Gökkuşağı Evi Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Gökkuşağı Evi Metni Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 142 Cevabı
METNE HAZIRLANALIM
Soru: Duygularınızı ve hayallerinizi hangi yolla (resim, müzik, yazı vb.) anlatmayı tercih edersiniz? Niçin?
Cevap: Ben duygularımı ve hayallerimi yazarak anlatmayı tercih ederim. Yazmak, düşüncelerimi en iyi ifade edebildiğim alanlardan biridir ve hayal gücümü özgürce kullanmamı sağlar.
Soru: Aşağıdaki metinde bazı harfler numaralandırılmıştır. Bu numaralara denk gelen harfleri ilgili kutucuklara yerleştirerek şifreyi belirleyiniz. Şifreden hareketle sanat hakkındaki duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: SANAT İNSANI YANSITAN BİR AYNADIR
Soru: Yandaki tabloyu inceleyiniz. Bu tablonun sizde uyandırdığı duyguları arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Tablo, bana huzurlu bir kış gününün dinginliğini hissettirdi. Kıyıya çekilmiş tekneler ve karla kaplı doğa, sakinlik ve nostaljik bir atmosfer yaratıyor. Ayrıca, tablo soğuk bir kış günü ile doğanın güzelliklerini keşfetme isteği uyandırıyor.
Okuyalım
“Gökkuşağı Evi” adlı şiiri metnin tür özelliklerine uygun biçimde ezberleyerek okuyunuz. Bunun için öğretmeninizin yönlendirmesiyle yedi gruba ayrılınız. Grup olarak şiirin bir bölümünü beş dakika içinde ezberlemeye çalışınız ve ezberlediğiniz bölümleri sırasıyla okuyunuz.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 144 Cevabı
Sözcük Çalışması
Soru: Aşağıdaki hecelerden uygun olanları kullanarak son hecesi verilen sözcükleri bulunuz. Bulduğunuz sözcüklerin anlamlarını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol edip bu sözcükleri birer cümlede kullanınız.
Turkuaz
- Tahminim: Mavi ve yeşilin karışımı bir renk.
- Cümle: Deniz suyu turkuaz bir renkle parlıyordu.
2. Zambak
- Tahminim: Bir çiçek türü.
- Cümle: Bahçemizde rengarenk zambaklar açtı.
3. Saydam
- Tahminim: Arkasını gösteren, şeffaf.
- Cümle: Cam çok saydam olduğu için dışarısı net şekilde görülüyordu.
4. İşlek
- Tahminim: Canlı, hareketli.
- Cümle: İşlek caddede yürürken kalabalık dikkatimi çekti.
5. Zinde
- Tahminim: Dinç, güçlü.
- Cümle: Bu sabah çok zindeyim ve enerjik hissediyorum.
Soru: Aşağıda karışık olarak verilen basit, türemiş, birleşik sözcükleri ilgili oldukları kutucuklara yazınız.
yağmur – rüzgâr – gökyüzü – yeşil – dikdörtgen – nar – sevinç – güneş – gökkuşağı
Basit Sözcükler:
- Rüzgâr
- Nar
- Yeşil
Türemiş Sözcükler:
- Yağmur
- Güneş
- Sevinç
Birleşik Sözcükler:
- Gökyüzü
- Dikdörtgen
- Gökkuşağı
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 145 Cevabı
Soru: Siz de yapısını belirlediğiniz sözcükleri kullanarak iki dörtlükten oluşan bir şiir yazınız.
Yağmurun Dansı
Yağmur yağar, toprak canlanır,
Rüzgârla dans eder, ruhum kıpırdanır.
Gökyüzü mavi, umutla doludur,
Güneş açar, kalpler huzur bulur.
Ağaçların altında kuşlar öter,
Doğa her mevsim ayrı güzellik verir.
Bahçeler zümrüt yeşiline bürünür,
Sevgiyle hayat yeni baştan sevinir.
Soru: Zambaklar fışkırsın duvar diplerinde” dizesindeki altı çizili sözcüğün bu dizede kazandığı anlamın bulunduğu kutucuğu işaretleyiniz. Bu sözcüğü verilen diğer anlamları karşılayacak şekilde birer cümlede kullanınız.
Gaz veya sıvılar bir yerden basınç etkisiyle yukarıya doğru birdenbire ve hızla çıkmak. ()
Bitkiler toplu hâlde, gür olarak yetişmek. (✓)
Bir şey bir yerde bol bol görülmek ()
Cümle: Boru patlayınca yerden su fışkırdı.
Cümle: Taşı kaldırınca karınca fışkırdı.
Cümle: Bahçemizde zambaklar her yıl gür bir şekilde fışkırır.
Anlayalım, Yorumlayalım
Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız.
Soru 1: Şiirde neyin resmi yapılıyor?
Cevap: Şiirde, hayal edilen bir evin ve bahçenin resmi yapılıyor.
Soru 2: Şiirde resmi yapılan evin ve bahçenin özellikleri nelerdir?
- Evin çatısı kırmızı, duvarları sarı, kapısı turuncu, pencereleri mavi, bacası mor renklerdedir.
- Bahçesi yeşil, içinde turkuaz renkli bir havuz bulunmaktadır.
Soru 3: Şiirdeki resme hangi ad veriliyor? Niçin?
Cevap: Şiirdeki resme "Gökkuşağı Evi" adı veriliyor, çünkü evin her bölümü gökkuşağının farklı renkleriyle boyanmış ve renklerin armonisiyle tasarlanmıştır.
Soru 4: Şair bu dizelerde ne anlatmak istemiş olabilir?
Cevap: Şair, doğal güzelliklerin insan ruhuna kattığı huzuru ve hayal gücünün rengarenk dünyasını betimlemiştir. Gölgedeki çocukların gözlerinde parlayan ışıklar, hayal dünyalarının ne kadar canlı ve ilham verici olduğunu ifade eder.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 146 Cevabı
Soru: Tıpkı çiçekler gibi renkler de adlarını doğadaki benzerlerinden alabilir. Aşağıdaki renk adlarını uygun yerlere yerleştiriniz.
- Camgöbeği
- Mor
- Fıstık yeşili
- Zümrüt yeșili
- Vișne çürüğü
- Narçiçeği
- Kavun içi
- Gülkurusu
- Lila
- Devetüyü
Söz Varlığımız
Soru: Aşağıdaki dizelerde kullanılan söz sanatlarım (benzetme , kişileştirme, karşıtlık) belirleyerek noktalı yerlere yazınız.
1. Kişileştirme:
Örnek: Kimi gün zinde, kimi gün yorgun geçen güneş
Açıklama: Güneşe insan özelliği verilerek kişileştirme yapılmıştır.
2. Benzetme:
Örnek: Nar tanesi gibi dizelim taşları
Zambaklar fışkırsın duvar diplerinde
Açıklama: "Nar tanesi gibi" ifadesiyle taşlar benzetilmiş, zambakların çoğalması vurgulanmıştır.
3. Karşıtlık:
Örnek: Gündüzleri limon koksun ortalık, karanlıklar renklensin her gece
Yas ile sevincim yıkışır dağlar
Açıklama: Gündüz ve gece, yas ile sevinç gibi zıt kavramlar bir arada kullanılarak karşıtlık sanatı yapılmıştır.
Anlatımı zenginleştirmek, renklendirmek ve daha çarpıcı bir duruma getirmek için söz sanatları kullanılır. Aralarındaki bir ilgiden dolayı aynı konu ile ilgili karşıt kavramların, düşüncelerin ya da duyguların bir arada kullanılmasına karşıtlık (tezat) denir. Karşıtlık da söz sanatlarından biridir. “Karlar etrafı beyaz bir karanlığa gömdü.” dizesinde karşıtlık söz sanatına başvurulmuştur.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 147 Cevabı
Soru: Aşağıdaki sözcük ve ekleri örnekteki gibi birleştirerek birer cümlede kullanınız.
Kelime | Ek | Ek Gelen Sözcük | Cümle |
---|---|---|---|
ev | -i | evi | Hafta sonu ailemle evi temizledik. |
ev | -e | eve | Ali az önce eve gitti. |
ev | -de | evde | Yemeği evde yedik. |
ev | -den | evden | Babam evden çıktı. |
Etkinlikte görüldüğü gibi adlar cümlede görev alırken yalın olarak ya da “-i, -e, -de, -den” eklerinden birini alarak kullanılır. Bu eklere hâl ekleri denir. Hâl ekleri adlara bitişik yazılır, eklendiği sözcüğün anlamını değiştirmediği için aynı zamanda çekim ekidir.
Soru: Aşağıdaki altı çizili hâl ekleriyle bu eklerin adını örnekteki gibi eşleştiriniz.
a. Turkuaz bir havuz - Adın Yalın Hâli
b. Dışı zaten sulu boya - Adın -i Hâli
c. Uzansın şu köşeye, olur mu? - Adın -e Hâl
ç. Koyulaşsın iyice düştüğü yerde - Adın -de Hâli
d. Turuncu bir kapıdan girelim içeri - Adın -den Hâli
Soru: Aşağıdaki altı çizili eklerin sonuna geldikleri adlara cümlede hangi anlamları kazandırdığını belirleyerek örnekteki gibi eşleştiriniz.
Cümleler ve Adın Hâl Ekleri:
Çocuk çok heyecanlanmıştı. Adın Yalın Hâli (1): Belirli bir ek almadığı için yalın hâlidir.
Papağanı nereden aldın? Belirtme Hâli (2): Belirtilen nesne, belirleme anlamı kazanmıştır.
Yıldırımlar düşmüş denize. Yönelme Hâli (3): Hedefe doğru bir yönelme anlamı katmıştır.
Parkta tek başına oturuyordu. Bulunma Hâli (4): Bulunduğu yeri ifade etmektedir.
İzmir’den ayrılırken birdenbire hüzünlendi. Ayrılma Hâli (5): Çıkış veya uzaklaşma anlamı kazandırmıştır.
Konuşalım, Anlatalım
Soru: Pablo Picasso’nun (Pablo Pikasso) “Ressam, satabileceğini çizer; sanatkâr ise çizdiğini satar.” görüşüne katılıp katılmadığınızı belirtiniz. Öğretmeninizin denetiminde “bu görüşe ka- tılanlar ve katılmayanlar” olarak iki gruba ayrılınız. Düşüncelerinizi karşı gruba kabul ettirmek amacıyla grup olarak tartışınız.
Cevap: Picasso’nun, “Ressam, satabileceğini çizer; sanatkâr ise çizdiğini satar.” sözü, sanat ve ticaret arasındaki farkı vurgulamaktadır. Gerçek sanatçı, eserlerini maddi kazanç sağlamak için değil, kendini ifade etmek ve estetik bir değer yaratmak için üretir. Bu düşünceye katılıyorum çünkü sanatın asıl amacı para kazanmak değil, insanlara duygusal ve düşünsel bir değer sunmaktır.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 148 Cevabı
Düşünelim, Yazalım
Soru: Aşağıdaki renklerin size çağrıştırdıklarını ve sizde uyandırdığı duyguları açıklayan birer cümle yazınız.
Kırmızı: Enerji, tutku ve heyecan hissi uyandırıyor.
Siyah: Soluk, neşesiz bir gün hissi yaşattı.
Mor: Tatsız bir hayat duygusu veriyor.
Yeşil: Doğayla bağlantıyı ve huzuru simgeliyor.
Turuncu: Neşe, mutluluk ve canlılık hissi veriyor.
Soru: “Morsalkımlı ev, mavi bir gökyüzü, yemyeşil çimenler… Doğa renkleri barındırıyor, renkler ruhumuzu. Sanatta, mekânda, pazarlama ve reklam dünyasında renklerin gücünden yararlanıyoruz. Ama en önemlisi duygularımızla renkleri bağdaştırıyoruz. Renkler şarkılara ilham veriyor, filmlere konu oluyor.” Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki yönerge doğrultusunda renkleri konu alan bir çalışma yapınız.
Sınıfınızda “şiir”, “hikâye”, “masal” ve “bilgilendirici metin” olmak üzere dört çalışma grubu oluşturunuz. Beş dakikada bir masa değiştirerek oturduğunuz çalışma masasındaki metin türüne uygun olarak “renkler” konulu metinler yazınız. Her yer değiştirdiğinizde sizden önceki grubun oluşturduğu metni devam ettiriniz. Dört kez yer değiştirdikten sonra ortaya çıkan metinleri okuyunuz.
1.Şiir:
Renkler doğada dans eder,
Mavi deniz, kırmızı bir güler.
Yeşil ağaçlar nefes verir bize,
Renklerin büyüsü işler içimize.
2.Hikâye (Giriş bölümü): Bir zamanlar, Renkler Ülkesi'nde farklı renkler barış içinde yaşardı. Mavi gökyüzünü, yeşil ise doğayı temsil ederdi. Bir gün kırmızı ve sarı arasında küçük bir tartışma yaşandı, ancak sonunda herkes uyum içinde çalışarak güzellikler yaratmayı başardı.
3. Bilgilendirici metin: Renkler, ışığın farklı dalga boylarının göz tarafından algılanmasıyla oluşur. Temel renkler kırmızı, mavi ve sarıdır. Bu renkler bir araya getirilerek birçok farklı renk elde edilir. Renklerin psikolojik etkileri de vardır; mavi sakinlik verirken, kırmızı enerji ve tutku uyandırır.
4. Masal (giriş bölümü): Bir varmış bir yokmuş, Renkler Ormanı'nda yaşayan mavi, kırmızı ve sarı sürekli birlikte oyun oynar ve doğayı güzelleştirirmiş. Bir gün gökyüzüne bir fırtına çıkmış ve tüm renkler birleşerek gökkuşağını yaratmışlar.
Araştıralım, Hazırlanalım
Soru: Öğretmeninizin yönlendirmesiyle her grupta en fazla dört beş öğrenci olacak şekilde gruplara ayrılınız. Grup olarak beğendiğiniz, merak ettiğiniz bir kişi (ressam, oyuncu, yazar, şair…) hakkında araştırma yaparak bir konuşma metni hazırlayınız.
Grupların araştırdıkları kişilerin birbirinden farklı olması gerektiğini unutmayınız. Araştırma yaptığınız kişiyle ilgili görsellere yer vermek, konuşmanızı daha etkili hâle getirecektir.
Sunumunuz için önceden çalışınız, deneme yapınız (Sınıf arkadaşlarınıza nasıl hitap edeceğinizi, konuşmanızda nelere yer vereceğinizi, sunuyu nasıl bitireceğinizi vb.ni sunum öncesinde belirleyiniz.). Böylece sunum yapacağınız güne kadar anlatımınızı geliştirebilirsiniz.
Sevgili Öğretmenim ve Arkadaşlarım,
Bugün size dünyaca ünlü ressam Vincent van Gogh hakkında bilgi vereceğim. Vincent van Gogh, 1853 yılında Hollanda’da doğmuş, sanat dünyasına farklı bir bakış açısı kazandırmıştır. Kendi duygularını ve ruh hâlini tuvale aktarma yeteneğiyle tanınır. En ünlü eserleri arasında "Yıldızlı Gece", "Ayçiçekleri" ve "Otoportre" yer alır.
Van Gogh, sanat hayatı boyunca birçok zorluk yaşamış, ancak üretkenliğiyle 2.000'den fazla eser ortaya koymuştur. Maalesef yaşamı boyunca hak ettiği değeri görememiş ve sadece bir eserini satabilmiştir. Bugün eserleri, milyonlarca insan tarafından hayranlıkla izlenmekte ve büyük bir ilham kaynağı olmaktadır.
Van Gogh'un hayatı bize, zorluklarla mücadele etmenin ve içimizdeki yaratıcılığı ortaya çıkarmanın ne kadar önemli olduğunu göstermektedir.
Teşekkür ederim.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.