Özgürlük Metni Cevapları (5. Sınıf Türkçe)
Özgürlük Metni Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 150 Cevabı
HAZIRLANALIM
Soru: Özgürlük kavramının size neler çağrıştırdığını aşağıdaki kutucuklara yazınız.
Özgürlük kavramı
- Düşünce ve hareket özgürlüğü.
- Bağımsız kararlar alabilme.
- İstediğini seçebilme hakkı.
- Doğal bir hak ve bireysel serbestlik.
“Özgürlük” şiirini vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek sesli okuyunuz. Daha sonra şiiri ezberlemeye çalışınız.
Özgürlük Şiiri
Cahit Külebi'nin yazdığı bu şiir, özgürlük kavramını duygu dolu bir şekilde ele alıyor. Şiiri okurken tonlama, vurgu ve telaffuza dikkat edilmesi önemlidir. Şiir, bireysel özgürlük ve serbestliğin hayal gücüyle birleştiği noktayı anlatmaktadır. Şiirin ezberlenmesi sırasında tekrarlı okumalar yapılması önerilir.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 151 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: Okuduğunuz şiirde “azat olmak” kelime grubunun anlamı aşağıdakilerden hangisidir? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
- Özgür kalmak (✓)
- Kaçıp gitmek ()
- Denizde sürüklenmek ()
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre defterinize cevaplayınız.
1- Şairin gücü yetse neleri yapmak istiyor?
Cevap: Şair gücü yetse gemilerin halatlarını kesmek ve çocuklara kiraz çiçeklerinden kanatlar takmak istiyor.
2- Gemilerin özgür olmadığını düşünüyor musunuz? Neden?
Cevap: Evet, gemiler özgür değildir. Çünkü halatlarla kıyıya bağlıdırlar ve bu onları kısıtlar.
3- Şairin çocuklar için nasıl bir düşüncesi vardır?
Cevap: Şair, çocuklara kiraz çiçeklerinden kanatlar takıp onları uçurmayı hayal etmektedir.
4- Sizce bu şiirde söylenenlerden hangisinin gerçekleşmesi mümkün değildir? Neden?
Cevap: Çocuklara kiraz çiçeklerinden kanatlar takarak uçurmak mümkün değildir. Çünkü bu doğa kanunlarına aykırıdır.
3. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda Mustafa Kemal Atatürk’e ait bazı sözler verilmiştir. Farklı yazı karakterlerinin kullanıldığı bu sözleri okuyunuz. Sizce neden bir metinde farklı yazı karakterlerine yer verilir? Açıklayınız.
Cevap: Farklı yazı karakterleri metni görsel olarak zenginleştirir ve okuyucunun ilgisini çeker. Ayrıca önemli ifadeleri vurgulamak için de kullanılır. Bu, metni daha etkileyici ve dikkat çekici hale getirir.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 152 Cevabı
4. ETKİNLİK
İstiklâl Marşı’nın on kıtasını ezbere okuyunuz. İstiklâl Marşı’nı okurken;
• Kelimeleri doğru telaffuz etmeye,
• Vurguya,
• Tonlamaya,
Soru: Sesinizi sınıf ortamına göre ayarlamaya dikkat ediniz.
Cevap: İstiklal Marşı’nın doğru vurgu ve tonlamayla okunabilmesi için önce açıklamasının okunması ve Marş’ın anlamına hakim olunması gerekmektedir.
5. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki afişte ve kutlama mesajında verilmek istenen iletiyi boş bırakılan yere yazınız.
Büyük zaferimizin 98’inci yıl dönümünde başta Ulu Önderimiz Gazi Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere ülkemizin bölünmez bütünlüğü için canlarını feda eden aziz şehitlerimizi ve gazilerimizi rahmet, minnet ve şükranla anıyoruz.
ZAFER BAYRAMIMIZ KUTLU OLSUN!
Cevap: Afiş ve kutlama mesajı milletimizin bağımsızlığı ve birlik beraberliği için çok önemli yere sahip olan, halkımızın bağımsızlığına sahip çıktığı iki olayla ilgilidir. Bu iki olayda da insanlarımız canlarını vatanları uğruna vermiştir. Afiş ve kutlama mesajında şehitlerimize duyulan minnet duygusu dile getirilmektedir.
6. ETKİNLİK
Soru: Bir şiir okuma yarışması düzenleyiniz. Bu yarışmada “Özgürlük” şiirini okuyunuz.
Cevap: Yarışmada başarılı olabilmek için şiiri doğru vurgu, tonlama ve duygusal bir şekilde okumaya dikkat ediniz. Şiirin anlamını hissederek ifade etmek, jüri ve izleyiciler üzerinde olumlu bir etki bırakacaktır.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 153 Cevabı
7. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda tırnak işaretinin (“ ”) kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Kurallar ile ilgili örnekleri eşleştiriniz.
Aşağıda tırnak işaretinin (“ ”) kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Kurallar ile ilgili örnekleri eşleştiriniz.
Kurallar ve Örnek Cümleler Eşleştirme:
a) Başka bir kimseden veya yazıdan olduğu gibi aktarılan sözler tırnak içine alınır.
Cümle: "Söz verdiğinizde onu yerine getiriniz."
b) Özel olarak vurgulanmak istenen sözler tırnak içine alınır.
Cümle: Daima "bilirim" mi diyor, gençtir; her şeye "olabilir" mi diyor, ihtiyardır.
c) Cümle içerisinde eserlerin ve yazıların adları ile bölüm başlıkları tırnak içine alınır.
Cümle: Yavuz Bülent Bakiler’in bazı şiirleri "Harman" adıyla yayımlandı.
8. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümlelerin hangisinde tırnak işareti (“ ”) yanlış kullanılmıştır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
- Cevap:
- Babası, Ayşe’ye "Kapının önünde seni bekliyorum." dedi.
- Sözlerini "Hiçbir şey insan kadar yükselemez." diye bitirdi.
- "İnsanlar köprü" kuracakları yerde, duvar ördükleri için yalnız kalıyor. (Yanlış)
- Mustafa Necati Sepetçioğlu’nun "Kapı" adlı romanını da okudum.
9. ETKİNLİK
Soru: Okuduğunuz şiirden hareketle oluşturulan aşağıdaki kelime havuzundan istediklerinizi kullanarak bilgilendirici bir metin yazınız. Metninizi zenginleştirmek için çizim, grafik ve görseller kullanabilirsiniz.
Cevap: Özgürlük, insanın kendi kararlarını alabilme ve hayata dilediği gibi yön verme yetisidir. Kanatlanıp uçan bir kuş gibi, özgürlük de bizi sınırlardan kurtarır. İnsanlar, özgürlük sayesinde hayal eder, yaratır ve sınırları aşar. Özgürlük, yalnızca fiziksel değil, düşünce ve ifade özgürlüğünü de kapsar. Uçmak gibi bir eylem, özgürlüğün simgesi haline gelir; çünkü insanın en büyük arzusu, sınırsızca keşfetmektir.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 154 Cevabı
Soru: Yazınızı tamamladıktan sonra aşağıdaki ölçütlere göre düzenleyiniz. Daha sonra yazınızı sınıf veya okul panosunda sergileyiniz.
Özgürlük ve Emek
Özgürlük, insanın hayatta en önemli değerlerinden biridir. Kendi kararlarını verebilmek, düşüncelerini ifade edebilmek ve hayallerine ulaşabilmek için özgürlük gereklidir. Ancak özgürlük, sorumluluklarla birlikte gelir. Bizler, özgürlüklerimizi kullanırken başkalarının haklarına saygı göstermeliyiz.
Alın teri ve emek ise özgürlüğün bir başka yönünü ifade eder. Hayatta başarıya ulaşmanın yolu çalışmaktan ve çabalamaktan geçer. Emek olmadan ne başarı ne de mutluluk kalıcıdır. Bu nedenle, toplumda her birey kendi emeğiyle katkıda bulunmalı ve başkalarının emeklerine de saygı göstermelidir.
Bir atasözünde denildiği gibi, "Emek olmadan yemek olmaz." Bu söz, hayatın her alanında çaba göstermenin ne kadar önemli olduğunu açıkça anlatır. Özgür ve emek veren bireyler, toplumda daha sağlam bir yer edinir ve huzur dolu bir yaşam sürer.
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru: “Alın teri, emek, çalışma” konulu atasözlerini araştırınız. (“Atasözleri” metninin “Hazırlık” çalışmasına yöneliktir.).
Atasözleri
- İşleyen demir ışıldar (pas tutmaz)
- Emek olmadan yemek olmaz.
- Er olan ekmeğini taştan çıkarır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.