Bayram Yeri Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Bayram Yeri Metni Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 116 Cevabı
Metne Hazırlanalım
Soru: Aşağıda verilen dörtlüğü okuyup şairin çocukluğundaki bayram günlerini neden özlemiş olabileceğini arkadaşlarınızla tartışınız.
BAYRAM
Ne güzel bayramları vardı çocukluğumun,
Bir mavi balon, bana bahtiyarlık verirdi.
Ne güzel bayramları vardı çocukluğumun,
Küçük bahçemiz, bana cennet gibi gelirdi.
Cevap: Şair, çocuklukta bayramların daha samimi ve coşkulu olduğunu, her şeyin saf duygularla yaşandığını düşündüğü için özlemiş olabilir. Çocuklukta bayramlar, aile bağlarının güçlendiği ve mutluluğun yoğun yaşandığı günlerdi.
Okuyalım
Soru: “Bayram Yeri” adlı metni canlandırarak okumak için öğretmeninizin yönlendirmesiyle sekizerli gruplar oluşturunuz. Aranızda görev dağılımı yapınız ve canlandıracağınız bölümlere hazırlanınız. Metni canlandırma sırasında beden dilinizi rolünüze uygun kullanınız, ifadelerinizde vurgu ve tonlamalara dikkat ediniz. Beden dilini iyi bir şekilde kullanmanın canlandırmanızın etkisini artırdığını unutmayınız.
Cevap: Yapılan açıklamaya göre metni canlandıracağız.
BAYRAM YERİ
Ninem bayramın birinci gününden tutturdu:
“Beni bayram yerine götür.” diye.
“Aslan nineciğim, pamuk nineciğim, sen büyüksün, bayramın birinci günü evde oturmalısın, konu komşu elini öpmeye gelecekler.” dedim.
“Olur.” dedi ama gönülsüz… (***)
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 119 Cevabı
Sözcük Çalışması
Soru: Okuduğunuz metinde “bayram” sözcüğü hangi anlamda kullanılmıştır?
Cevap: Millî veya dinî bakımdan önemli olan ve kutlanan gün veya günler.
Soru: “Bayram” sözcüğünü belirlediğiniz anlama uygun olarak cümlede kullanınız.
Cevap: Bu bayramda ailecek büyüklerimizi ziyaret edeceğiz.
Soru: Tutturmak” sözcüğünü verilen anlamlarına uygun olarak birer cümlede kullanınız.
1- Aklına koyup direnmek, ısrar etmek.
Cümle: Kardeşim sinemaya gitmek için tutturdu.
2- Çivi, toplu iğne, çengelli iğne vb. ile iliştirmek, bağlamak.
Cümle: Annem perdeyi kornişe güzelce tutturdu.
3- Hedefe vardırmak, değdirmek, isabet ettirmek.
Cümle: Okçu, attığı oku tam on ikiden tutturdu.
Anlayalım, Yorumlayalım
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
Soru: 1. Torunu ve ninesi bayram yerini bulmakta neden zorlanmışlardır?
Cevap: Her yere apartmanlar dikilmiş ve bayram yerinin olduğu yer tamamen değişmiştir.
Soru: 2. Bayram yerinde neler değişmiştir?
- Ağaçlar yok olmuştur.
- Çeşmeler kurumuştur.
- Alan küçülmüştür.
- Geleneksel satıcılar kaybolmuştur.
- Eski eğlenceler (Karagöz, at koşusu) artık yapılmamaktadır.
Soru: 3. Nine bayram yerinde hangi gösteriyi izlemek istiyor?
Cevap: Karagöz oyununu ve at koşusunu izlemek istiyor.
Soru: 4. Nineye çarpan delikanlının davranışıyla ilgili neler söyleyebilirsiniz?
Cevap: Delikanlı büyüklerine saygı göstermeyerek kaba bir davranış sergilemiştir. Özür dilemesi gerekirken ninesine bağırmıştır.
Soru: 5. Hikâyenin ana fikri nedir?
Cevap: Şehirleşme ve modernleşme, geleneksel değerlerin ve kültürel mirasın kaybolmasına neden olmuştur. Bayram kültürü de bu süreçten etkilenmiştir.
Soru: 6. Metni okurken neler hissettiniz? Metinde sizi gülümseten olay ve konuşmalar nelerdir?
Cevap: Metni okurken eski bayramların ne kadar güzel olduğunu düşündüm ve hayal kırıklıklarına üzüldüm. Ninenin "İçine makine yağı mı konmuş?" demesi ve "Hindi gördüm ama demirden değildi." ifadeleri beni gülümsetti.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 120 Cevabı
Soru: Okuduğunuz metnin hikâye haritasını tamamlayınız.
Olay
- Nedir?: Ninenin bayram yerine gitmek istemesi ve oradaki değişiklikleri görmesi.
- Nasıl başlıyor?: Ninenin ısrarla bayram yerine gitmek istemesiyle başlıyor.
- Nasıl gelişiyor?: Bayram yerine gidiyorlar ama eskiden olan ağaçlar, satıcılar ve alanın yerini apartmanların aldığını görüyorlar.
- Nasıl sonuçlanıyor?: Nine hayal kırıklığına uğrayarak eve dönüyor.
Mekan: Ev, bayram yeri
Zaman: Bayramın birinci günü
Anlatıcı: 1.kişi
Şahıs ve Varlık Kadrosu: Nine, torunu, bayram yerini sordukları adam, sakızcıyı sordukları adam, demirhindiciyi sordukları adam, çeşmeyi sordukları adam, kola, tost, nineye çarpan genç
Soru: Hikâyedeki nineyle kendi ninenizin özelliklerini karşılaştırınız.
Hikâyedeki Ninenin Özellikleri:
- Yaşlılıktan dolayı çocuk gibi davranıyor.
- Geçmişteki bayramları özlüyor.
- Bazı şeylere ısrarcı davranıyor.
Ninenizin Özellikleri:
- Nazik ve sabırlıdır.
- Günümüzdeki bayramları kabul ediyor ve mutlu oluyor.
- Bana her zaman destek olur.
Soru: Sizce torun, ninesini bayram yerine götürmeseydi kendisini nasıl hissederdi? Böyle bir durumda o olayların nasıl gelişeceğini torunun bakış açısına göre defterinize yazınız.
Cevap: Torun, ninesini götürmeseydi büyük bir vicdan azabı ve pişmanlık hissederdi. Olaylar, ninenin kırılması ve üzülmesiyle sonuçlanırdı. Torun, sonradan ninesinin hayalini yerine getirmek için daha büyük çaba harcardı.
Soru: Bayram yerinde aradığı hiçbir şeyi bulamayan ninenin hikâyenin sonunda torununa söylediği sözden ne anladığınızı yazınız.
Cevap: Nine, yaşadığı hayal kırıklığının geçmişteki güzel bayram anılarını bozmasını istemiyor. Torununa, geçmişteki bayramların kıymetini hatırlatarak duygularını ifade ediyor.
Soru: Aşağıda verilen özelliklerden okuduğunuz metne uygun olanları işaretleyiniz.
- ✅ Metinde olaylar 1. kişi anlatılmaktadır.
- ✅ Deyimler sıkça kullanılmıştır.
- ❌Nine, bayram yerinde çok iyi zaman geçirmiştir.
- ✅ Karşılıklı konuşmalara yer verilmiştir.
- ❌ Metindeki kişiler; nine, ninenin oğlu, ninenin torunu ve torununun çocuklarıdır.
- ✅ Metinde çok üstelemenin doğru olmadığı düşüncesi ağır basmaktadır.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 121 Cevabı
Soru: Okuduğunuz metinden yararlanarak iki tane amaç-sonuç cümlesi yazınız.
- Amaç-Sonuç Cümlesi: Nine, eski bayram anılarını hatırlamak amacıyla bayram yerine gitmek istedi.
- Amaç-Sonuç Cümlesi: Torunu, ninesini mutlu etmek amacıyla bayram yerine götürdü.
Soru: Okuduğunuz metnin görsellerini inceleyerek görsellerin metne olan katkısını yazınız.
Cevap: Metnin görselleri, okuyucunun olayları daha iyi hayal etmesine yardımcı oluyor. Görseller, hikâyenin geçtiği yerler ve bayram alanıyla ilgili bilgi vererek metni zenginleştiriyor.
Soru: Aşağıdaki kutucuklara bayram geleneklerimizi örnekteki gibi yazınız.
- El öpmek
- Büyükleri ziyaret etmek
- Çocuklara harçlık vermek
- Komşularla bayramlaşmak
- Çocuklara bayramlık almak
- Geleneksel yemekler hazırlamak
Söz Varlığımız
Soru: “Bayram Yeri” metninden alınan aşağıdaki bölümü okuyunuz. Metinde geçen tekil, çoğul, somut ve soyut adları belirleyerek ilgili yerlere yazınız.
Çocuk gibi olmuştu son zamanlarda nineciğim. Örneğin küçücük bir kumaş parçası için benim kızla atışıyor, “O benim.” diyor, vermiyordu. Bazı günler sofrada oğlumla atışıyor, “Orada ben oturacağım.” diyordu. Şayet isteği yerine getirilmezse çocuk gibi bir köşeye çekiliyor, yüzünü asıyor, küsüyordu… Onun için bayramın ikinci sabahı bindirdim ninemi bir otobüse, bayram yerine götürdüm. Yolda bana ne dualar etti, ne dualar…
Tekil Adlar: Çocuk, kumaş, parça, kız, sofra, otobüs, dua, oğlum
Çoğul Adlar: Zamanlar, günler, dualar
Somut Adlar: Çocuk, kumaş, parça, kız, sofra, otobüs
Soyut Adlar: İstek, zaman, dua
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 122 Cevabı
Konuşalım, Anlatalım
Soru: Aile büyüklerinizin zamanındaki bayramlarla günümüzün bayramlarını karşılaştırınız. Ailenizde sürdürülen bayram geleneklerinin neler olduğunu arkadaşlarınızla paylaşınız. Konuşma sırasında sözcükleri anlamlarına uygun kullanmaya özen gösteriniz.
Günümüzde unutulmaya yüz tutmuş bayram gelenekleri arasında; büyükleri ziyaret, komşularla bayramlaşma, mezarlık ziyaretleri ve el öpme gibi değerler bulunmaktadır. Bu geleneklerin sürdürülememe nedenleri arasında ise şehirleşme, bireyselleşme, teknolojinin etkisi ve hızlı yaşam temposu sayılabilir. Aileler farklı şehirlerde yaşadığı için bir araya gelmek zorlaşmakta, sosyal medya üzerinden yapılan bayramlaşmalar yüz yüze iletişimin yerini almaktadır. Ayrıca hazır gıdaların yaygınlaşması, geleneksel yemeklerin hazırlanmasını azaltmıştır.
Soru: Aşağıdaki metinden de yararlanarak günümüzde unutulmaya yüz tutmuş bayram geleneklerinin neler olduğu ve bu geleneklerin sürdürülememe nedenleri hakkında arkadaşlarınızla tartışınız. Konuşma sırasında sözcükleri anlamlarına uygun kullanmaya özen gösteriniz.
Günümüzde unutulmaya yüz tutmuş bazı bayram gelenekleri arasında, özellikle komşu ziyaretleri ve aile büyüklerini sıklıkla ziyaret etme geleneği öne çıkıyor. Önceden bayramlar, tüm aile ve komşuların bir araya geldiği, büyüklerin elini öpme, çocuklara harçlık verme gibi şekillerde kutlanırdı. Ancak günümüzde, modern yaşamın getirdiği hızlı tempolar, iş ve sosyal medya etkisiyle bu ziyaretlerin sıklığı azalmış durumda.
Ayrıca, bayramlarda yapılan geleneksel yemekler ve tatlıların hazırlanması da zamanla azalıyor. Hazır yiyeceklerin tüketimi, insanların zaman kısıtlamaları ve pratiklik arayışları bu geleneği zayıflatıyor.
Bu geleneklerin sürdürülememe nedenleri arasında, şehirleşme, aile yapısındaki değişiklikler ve bireyselleşme sayılabilir. İnsanların artık farklı şehirlerde yaşaması, bayramların ailecek bir araya gelme fırsatını azaltıyor. Ayrıca, teknoloji sayesinde iletişim kurmanın daha kolay hale gelmesi, yüz yüze görüşme ihtiyacını azaltıyor.
Sonuç olarak, bayramlar zamanla daha çok bireysel kutlamalara dönüşmüş, toplumsal ve ailevi bağların zayıflamasına neden olmuştur. Bu geleneklerin yaşatılması için daha bilinçli bir çaba gösterilmesi gerektiği düşünülmektedir.
Soru: TV’den ve genel ağ üzerinden izlediğiniz ürün reklamlarının amacı nedir? Sizce bu reklamları hazırlatanlar amaçlarına ulaşabiliyorlar mı? Neden? Reklamların tutarlılığını sorgulayıp düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Reklamların amacı, ürün veya hizmetin tanıtımını yaparak tüketicinin ilgisini çekmek ve satın alma isteği uyandırmaktır. Reklamları hazırlayanlar genellikle amaçlarına ulaşır çünkü reklamlar görsel ve işitsel içeriklerle insanları etkileyerek kararlarını yönlendirebilir. Özellikle duygusal veya eğlenceli reklamlar, akılda kalıcılığı artırır. Ancak bazı reklamlar ürünün gerçek niteliğini yansıtmadığı için tüketiciyi yanıltıcı olabilir. Bu nedenle reklamların tutarlılığı ve gerçekçiliği dikkatlice değerlendirilmelidir.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 123 Cevabı
Düşünelim, Yazalım
Soru: Bir ürün belirleyiniz. Bu ürünü satmak için en az sekiz cümlelik bir reklam metni oluşturunuz. Reklam metninizi beyaz, çizgisiz kâğıda yazınız. Reklamını yaptığınız ürünün görselini de kullanınız.
Bir Ürün İçin Reklam Metni
Doğanın En Saf Hali: Organik Zeytinyağı!
Doğanın mucizesini sofralarınıza taşıyoruz! %100 doğal, katkısız ve sağlıklı organik zeytinyağımızla yemeklerinizde sağlık ve lezzet buluşuyor. Ege’nin bereketli topraklarından özenle seçilmiş zeytinlerden üretilen bu zeytinyağı, hem lezzet hem de sağlık açısından eşsiz bir tercihtir. Salatalarınıza hafif bir dokunuş, yemeklerinize enfes bir tat katmak için mükemmel! Antioksidan ve vitamin deposu zeytinyağımız, bağışıklığınızı güçlendirmek için en doğal yardımcınız. Şimdi sipariş verin, özel kampanyamızla bir şişe hediye kazanın! Lezzeti ve sağlığı bir arada arıyorsanız, organik zeytinyağımız tam size göre. Sofralarınızı doğanın hediyesiyle zenginleştirin!
Soru: Mahallenizde bir bayram alanının kurulmasını ister miydiniz? Aşağıdaki duyuruları inceleyiniz. Siz de mahallenizde bir bayram alanı kurulacağını düşünerek tüm mahallenin bu alana davetli olduğunu belirten bir duyuru yazınız.
Bayram alanında yer alacaklar (etkinlikler, gösteriler, sergilikler vb.) hakkında kısaca bilgi vermeniz duyurunuzun etkisini artırır.
Bayram Coşkusunu Birlikte Yaşayalım!
Sevgili Komşularımız,
Bu bayram, mahallemizde eşsiz bir bayram alanı kuruluyor! 15 Temmuz Meydanı’nda düzenlenecek Bayram Şenliği etkinliklerine tüm mahalle sakinlerimizi bekliyoruz. Çocuklar için yüz boyama etkinlikleri, geleneksel oyunlar, müzik dinletileri ve sürpriz hediyeler sizleri bekliyor! Ayrıca, el sanatları sergileri ve yöresel lezzetlerin sunulacağı stantlarımızla unutulmaz bir bayram geçireceğiz.
Bayram coşkusunu paylaşmak ve güzel anılar biriktirmek için ailelerinizle birlikte gelin. Hep birlikte eğlenelim, bu özel günü bayramın neşesiyle taçlandıralım!
Tarih: 25-26-27 Eylül
Yer: 15 Temmuz Meydanı
Saat: 14.00’dan itibaren tüm gün etkinlikler!
Sizleri aramızda görmekten mutluluk duyarız.
Bayram coşkusu paylaştıkça güzel!
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.