Birey-Toplumsallık Metni Cevapları (8. Sınıf Türkçe)

Birey-Toplumsallık Metni Cevapları (8. Sınıf Türkçe)
Birey-Toplumsallık Metni Cevapları, 8. Sınıf Hecce Yayıncılık Türkçe Ders Kitabı Sayfa 176-177-178-179-180-181-182-183 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Birey-Toplumsallık Metni Cevapları

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 176 Cevabı

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Sınıfınızda birey toplum ilişkisi konusunda bir tartışma ortamı oluşturunuz. Tartışma sonucunda ulaşılan sonuçların doğru olduğunu düşünüyor musunuz? Nedenleriyle açıklayınız.

Cevap: Tartışmada birey ve toplumun birbirine bağlı olduğu, bireyin toplumdan bağımsız düşünülemeyeceği sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuç, bireyin toplumsal bir varlık olması ve toplumun bireyler sayesinde şekillenmesi gerçeğiyle uyumludur.

Metni türünün özelliklerine ve noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz. Okuma sırasında eleştirel okuma stratejisine uygun olarak yazarın düşüncelerine katılmadığınız bölümleri işaretleyiniz. İşaretlediğiniz bölümleri arkadaşlarınızın işaretlediği bölümlerle karşılaştırınız.

Cevap: Üretken toplumların ve bireylerin ötekilerden daha özgür olduğu düşüncesine katılmadığım noktalar var. Örneğin Çin, dünya üzerinde üretimin en çok olduğu yerdir belki. Pek çok ünlü markanın bu ülkede fabrikası vardır. Ama bu fabrikalarda çalışan, üreten işçilerin özgür olduğunu söyleyebilir miyiz? Zaten bu fabrikaların özellikle Çin’i tercih etme nedeni işçi maliyetlerinin düşüklüğü değil midir? Bu insanlar deli gibi çalışıyorlar ama karın tokluğuna. Şimdi bu insanlar özgür mü?

Birey-Toplumsallık

Birey denilince varlığının bilincinde olan insandan söz edildiğini düşünürüm. Nereden geldiğimizi, nerede olduğumuzu; yakın geleceğimizi, sonumuzu, sorgulamakla başlamıştır belki de bu bilinçlenme. Sürekli değiştiğimizi ama bu değişimin temelinde bir şeylerin hiç değişmeden büyüyüp geliştiğini kanıtlayabiliyorsak kendi kendimize; çocukluğumuza, gençliğimize pek de benzemeyen aynadaki görüntümüz kuşkuya düşürmez bizi… Hani Koca Yunus’un, “Bir ben vardır bende, benden içeri…” dediğini kendimiz için de diyebiliriz.

Şemsettin ÜNLÜ (1928-…)
Harput’ta doğdu. 1965’te ODTÜ İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi-İstatistik Bölümünden mezun oldu. Sanat hayatına şiirle başladı. 1950 yılından itibaren dergilerde şiirler, denemeler ve incelemeler yayımladı. 1986 yılında yayımladığı ilk romanı Yukarışehir, Orhan Kemal Roman Armağanı’m aldı. 1988’de yayımlanan Toprak Kurşun Geçirmez adlı ikinci romanı ile Madaralı Roman Ödülü’ne layık görüldü. Yukarışehir, Toprak Kurşun Geçirmez ve Yüz Uzun Yıl eserlerinden bazılarıdır.

1. ETKİNLİK

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 180 Cevabı

Okuduğunuz metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamım öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.

Kelime/Kelime Grubu: Bilincinde olmak
Tahmin: Farkında olmak, haberdar olmak.
Cümle: Başarılı olmak için sorumluluklarının bilincinde olmalısın.

Kelime/Kelime Grubu: Varsaymak
Tahmin: Bir durumu hayal etmek, kabul etmek.
Cümle: Onu aramak yerine evde olmadığını varsayalım.

Kelime/Kelime Grubu: Sav
Tahmin: İleri sürülen düşünce, iddia.
Cümle: Onun savı oldukça mantıklı görünüyor.

Kelime/Kelime Grubu: Kanımca
Tahmin: Bana göre, benim düşünceme göre.
Cümle: Kanımca bu çözüm en uygun olanıdır.

Kelime/Kelime Grubu: İnd
Tahmin: Kişisel düşünce, değerlendirme.
Cümle: Bu durum onun indinde oldukça önemli.

Kelime/Kelime Grubu: Tümce
Tahmin: Cümle, sözcüklerden oluşan anlamlı ifade.
Cümle: Bu tümcenin ögelerini doğru analiz edelim.

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.

1. Yazara göre insanın bireyselleşme yolundaki özlemleri nelerdir?
Cevap
: Ekonomik özgürlük, düşünce özgürlüğü, inanç özgürlüğü, gezme-dolaşma özgürlüğü, konuşma ve iş seçme özgürlüğü.

2. Metne göre özgürlüğün yolunu açan nedir?
Cevap
: Özgürlüğün yolunu açan üretkenliktir ve bireyi üretken kılacak eğitimdir.

3. Yaşam savaşında bizi ayakta tutan şey yazara göre nedir?
Cevap
: Toplumun desteği, dayanışma ve toplumun bireylere kazandırdıklarıdır.

4. Yazar hangi sözleri adamakıllı sözler olarak nitelendiriyor? Neden?
Cevap
: “Vatan borcu, namus borcu, insanlık borcu” gibi ifadeleri nitelendiriyor çünkü bu sözler birey-toplum ilişkisini en iyi anlatan kavramlardır.

5. Sizce toplumun bireylere kazandırdığı ahlaki ve kültürel değerler nelerdir?
Cevap
: Yardımlaşma, dayanışma, paylaşma, birlik duygusu ve kültürel miras gibi değerler toplumun bireylere kazandırdığı başlıca değerlerdir.

3. ETKİNLİK

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 181 Cevabı

Aşağıdaki soruları cevaplayarak okuduğunuz metnin türünü belirleyiniz.

1. Metinde anlatılanlar insanları ya da toplumu mu ilgilendirmektedir?
Cevap
: Metinde anlatılanlar daha çok bireyin toplumla olan ilişkisini ele aldığı için hem bireyleri hem de toplumu ilgilendirmektedir.

2. Anlatılmak istenen düşünce, samimi bir dille mi anlatılmıştır?
Cevap
: Evet, anlatılmak istenen düşünce samimi ve anlaşılır bir dille anlatılmıştır.

3. Yazar metinde anlattığı düşüncelerle ilgili kanıtlar sunarak anlattığı düşünceyi ispatlamaya çalışmış mıdır?
Cevap
: Hayır, yazar kişisel görüşlerini dile getirmiş ve düşüncelerini kanıtlamaya çalışmamıştır.

4. Yazar kendi düşüncelerini mi yoksa başkasının düşüncelerini mi anlatmıştır?
Cevap
: Yazar metinde kendi düşüncelerini anlatmıştır.

Metnin Türü: Metnin türü denemedir.

4. ETKİNLİK

Oy unlan da okundu ama hikâyeleri kadar beğenilmedi.

Yukarıdaki örnekten yararlanarak okuduğunuz metinden karşılaştırma cümleleri bularak aşağıya yazınız.

Karşılaştırma cümlelerini şu şekilde yazabiliriz:

  • "Ama bunların içinde, bireyselleşmeye götüren en gerçekçi özlemi insanın, kanımca ona üretken olabilme onurunu verebilecek, onu üretken kılabilecek, eğitimi, öğrenimi elde edebilme özlemi, özgürlüğü olması gerekir."
  • "Üretken toplumlar, üretken bireylerdir çağımızda, ötekilerden daha özgür, daha az bağımlı, daha çok saygın olanlar."
  • "Ailesi, yakınları, el bebek gül bebek görüp gözetmese eli ekmeğe erişinceye değin hangi çocuk yaşamını sürdürebilir ki?"

5. ETKİNLİK

Yazarın metinde aşağıdaki düşünceyi geliştirme yollarından hangilerini kullandığını işaretleyiniz. Bu düşünceyi geliştirme yolunun kullanıldığını nasıl anladınız? Açıklayınız.

Tanımlama ()

Örneklendirme (*) İnsanın bireyselleşme yolundaki özlemlerine Ekonomik özgürlük, düşünce özgürlüğü, inanç özgürlüğü, gezme, dolaşma, konuşma özgürlüğü, iş seçme özgürlüğü… örnek olarak verilmiştir.

Tanık gösterme (*) Yazar düşüncesini desteklemek için Yunus Emre ve Sokrates’ten alıntı yapmıştır.

Benzetme (*) İnsan yaşamının toplumsallığı karıncaların, arıların hayatına benzetilerek ifade edilmiştir.

6. ETKİNLİK

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 182 Cevabı

Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Cümlelerin altlarına anlatım bozukluğunun nedenini yazınız. Cümlelerdeki anlatım bozukluklarını düzelterek cümleleri yeniden yazınız.

Cümle: Bu dergide hem yanlışlar var hem de okunacak gibi değil.
Bozukluk Nedeni: Özne eksikliği
Düzeltilmiş Hâli: Bu dergide hem yanlışlar var hem de dergi okunacak gibi değil.

Cümle: Babalar çocuklarına hep inanır, kolayca bağışlar.
Bozukluk Nedeni: Nesne eksikliği
Düzeltilmiş Hâli: Babalar çocuklarına hep inanır, onları kolayca bağışlar.

Cümle: Çocuklarını yanına çağırdı ve hediyeler dağıttı.
Bozukluk Nedeni: Dolaylı tümleç eksikliği
Düzeltilmiş Hâli: Çocuklarını yanına çağırdı ve onlara hediyeler dağıttı.

Cümle: Bugünkü sınava ben, yarınkine Emre girecek.
Bozukluk Nedeni: Yüklem eksikliği
Düzeltilmiş Hâli: Bugünkü sınava ben gireceğim, yarınkine Emre girecek.

Cümle: Arkadaşlarım çok çalışkan, ama umutlu değildi.
Bozukluk Nedeni: Ek-eylem eksikliği
Düzeltilmiş Hâli: Arkadaşlarım çok çalışkandı ama umutlu değildi.

Cümle: Bütün gün dergi okuma ve televizyon izlemek çok hoşuma gidiyor.
Bozukluk Nedeni: Fiilimsi yanlışlığı
Düzeltilmiş Hâli: Bütün gün dergi okumak ve televizyon izlemek çok hoşuma gidiyor.

Cümle: Resim yapmayı senden çok severim.
Bozukluk Nedeni: Anlam belirsizliği
Düzeltilmiş Hâli: Ben resim yapmayı senden daha çok severim.

7. ETKİNLİK

Sınıfınızda “günümüzde bireylerin kendileri gibi olması ve kendilerini birey gibi ifade etmelerinin önündeki engellerin neler olduğu” konulu bir konuşma yapınız. Konuşmanızda empati kurma stratejisini uygulayınız. Bu stratejiyi uygulayabilmek için kendinizi ifade engelleri olan bireylerin yerine koyup neler hissettiklerini, yaşadıklarını, düşündüklerini anlatmaya çalışınız. Konuşmanız sırasında beden dilinizi etkili kullanmaya özen gösteriniz. Beden dilini etkili kullanmanın konuşmacının vermek istediği sözlü olmayan mesajları iletmeyi kolaylaştıracağını unutmayınız. Konuşmalarınızda kelimeleri anlamlarına uygun kullanmaya özen gösteriniz.

KENDİ SESİMİZDE YANKI BULMAK: İFADE ÖZGÜRLÜĞÜNÜN ENGELLERİ

Sevgili arkadaşlarım, bugün burada, kendi benliğimizi ifade etmenin önündeki engelleri tartışmak için toplandık. Her birimiz farklı dünyalardan gelip, bir araya geldiğimiz bu sınıfta, kendimizi serbestçe ifade edebilmek için mücadele ediyoruz. Peki, gerçekten ne kadar serbestiz?

KONUYU DESTEKLEYEN ÖRNEK KONUŞMA:
Sevgili arkadaşlar,
Bugün üzerinde duracağımız konu, bireylerin kendi kimliklerini özgürce ifade etme mücadeleleridir. Günümüzde insanlar, sosyal medya, toplumsal baskılar ve yargılar gibi birçok engelle karşılaşmaktadır. Bu durum, özgür düşünce ve bireysel ifade yolunda önemli bir sorundur.

Hepimiz, farklılıklarımızla bir zenginlik oluşturduğumuzu bilmeliyiz. Ancak çevremizdeki baskılar, çoğu zaman bizi bir kalıba sokmaya zorlar. Örneğin, sosyal medyada sürekli mükemmel görünme çabası, bireylerin gerçek kimliklerini gizlemesine neden olmaktadır.

Empati kurarak baktığımızda, ifade özgürlüğü engellenmiş bir bireyin iç dünyasında nasıl bir sıkışmışlık hissettiğini anlayabiliriz. Bu nedenle, hem birey olarak kendimizi ifade etmeye, hem de başkalarının özgürlüklerine saygı duymaya özen göstermeliyiz.

Teşekkür ederim.

8. ETKİNLİK

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 183 Cevabı

“Kişi; başkalarından iyi bildiği, iyi yapabildiği şeyle özgürdür.” cümlesi ile ifade edilen görüşe katılıyor musunuz? Neden? somlarından hareketle sınıfınızda bir tartışma ortamı oluşturunuz. Tartışma sırasında okuduğunuz metinden hareketle ulaştığınız olumlu ya da olumsuz her türlü düşünceyi nezaket kuralları içerisinde ifade ediniz. Tartışmanın ardından aşağıya konu hakkındaki düşüncelerinizi anlattığınız bilgilendirici bir metin yazınız. Yazınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz. Metninizi gözden geçirirken varsa metninizde yazım, noktalama hatalarını ve anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.

“Kişi; başkalarından iyi bildiği, iyi yapabildiği şeyle özgürdür.” cümlesine dair düşünceler:

Bu görüşe katılıyorum. Çünkü bireyin özgür hissetmesi, yeteneklerini ve bilgilerini kullanabildiği alanlarda kendini ifade etmesiyle mümkündür. Bir insan, sevdiği ve başarılı olduğu bir işte çalıştığında ya da kendi yeteneklerini geliştirdiğinde hem özgüveni artar hem de çevresine katkı sağlar. Bu durum, bireyin içsel tatmin ve özgürlük duygusunu beraberinde getirir.

Ancak bu özgürlük, sadece bireysel becerilere bağlı değildir. Toplumun sunduğu fırsatlar, bireyin bu becerilerini sergilemesine olanak tanımalıdır. Örneğin, bir kişinin iyi bir ressam olması, ancak sanatını sergileyecek bir alan bulamaması durumunda, yeteneklerinden tam anlamıyla faydalanması zorlaşır.

Bireylerin özgürlüklerini tam anlamıyla yaşayabilmeleri için ekonomik, sosyal ve kültürel alanlarda fırsat eşitliği sağlanmalıdır. Bu bağlamda, “başkalarından iyi bildiği şeylerle özgür olmak” düşüncesi, bireysel başarı kadar toplumsal destekle de ilişkilidir.

Sonuç olarak, bireyin özgürlüğü, kendini tanıması ve yeteneklerini geliştirmesiyle mümkündür. Ancak bu süreçte toplumun sunduğu olanaklar da büyük önem taşır. Gerçek özgürlük, bireysel başarıyı toplumsal destekle birleştirebildiğimizde ortaya çıkar.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.