Hazırlık Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 155-156-157-158 Cevapları Meb Yayınları
Sayfa 155 Çözümlüyorum Sorular ve Cevaplar
1. Hikâyede verilmek istenen ileti nedir?
Cevap: Hikâyede verilmek istenen ileti, zor koşullar altında bile insanın umut ve sevgi gibi duygularla hayata tutunabileceği, küçük şeylerin büyük anlamlar taşıyabileceğidir. Menekşeler, bu umudu ve yeniden hayata bağlanmayı temsil etmektedir.
2. Hikâyedeki başkarakterin özelliklerini değiştirseydiniz olay akışı bundan nasıl etkilenirdi?
Cevap: Eğer başkarakter daha güçlü bir kişilik yapısına sahip olsaydı, hikâye daha kararlı bir mücadele ve çözüm odaklı bir bakış açısıyla ilerleyebilirdi. Ancak bu durumda, hikâyenin duygusal derinliği ve melankolik atmosferi kaybolabilirdi.
3. Hikâyenin iletisini başka bir edebî tür aracılığıyla vermek istense hangi türü tercih edersiniz? Gerekçesiyle açıklayınız.
Cevap: Hikâyenin iletisi bir şiir aracılığıyla da etkili bir şekilde verilebilir. Şiir, duygu ve düşünceleri kısa ve etkileyici bir biçimde aktararak hikâyenin melankolik ve umut dolu atmosferini güçlendirebilir.
4. Hikâye daha kısa ya da daha uzun şekilde kaleme alınsaydı yazar ve okur açısından neler değişirdi?
Cevap: Hikâye daha kısa yazılsaydı, duygusal yoğunluk ve detaylar eksik kalabilirdi. Daha uzun yazılsaydı ise okuyucunun dikkatini toplamak zorlaşabilir, ancak karakterlerin ve olayların daha ayrıntılı bir şekilde ele alınması sağlanabilirdi.
5. Okuduğunuz hikâyede çıkarılması imkânsız olan unsurlar nedir? Gerekçesiyle açıklayınız.
Cevap: Menekşe çiçeği ve karakterlerin içsel çatışmaları hikâyede çıkarılması imkânsız unsurlardır. Çünkü bu unsurlar hikâyenin temel iletisini ve atmosferini oluşturur.
6. Kendi unsurlarınızı çıkarırsanız hikâyede verilmek istenen ileti değişir mi?
Cevap: Evet, hikâyedeki unsurlar çıkarıldığında ileti zayıflayabilir veya tamamen değişebilir. Özellikle menekşeler, hikâyenin sembolik anlamını taşıdığı için çıkartıldığında metnin mesajı etkisizleşir.
7. Kendinizi hikâyedeki bir karakter yerine koyarak hikâyenin hangi bölümlerini nasıl kurgularsınız?
Cevap: Kendimi çiçekçinin yerine koyarak, karakterle daha derin bir iletişim kurabilir ve ona umut veren daha kişisel bir konuşma gerçekleştirebilirdim. Bu, hikâyenin umut temasını daha da güçlendirebilirdi.
Yorum Sorusu:
Yakın dönemde kaleme alınmış bir metin olan Menekşeler Ölmemeli hikâyesi ile 17. yüzyıl halk şairlerinden Karacaoğlan’ın şiirinde menekşe motifinin kullanılmasının kültürel devamlılık açısından yorumlayınız.
Cevap: Her iki eser de menekşe motifini sevgi, umut ve insani duyguların bir sembolü olarak kullanmaktadır. Karacaoğlan’ın şiiri daha geleneksel bir bağlamda bu duyguları işlerken, Menekşeler Ölmemeli hikâyesi çağdaş bir yaklaşımla bireyin iç dünyasındaki çatışmalara odaklanmıştır. Bu, kültürel değerlerin farklı dönemlerde yeniden yorumlanarak sürdürüldüğünü göstermektedir.
Sayfa 156 Sorular ve Cevaplar
1. “Hikâyeler anlatırız. İlhamını uçsuz bucaksız bozkırlardan, keşfedilmemiş coğrafyalardan alan. Kökleri kadim zamanlara uzanan. Bize kim olduğumuzu fısıldayan hikâyeler.” ifadelerinde “Bize kim olduğumuzu fısıldayan hikâyeler” sözüyle anlatılmak istenen nedir? Açıklayınız.
Cevap: Bu ifadede, hikâyelerin toplumsal ve bireysel kimlik oluşumundaki önemine vurgu yapılmaktadır. Hikâyeler, geçmişten gelen kültürel birikimi geleceğe taşıyarak bireylere kim olduklarını hatırlatır. Aynı zamanda, insanın kendini ve çevresini anlamasına yardımcı olur.
2. Hikâye kelimesinin kökeninde Arapça “anlatmak, taklit etmek” anlamına gelen heka (حكى) fiili bulunmaktadır. Benzer şekilde öykü kelimesi de “öykünmek (taklit etmek)” fiilinden türetilmiştir. Bu etimolojik bağlantılardan yola çıkarak hikâye türünün gerçek hayatla ilişkisini yorumlayınız.
Cevap: Hikâyeler, gerçek hayattan alınan olay ve durumları işleyerek, insanlara kendilerini ifade etme ve başkalarının yaşamlarından ders çıkarma fırsatı sunar. Etimolojik olarak "anlatmak" ve "taklit etmek" anlamlarından yola çıkarak, hikâyenin insan deneyimlerini bir yansıma olarak sunduğu ve toplumsal hafızayı canlı tuttuğu söylenebilir.
3. “İnsan; hayvandan farklı olarak yüzüyle doğrudan, toprağa yaslanır insan, dünyada yaşar. Yaşayabilmesi için hayvandan farklı olarak evrenin derinliklerini okur bu dünyaya irtibat kurar. Anlaması bir dünya içinde yaşamını mümkün kılarken insan öncelikle bunun için hikâye anlatır.” ifadelerini hikâyenin insanın varoluşuna katkısı bağlamında yorumlayınız.
Cevap: İnsan, çevresini anlamlandırabilmek ve kendi varlığını sürdürebilmek için hikâyeler aracılığıyla dünyaya bir anlam kazandırır. Hikâye anlatmak, insanın bilgi ve deneyimlerini paylaşarak hem bireysel hem de toplumsal gelişimine katkı sağlar. Bu ifadeler, hikâyelerin insanın sadece eğlenme aracı değil, aynı zamanda varoluşunu anlamlandırma yolu olduğunu göstermektedir.
4. “Sözlü kültür ortamında yapılan anlatım yüz yüze yapılan anlatımken ve dinleyenin aynı ortamda bulunduğu ve yüz yüze gerçekleştirildiği bir formlardır. Ne sadece anlatıcı burada anlatım gerçekleştiremez. Dinleyici ve izleyici aynı anda anlatıma katkıda bulunur. Tek boyutlu değildir.” Sözü kültürde dinleyici olmak ile yazılı kültürde okur olmak arasındaki benzerlik ve farklılıklar neler olabilir? Yazınız.
Cevap: Sözlü kültürde dinleyici, hikâyenin anlık olarak oluşmasına katkıda bulunur ve anlatıcının jest ve mimikleriyle etkileşim kurar. Bu, hikâyeyi canlı ve dinamik bir forma dönüştürür. Yazılı kültürde ise okur, metinle baş başa kalarak bireysel bir deneyim yaşar. Okur, hikâyeyi kendi zihninde şekillendirir ve bu süreçte yaratıcılığını kullanır. Bu açıdan, sözlü kültürde dinleyici aktif bir katılımcıyken, yazılı kültürde okur daha bireysel bir deneyim yaşar.
Sayfa 157 Soru ve Cevap
Soru: Menim Anam şiiri ile çok modlu metin arasında sözlü kültürün yazılı kültüre etkileri bağlamında nasıl bir ilişki kurulabilir? Açıklayınız.
Cevap: Menim Anam şiiri, sözlü kültürün bir yansıması olarak anneyi övgüyle ele alırken, duyguları güçlü imgeler ve tekrarlarla dile getirir. Bu tür şiirler, sözlü kültürün bir özelliği olan dinleyiciyle doğrudan etkileşimi, ritim ve ahenk yoluyla yazılı kültüre taşır. Şiirdeki tekrarlar ve vurgu unsurları, sözlü anlatımın dinleyici üzerindeki etkisini yazılı forma adapte eder. Çok modlu metinlerde de benzer bir ilişki görülür; metinler görsel, işitsel ve yazılı unsurları bir araya getirerek sözlü kültürün dinamik yapısını yazılı kültüre taşır. Bu bağlamda, her iki form da bireylerin kültürel hafızasını ve değerlerini yeni nesillere aktarma işlevi görür.
Sayfa 158 Grup Değerlendirme Formu
Etkinliğin Adı: Hayali Dünya Dramalaştırması
Tarih: 01/01/2025
Grup Üyeleri: Ahmet, Ayşe, Mehmet, Elif
Değerlendirme Ölçütleri
1- Grup üyeleri iş birliği içinde çalıştı.
Evet Grup üyeleri, görev paylaşımını başarılı bir şekilde gerçekleştirerek uyum içinde çalıştı. Herkes birbirine destek oldu.
2- Grup üyeleri etkinlik sürecinde sorumluluklarını yerine getirdi.
Evet Her üye kendi üzerine düşen görevi zamanında ve eksiksiz bir şekilde tamamladı.
3- Grup üyeleri etkinlik planı üzerinde görüş alışverişinde bulundu.
Evet Herkes fikirlerini özgürce dile getirdi ve grup, bu fikirler doğrultusunda etkili bir plan hazırladı.
4- Grup üyeleri etkinlik süresince birbirlerine saygılı davrandı.
Evet Grup içindeki iletişim samimi, saygılı ve yapıcıydı. Tüm üyeler birbirinin fikirlerine değer verdi.
5- Grup üyeleri etkinlik süresince zamanı etkili kullandı.
Kısmen Çalışmanın başında ufak bir zaman kaybı yaşandı ancak sonrasında etkin bir planlama ile süreç başarılı bir şekilde tamamlandı.
Grubunuzun Güçlü Yanları Nelerdir?
- Yaratıcı fikirlerin etkili bir şekilde paylaşılması ve uygulanması.
- Ekip içinde uyum ve motivasyonun yüksek olması.
- Herkesin görevini sahiplenerek sorumluluk bilinciyle hareket etmesi.
Grubunuz etkinlik sürecinde hangi zorluklarla karşılaştı?
- İlk aşamada zaman yönetiminde zorluk yaşandı ancak grup üyelerinin iş birliği sayesinde sorun çözüldü.
- Prova sırasında bazı sahne geçişlerinde uyum sorunları oluştu, ancak hızlı bir şekilde düzeltilerek çalışmaya devam edildi.
Çıkış Kartı Soruları ve Örnek Cevaplar
Üç Yaz
Okuduğunuz hikâyede ilginç bulduğunuz üç özelliği yazınız.
- Hikâyedeki insanların davranışlarının kar ve soğuk atmosferiyle paralellik göstermesi.
- Menekşe çiçeğinin umut ve iyilik sembolü olarak kullanılması.
- Yazarın duygu yoğunluğunu etkileyici bir üslupla aktarması.
İki Soru
Hikâyede merak ettiğiniz hususlarla ilgili iki soru yazınız.
- Menekşe çiçeğinin hikâyedeki karakterler için özel bir anlamı var mı?
- Hikâyedeki anlatıcı neden sürekli karamsar bir ton kullanmayı tercih etmiş olabilir?
Bir Paylaş
Okuduğunuz hikâye ile ilgili bir görüşünüzü paylaşınız.
Hikâye, zorlu yaşam koşullarına rağmen iyiliğin ve umudun değerini vurguluyor. Özellikle menekşe metaforu, okuyucuya insan ilişkilerinde küçük ama anlamlı jestlerin önemini hatırlatıyor.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.