Çöl Metni Cevapları (3. Sınıf Türkçe)
Çöl Metni Cevapları
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 282 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
1. Doğayı korumak için yapılan çalışmalarla ilgili gazete kupürleri hakkında arkadaşlarınızla konuşunuz.
Cevap: Gazete kupürlerinde doğayı korumak için yapılan birçok çalışmaya rastladım. Örneğin, bazı belediyeler ağaç dikme kampanyaları düzenliyor. Bazı haberlerde ise atıkların geri dönüşümü ve plastik kullanımının azaltılması ile ilgili projeler vardı. Ayrıca temiz enerji kaynaklarına geçiş ile ilgili çalışmalar ve su tasarrufu kampanyaları da sıkça yer alıyor. Bu tür haberler, çevremizi korumak için hepimize sorumluluk düştüğünü hatırlatıyor.
2. Okuyacağınız metnin görsellerini inceleyip konusunu tahmin ediniz.
Cevap: Görselde bir çocuk elinde gazete tutuyor ve çevresi tamamen çöl olmuş. Kurumuş ağaçlar, sıcak bir hava ve susuzluk görülüyor. Bu nedenle metnin konusu muhtemelen iklim değişikliği, su israfı ve çölleşme tehlikesi ile ilgili olacaktır. Çocuğun okuduğu bir haberle birlikte doğayı koruma bilinci kazanması anlatılıyor olabilir.
Metni, olayların nasıl gelişeceğini veya sonuçlanacağını tahmin ederek okuyunuz.
ÇÖL
Önümüzdeki yirmi yıl içinde, kullanılabilir tatlı su kaynaklarının çoğunun kullanılmaz hâle geleceğini, dünyamızın büyük bir bölümünü su sıkıntısının beklediğini okumuştu Elif bir gazete haberinde. Elbette yurdumuz da payını alacaktı bu su sıkıntısından. Gürül gürül akan nehirleri, yüzlerce tür kuşa, hayvana yuva olan gölleri kuruyacaktı.
Elif kendini bir çöl ortamında buldu. Ama burayı tanıyordu o. Babasının çocukluğunu geçirdiği, gürül gürül akan suları, çağlayanlarıyla ünlü Antalya’daydı. Antalya, bir çöle dönüşmüştü. Çağlayanlar susmuş, deniz çekilmiş, caddeleri süsleyen o güzelim palmiyeler ve hurma ağaçları boynu bükük birer kuru ağaca dönüşmüştü. (…)
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 286 Cevabı
1. ETKİNLİK
a. Aşağıdaki bulmacada, metinde geçen bazı kelimeler gizlenmiştir. Bu kelimeleri bulup anlamlarının karşısına yazınız.
- Kaynak – Bir suyun çıktığı yer; eşme, göz, pınar.
- Çağlayan – Küçük bir akarsuyun, çok yüksek olmayan bir yerden dökülüp aktığı yer, küçük şelale.
- İsraf – Gereksiz yere para, zaman, emek vb.ni harcama; savurganlık.
- Orman – Ağaçlarla örtülü geniş alan.
- Kahraman – Savaşta veya tehlikeli bir durumda yararlık gösteren kimse; yiğit.
- Slogan – Bir düşünceyi kolay hatırlanır ve etkili biçimde ifade eden kısa, çarpıcı söz.
- Çöl – Kumluk, susuz ve ıssız geniş arazi, sahra.
- Kent – Nüfusunun çoğu hizmet, sanayi ve ticaret alanında çalışan ve tarımsal etkinliğin olmadığı yerleşim alanıdır.
b. Bu kelimeleri anlamlarına uygun olarak kullanacağınız yedi cümleyi aşağıya yazınız.
- Tatilde dağların eteğinde bir kaynak bulduk, suyu çok soğuktu.
- Piknikte çağlayan sesi eşliğinde çok güzel zaman geçirdik.
- Elektriği açık bırakmak büyük bir israftır, dikkatli olmalıyız.
- Tatilde büyük bir orman gezisi yaptık, temiz hava çok iyi geldi.
- Askerlerimiz her zaman birer kahramandır.
- “Su yaşamdır, boşa harcama!” çok etkili bir slogan olmuş.
- Sahra Çölü, dünyanın en büyük çöllerinden biridir.
- İstanbul, Türkiye’nin en kalabalık kentlerinden biridir.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 287 Cevabı
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
1- Elif’in okuduğu gazete haberi ne hakkındadır?
Elif’in okuduğu gazete haberi, önümüzdeki yirmi yıl içinde kullanılabilir tatlı su kaynaklarının tükenerek, büyük bir su sıkıntısı yaşanacağı hakkındadır.
2- Elif’in düşünde gördüğü çöl ortamı nasıldı?
Elif’in düşünde Antalya çöl olmuştu. Çağlayanlar susmuş, deniz çekilmiş, ağaçlar kurumuştu. Her yer kurak ve susuzdu.
3- “Tıp, tıp, tıp” sesi nereden geliyordu?
Bu ses, tam kapatılmamış bir musluktan geliyordu.
4- Elif okula gittiğinde arkadaşlarına ne anlattı?
Gazetede okuduğu haberi ve gördüğü çöl rüyasını arkadaşlarına anlattı.
5- Elif ve arkadaşları hangi sloganları buldular?
- “Çocuklarınıza bir çöl bırakmak istemiyorsanız, suyu idareli kullanın!”
- “Bulaşık makinenizi tam dolmadan çalıştırmayın.”
- “Dişinizi fırçalarken suyu açık bırakmayın.”
- “Çamaşır makinenizin dolmasını bekleyin.”
- “Suyu idareli kullanmazsanız, çocuklarınıza bir çöl bırakırsınız.”
6- Coşkun Öğretmen hangi sloganı söyledi?
“Su yaşamdır, susuz yaşam olmaz!”
3. ETKİNLİK
Soru: Metnin türünü, konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.
- Metnin türü: Hikâye
- Metnin konusu: Su israfı ve çölleşme tehlikesi
- Metnin ana fikri: Su israfını önlemeli, kaynaklarımızı bilinçli kullanmalıyız.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 288 Cevabı
4. ETKİNLİK
a. Metnin hikâye unsurlarını belirleyiniz.
Metnin başlığı: Çöl
Metnin şahıs kadrosu:
- Elif
- Annesi
- Ece
- Ayça
- Tekin
- Ercan
- Coşkun Öğretmen
Olayın gerçekleştiği mekân:
- Elif’in evi
- Elif’in rüyasında geçen çöl ortamı (Antalya)
- Okul
- Mahalledeki apartmanlar
Metinde anlatılan olay: Elif, gazete haberinden çok etkilenir ve çölleşen bir Antalya’yı rüyasında görür. Uyanınca çevresindeki su israfını fark eder. Okulda arkadaşlarına bu konuyu anlatır ve birlikte su tasarrufu ile ilgili sloganlar yazarak apartmanlara asarlar.
b. Metni olayların oluş sırasına göre ana hatlarıyla anlatınız.
Elif, gazetede su kaynaklarının tükeneceğini okur. Rüyasında Antalya’nın çöle döndüğünü görür. Uyanınca suyun nasıl israf edildiğini fark eder. Okulda arkadaşlarıyla bir proje başlatır ve su tasarrufu için sloganlar hazırlayıp apartmanlara yapıştırırlar.
5. ETKİNLİK
Soru: Metindeki gerçek ve hayalî öğelere üçer örnek yazınız.
Metindeki gerçek ve hayalî ögelere üçer örnek yazınız.
Gerçek ögeler:
- Musluktan akan su
- Suyun israf edilmesi
- Gazete haberi
Hayalî ögeler:
- Çöle dönüşen Antalya
- Masaldaki cadının muslukları tıkaması
- Elif’in su sesiyle uyanması
Yanlış ve Doğru Yazımlar:
- yanlız → yalnız
- eylence → eğlence
- yamur → yağmur
- herkez → herkes
- sipor → spor
- patetes → patates
- süpriz → sürpriz
- gaste → gazete
- yalnış → yanlış
- şöför → şoför
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 289 Cevabı
6. ETKİNLİK
Soru: Elif ve arkadaşlarının yerinde siz olsaydınız gelecekte su sıkıntısının yaşanmaması için ne tür önlemler alınmasını isterdiniz? Anlatınız.
Cevap: Elif ve arkadaşlarının yerinde ben olsaydım, gelecekte su sıkıntısının yaşanmaması için şu önlemlerin alınmasını isterdim:
Evlerde, okullarda ve kamu binalarında su tasarrufu eğitimi verilmesini sağlardım. Gereksiz su kullanımını önlemek için bilgilendirici afişler hazırlardım. Ayrıca damlatan musluklar ve bozuk su tesisatları hemen onarılmalı. Tarımda damla sulama sistemleri yaygınlaştırılmalı ve halkın bilinçlenmesi için televizyon programları, kamu spotları hazırlanmalıdır.
7. ETKİNLİK
Soru: Aşağıya Türkiye’nin su sıkıntısı ile ilgili bir afiş tasarlayınız. Tasarladığınız afişe uygun bir slogan yazınız.
Afiş Tasarımı İçin Slogan:
“Su Gider, Hayat Biter!”
Geleceğini kururken, suyunu koru!
Suyu boşa harcama, yarınlara umut bırak.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 290 Cevabı
8. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda kullanım yerleri verilen noktalama işaretlerinin adlarını ilgili kutucuklara yazarak bulmacayı çözünüz.
(KESME İŞARETİ) 1. Sayılara getirilen ekleri ayırmak için kullanılır.
(VİRGÜL) 2. Hitap için kullanılan sözlerden sonra konur.
(NOKTA) 3. Sayılardan sonra sıra bildirmek için kullanılır.
(İKİ NOKTA) 4. Kendisiyle ilgili örnek verilecek cümlenin sonuna konur.
( TIRNAK İŞARETİ) 5. Cümlede özel olarak vurgulanmak istenen sözlerin başında ve sonunda kullanılır.
(KONUŞMA ÇİZGİSİ) 6. Yazıda satır başına alınan konuşmaları göstermek için kullanılır.
(KISA ÇİZGİ) 7 Satıra sığmayan kelimeler bölünürken satır sonunda kullanılır.
(ÜNLEM İŞARETİ) 8. Seslenme, uyarı, hitap sözlerinden sonra konur.
(SORU İŞARETİ) 8. Soru ifadelerinin ve cümlelerinin sonuna konur.
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru: Genel ağdan, erozyonun ne olduğu hakkında araştırma yapınız. Edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınıza anlatmak için hazırlanınız.
Erozyon Nedir?
Erozyon, toprağın su, rüzgâr veya insan etkisiyle aşınarak taşınmasıdır. Bu süreç, toprağın verimli kısmını yok ederek çölleşmeye yol açar.
Erozyon, doğanın dengesini bozan önemli bir sorundur. Rüzgârın ve yağmur sularının toprağın üst katmanını taşımasıyla toprak verimliliği azalır. Ağaçsız kalan alanlarda bu olay daha hızlı gerçekleşir. Yanlış tarım uygulamaları, ormanların yok edilmesi ve eğimli arazilere müdahale edilmesi de erozyonu hızlandırır. Erozyonu önlemek için ağaçlandırma çalışmaları yapılmalı, tarlalar eğime uygun sürülmeli ve suyun akışı kontrol altına alınmalıdır.
Öğrencilerin arkadaşlarına sunabileceği anlatım:
Erozyon, doğadaki toprağın çeşitli nedenlerle başka bölgelere taşınmasıdır. Bu taşınma genellikle su ve rüzgârla olur. Eğer ağaçlar kesilir, toprağı tutacak bitkiler kalmazsa, toprağın üst kısmı kolayca yer değiştirir. Bu da hem çiftçilikte ürün verimini azaltır hem de çevreyi yaşanmaz hale getirir. Erozyonu önlemek için ağaç dikmeli, toprağı korumalıyız. Unutmayalım ki toprağımız bizim geleceğimizdir.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.