Çerçi Bekir Metni Cevapları (7. Sınıf Türkçe)
Çerçi Bekir Metni Cevapları
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 114 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Soru: Görsellerinden ve başlığından hareketle okuyacağınız metnin konusunu tahmin ediniz.
Cevap: Görsellerden hareketle metnin, çocukların harçlıklarını gereksiz şeyler yerine kitap gibi faydalı şeylere harcamaları gerektiğini anlatan bir hikaye olduğunu tahmin ediyorum.
Metni noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli okuyunuz.
ÇERÇİ BEKİR
Bir cumartesi günüydü. Her zaman olduğu gibi Çerçi Bekir’in yeri göğü inleten sesiyle uyandım, “Akide şekeri!.. Kuru üzüm!.. Leblebi!.. Mantar tabancaları!.. DüdükleeerL Çatapatlar!..” diye bağırıyordu. Gözlerimi ovuşturarak yatağımdan fırladım. Ceketimi yatağın yanı başındaki sandalyeye asmıştım. Bal rengi gömleğim ve çoraplarım da katladığım gibi duruyordu. Oldum olası böyle yapardım. Akşam yatarken giysilerimi dağınık hâlde bırakmak âdetim değildi. Ninem kazandırmıştı bu alışkanlığı… Daha küçücük bir çocukken, pijama ve çoraplarımı tekmeleye tekmeleye ayağımdan çıkartıp bir kenara fırlattığımı gören ninem, beni bir güzel payladıktan sonra,
— Topla şu giysilerini ve güzelce katla, diye çıkışırdı. (…)
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 117 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: Metinde geçen aşağıdaki kelimelerin anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Sonra bu kelimelerin anlamını sozluk.gov.tr adresinden bulup yazınız. Tahminlerinizle sözlük anlamlarını karşılaştırınız.
akide
- Tahminim: Bir tür şeker.
- Sözlük Anlamı: Şekerin kaynatılarak katılaşması yolu ile yapılan, renkli ve kokulu, ağızda güç eriyen şeker; akide şekeri.
çerçi
- Tahminim: El arabasında bir şeyler satan seyyar satıcı.
- Sözlük Anlamı: Köy, pazar vb. yerlerde dolaşarak ufak tefek tuhafiye eşyası satan kimse.
mantar tabancası
- Tahminim: Bir tür oyuncak tabanca.
- Sözlük Anlamı: Borusunun ucuna içi barutlu mantar takılarak patlatılan, tabanca biçiminde bir tür çocuk oyuncağı.
çatapat
- Tahminim: Duvara sürterek ya da taşla vurarak kıvılcım çıkartan bir çocuk oyuncağı.
- Sözlük Anlamı: Ayakla çiğnendiğinde veya bir yere sürtüldüğünde “çat pat” diye patlayan bir eğlence fişeği; çatpat, çıtpıt.
âdet
- Tahminim: Alışkanlık.
- Sözlük Anlamı: Bir davranışı alışkanlık hâline getirme.
çıkışmak
- Tahminim: Terslemek.
- Sözlük Anlamı: Bir kimseye hoşa gitmeyen bir davranışından dolayı sert sözler söylemek, azarlamak.
kaval
- Tahminim: Genellikle çobanların çaldığı bir müzik aleti.
- Sözlük Anlamı: Genellikle kamıştan yapılan, daha çok çobanların çaldığı, yumuşak sesli, üflemeli bir çalgı.
mızıka
- Tahminim: Üflemeli bir çalgı.
- Sözlük Anlamı: Yan yana sıralanmış deliklerden her biri üflendiğinde ayrı notada sesler çıkaran küçük ağız çalgısı.
kurnaz
- Tahminim: Uyanık.
- Sözlük Anlamı: Kolay kanmayan, başkalarını kandırmasını ve ufak tefek oyunlarla amacına erişmesini beceren.
aklına takmak
- Tahminim: Bir şeyi yapmayı kafaya koymak.
- Sözlük Anlamı: Sürekli olarak bir şeyi düşünmek, bir düşünceye saplanıp kalmak.
sergi
- Tahminim: Satış yapılan yer.
- Sözlük Anlamı: Alıcının görmesi, seçmesi için dizilmiş şeylerin tümü ve bu nesnelerin serildiği yer.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 118 Cevabı
2. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda metinde geçen bazı cümlelere yer verilmiştir. Bu cümleleri metne bakarak tamamlayınız.
Her zaman olduğu gibi Çerçi Bekir’in yeri göğü inleten sesiyle uyandım.
Öyle kurnaz bir bakışı vardı ki hangimiz gerçek alıcı hangimiz meraklı olduğunu şıp diye anlardı.
Ayrıca öğretmenimiz hafta içerisinde söylediği sözler hep aklıma takılıyordu.
Başka bir şey bilmez misiniz? Bunlar hep para tuzağı.
Sonra bütün cesaretimi toplayıp
-Ben hiçbir şey almak istemiyorum dedim.
Soru: Bu cümlelerdeki deyimleri kullanarak aşağıya yeni cümleler yazınız.
Cümlelerim:
- Taraftarların sesi yeri göğü inletti.
- Kardeşim ne istediğini şıp diye anladım.
- Dedemin sözleri hep aklıma takılıyordu.
- Çoğu indirim aslında bir para tuzağı.
- Çocuk cesaretini toplayıp cevap verdi.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 119 Cevabı
3. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
1. Soru: Metinde bahsi geçen çocuk, cumartesi günleri nasıl uyanmaktadır?
Cevap: Çerçi Bekir’in yeri göğü inleten sesiyle uyanmaktadır.
2. Soru: Çerçi Bekir’in sergisinde hangi ürünler vardır?
Cevap: Akide şekeri, kuru üzüm, leblebi, mantar tabancası, düdük, çatapat, balon, kaval, mızıka gibi ürünler vardır.
3. Soru: Metnin başkahramanının olumlu hangi yönlerine değinilmektedir?
Cevap: Düzenli olması, giysilerini katlayıp yerleştirmesi gibi özelliklere vurgu yapılmıştır.
4. Soru: Çerçi Bekir’in metinde hangi özelliklerinden bahsedilmektedir?
Cevap: Çerçi Bekir, parayı seven, kurnaz ve müşteri odaklı bir satıcıdır.
5. Soru: Öykünün başkahramanı, Çerçi Bekir’den neden bir şeyler alamamıştır?
Cevap: Çünkü öğretmeninin, harçlıklarını gereksiz şeylere değil kitap almak için biriktirmelerini söylemesi aklına gelmiştir.
6. Soru: Çerçi Bekir’in haftaya cumartesi köye kitaplarla gelmesini alıcı-satıcı ilişkisi üzerinden değerlendiriniz.
Cevap: Satıcılar, alıcıların istek ve taleplerine göre ürünlerini belirler. Çocukların kitap talep etmesi, Çerçi Bekir’i buna yönlendirmiştir.
4. ETKİNLİK
Soru: Harçlık biriktirmenin faydaları hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz. Bu faydaları aşağıdaki kavram haritasına yerleştiriniz.
Kavram Haritası:
- Tasarruf alışkanlığı kazandırır.
- Parayı bilinçli kullanmayı öğretir.
- Kendine güven oluşturur.
- Hedef belirleme becerisi kazandırır.
- Acil durumlara karşı hazırlıklı olmayı sağlar.
- Büyük ve faydalı yatırımlara olanak tanır.
- Kendi ihtiyaçlarını karşılamayı öğretir.
- Aile bütçesine katkı sağlar.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 120 Cevabı
5. ETKİNLİK
Soru: “Bütün satıcıları alıcılar yönlendirir… Kötülük isteyenler çoğaldıkça kötülük satıcıları, iyilik isteyenler çoğaldıkça da iyilik satıcıları artar ” Okuduğunuz öyküde geçen öğretmenin söylediği söz hakkında bir yazı yazınız. Yazınızda günlük hayattan örneklere yer veriniz.
İyilik ve Kötülüğün Dengesi
“Bütün satıcıları alıcılar yönlendirir… Kötülük isteyenler çoğaldıkça kötülük satıcıları, iyilik isteyenler çoğaldıkça da iyilik satıcıları artar.” Bu söz, toplumun genel yapısını ve bireylerin seçimlerinin ne kadar etkili olduğunu anlatan derin bir gerçeği ifade eder. İnsanların ne talep ettiği, hangi ürünlere veya davranışlara değer verdiği, sosyal ve ekonomik hayatı doğrudan etkiler.
Günlük hayatta bunun pek çok örneğini görebiliriz. Örneğin, sağlıksız yiyeceklerin tercih edilmesi, fast food zincirlerinin çoğalmasına neden olurken; organik ve doğal ürünlerin tercih edilmesi, sağlıklı gıda marketlerinin artmasını sağlar. Benzer şekilde, şiddet içeren filmler veya dizilere olan ilgi arttıkça, bu tür içerikler daha fazla üretilir. Ancak toplumsal bilinç yükselirse, çevreye duyarlı ürünler veya sosyal sorumluluk projeleri de aynı şekilde yaygınlaşır.
Sonuç olarak, bireylerin seçimleri sadece kendi hayatlarını değil, çevresindeki dünyayı da şekillendirir. Eğer iyilik isteyenler çoğalırsa, toplum daha huzurlu ve sağlıklı bir yapıya kavuşur. Bu nedenle, bireylerin seçimlerinin sorumluluğunu fark etmesi, toplumsal değişimin en önemli adımıdır.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 121 Cevabı
6. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümlelerde koyu yazılan fiillerin yapısını belirleyerek örnekteki gibi işaretleyiniz.
Cümleler | Basit Fiil | Türemiş Fiil | Bileşik Fiil |
---|---|---|---|
1. Hasan, nerde kanadı kırık bir kuş, hasta bir hayvan bulsa evine getirip tedavi eder. | ✅ | ||
2. Doğu Anadolu’da Karasu-Aras, Munzur dağları heybetli bir duvar gibi doğudan batıya uzanır. | ✅ | ||
3. Bunun törelerinin gereği olduğunu söyler. | ✅ | ||
4. Bir gün yanına tuz almayı unutmuş. | ✅ | ||
5. Domates de tuzsuz yenmez. | ✅ | ||
6. Önce Fidan’ı görememiş. | ✅ | ||
7. Mehmet, sürüsü ile bu mezarların yanından her geçişte yabani otları koparır. | ✅ | ||
8. Hiç kimse boş dönmez kapısından. | ✅ | ||
9. Karabaş keskin dişlerini gösterip bir adım bile attırmamış. | ✅ | ||
10. Ovalarına gelen ziyaretçilerine bu efsaneyi bir dua gibi tekrarlayarak Horasan erenlerinin torunları olduklarını söylemekten gurur duyarlar. | ✅ | ||
11. Gidip alayım. | ✅ |
GELECEK DERSE HAZIRLIK
Soru: “Kanaat” kelimesinin anlamını araştırınız. Kanaat ile ilgili atasözü, deyim ve özdeyişlerden birkaçını bulup defterinize not alınız.
Cevap: Kanaat: Elindekinden hoşnut olma, yeter bulma, fazlasını istememe, yetinme.
Kanaat ile ilgili atasözü, deyim ve özdeyişler
Kanaat ile İlgili Atasözleri:
- "Aza kanaat etmeyen çoğu bulamaz."
- "Kanaat tükenmez hazinedir."
- "Azıcık aşım, kaygısız başım."
- "Kanaatte izzet, tamahta zillet vardır."
Kanaat ile İlgili Deyimler:
- "Kanaat etmek": Elindekine razı olmak, fazlasını istememek.
- "Kanaat göstermek": Var olanla yetinmek.
Kanaat ile İlgili Özdeyişler:
- "Kötülük insana tamahtan gelir. Kanaatten hiç kimse ölmedi, hırsla da hiç kimse padişah olmadı." – Hz. Mevlana
- "Şüpheli şeylerden sakın, insanların en abidi olursun. Kanaatkâr ol, insanların en şükredeni sayılırsın." – Hz. Muhammed (s.a.v.)
- "Elinde olandan memnun ol, insan her şeyde birinci olamaz." – Ezop
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.