Çocuklar Doğuştan Bilim İnsanıdır Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)

Çocuklar Doğuştan Bilim İnsanıdır Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Çocuklar Doğuştan Bilim İnsanıdır Metni Cevapları, 6. Sınıf Yıldırım Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 211-212-213-214-215-216-217-218-219 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Çocuklar Doğuştan Bilim İnsanıdır Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 212 Cevabı

METNE HAZIRLANALIM

Soru: Aşağıdaki metni okuyup soruları cevaplayınız.

İnsan olarak sahip olduğumuz en önemli özelliklerimizden biri “merak duygumuz.” Merak ettiğimiz konular bizi çekiyor ve onların peşinden gidiyoruz. Bilim insanları da merak ettikleri konuların peşinden gidiyor. Başka bir deyişle “bilimsel araştırmalar” yapıyorlar. Bilim insanlarının uğraşları boşa çıkmıyor ve bilimsel konularla ilgili önemli bilgi birikimleri oluşuyor. Bilim dünyası böylece yeni bilgilerle sürekli zenginleşiyor.

Soru 1: Yazara göre ilgimizi çeken konular nelerdir?

Cevap: Yazara göre ilgimizi çeken konular, merak ettiğimiz konulardır.


Soru 2: Öğrenme ve buluş sürecinde merak duygusu neden önemlidir?

Cevap: Merak duygusu sayesinde bilim insanları araştırmalar yapar ve bilim dünyası yeni bilgilerle zenginleşir.


Soru: Araştırma yaparken nasıl bir tutum sergiliyorsunuz? Başvurduğunuz bilgi kaynaklarını değerlendirmeniz amacıyla aşağıdaki soruları defterinize cevaplayınız.

Cevap: Araştırma yaparken güvenilir, tarafsız ve güncel kaynaklar kullanırım. Bilgi kaynaklarını değerlendirirken yazarın uzmanlık alanını, kaynağın yayın tarihini ve doğruluğunu dikkate alırım.

1. Merak uyandırıcı bulduğunuz konular nelerdir? Genellikle hangi konularda araştırma yaparsınız?
Cevap: Ben en çok uzay, doğa olayları ve hayvanlar hakkında merak ederim. Bu konularla ilgili kitaplar okur ve belgeseller izlerim. Genellikle bilim, çevre ve teknoloji konularında araştırma yapmayı severim.


2. Merak ettiğiniz konularda sorularınızın cevabını bulana kadar uğraşır mısınız yoksa vazgeçer misiniz? Neden?
Cevap: Sorularımın cevabını bulana kadar mutlaka uğraşırım. Çünkü bir konuyu merak ettiysem onun cevabını öğrenmek beni mutlu eder ve içimi rahatlatır. Merakımı giderene kadar araştırırım.


3. Merak ettiklerinizi öğrenmek için araştırma yaparken hangi bilgi kaynaklarına başvurursunuz?
Cevap: Ansiklopedi, kitap, genel ağ (internet) ve konuyla ilgili bilgi sahibi kişilere başvururum. Özellikle güvenilir ve güncel kaynakları tercih ederim.


4. Bir sunum için hangi teknolojik araçları kullanacağınızı nasıl belirlersiniz?
Cevap: Sunumun içeriğine göre hangi aracın bilgiyi daha etkili sunacağını düşünürüm. Eğer görsel anlatım gerekliyse projeksiyon ya da akıllı tahta kullanırım. Ses kaydı gerekiyorsa mikrofon veya video eklerim.


5. Hangi konularda denemeler, deneyler yapıyorsunuz? Bu deneyler size neler kazandırıyor?
Cevap: Doğa olayları, su döngüsü, mıknatıslar gibi konularda küçük deneyler yapıyorum. Bu deneyler sayesinde olayları gözlemleme, neden-sonuç ilişkisi kurma ve yeni bilgiler öğrenme becerisi kazanıyorum.

Okuyalım

Çocuklar Doğuştan Bilim İnsanıdır” adlı metni koyu yazılan bölümlere ve noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz.

Metin içerisinde altı çizilmiş, koyu ya da italik yazılmış, renklendirilmiş, farklı punto ya da font kullanılmış bölümler önemli noktaları vurgular.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 213 Cevabı

ÇOCUKLAR DOĞUŞTAN BİLİM İNSANIDIR

Ay neden yuvarlaktır? Çimen neden yeşildir? Neden düş görürüz? Neden ayak parmaklarımız vardır? Bu sorular ve binlerce benzeri, zaman zaman hepimizin aklına gelir. Ama en çok çocuklar bu soruların yanıtlarını merak ederler. Bu, onların dünyada var olan gerçekleri hızla öğrenebilme isteklerinin somut bir göstergesidir. Tıpkı bilim insanlarında olduğu gibi.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 214 Cevabı

Sözcük Çalışması

Soru: Bilim insanı” sözcük grubunun tanımını yapınız. Bu sözcük grubunu anlamına uygun bir cümlede kullanınız.

Bilim insanı

Tanım: Bilimsel araştırmalar yapan, bilgi üreten ve deneylerle yeni buluşlar ortaya koyan kişidir.

Cümle: Bilim insanı olmak isteyen çocuklar, çok okuyarak ve deney yaparak kendilerini geliştirir.

Soru: Yaptığınız tanımdan ve okuduğunuz metinden yararlanarak bir bilim insanında bulunması gereken özellikleri aşağıya yazınız.

  • Meraklı olmalıdır.
  • Araştırmayı sevmelidir.
  • Soru sormaktan korkmamalıdır.
  • Deney yapmaktan çekinmemelidir.
  • Bilgiyi paylaşmalı ve sabırlı olmalıdır.

Soru: Okuduğunuz metinde geçen aşağıdaki sözcüklerden anlamını bildiklerinizi birer cümlede kullanınız. Anlamını bilmediğiniz sözcüklerin anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten bulunuz.

Sözcük Sözlük Anlamı / Cümle
tepki Bir duruma karşı gösterilen söz, davranış veya hareket.
Cümle: Onun beklenmedik sözlerine herkes tepki gösterdi.
kaynak Bilgi edinmek için başvurulan yazılı veya sözlü belge.
Cümle: Ödevimi hazırlarken birçok kaynaktan yararlandım.
olağanüstü Alışılmışın dışında, çok güzel veya şaşırtıcı.
Cümle: Gökyüzündeki manzara olağanüstüydü.
gösterge Bir şeyi belirten, açıklayan işaret veya ölçü.
Cümle: Karnındaki ağrı hastalığın bir göstergesiydi.
merak Bir şeyi öğrenme isteği, ilgi.
Cümle: Bilime karşı büyük bir merak duyuyorum.
ansiklopedi Çeşitli konular hakkında bilgi veren alfabetik dizinli kitap.
Cümle: Biyoloji ödevimi hazırlarken ansiklopediden yararlandım.
beceri Bir işi ustalıkla yapabilme yeteneği.
Cümle: El işleri yapmak büyük beceri ister.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 215 Cevabı

Anlayalım, Yorumlayalım

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.

Soru: 1) Metne göre çocuklar neden pek çok sorunun cevabını merak ederler? Sorularına cevap bulabilmek için neler yaparlar?

Cevap: Çocuklar, dünyadaki gerçekleri hızla öğrenmek istedikleri için pek çok sorunun cevabını merak ederler. Cevap bulabilmek için yetişkinlere sorular sorar, kitaplık veya kütüphaneye gider, ansiklopedilerden ya da kitaplardan bilgi ararlar.

Soru: 2) Soru soran çocuklarla bilim insanları arasında hangi yönden bir benzerlik vardır?

Cevap: Her ikisi de merak eder, araştırır ve öğrenmek ister. Yani ortak yönleri merak duygusudur.

Soru: 3) Sorularımızın cevaplarını bulana kadar niçin cevabı aramanın peşini bırakmamalıyız?

Cevap: O an cevabı bulamasak bile, gelecekte bu sorunun cevabını bulacak olan kişi biz olabiliriz.

Soru: 4) Hangi çocuklar, önüne çıkan engellerin üstesinden gelirler?

Cevap: Çevresini gözlemleyen, merak eden, araştıran ve soru sormaktan korkmayan çocuklar her engelin üstesinden gelir.

Soru: 5) Toplumumuzun ve dünyamızın nasıl çocuklara ihtiyacı vardır?

Cevap: Bilgi sahibi olan, sorunlara çözüm bulabilen ve beceri kazanan çocuklara ihtiyacımız vardır.

Soru: 6) Metnin vermek istediği mesaj sizce nedir?

Cevap: Meraklı ve araştırmacı çocuklar, geleceğin bilim insanları olabilir. Bu yüzden soru sormaktan çekinmemeli, denemekten vazgeçmemeliyiz.

➠ Aşağıda okuduğunuz metinle ilgili sorular verilmiştir. Bu soruların cevaplarının yer aldığı kutucuk numaralarını yazınız. Soruları cevaplarken birden fazla kutucuk numarası kullanabilirsiniz.

Soru: 1) Çocukların çok meraklı olması ve sürekli sorular sorması neyin göstergesidir?

Cevap: 1 ve 5
(1) Anlamak için hevesli olduklarının
(5) Gerçekleri çabucak öğrenme isteklerinin

Soru: 2) Çocukların bir konu hakkındaki merakını gidermek için başvurabileceği en değerli ve en güvenilir kaynaklar nelerdir?

Cevap: 1, 3, 5 ve 6
(1) Ansiklopediler
(3) Yetişkinler
(5) Kitaplıklar
(6) Kütüphaneler

Soru: 3) Önüne çıkan her engelin kolayca üstesinden gelen çocukların özellikleri nelerdir?

Cevap: 1, 3 ve 6
(1) Gerçeklere ulaşmak için araştırırlar.
(3) Soru sormaktan korkmazlar.
(6) Merak ederler.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 216 Cevabı

Soru: Aşağıda bilim insanlarının merak ettikleri soruların cevaplarını ortaya çıkarmak için araştırmalar yapmalarından ve bu araştırmalardan elde ettikleri sonuçları bilim dünyası ve bilim dünyası dışındaki kişilerle paylaşmalarına kadar olan süreç verilmiştir Açıklamalardan yararlanarak bu görselleri oluş sırasına göre numaralandırınız.

Cevap: 1-7
2-3
4-5
6-8

Bilimsel Süreçte Görsellerin Doğru Oluş Sırası

1️⃣ Merak ettiği konularla ilgili bilgi toplar.
(Kaynak: kitap, makale, genel ağ)

2️⃣ Üzerinde çalıştığı konuyla ilgili daha önce elde edilmiş bilgileri araştırır.

3️⃣ Gözlemler yapar.

4️⃣ Tahminlerinin doğru olup olmadığını deneylerle belirlemeye çalışır.

5️⃣ Gözlem ve deneyler sonucunda elde ettiği bilgileri düzenler.

6️⃣ Elde ettiği bilgileri başka verilerle karşılaştırır, çıkarımlar yapar.

7️⃣ Diğer bilim insanlarıyla fikir alışverişi yapar.

8️⃣ Bilgilerini paylaşır: makale yazar, rapor hazırlar, sunum yapar.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 217 Cevabı

Söz Varlığımız

Hava yavaş yavaş kararıyordu. Başımı kaldırıp gökyüzüne bir an baktım ve o anda yüreğimde bir sıkıntı duyar gibi oldum. Yukarıda ta yükseklerde ışıl ışıl yıldızların arasında, ufuklara kadar uzanan Samanyolu’nu gördüm. Samanyolu saman gibi, gümüş gibi parlıyordu…

Soru: Bu metinde aşağıdakilerden hangisi yoktur? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.

Cevap: Soru eki

Soru: Aşağıdaki cümlelere soru anlamı katan eklerin altını örnekteki gibi çiziniz.

• Peki, sorduğumuz bu sorulara yanıt alabiliyor muyuz?
• Hiç böyle bir duyguya kapıldınız ?
• Sorduğum sorulara gülerler mi?

Not: "mi" eki ayrı yazılır, kendisinden sonra gelen eklerle bitişik yazılır. Cümlelerin sonunda soru işareti kullanılır.

Yukarıdaki cümlelerde kullanılan soru eki (mi); kendisinden önce gelen sözcükten ayrı, kendisinden sonra gelen eklerle ise bitişik yazılır ve soru anlamı kattığı cümlelerin sonunda soru işareti kullanılır.
Soru eki “mi” de çoğul eki, hâl ve iyelik ekleri gibi çekim ekidir. Çekim ekleri, eklendiği sözcüklerin anlamını değiştirmeyen, sözcüklerin cümle içinde kullanılmasını sağlayan eklerdir.

Soru: Aşağıdaki cümlelerle bu cümlelerdeki soru eki “mi”nin cümlelere kattığı anlamları eşleştiriniz.

Cümle Anlamı
Her gün kitap okuyor musun? soru
Yaz geldi mi teyzemlere gidiyorum. zaman
Büyük mü büyük bir ağacın gölgesinde oturduk. pekiştirme
Su bardağı bana uzatabilir misin? rica
Bu kadar büyük hata yapılır mı? şaşırma

Soru: Aşağıdaki ifadeleri “ile, için, gibi, kadar, doğru” ifadelerinden uygun olanlarla tamamlayınız.

Merakımızı gidermek için kitaplara başvurabiliriz.
Arkadaşım, kardeşi ile çok iyi anlaşıyor.
Yanıtı bulana kadar uğraşırız.
Bilim insanları arı gibi çalışıyorlar.
Çocuk, biraz önce parka doğru gitti.

Tek başına anlamı olmayan, sonuna geldiği sözle cümledeki diğer sözcükler arasında anlam ilgisi kuran sözcüklere edat (ilgeç) denir.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 218 Cevabı

Aşağıdaki cümlelerde yer alan edatların bu cümlelere kazandırdığı anlam özelliklerini inceleyiniz.

Zeytin gibi simsiyah gözleri var. (benzetme)
Esin gibi Ömer de bu mahallede oturuyor, (karşılaştırma)
Bisiklet ile evin yolunu tuttu, (araç)
Kardeşim beş güne kadar gelecek, (yaklaşık)
Ninemi karşılamak için havaalanına gittik, (amaç) Etkileşimli
Üşüdüğüm için hırkamı giydim, (neden)

Soru: Aşağıdaki cümlelerde geçen edatların altını çiziniz ve cümlelere kattığı anlamları örnekteki gibi yazınız.

  • Annem gibi teyzem de her gün yürüyüş yapar. Karşılaştırma
  • O kitabı okuması için arkadaşıma verdim. Amaç
  • Bu elbise tam sana göre. Uygunluk
  • Ben gelinceye kadar o gitmişti. Zaman
  • Rüzgar deli gibi esiyor, ağaçlar beşik gibi sallanıyordu. Benzetme
  • Tren ile gideceksen ben de gelirim. Araç

Konuşalım, Anlatalım

Soru: Aşağıdaki dergi yazısını okuyunuz. Yazıdan hareketle çocuklarla bilim insanları arasındaki ortak özellikleri belirleyiniz. Bu konu hakkındaki düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

GENÇ BULUŞÇU

Canan Dağdeviren çocukken taşları kırıp içlerindeki atomu bulmaya çalışırmış. Meraklı bir çocukmuş ve deneyler yapmayı severmiş. Ailesi de onu bu konuda desteklemiş. İyi bir eğitim almış, merakının peşinden gitmiş ve şimdiye kadar iki tıbbi cihaz geliştirmiş: Giyilebilen kalp pili ve esnek deri algılayıcı. Genç buluşçunun bilimle uğraşmak isteyenlere birkaç önerisi var:
“Soru sorun, hayal kurun, plan yapın, bilimsel kaynakları tarayın ve mümkün olduğunca kendinizden farklı insanlarla bir araya gelin. En çok bilgiyi farklı insanlardan öğrenir, olaylara farklı açılardan bakabilme kabiliyeti kazanırız.”

Cevap: Çocuklar ve bilim insanları arasında en büyük ortak özellikler merak etmek, soru sormak, deney yapmaktan çekinmemek ve hayal kurmak gibi özelliklerdir. Bu nitelikler, bilimsel düşünme alışkanlığı kazandırır. Ayrıca, farklı insanlarla iletişim kurma, olaylara farklı açılardan bakma becerisi de çok değerlidir.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 219 Cevabı

Düşünelim, Yazalım

Soru: Metinde geçen aşağıdaki ifadeden hareketle bir hikâye yazınız. Hikâyenizdeki cümleleri soru ekinin kattığı farklı anlamlarla ve edatlarla zenginleştiriniz.

“Çevresindeki varlıklara ve gerçeklere dikkat eden, onları merak eden, araştıran ve en önemlisi de soru sormaktan korkmayan çocuklar, önüne çıkan her engelin kolayca üstesinden gelirler.”

Meraklı Zeynep’in Bilim Macerası

Zeynep, her sabah pencereden gökyüzüne bakarak "Bulutlar neden şekil değiştiriyor?" diye düşünürdü. Acaba bu sorunun cevabını bilen var mıydı? Merakı günden güne arttı. Önce kütüphaneye gitti, sonra öğretmeninden yardım istedi. Öğretmeni ile birlikte internetten bulutlar hakkında araştırma yapmaya başladılar.

Zeynep, bulutların şekil değiştirmesinin nedenini öğrenmek için ansiklopedi okudu, belgeseller izledi ve notlar aldı. Öğrendiklerini arkadaşları ile paylaşırken heyecanlı mıydı? Elbette çok heyecanlıydı! Peki, bu bilgiyle ne yapacaktı? Bir sunum hazırlayarak sınıfta anlatmaya karar verdi.

Sunum günü geldiğinde, sınıfa girmeden önce derin bir nefes aldı. "Acaba sorularımı cevaplayamayacak mıyım?" diye düşünse de cesaretini topladı. Sınıfta öğrendiklerini anlatırken herkes onu dikkatle dinliyordu. Arkadaşları ona sorular soruyor, o da sorulara cevap veriyordu. Çünkü hazırlığını eksiksiz yapmıştı.

Sunum sonunda öğretmeni Zeynep’i tebrik etti: "İşte, araştıran, merak eden ve soru sormaktan korkmayan çocuklar böyle başarılı olur." dedi. Zeynep o gün anladı ki, bilim insanı olmak için önce cesur bir çocuk olmak gerekiyordu.

ARAŞTIRALIM HAZIRLANALIM

Soru: Teknolojik araçlarla (bilgisayar, televizyon, cep telefonu vb.) ilgili bağımlılık konusunda çeşitli kaynaklardan araştırma yapınız.

Teknolojik Araçlarla İlgili Bağımlılık Araştırması

Günümüzde çocuklar ve gençler bilgisayar, tablet, televizyon ve cep telefonlarını çok sık kullanmaktadır. Bu teknolojik araçlar bazı durumlarda hayatı kolaylaştırsa da fazla kullanıldığında bağımlılığa neden olabilir.

Bağımlılığın Zararları Nelerdir?

  • Dikkat dağınıklığına neden olabilir.
  • Uyku düzenini bozar.
  • Ders başarısını düşürebilir.
  • Aile ve arkadaş ilişkilerini olumsuz etkiler.
  • Göz sağlığına ve vücut duruşuna (postüre) zarar verir.

Bağımlılıktan Korunmak İçin Neler Yapabiliriz?

  • Teknolojik araçları belirli bir süre kullanmalıyız.
  • Günlük kullanım süresi 1-2 saati geçmemelidir.
  • Kitap okumak, spor yapmak, arkadaşlarla vakit geçirmek gibi alternatif etkinlikler tercih edilmelidir.
  • Aile bireyleriyle birlikte geçirilen teknolojiye uzak zamanlar planlanmalıdır.
  • Uyumadan en az 1 saat önce ekranla teması kesmek gerekir.

Sonuç: Teknoloji hayatımızın bir parçasıdır ancak bilinçli kullanılmazsa bağımlılığa dönüşebilir. Bu yüzden teknolojiyi yerinde ve doğru şekilde kullanmalıyız.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.