Ölümsüzleşen Bahçe Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)

Ölümsüzleşen Bahçe Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Ölümsüzleşen Bahçe Metni Cevapları, 6. Sınıf Yıldırım Yayınları Türkçe Ders Kitabı Sayfa 156-157-158-159-160-161-162-163-164 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Ölümsüzleşen Bahçe Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 156 Cevabı

METNE HAZIRLANALIM

Soru: Aşağıdaki ifadede noktalı yere yazılması gereken kişinin adını verilen bilgiden yararlanarak arkadaşlarınızla belirleyiniz.

Mimar Sinan Süleymaniye Camii’ni bitirdiğinde 70 yaşını geçmişti. Ustalık eseri olarak saydığı Selimiye Camii’ni tamamladığında ise yaşı 86 olmuştu.

Okuyalım

“Ölümsüzleşen Bahçe” adlı metni sesli okuyunuz. Okuma sırasında sözcükleri doğru telaffuz etmeye özen gösteriniz ve metni akıcı bir şekilde okuyabilmek için noktalama işaretlerine dikkat ediniz.

ÖLÜMSÜZLEŞEN BAHÇE

Kanuni Sultan Süleyman’ın ölümünden sonra oğlu II. Selim, Osmanlı ülkesinin başına geçti. Padişahlığının üçüncü yılında kendi adına bir cami yaptırmaya karar verdi. Ülkenin mimarı ak sakallı Koca Sinan’ı çağırttı. Ona;
“Ey ustalar ustası!” dedi. “Sen hem dedem Yavuz Sultan Selim Han’ın hem de babam Kanuni’nin ulu mimarısın. Ülkemize sayısız eserler kazandırdın. Kardeşim Şehzade Mehmet için yaptığın Şehzadebaşı Camii, babamın adına yaptığın Süleymaniye bütün görkemiyle gözümün önünde. Bana öyle bir cami yap ki ününe ün katılsın. Adımız sonsuza dek birlikte söylensin.”


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 160 Cevabı

Sözcük Çalışması

Soru: Aşağıdaki bulmacayı ipuçlarından ve sözcüklerin sözlük anlamlarından yararlanarak çözünüz.

1. Osmanlı sarayında resmi yapıların onarım ve yapım işleriyle uğraşan mimarların başı (mimarbaşı)
2. Katlardaki döşemeleri birbirlerine bağlayan düşey boru. (kolon)
3. Cami, mescit vb. yerlerde Kâbe yönünü gösteren, duvarda bulunan ve imama ayrılmış olan oyuk veya girintili yer. (mihrap)
4. Genellikle cami avlularında bulunan, çevresindeki musluklardan ve ortasındaki fıskiyeden su akan, üzeri kubbeli veya açık havuz. (şardırvan)
5. Yapıların duvar ve tavanlarına süslemeler yapan usta, bezekçi. (nakkaş)
6. Bir halatla makaralardan oluşturulan, ağır cisimleri kaldırmaya, sağa sola döndürmeye yarayan düzenek. (palanga)
7. Camilerde parmaklıkla ayrılmış yüksek yer. (mahfil)
8. Omuzda veya deve, fil, at vb. hayvanlara yüklenerek götürülen; üstü örtülü, insan taşınan araç. (tahtırevan)
9. Yarım küre biçiminde olan ve yapıyı örten dam, kümbet. (kubbe)
10. Düğün çiçeğigillerden çiçekleri türlü renkte, çok yıllık güzel bir süs bitkisi. (şakayık)
11. Güvenlik görevlisi. (kollukçu)


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 161 Cevabı

Anlayalım, Yorumlayalım

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.

Soru: 1) Mimar Sinan’dan kendisi için bir cami yapmasını isteyen padişah kimdir?
Cevap
: II. Selim’dir.

Soru: 2) Caminin yapılacağı tepedeki bahçenin özellikleri nelerdir?

  • Meriç Ovası’nı bir uçtan bir uca gören bir tepe üzerindedir.
  • Geniş bir alana sahiptir.
  • Her türlü yemiş ağacı ve çiçekler barındırmaktadır.
  • Bahçede elma ağaçları ve farklı türde sebzeler yetişmektedir.

Soru: 3) Selim Dede’nin bahçesini vermemesinin sebepleri nelerdir?

  • Bahçesi çocuklar ve çevredeki insanlar için bir paylaşım alanıdır.
  • Bahçesindeki elma ağacını karısıyla birlikte dikmiştir ve onunla özel bir bağı vardır.
  • Bahçesiyle manevi bir bağ kurmuştur.

Soru: 4) Selim Dede, Mimar Sinan’ın hangi sözü üzerine bahçeyi vermeye razı olur?
Cevap
: "Bahçenizi camiye ölümsüzleştireceğim." sözü üzerine razı olmuştur.

Soru: 5) Selim Dede’nin camiyi gezerken duygulanmasının sebebi nedir?
Cevap
: Caminin çini süslemelerinde bahçesindeki ağaçları, çiçekleri ve özellikle de elma ağacını görünce duygulanmıştır.

Soru: Mimar Sinan’ın hangi davranışı onun adil ve dürüst olduğunu göstermektedir? Metnin içeriğinden hareketle açıklayınız.
Cevap
: Selim Dede Mimar Sinan’a “Sen olsan böyle bir bahçeyi verir miydin?” diye sorunca “Hayır, ben de olsam vermezdim.” demesinden ve Selim Dede’ye olan sözünü yerine getirmesi onun adil ve dürüst olduğunu göstermektedir.

Soru: Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki ifadeleri koşul-sonuç anlamı olacak şekilde tamamlayınız.

Yöneticiler ne yaptılarsa Selim Dede’yi kanrıdamadılar.
Benim yerimde olsaydın ey koca mimar, elinle oluşturduğun bu bahçeyi kıyıp verebilir miydin?
“Bahçeyi vermekte bunca gecikmeseydim keşke!” diyordu içinden.

Söz Varlığımız

Soru: Okuduğunuz metinden yararlanarak noktalı yerlere cümlelerdeki altı çizili adları niteleyen, belirten uygun sözcükler getiriniz.

Karısıyla birlikte dikmişlerdi bu ağacı.
Elma ağacı, meyveleriyle sürüyle çocuğu mutlu etmişti.
Selim Dede beş uzun yıl sabırla bekledi.
Selim Dede mor sümbüllerini hemen tanıdı.
Selim Dede’ye geniş bir ev verdiler.
Hangi bahçe sizin?


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 162 Cevabı

Soru: Aşağıdaki paragrafta koyu yazılmış adları durum, biçim, renk, sayı yönünden niteleyen ya da belirten sözcükleri belirleyiniz ve bu sözcüklerin altını çiziniz.

Ak sakallı mimarbaşı, bir sabah erkenden iki baştan birer katırın taşıdığı üstü deri kaplı kubbeli bir çadırı andıran tahtırevanıyla yokuşu tırmandı. Tahtırevanın iki yanında iki sıralı kollukçular, elde kılıç gidiyordu. Süslü giysili bir seyis de katırları yediyordu. Selim Dede, tahtırevanın bahçesinin önünde durduğunu görünce heyecanlandı. Padişah geldi sandı. Sırtını verdiği elmanın dibinde ayağa kalktı. Gelen mimardı. Ak sakallı yaşlı mimarı saygıyla karşıladı. Sinan, kollukçuları dışarıda tahtırevanın başında bırakmış, Dede’nin yanına yalnız başına gelmişti. Selam vererek toprağa çöktü. Selim Dede de oturdu. Bir süre ikisi de konuşmadı. Cıvıldaşan kuşların sesini dinlediler. Sessizliği Sinan bozdu:

Soru: Altını çizdiğiniz sözcüklerin metnin anlamına olan katkısını yazınız.

Cevap: Altı çizili sözcükler, metindeki varlıkların durumlarını, renklerini, biçimlerini, sayılarını ve özelliklerini daha belirgin hale getirir. Bu sözcükler sayesinde okuyucunun hayal gücü zenginleşir ve metindeki olaylar ile betimlemeler daha canlı bir şekilde aktarılır. Örneğin "ak sakallı" ifadesi Mimar Sinan'ın yaşını ve bilgelik sembolünü vurgular, "bir sabah" ifadesi zaman bilgisini verir, "cıvıldaşan kuşlar" ise atmosferi daha canlı ve huzurlu hale getirir.

Soru: Aşağıdaki cümleleri kutucuklarda verilen sıfatlardan uygun olanlarla tamamlayınız. Bu sıfatları cevap verdiği soruların karşılarına yazınız.

renk renk on bir bu dillere destan birçok biraz

Selim Dede’nin bahçesinde renk renk laleler yetişiyordu.
Bu tepede dillere destan bir bahçe vardı.
Biraz güç olsa da piyano çalmayı nihayet öğrendim. (Hata var burada, “biraz” kelimesi zarftır.)
Ben on bir yaşında iken bu köyden ayrıldık.

Nasıl?: Renk renk, dillere destan
Ne kadar?: Biraz (Hata var burada, “biraz” kelimesi zarftır.)
Hangi?: Bu
Kaç?: On bir


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 163 Cevabı

Soru: Akrabalık adı olan sözcükler (teyze, dayı, amca) küçük harfle başladığı hâlde “Selim Dede” yazarken “Dede” ifadesinde “Dede” sözcüğü neden büyük harfle başlamıştır? Bu sorunun cevabını TDK Yazım Kılavuzu’ndan araştırıp öğreniniz.

Cevap: Burada "Dede" kelimesi akrabalık ifade etmemekte, bir lakap olarak kullanılmaktadır. Bu nedenle özel isim olarak kabul edilmiş ve büyük harfle yazılmıştır.

Konuşalım, Anlatalım

Soru: Metinde geçen aşağıdaki sözcük ve sözcük gruplarını kullanarak “Mimar olsaydım…” konulu bir konuşma yapınız.

tasarım-eser-ölümsüzleştirmek-ülke-arı gibi çalışmak-yapı-padişah-çini

"Sevgili arkadaşlar, eğer mimar olsaydım, tasarladığım her eserle sadece bir yapı inşa etmeyi değil, aynı zamanda ülkemizin kültürel mirasını ölümsüzleştirmeyi hedeflerdim. Her bir çini, her bir taş, benim için büyük bir anlam taşırdı. Arı gibi çalışarak detaylara önem verirdim, çünkü tasarımın sanata dönüştüğü anlar ancak bu şekilde ortaya çıkar.
Padişahımın verdiği destekle, Süleymaniye Camii gibi eserler inşa ederken yalnızca mimariyi değil, aynı zamanda insanlarımızın ruhuna dokunan bir miras bırakmayı amaçlardım. Çünkü bir ülkenin kimliği, tarihindeki bu eşsiz yapılarda saklıdır."

Soru: Aşağıdaki mimari eserleri inceleyiniz. Yaptığınız araştırmada bu eserlerle ilgili edindiğiniz bilgileri sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız. Türkiye’deki tarihî değeri olan yapıların ve eserlerin, doğal güzelliklerin korunmasına yönelik önerilerinizi söyleyiniz

Tarihî ve Doğal Güzelliklerin Korunması İçin Öneriler

  1. Eğitim ve Farkındalık: İnsanlara tarihî eserlerin ve doğal güzelliklerin önemi anlatılmalı, bu konuda bilinçlendirme çalışmaları yapılmalıdır.
  2. Restorasyon ve Bakım: Tarihî eserlerin düzenli bakımı yapılmalı ve yıpranmış alanlar aslına uygun şekilde restore edilmelidir.
  3. Ziyaretçi Sayısının Kontrolü: Turistik yerlerde ziyaretçi yoğunluğuna sınırlamalar getirilmelidir.
  4. Doğal Alanların Korunması: Çevre kirliliğini önlemek için sıkı kurallar uygulanmalı ve yerel halk bu konuda teşvik edilmelidir.
  5. Teknoloji Kullanımı: Tarihî ve doğal alanların korunması için gelişmiş teknolojiler kullanılmalıdır.

Bu öneriler, hem kültürel mirasımızın hem de doğal güzelliklerimizin gelecek nesillere aktarılmasına yardımcı olacaktır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 164 Cevabı

Düşünelim, Yazalım

Soru: Aşağıdaki metni okuyunuz. “Ben olsaydım nasıl yazardım?” düşüncesinden hareketle metni kendi ifadelerinizle yeniden yazınız.

BAHÇE
Doğanın her bir parçasında kendine özgü bir güzellik saklıdır. Gözlerden uzak bir köşede açan bir çiçek ya da bir ağacın gölgesinde oturmak insana huzur verir. Bahçeler, doğanın bize sunduğu eşsiz armağanlardır.
Bahçe işleriyle uğraşmak, toprağın enerjisini hissetmek ve onu beslemek, insanın ruhunu dinlendirir. Yeni filizlenen bir tohumun yeşermesini izlemek ya da tomurcuklanan bir çiçeğin büyüyüşüne tanık olmak tarifsiz bir mutluluktur. Bahçede her mevsim bir başka güzelliği keşfetmek mümkündür.
Bir bahçeye sahip olmak, sadece bir alan değil, aynı zamanda bir yaşam biçimidir. Günün yorgunluğunu atmak, taze sebze ve meyveler yetiştirmek, hatta bir çiçek demetiyle sofranıza neşe katmak için bahçeniz her zaman yanınızdadır. Doğanın döngüsüne ayak uydurmak, insanın doğayla olan bağını güçlendirir. Bahçeler, yalnızca yaşam alanları değil, aynı zamanda insanı kendisiyle buluşturan birer cennettir.

ARAŞTIRALIM HAZIRLANALIM

Soru: Çeşitli kaynaklardan Kemal Sunal’ın sinema filmlerinde canlandırdığı karakterler hakkında bilgi edininiz.

Cevap: Kemal Sunal, oynadığı filmlerde Şaban, Tosun Paşa, Davaro, Salako, Kibar Feyzo, Meraklı Köfteci Zühtü, Sakar Şakir gibi karakterleri canlandırmıştır.

Kemal Sunal, Türk sinemasının unutulmaz isimlerinden biridir ve genellikle "Şaban" karakteriyle tanınır. Canlandırdığı karakterler genellikle dürüst, saf ama zeki ve komik kişiliklerdir. Öne çıkan karakterleri arasında şunlar yer alır:

  • Şaban: Hababam Sınıfı serisinde sevilen bir öğrenci karakteri.
  • Tosun Paşa: Saf ama zeki bir kişiliği canlandırdığı komedi filmi.
  • Kibar Feyzo: Toplumsal mesajlar içeren ve mizahi öğeler barındıran bir köy karakteri.
  • Sakar Şakir: Şanssız ama eğlenceli bir karakter.
  • İnek Şaban: Saflığı ve dürüstlüğüyle herkesin sevgisini kazanan bir öğrenci.

Kemal Sunal’ın karakterleri, Türk halkının sevgisini kazanarak toplumsal sorunları mizahi bir dille ele almıştır.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.