Bebeklerin Ulusu Yok Metni Cevapları (8. Sınıf Türkçe)
Bebeklerin Ulusu Yok Metni Cevapları
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 170 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Çocuk haklan ile ilgili araştırma yapınız. Bütün çocukların bu haklardan yararlanabilmeleri için neler yapılabilir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap: Çocuk hakları, her çocuğun eşit şekilde sağlık, eğitim ve güvenlik gibi temel ihtiyaçlara erişimini sağlayan düzenlemeleri kapsar. Tüm çocukların bu haklardan yararlanabilmesi için toplumsal farkındalık artırılmalı, çocuk hakları konusunda eğitimler düzenlenmeli ve devlet destekli politikalar uygulanmalıdır. Özellikle ekonomik dezavantajlı bölgelerde çocukların eğitime erişimini kolaylaştırmak, sağlık hizmetlerini yaygınlaştırmak ve istismarı önleyici tedbirler almak büyük önem taşır.
Metni türünün özelliklerini dikkate alarak ve noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz.
Bebeklerin Ulusu Yok
ilk kez yurdumdan uzakta yaşadım bu duyguyu
Bebeklerin ulusu yok Başlarını tutuşları aynı
Bakarken gözlerinde aynı merak
Ağlarken aynı seslerin tonu
Bebekler çiçeği insanlığımızın
Güllerin en hası, en goncası
Sarışın bir ışık parçası kimi
Kimi kapkara üzüm tanesi
Ataol BEHRAMOĞLU (1942-…)
İstanbul Çatalca’da doğdu. 1960’ta Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesine kaydoldu. Bir süre Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümüne devam etti. 1962’de aynı fakültenin Rus Dili ve Edebiyatı Bölümüne geçti. Ataol Behramoğlu; şiir, deneme, inceleme-araştırma, çeviri, antoloji, tiyatro, gezi, çocuk edebiyatı ve mektup türlerini içeren geniş bir yelpazede eserler verdi. Farklı türlerde çok yönlü eserler veren yazar sade, akıcı ve anlaşılır üslubuyla geniş bir okuyucu kitlesine hitap etmektedir.
1. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 172 Cevabı
Okuduğunuz şiirden alınan aşağıdaki dizelerde altı çizili olarak verilen kelimelerin anlamlarını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Güllerin en hası, en goncası
- Tahmini Anlam (Has): En iyi, en güzel
- Tahmini Anlam (Gonca): Tam açılmamış çiçek
Cümle:
- En has arkadaşlarımızla bu güzel anıyı paylaştık.
- Bahçede çiçekler henüz gonca halindeydi.
Serpilip gelişsinler fidan gibi
- Tahmini Anlam: Büyümek, güçlenmek
- Cümle: Küçük bir çocukken köyden ayrıldı, şimdi ne kadar serpilip büyümüş!
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız.
1. Şiirde bebekler hangi varlıklara benzetiliyor?
Cevap: Bebekler, çiçeğe, güle, sarışın bir ışık parçasına ve kapkara üzüm tanesine benzetilmektedir.
2. Şair bebekleri neden insanların göz bebeği olarak nitelendiriyor?
Cevap: Bebekler, tüm insanlık için en değerli varlıklar olduğu ve geleceği temsil ettikleri için insanların göz bebeği olarak nitelendirilmiştir.
3. Şiirin en beğendiğiniz bölümü hangisidir? Neden?
Cevap: “Sarışın bir ışık parçası kimi / Kimi kapkara üzüm tanesi” dizelerini beğendim. Çünkü burada farklı özelliklere sahip bebeklerin eşit derecede değerli olduğu anlatılmaktadır. Bu dizeler, ayrımcılığa karşı güçlü bir mesaj içermektedir.
4. Sizce şair şiire neden “Bebeklerin Ulusu Yok” başlığını koymuş olabilir?
Cevap: Şair, bebeklerin evrensel bir değer olduğunu ve tüm insanlık için ortak bir umut taşıdığını ifade etmek istemiştir. Onların bir ulusa ait olmadığını, tüm dünyaya ait olduklarını vurgulamıştır.
5. “Serpilip gelişsinler fidan gibi” dizesinde kullanılan söz sanatı hangisidir? Nedenleriyle birlikte açıklayınız.
Cevap: Bu dizede teşbih (benzetme) sanatı kullanılmıştır. Bebekler, büyüyüp gelişecek fidanlara benzetilmiştir. Bu, bebeklerin özenle büyütülmesi gerektiğini ifade eder.
3. ETKİNLİK
Aşağıya okuduğunuz şiirle ilgili üç soru yazınız. Yazdığınız sorulan arkadaşlarınıza sorarak onlardan cevaplamalarını isteyiniz.
1. Soru: Şair, bebeklerin aynı olduğunu ilk nerede fark etmiştir?
Cevap: Yurdundan uzaktayken fark etmiştir.
2. Soru: Şair, anne ve babalara hangi tavsiyelerde bulunuyor?
Cevap: Bebeklerini savaştan, yıkımdan ve kötü sözlerden uzak tutmalarını tavsiye etmektedir.
3. Soru: Şair, bebekleri hangi sıfatlarla tanımlamıştır?
Cevap: Bebekler, çiçek, gül, ışık parçası ve üzüm tanesi olarak tanımlanmıştır.
4. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 173 Cevabı
Okuduğunuz şiirin konusunu ve ana duygusunu aşağıya yazınız.
Şiirin Konusu: Dünyadaki tüm bebeklerin evrensel bir değer olduğu ve ayrım gözetilmeksizin sevgiyle büyütülmesi gerektiği.
Şiirin Ana Duygusu: Tüm bebeklere duyulan sevgi ve onları kötülüklerden uzak tutma arzusu.
5. ETKİNLİK
Aşağıda verilen cümlelerdeki anlatım bozukluğunun nedenini belirterek doğru cümleyi aşağıya yazınız.
1. Herkes bu durumda kendi çıkarını düşünüyor, başkasını düşünmüyordu.
- Anlatım Bozukluğu Sebebi: Özne-yüklem uyumsuzluğu
- Doğru Cümle: Herkes bu durumda kendi çıkarını düşünüyor, kimse başkasını düşünmüyordu.
2. Okula gelmiyor, ihmal ediyordu.
- Anlatım Bozukluğu Sebebi: Nesne eksikliği
- Doğru Cümle: Okula gelmeyi ihmal ediyordu.
3. Doktorunu tanıyoruz ve sonsuz güveniyoruz.
- Anlatım Bozukluğu Sebebi: Dolaylı tümleç eksikliği
- Doğru Cümle: Doktorunu tanıyor ve ona sonsuz güveniyoruz.
4. Bugün ben temizlik, o ise yemek yaptı.
- Anlatım Bozukluğu Sebebi: Yüklem eksikliği
- Doğru Cümle: Bugün ben temizlik yaptım, o ise yemek yaptı.
5. Sınıf arkadaşlarımdan biri zeki, diğeri zeki değildi.
- Anlatım Bozukluğu Sebebi: Ek-eylem eksikliği
- Doğru Cümle: Sınıf arkadaşlarımdan biri zekiydi, diğeri zeki değildi.
6. Temiz elbiseler giyip misafirliğe gidildi.
- Anlatım Bozukluğu Sebebi: Çatı uyumsuzluğu
- Doğru Cümle: Temiz elbiseler giyilip misafirliğe gidildi.
7. Köpeğin arkamızdan havlamasını ve bakmasını unutamıyoruz.
- Anlatım Bozukluğu Sebebi: Dolaylı tümleç eksikliği
- Doğru Cümle: Köpeğin arkamızdan havlamasını ve bize bakmasını unutamıyoruz.
8. Bir ay içerisinde bisiklet sürmesini öğrendi.
- Anlatım Bozukluğu Sebebi: İyelik ekinin gereksiz kullanımı
- Doğru Cümle: Bir ay içerisinde bisiklet sürmeyi öğrendi.
6. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 174 Cevabı
Aşağıdaki medya metninin bilgilendirme, olay yorumlama, eğlendirme, ikna etme ya da kültür aktarma amaçlarından hangisi ya da hangileri için hazırlanmış olduğunu altına yazınız.
Amaçlar:
- Bilgilendirme: Oyunlar ve farklı kültürlere ait geleneksel çocuk oyunları hakkında bilgi verilmektedir.
- Kültür Aktarma: Her ülkenin kültürünün oyunlarına nasıl yansıdığına ve bu oyunların kültürel zenginliği temsil ettiğine dair bilgiler sunulmaktadır.
- Eğlendirme: Oyunların içeriği eğlenceli bir şekilde anlatılarak okuyucunun ilgisini çekmek hedeflenmiştir.
Metin; bilgilendirme, kültür aktarma ve eğlendirme amaçlarını taşımaktadır.
7. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 175 Cevabı
“Çocuk Haklan” konusunda düşüncelerinizi mantıksal bir bütünlük içerisinde ifade edecek şekilde ve görsel, işitsel vb. destekleyici materyaller kullanarak bir sunum hazırlayınız. Bir sonraki derste sunumunuzu yapmak üzere prova yapınız.
“Çocuk Hakları” Sunum Planı:
Giriş:
- Başlık: Her Çocuğun Hakkı Var
- Çocuk haklarının tanımı ve önemi.
- Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi'nden bahsedilerek temel haklar: eğitim, sağlık, korunma.
Ana Bölüm:
Farkındalık Yaratma:
- Çocuk haklarına dair toplumsal bilinç oluşturmanın önemi.
- Okullarda çocuk hakları eğitimlerinin artırılması.
Eşit Haklar:
- Tüm çocukların eşit şekilde bu haklardan yararlanabilmesi için uygulanması gereken politikalar.
- Farklı bölgelerden örnekler (eğitimde fırsat eşitsizliği).
Sosyal Yardımlar ve Kampanyalar:
- Sivil toplum kuruluşlarının çocuk haklarını korumadaki rolü.
- UNICEF, Çocuk Esirgeme Kurumu gibi organizasyonların çalışmaları.
Sonuç:
- Her çocuğun hak ettiği hayatı yaşayabilmesi için bireylerin, kurumların ve devletlerin iş birliği yapması gerektiği.
- Kapanış Mesajı: "Bir çocuğun hakkını korumak, bir insanlık görevdir."
8. ETKİNLİK
Aşağıya “Çocuk olmak” konusunda yazma sürecine uygun bilgilendirici bir metin yazınız. Metinde günlük hayattan örnekler vermeye çalışınız. Yazdığınız metne anlatımı destekleyici tablo ve grafikler ekleyiniz. Metnin yazımını tamamladıktan sonra metni gözden geçiriniz. Metninizi gözden geçirirken varsa metninizdeki yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metne uygun bir başlık bulunuz ve metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.
Başlık: Çocuk Olmak: Özgürlük ve Merak
Metin: Çocuk olmak, dünyayı yeni baştan keşfetmek demektir. Bir çocuğun hayatı oyunlarla, hayallerle ve merakla şekillenir. Sabahları okul yolunda arkadaşlarıyla koşturmak, derslerde yeni bilgiler edinmek, akşamları ailesiyle vakit geçirmek çocukluğun en güzel anlarıdır.
Çocuklar için oyun, hayatın bir yansımasıdır. Saklambaç, ebeveynlerden güven bulmayı; ip atlama, hayatın ritmini yakalamayı öğretir. Ancak çocuk olmak yalnızca oyun oynamaktan ibaret değildir. Merak, her çocuğun içindeki keşfetme duygusunun kaynağıdır. Bir çocuğun "Bu nedir?" diye sorması, aslında dünyayı anlamaya çalışmasının en saf hâlidir.
Günümüz dünyasında her çocuğun eşit şartlarda bu duyguları yaşaması gerekir. Ancak ne yazık ki bazı çocuklar, savaşlar, yoksulluk veya eğitim eksikliği nedeniyle bu deneyimlerden mahrum kalıyor. Bu yüzden, çocukların her biri için daha iyi bir dünya inşa etmek, hepimizin ortak sorumluluğudur.
Tablo ve Grafik Önerisi:
- Bir çocuğun günlük aktivitelerine dair pasta grafik (okul, oyun, aile zamanı).
- Çocukların ihtiyaç duyduğu temel haklar (eğitim, sağlık, barınma) ile ilgili bir tablo.
Sonuç: Çocuk olmak, bir milletin geleceğini şekillendiren en değerli süreçtir. Her çocuğun özgürce oynadığı, merak ettiği ve öğrendiği bir dünya hayaliyle, onların haklarını savunmaya devam etmeliyiz.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.