeli)
Bu ifade, korkunun insanın hareketlerini kısıtlayan bir duygu olduğunu, ancak umudun insanı özgürleştiren, motive eden bir güç olduğunu ifade eder. Umut, zorluklarla başa çıkmamızda önemli bir rehberdir.
Düşünelim, Yazalım
Soru: “Araştıralım, Hazırlanalım” bölümünde yaptığınız araştırma sonucu edindiğiniz bilgilerden ve aşağıdaki görsellerden hareketle defterinize Kemal Sunal’ın hangi tür filmlerde rol aldığını ve bu türdeki başarısını konu alan bilgilendirici bir metin yazınız.
Kemal Sunal’ın Filmleri ve Başarısı
Kemal Sunal, Türk sinemasında özellikle komedi türündeki rolleriyle öne çıkan bir sanatçıdır. "Hababam Sınıfı", "Kibar Feyzo", "Şaban Oğlu Şaban" ve "Kapıcılar Kralı" gibi filmlerde yer almıştır. Bu filmlerde halkın içinden karakterleri canlandırarak toplumsal eleştirilerde bulunmuş, izleyiciyi güldürürken düşündürmüştür. Doğal oyunculuğu ve etkileyici mimikleriyle büyük bir izleyici kitlesi kazanmıştır. Sunal’ın başarısı, filmlerinde insanlık değerlerini ön planda tutması ve her kesimden insanın hayatına dokunmasından kaynaklanmaktadır.
ARAŞTIRALIM HAZIRLANALIM
Soru: Gezip gördüğünüz bir yerin dikkat çekici özellikleri (yaşayış, gelenek-görenek, tarih, mimari, yemek, eğlence vb.) ile ilgili bir araştırma yapınız.
Cevap: Gezip Gördüğünüz Bir Yer
Cumalıkızık Köyü (Bursa)
Cumalıkızık, Osmanlı dönemine ait mimarisi ve köy hayatıyla dikkat çeken bir yerdir. Dar sokakları, ahşap Osmanlı evleri ve geleneksel yaşam tarzı ile tanınır. Burada, yerel halkın hazırladığı kahvaltılar oldukça meşhurdur. Geleneksel el sanatları ve tarım ürünleri köyde hala önemli bir yere sahiptir.
Soru: Ders işleme sürecinde kullanmak üzere sınıfta bir Türkiye fiziki haritası bulundurunuz.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.