Kurtla Köpek Dinleme Metni Cevapları (8. Sınıf Türkçe)
Kurtla Köpek Dinleme Metni Cevapları
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 184 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Özgürlük sizce nedir? Haklar ve özgürlük arasında sizce nasıl bir ilişki vardır? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap: Özgürlük, bireyin kendi seçimlerini sınırlayıcı dış etkenler olmaksızın özgürce yapabilme durumudur; haklar ise bu özgürlüğün toplumsal ve hukuki alanda güvence altına alınmasını sağlar. Haklar ve özgürlük, birbirini tamamlayan unsurlar olarak, bireyin kendi potansiyelini gerçekleştirebilmesi için zorunlu temellerdir.
Arılatılan konuyu olumlu ya da olumsuz yanlarıyla ve tarafsız bir bakış açısıyla değerlendirerek metni eleştirel dinleme yöntemiyle dinleyiniz
1. ETKİNLİK
Anlamları verilen sözcükleri bularak numaralandırılmış yerlere yazınız.
Yukarıdan Aşağıya
1. (Hürriyet) Özgürlük.
3. (Anaç) Şefkatli, anne gibi davranan.
4. (Perişan) Acınacak durumda ve zavallı olan.
5. (Fedakârlık) Gelebilecek her türlü zarar ve tehlikeyi önceden kabul etmek.
9. (Zafiyet) Zayıflık.
Soldan Sağa
2. (Zerre) Çok küçük parça.
6. (Çiroz) Çok zayıf (kimse).
7. (Semiz) Şişman.
8. (Hakikat) Gerçek.
10. (Fülsüahmere) Çok fakir, düşkün, zavallı olmak.
2. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 185 Cevabı
Dinlediğiniz metindeki varlık sayısı kadar öğrencinin bulunduğu gruplar oluşturunuz. Grubunuzdaki öğrenciler arasında rol dağılımı yaparak dinlediğiniz metni canlandırınız.
Kurt Rolü (Öğrenci A):
Replik: “Bu zor hayatta özgürlüğüm her şeyim demektir. Kimseye bağımlı olmadan yaşamak, yemek aramak ve serbestçe koşabilmek… İşte gerçek özgürlük bu!”
Köpek Rolü (Öğrenci B):
Replik: “Bak dostum, bu rahatlık senin de olabilir. Sadece efendimizin yanında sadık bir dost olman yeterli. Karın hep dolu olur ve güvende hissedersin.”
Adam Rolü (Öğrenci C):
Bu masalda doğrudan bir ‘adam’ rolü olmamakla birlikte, eğer bu rolü canlandırmak istiyorsanız, köpeğin sahibi olarak köpeğe ne yapması gerektiğini söyleyen bir karakter oluşturabilirsiniz.
Replik: “Benim yanımda ol ve güven içinde yaşa. Seni doyururum, korurum ama unutma ki burada kurallarım geçerli.”
Tasma Rolü (Öğrenci D):
Yine, tasma bir nesne olduğu için doğrudan konuşma içermez. Ancak öğrenci D, tasmayı bir simge olarak kullanarak köpeğin özgürlüklerinin kısıtlanması durumunu canlandırabilir. Tasma rolünü oynamak yerine, köpeğin hareketlerini sınırlayacak şekilde sahnede bir ip kullanabilir ve bu durumu anlatan bir monolog söyleyebilir.
Replik (Monolog): “Bu tasma, güvenliğin bir sembolü olabilir ama aynı zamanda sınırların da. Rahatlık ve güvenlik için özgürlüklerinden vazgeçer misin?”
Bu konuşmalar sırasında öğrencilerin beden dillerini ve mimiklerini etkili bir şekilde kullanmaları, mesajın daha güçlü bir şekilde iletilmesini sağlayacaktır. Örneğin, Kurt özgürlüğünü vurgularken geniş hareketler ve başını gururla yukarı kaldırabilir; Köpek ise rahat bir duruşla güvenli yaşamını ifade edebilir; Adam otoriter bir tavırla emirlerini verebilir; Tasma rolündeki öğrenci ise kısıtlamayı vurgulamak için sınırlı ve sıkı hareketler kullanabilir.
3. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre cevaplayınız.
1. Metinde geçen “fülûsuahmere muhtaç” kelime grubunun anlamını araştırarak bu kelime grubunu cümle içinde kullanınız.
Cevap: Dinlediğiniz metindeki varlık sayısı kadar öğrencinin bulunduğu gruplar oluşturunuz.
Grubunuzdaki öğrenciler arasında rol dağılımı yaparak dinlediğiniz metni canlandırınız.
Cümlem: Tüm mirası har vurup harman savurunca fülûsuahmere muhtaç oldu.
2. Kurt, köpekle karşılaştığında ne düşünmüş?
Cevap: Kurt, köpeğin iri ve güçlü görünümünden etkilenmiş ve onu parçalamayı düşünmüş; ancak köpeğin kendisini savunabileceğini fark edince vazgeçmiştir.
3. Köpeğin boynunda neden yara varmış?
Cevap: Köpeğin boynundaki yara, tasmanın sürekli takılması nedeniyle oluşmuştur.
4. Kurt, köpeğin teklifini neden geri çevirmiş?
Cevap: Kurt, özgürlüğünden vazgeçemediği için köpeğin teklifini reddetmiştir.
5. Siz kurdun yerinde olsaydınız ne yapardınız?
Cevap: Ben de kurt gibi yapar, özgürlüğümü hiçbir rahatlığa değişmezdim.
4. ETKİNLİK
Dinlediğiniz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.
Metnin Konusu: Kurt ile köpek arasında geçen özgürlük ve rahatlık tartışması.
Metnin Ana Fikri: İnsan, ne olursa olsun özgürlüğünden vazgeçmemelidir.
5. ETKİNLİK
Aşağıdaki cümleleri okuyunuz. Cümlelerden anlatım bozukluğu olanları işaretleyiniz.
Şirketteki mevcut ikildik günden güne büyüyor. (✓)
Deneyimlerinden hareketle bu sonuca varıyor. ()
Yanına gidiniz, konuşarak derdinizi anlatınız. (✓)
Problemi çözmek için iki arkadaş üç saat süre ile uğraştılar. (✓)
Japonya’daki arkadaşıyla on yıl boyunca mektuplaştılar. ()
Az kalsın merdivenlerden düşüyordu. ()
Çocukların davranış biçimlerinde gariplikler gördü. (✓)
Takımın, boyu en kısa oyuncusu bendim. (✓)
6. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 186 Cevabı
Sınıfınızda “özgürlük” konulu bir konuşma yapınız. Konuşmanızda yaratıcı konuşma stratejisini uygulayınız. Bu stratejiyi uygulayabilmek için sizden önce konuşan arkadaşlarınızın anlattıklarını dikkatlice dinleyiniz. Arkadaşlarınızın anlattıklarından yararlanarak konuyla ilgili olay, durum veya kişilere yeni bir bakış açısıyla bakılmasını sağlayınız. Konuşmanızda okuduğunuz, izlediğiniz veya gözlemlediğiniz olaylardan örnekler verebilirsiniz. Konuşmalarınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanmaya özen gösteriniz.
ÖZGÜRLÜK: KENDİMİZİ BULMA SANATI
Saygıdeğer öğretmenim ve değerli arkadaşlarım,
Bugün, hayatımızın belki de en temel değerlerinden biri olan özgürlük hakkında konuşacağım. Peki, özgürlük nedir? Özgürlük, sadece zincirlerin olmaması mı yoksa kendimize ait seçimleri yapabilmek mi? Ben özgürlüğü, insanın kendi sesini bulma sanatı olarak tanımlıyorum.
Bir düşünelim; bir kuşu kafeste görmek mi yoksa gökyüzünde süzülüşünü izlemek mi bizi mutlu eder? Kafesteki kuş güvenli olabilir, ancak uçmanın keyfini hiç tatmamıştır. İşte özgürlük, gökyüzünde rüzgarı hissedebilmektir.
Özgürlüğün sınırları, başkalarının özgürlüğüyle çakıştığında anlam kazanır. Yani, kendi seçimlerimiz başkalarının haklarına zarar vermediği sürece özgürüz. Örneğin, bir ormanda kurt gibi özgür olabiliriz, ancak bu özgürlük başka bir canlının hayatını tehlikeye atmamalıdır.
Sonuç olarak, özgürlük hem bireysel bir hak hem de toplumsal bir sorumluluktur. Kendimiz gibi yaşamak, başkalarının haklarına saygı duymakla mümkündür. Unutmayalım ki gerçek özgürlük, yalnızca fiziksel değil, aynı zamanda zihinsel sınırlarımızı da aşabilmektir. Teşekkür ederim.
7. ETKİNLİK
Aşağıya “Kurtla Köpek” adlı metnin konusu ve ana fikrinden hareketle mizahi öğeler kullanarak hikâye edici bir metin yazınız. Yazdığınız metne uygun bir başlık bulunuz. Yazdığınız metni gözden geçirirken yazım ve noktalama hatalarıyla anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
"ÖZGÜRLÜĞÜN TADI: KURT VE TASMA"
Bir gün, ormanın kıyısında, bir kurt ile köpek karşılaşmış. Köpek parlak tüylerini gururla sergilerken, kurt zayıflıktan neredeyse rüzgarla savrulacakmış.
Kurt, “Ne kadar semiz olmuşsun dostum! Bu kadar yemeği nereden buluyorsun?” diye sormuş. Köpek gururla, “Efendim sağ olsun, bana her gün bir ziyafet çekiyor,” demiş.
Kurt şaşırarak, “Peki, bunun karşılığında ne yapıyorsun?” diye eklemiş. Köpek, “Ah, hiç! Sadece evin kapısını bekliyorum. Bir de arada sırada efendimin başını okşamasına izin veriyorum,” diye cevaplamış.
Kurt biraz düşünmüş, sonra köpeğin boynundaki yarayı fark etmiş. “Bu yara da neyin nesi?” diye sormuş. Köpek utanarak, “Ah, bu mu? Tasma biraz sıkıyor, ama buna değer!” demiş.
Kurt kahkahayla gülmüş ve ormana doğru geri dönerek şöyle bağırmış: “Dostum, sen tasmanın içinde hazinenle mutlu ol! Ben ise aç kalsam da özgürce koşmanın tadını çıkaracağım!”
Ve kurt, rüzgarın getirdiği serinliği hissederek ormanın derinliklerine doğru kaybolmuş. Köpek ise arkasından bakıp, “Eh, herkesin özgürlük anlayışı farklı!” diye mırıldanmış.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.