Oduncunun Eşeği Metni Cevapları (7. Sınıf Türkçe)
Oduncunun Eşeği Metni Cevapları
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 122 Cevabı
Hazırlık Çalışmaları
Soru: Kanaat hakkında söylenmiş atasözü, deyim ve özdeyişleri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Atasözleri:
- Aza kanaat etmeyen çoğu bulamaz.
- Kanaatte izzet, tamahta zillet vardır.
- Azıcık aşım, kaygısız başım.
Özdeyişler:
- Kanaat, tükenmez hazinedir.
- "Şüpheli şeylerden sakın, insanların en abidi olursun. Kanaatkâr ol, insanların en şükredeni sayılırsın." Hz. Muhammed (s.a.v.)
- "Kötülük insana tamahtan gelir. Kanaatten hiç kimse ölmedi, hırsla da hiç kimse padişah olmadı." Hz. Mevlana
ODUNCUNUN EŞEĞİ
Bir oduncunun çelimsiz mi çelimsiz bir eşeği vardı. Oduncu yoksul olduğundan eşeği de doğru dürüst beslenemiyor, gün geçtikçe zayıflıyordu. Üstelik hiç dinlenemiyor, ormandan şehre odun taşımaktan yorgun düşüyordu. Kendi karnını güçlükle doyuran sahibi, eşeğin hâline hiç aldırmıyordu.
Bir gün eşeğiyle oduna giderken padişahın seyisine rastladı. Seyis, padişahın sarayında atların bakımından sorumluydu. Oduncu seyisi tanıyordu. Selâmlaştılar. Seyis, eşeğin hâline acımıştı.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 124 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: Aşağıya, metnin hikâye unsurlarını yazınız.
Olay Örgüsü: Eşeğin sahibinin yoksulluğu nedeniyle iyi bakılamaması, seyisin eşeği saraya götürmesi, eşeğin atlara imrenmesi, atların savaşa gidip yaralı dönmesi ve eşeğin kendi durumuna şükretmesi.
Şahıs ve Varlık Kadrosu: Oduncu, eşek, padişahın seyisi, ahırdaki atlar.
Mekan: Orman, padişahın sarayı (ahır).
Zaman: Net bir zaman belirtilmemiştir. "Bir gün, o gece, ertesi gün" ifadeleri geçmektedir.
Anlatıcı: Üçüncü kişi.
2. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki paragrafı okuyunuz. Paragrafta geçen hangi kelimeler kanaat kelimesiyle karşıt çağrışımlar içermektedir? İşaretleyiniz.
Kanaat, kişinin elindekine razı olması, başkasının elinde olan şeylere göz dikmemesi şeklinde tanımlanabilir. Kanaatkâr olma, insanın huzurlu olmasını sağlayan bir erdemdir. Tamah sahibi birinin mutlu olduğu görülmüş müdür? Ancak bir konuya açıklık getirelim: Elimizdekilerle yetinmek, tembellik edebileceğimiz, yerimizde sayabileceğimiz anlamına gelmesin. İnsan çok çalışmalı, yücelmeli, başarmalı ancak kendisinden üstün birini gördüğünde ya da çalışmasına rağmen bir şeyi elde edemediğinde kıskançlığa, hırsa, öfkeye kapılmamalı! İşte kanaatli olmaktan maksat budur.
Cevap: Tamah, tembellik, kıskançlık, hırs, öfke.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 125 Cevabı
3. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları, metne göre cevaplayınız.
1. Soru: Oduncunun eşeği neden çelimsiz ve güçsüzdür?
Cevap: Eşek, oduncu yoksul olduğu için doğru düzgün beslenemiyor ve dinlenemiyor. Ayrıca sürekli odun taşıdığı için yorgun düşüyor.
2. Soru: Seyis, oduncunun eşeğini neden sarayın ahırına götürmek istemiştir?
Cevap: Seyis, eşeğe acımış ve oduncuya yardım etmek istemiştir. Ayrıca eşeğin beslenip kendine gelmesini istemiştir.
3. Soru: Eşek, padişahın ahırındaki atlara niçin imrenmiştir?
Cevap: Atlar iyi bakıldıkları ve semiz oldukları için eşek onlara imrenmiştir.
4. Soru: Padişahın ahırından atların birer birer eyerlenip çıkarılmasının sebebi nedir?
Cevap: Atlar savaşa götürülmek için eyerlenmiştir.
5. Soru: Eşek, atların hangi durumunu görünce onlara özenmekten vazgeçmiştir?
Cevap: Savaştan yara bere içinde dönen atları görünce özenmekten vazgeçmiştir.
6. Soru: Eşeğin “Ben bu yoksulluk ve güçsüzlüğe razıyım. Yeter ki savaş ve huzursuzluktan uzak kalayım!” cümlesi ile okura hangi mesaj verilmek istenmektedir?
Cevap: Hayatta sahip olduklarımıza şükretmemiz ve huzurun en büyük nimet olduğunu anlamamız gerektiği mesajı verilmek istenmiştir.
4. ETKİNLİK
Soru: Metinden alınan aşağıdaki cümleleri gerçek ve kurgusal oluşlarına göre örnekteki gibi değerlendiriniz.
- Gerçek: 1, 2, 3, 4, 8, 9, 11
- Kurgusal: 5, 6, 7, 10
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 126 Cevabı
5. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda karışık bir şekilde verilen olayları okuduğunuz metnin mantık akışına göre sıralayınız.
1- (6) Eşek; ahırdaki bakımlı, güçlü, heybetli atları görünce onların bu hâline gıpta etti.
2- (3) Padişahın seyisi oduncunun eşeğini görünce ona çok acıdı.
3- (5) Çünkü eşek orada iyi bakılıp, beslenip kendine getirilebilirdi.
4- (1) Oduncunun eşeği çok çelimsiz ve güçsüzdü.
5- (9) Atlar yara bere içinde ve yorgun döndüler.
6- (2) Çünkü oduncu, eşeğin karnını doğru dürüst doyuramayacak kadar fakirdi.
7- (7) Bu atlar ne güzel besleniyorlar, onlara nasıl güzel bakılıyor, diyerek Allah’a sitem etti.
8- (4) Eşeği alıp sarayın ahırına götürdü.
9- (8) Ertesi gün atların hepsi savaş için ahırdan alındı.
10- (10) Eşek “Her yaşamın kendine has zorlukları var.” diyerek hâline şükretti.
6. ETKİNLİK
Soru: Çelimsiz eşek bir onların bakımlı hâline, bir de kendinin zavallı hâline bakarak iç geçirdi. Sonra da başını yukarı kaldırıp şöyle dua etti: “Yüce Rabbim, eşeğim eşek olmasına ama ben de senin kulunum. Böyle çelimsiz ve güçsüz oluşum niçin?” Metinden alınan yukarıdaki paragrafta hangi söz sanatlarının kullanıldığını belirleyip bu söz sanatlarını açıklayınız.
- Kişileştirme: Eşek insana özgü özelliklerle düşünmüş ve dua etmiştir.
- Konuşturma: Eşeğin dua etmesi bir konuşturma sanatıdır, çünkü hayvanlar normalde konuşamazlar.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 127 Cevabı
7. ETKİNLİK
“En büyük hazine kanaatkar olmaktır, sonra sağlık ve çalışkanlık oldu mu, yaşamak için yeter bunlar.”
Soru: Goethe’nin yukarıdaki sözünü açıklayan bir yazı yazınız. Yazınızda anlatım biçimlerinden yararlanınız. Kanaat ile ilgili bulduğunuz atasözü, deyim ve özdeyişlerden yararlanarak anlatımınızı zenginleştirebilirsiniz.
En büyük hazine kanaatkâr olmaktır, sonra sağlık ve çalışkanlık oldu mu, yaşamak için yeter bunlar.
Goethe’nin bu sözü, insan hayatının temel değerlerini anlamamıza ışık tutar. Kanaatkâr olmak, kişinin elindekilerle yetinip mutlu olması demektir. “Aza kanaat etmeyen çoğu bulamaz.” atasözünde de vurgulandığı gibi, elindekinin kıymetini bilmeyen kişiler, çoğu zaman mutsuzluk içinde yaşar.
Sağlık, insanın sahip olduğu en büyük nimetlerden biridir. Sağlıklı bir birey, hayatta karşılaştığı zorluklarla daha kolay baş edebilir. Sağlıkla birlikte çalışkanlık, hayatın anlamını ve başarısını oluşturan en önemli değerlerden biridir. Çalışkan insanlar hem kendilerini hem de çevresindekileri daha iyi bir yaşama taşırlar.
Bu değerler, insanı maddi kazançtan çok manevi huzura ulaştırır. Kanaatkâr bir insan, hayatta sahip olduklarını kıymetli görerek hem ruhsal hem de bedensel huzura kavuşur. “Kanaat, tükenmez bir hazinedir.” sözünde de belirtildiği gibi, kanaatkârlık insanı zenginleştirir. Sağlık ve çalışkanlıkla da bu hazine daha da anlam kazanır.
Sonuç olarak, yaşamda gerçek mutluluk; kanaatkâr olmak, sağlıklı kalmak ve çalışkanlıkla başarıya ulaşmaktan geçer. Bu üç unsur, hayatı anlamlı ve huzurlu kılmaya yeterlidir.
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 128 Cevabı
8. ETKİNLİK
Soru: Metinden alınan aşağıdaki cümlelerde koyu yazılmış fiilleri yapılarına göre inceleyip uygun çuvallara yerleştiriniz.
Basit Fiiller:
- Ver
- Sordu
- Güçlenir
Türemiş Fiiller:
- Bakındı
- Rastladı
- Beslenmiyor
- Doyuruyorum
- Düşüyor
Birleşik Fiiller:
- Teslim etti
- Yorgun düşüyor
7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Özgün Yayınları Sayfa 129 Cevabı
9. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki metin, Agatha Christie’nin (Agata Kirişti) “Tuhaf Bir Şaka” adlı dedektif öyküsünün özetidir. Bir dedektif olduğunuzu hayal ediniz. Özetteki ipuçlarını takip ederek Mathew (Metyuv) amcanın mirasının nerede olduğunu bulmaya çalışınız. Cevaplarınızı bir kâğıda yazarak önceden hazırlanmış bir kutunun içerisine atınız.
Cevap: Metinde verilen detaylara göre, Mathew amcanın mirası aşk mektuplarının arasında bulunmaktadır. Bunun nedeni, zarfların eski tarihler taşımasına rağmen içindeki yazıların yeni olması ve bu durumun bir ipucu oluşturmasıdır. Bu, Mathew amcanın zekice bir şekilde mirası bu şekilde gizlediğini göstermektedir.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.