Çiçekli Bir Badem Dalı Metni Cevapları (4. Sınıf Türkçe)

Çiçekli Bir Badem Dalı Metni Cevapları (4. Sınıf Türkçe)
Çiçekli Bir Badem Dalı Metni Cevapları, 4. Sınıf Tuna Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 128-129-130 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Çiçekli Bir Badem Dalı Metni Cevapları


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 128 Cevabı

HAZIRLANALIM

Soru: Yaptığınız araştırma sonucu Atatürk’le ilgili ulaştığınız anılardan birini arkadaşlarınızla paylaşınız.

Tarlada Uyuyakalma Anısı:
Mustafa Kemal, dayısının bakla tarlasında bekçilik yapıyordu. Gece hasta olan kız kardeşi Makbule'nin başında beklediği için öğlen sıcağında çardağın altında uyuyakalmıştı. Dayısı ve annesi onun yorgun olduğunu anladıkları için uyandırmamışlardı. Bu olay, Mustafa Kemal’in ailesine olan sevgisini ve sorumluluk bilincini göstermektedir.

“Çiçekli Bir Badem Dalı” metnini noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli okuyunuz.

ÇİÇEKLİ BİR BADEM DALI

Onun ilk hastalık aylarında Çankaya’da dinlendiği günlerden birinde idi. Keçiören’den bir dal badem bahar çiçeği getirmişlerdi. Bir vazo içinde odasına konulduğu zaman yorgun ve hasta yüzünde bir sevinç belirdi: “Bahar gelmiş ne güzel!” dedi ve hemen devam etti: “Fakat bu güzel çiçekler meyve vermeden solacak ve sadece bizim birkaç günlük göz zevkimizi doyuracak, ne yazık!” Bir iç çekişle beraber gözleri bahar çiçeklerinde sabitleşti. Hareketsiz durmasından bir an için ürkmüştüm fakat herhangi : bir söz söylemekten çekindim. O, bahar kokusunu alabilmek için çiçeklere eğilmişti ve “Oh, hayatın gençliği ne nefis!” demekten kendini alamamıştı. Fakat bu meyve verecek dalların koparılmasından üzüldüğü görülüyordu.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 129 Cevabı

1. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki kelimelerin okuduğunuz metindeki anlamlarını TDK Türkçe Sözlük’ten belirleyerek ilgili kutucuklara yazınız.

  • Çayır: Üzerinde gür ot biten düz ve nemli yer.
  • Izdırap: Büyük acı, keder.
  • Sahil: Denizin, gölün veya nehrin kara ile birleştiği kıyı bölgesi.
  • Ulus: Millet.
  • Ürkmek: Şaşkınlık ve korku duymak.

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre defterinize cevaplayınız.

1. Soru: Atatürk’ün bahar mevsimi hakkındaki düşünceleri nedir?
Cevap
: Atatürk, bahar mevsimini sever. Ancak bahar çiçeklerinin kısa ömürlü olmasından ve meyve vermeden solmasından dolayı üzülmektedir.

2. Soru: Atatürk , hayatının son günlerini ne tür mekânlarda geçirmek istemiştir?
Cevap
: Atatürk, hayatının son günlerini yeşillik, çam ormanları gibi doğal güzelliklerin içinde geçirmek istemiştir.

3. Soru: Anıtkabir’in çevresine dikilen ağaçlar nereden getirilmiştir?
Cevap
: Anıtkabir’in çevresine Anadolu’nun dört bir yanından ve dünyanın çeşitli ülkelerinden getirilen ağaçlar dikilmiştir.

4. Soru: Atatürk’ün yeşile olan özlemi nasıl anlatılmıştır?
Cevap
: “Bana ülkemizin ormanlık yerlerinden tanıdıklarını anlat. Oralara gidelim. Ağaçlar altında dolaşabileyim. Basit bir hayata kavuşalım,” sözleriyle Atatürk’ün doğaya ve yeşilliklere olan özlemi anlatılmıştır.

3. ETKİNLİK

“İstanbul’dan memleketime gittiğimde annem fırında patates, güveç, ıspanak gibi sevdiğim yemekleri yapardı.”
Bu cümlede anlatılanların iyi anlaşılması için örneklendirmeye başvurulmuştur. Sevilen yemeklere örnek olarak “fırında patates, güveç, ıspanak” verilmiştir. Bir düşüncenin daha iyi anlatılabilmesi için örneklerin verildiği cümlelere örneklendirme cümlesi denir.

Soru: Aşağıdaki metinde hangi örneklerin verildiğini yazınız.

Devrin ünlü kişilerini, büyük yazarlarını tanıma fırsatını küçük yaşta buldum. Mesela Atatürk’ün yakını yazar ve mebus (milletvekili) Ruşen Eşref Bey, romancı ve mebus Yakup Kadri Bey; sanat tarihçisi, ressam, (…), ilk sinemacı ve tarihî oyunlar yazan Celal Esat Bey, Şeyhülislam Cemalettin Efendi’nin oğlu Muhtar Bey, o zaman henüz gencecik bir liseli şair olan Cevdet Kudret hep orada tanıdıklarım arasında idi.

Cevap: Metinde tanınan kişilere örnek olarak Ruşen Eşref Bey, Yakup Kadri Bey, Celal Esat Bey, Muhtar Bey ve Cevdet Kudret isimleri verilmiştir.


4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 130 Cevabı

4. ETKİNLİK

Soru: Sınıfınızda üç grup oluşturarak aşağıdaki rolleri canlandırınız.

1. grup: Hasta arkadaşına çiçek götüren öğrenciler
2. grup: Ülkesinin güzelliklerini anlatan turist rehberi ve turistler
3. grup: Anıtkabir’i ziyaret eden öğretmen ve öğrenciler

Canlandırma yaparken:

Rolü zihninizde canlandırmaya,
Dikkatinizi birlikte rol aldığınız arkadaşlarınıza vermeye,
Yeni durumlara hazırlıklı olmak için tüm dikkatimizi oyuna vermeye, Sesinizi etkili kullanmaya dikkat ediniz.

Anıtkabir’i Ziyaret Eden Öğretmen ve Öğrenciler

Öğretmen:
Çocuklar, bugün burada, Cumhuriyetimizin kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ü anmak için bulunuyoruz. Bu büyük lider, hayatını vatanımızın bağımsızlığına ve milletimizin geleceğine adamıştır. Şimdi hep birlikte Anıtkabir’i gezeceğiz. Hazır mısınız?

Ali:
(Çevresine heyecanla bakarak)
Evet, öğretmenim! Burası çok büyük ve etkileyici! Atatürk’ün mezarı burada mı?

Öğretmen:
Evet, Ali. Şu ileride gördüğünüz mozoleden Atatürk’ün naaşı bulunuyor. Aslanlı Yol’dan geçerek mozoleye ulaşacağız. Bu yol, Türk milletinin gücünü ve bağımsızlığını simgeleyen 24 aslan heykeliyle çevrilidir.

Zeynep:
(Başını eğerek)
Öğretmenim, burası çok duygusal bir yer. Atatürk olmasaydı biz bugün burada olamazdık, değil mi?

Öğretmen:
Haklısın, Zeynep. Atatürk’ün önderliğinde verilen bağımsızlık mücadelesi olmasaydı, bugün özgür bir ülkede yaşayamazdık. O yüzden bu büyük lidere her zaman saygı duymalıyız.

Mert:
(Sakin bir şekilde çevresine bakarak)
Öğretmenim, burada sadece Atatürk’ün mezarı mı var, başka neler göreceğiz?

Öğretmen:
Harika bir soru, Mert. Anıtkabir’de Atatürk’ün özel eşyalarının, yazışmalarının ve Kurtuluş Savaşı’na ait belgelerin sergilendiği bir müze de var. Oraya da gideceğiz.

Elif:
(Büyülenmiş bir şekilde bakarak)
Öğretmenim, Atatürk hep burada mı yaşıyordu?

Öğretmen:
Hayır, Elif. Atatürk, yaşamının büyük kısmını Çankaya Köşkü’nde geçirmiştir. Ancak burası onun ebedi istirahatgahıdır. Türk milletinin ona duyduğu minnetin bir ifadesi olarak Anıtkabir inşa edilmiştir.

Ali:
(Saygıyla başını eğerek)
Atatürk’ü çok seviyorum öğretmenim. Onun için burada olmak çok anlamlı.

Öğretmen:
Hepimiz Atatürk’ü çok seviyoruz, Ali. Şimdi sessizce mozoleye doğru ilerleyelim ve saygımızı sunalım.

5. ETKİNLİK

Soru: Aşağıda verilen kelime grubunun sizde yaptığı çağrışımları kutucuklara yazınız. Bu kelimeler arasında bağlantı kurarak bir şiir yazınız.

  • Doğa: Ağaç, orman, çiçek, yeşillik.
  • Atatürk: Doğasever, lider, barış, özgürlük.
  • Sevgi: Şefkat, hoşgörü, paylaşmak, güzellik.

Cevap: Atatürk’te doğa sevgisi: Orman, ağaç, yeşillik, çiçek

Atatürk Ve Doğa

Atatürk severdi yeşilin her tonunu,
Ağaçlar altında bulurdu huzurunu.
Her fidana can verir, ülkesini süsler,
Barış dolu doğa, onun eseridir.

Ormanlar büyürken, izleri hâlâ durur,
Çiçekler onun sevgisiyle sonsuz olur.
Yeşilliklerle donatırız yurdu,
Atatürk’ün ruhu, doğamızda bulunur.

SONRAKİ METNE HAZIRLIK

Soru: Atatürk konulu şiirler araştırınız (“Atatürk” metninin “Hazırlık” çalışmasına yöneliktir.).

Atatürk'e Ağıt / (Aşık VEYSEL)

Ağlayalım Atatürk'e
Bütün dünya kan ağladı
Başbuğ olmuştu mülke
Geldi ecel can ağladı

Şüphesiz bu dünya fani
Tanrı'nın aslanı hani
İnsi cinsi cem'i mahluk
Hepsi birden ağladı

Doğu batı cenup şimal
Aman tanrım bu nasıl hal
Atatürk'e erdi zeval
Amir memur altın kürsü
Yas çekip mebsan* ağladı

Büyük Misafir / (Faruk Nafiz ÇAMLIBEL)

Bir sevinç incilemiş gözleri yaşlar yerine,
İzi üstünde gül açmış kapanan her yaranın.
Bir bahar yağmuru halinde derinden derine
Çağlıyor her yanı alkışla yeşil Marmara'nın.

Bu misafirdir, inan memleketin neyse varı,
Böyle bir yüz mü görür bir daha fâni ömrün?
Gelin ay Bahr-i Muhit'in köpüren dalgaları,
Kırk asırlık yolu bir hızda alan Türk'ü görün

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.