Rafadan Tayfa – İstiklal Marşı Dinleme/İzleme Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Rafadan Tayfa – İstiklal Marşı Dinleme/İzleme Metni Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 90 Cevapları
HAYDİ, BAŞLAYALIM
Bir ülkenin bağımsızlığını temsil eden simgeler nelerdir? Söyleyiniz.
Cevap: Bayrak, İstiklâl Marşı ve devlet arması bağımsızlığın simgeleridir.
Mehmet Akif Ersoy “Allah bu millete bir daha İstiklal Marşı yazdırmasın.” sözü ile ne anlatmak istemektedir? Açıklayınız.
Cevap: Bu sözle, milletimizin bir daha savaşın acılarını yaşamamasını ve tekrar bağımsızlık mücadelesi vermek zorunda kalmamasını istemiştir.
Yandaki fotoğraf, ilk Meclis binasında göndere çekilen ilk Türk bayrağına aittir. Bu bayrağın o günden bugüne titizlikle korunması ve 1. Meclis Binasında sergilenmesi Türk milletinin hangi özelliği ile açıklanabilir?
Cevap: Milletimizin geçmişine, millî değerlerine ve bağımsızlık sembollerine büyük saygı duyduğunu gösterir.
Yandaki karekodu okutarak “Rafadan Tayfa-İstiklâl Marşı” adlı içeriği aklınızda oluşan “Kim, nereye, ne zaman, nasıl?” gibi sorulara cevap arayarak (katılımsız dinleme yöntemiyle) izleyiniz.
Değerlendirelim
a) Dinleme/izleme sürecinizi aşağıdaki yıldızlı puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre yıldızlarınızı yay ayraç içine çiziniz.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 91 Cevapları
b) Topladığınız yıldızları hesaplayarak aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
Topladığım yıldız sayısı: 19
Kendime söz: Sonraki çalışmalar için izlerken daha fazla not almaya gayret edeceğim.
Kendime aferin: Dikkatimi konuya yoğunlaştırma konusunda çok iyiyim.
c) Katılımsız dinleme yönteminin dinleme becerinize etkisini değerlendiriniz. Bunun için aşağıdaki eğik yazılmış ifadelerden size uygun olanı işaretleyiniz ve gerekçenizi yazarak cümleyi tamamlayınız.
Cevap: Bu dinleme yöntemi, dinleme becerimi olumlu etkiledi çünkü yalnızca içeriğe odaklanmamı sağladı.
1. ANLAYALIM
a) İzlediğiniz filmin kahraman kadrosunu, yer ve zaman unsurlarını göz önünde bulundurarak aşağıdaki ifadelere katılıp katılmadığınızı belirleyiniz. Katılmıyorsanız gerekçenizi söyleyiniz.
| İfade | Katılıyorum | Katılmıyorum |
|---|---|---|
| Olaylar başladığı yerde bitti. | ✅ | ⬜ |
| Anlatılan tüm olaylar, 24 saat içerisinde gerçekleşti. | ⬜ | ✅ |
| Olayın kahramanları arasında insan dışı varlıklar yoktu. | ✅ | ⬜ |
| Olayların bir kısmı kapalı bir mekânda gerçekleşti. | ✅ | ⬜ |
| Olaylar günün ağarmasıyla sona erdi. | ✅ | ⬜ |
| Olaylar sırasında tüm kahramanlar aynı mekândaydı. | ⬜ | ✅ |
Gerekçeler (kısa açıklamalar):
- Olaylar aynı mahallede başladığı için başladığı yerde bitti diyebilirim.
- Olayların süresi bir günden uzundu, bu yüzden katılmıyorum.
- Filmde insan dışı varlık yoktu.
- Bazı sahneler kapalı mekânlarda geçti.
- Elektrik kesintisi gece oldu ve sabaha doğru bitti.
- Kahramanlar farklı mekânlara gittiler.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 92 Cevapları
b) İzlediğiniz filmde yer alan kahraman/varlık kadrosu, yer/zaman ve eylemlerden birbiri ile bağlantılı olanları belirleyip örnekteki gibi yazınız. Yazdığınız ifadeleri aynı cümle içinde kullanınız.
1️⃣Askerler, Millî Mücadele günlerinde ve cephede vatanı savunmuşlardır.
2️⃣Öğrenciler, Millî Mücadele günlerinde bağımsızlığın değerini öğrenip kavramışlardır.
3️⃣Kadınlar, Millî Mücadele günlerinde cepheye erzak ve cephane taşıyarak destek olmuşlardır.
c) İzlediğiniz içerikten hareketle aşağıdaki ifadelerin hikayenin hangi unsurlarına yönelik olduğunu söyleyiniz ve bu ifadeleri tamamlayınız.
• Akın, kütüphanede yalnız başına İstiklâl Marşı’nın anlamını öğrenmeye çalışsaydı olay (olay örgüsü) değişirdi.
➡️ Çünkü arkadaşlarıyla yaşadığı öğrenme süreci ve birlikte geçirdikleri macera olmazdı.
• Kuşçu Baba, filmin başında İstiklâl Marşı’nın anlamını Akın ve arkadaşlarına açıklasaydı olay (olay örgüsü) daha kısa olurdu.
➡️ Çocuklar araştırma yapmadan, merak ederek öğrenme süreci yaşamazlardı.
• Olaylar gündüz gerçekleşseydi yer/zaman değişirdi.
➡️ Karanlık ortamın verdiği duygu ve heyecan azalmış olurdu.
2. ANLAYALIM
a. İzlediğiniz filmde sözü edilen sorun nedir? Filmin hangi bölümünde bu soruna değinilmektedir? Söyleyiniz.
Cevap: Filmde sözü edilen sorun, İstiklâl Marşı’nın anlamının yeterince bilinmemesidir.
Bu soruna, Akın ve arkadaşlarının marşın anlamını öğrenmeye çalıştıkları sahnelerde değinilmektedir.
b. Belirlediğiniz bu sorunu aşağıda özetleyiniz.
Cevap: Öğrenciler, İstiklâl Marşı’nın yazıldığı dönemin zorluklarını ve marşın taşıdığı duyguyu yeterince bilmemektedir. Bu nedenle marşın gerçek anlamını öğrenmeye ihtiyaç duymaktadırlar.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 93 Cevapları
c) Filmin kahramanlarından biri olsaydınız bu sorunu hangi yollarla çözmeyi denerdiniz? Söyleyiniz.
Cevap: Ben olsaydım, İstiklâl Marşı’nın yazıldığı dönemi araştırır, büyüklerime sorar ve arkadaşlarımla birlikte çalışarak marşın anlamını öğrenmeye çalışırdım.
ç) Bulduğunuz çözüm yollarından en uygun olanı aşağıya yazınız.
Cevap: Arkadaşlarımla birlikte araştırarak İstiklâl Marşı’nın anlamını öğrenmek.
d) Akın ve arkadaşları önerdiğiniz çözüm yolunu kullansaydı problemin çözümü ne yönde değişirdi? Açıklayınız.
Cevap: Birlikte çalıştıkları için daha hızlı ve doğru bilgiye ulaşabilirler, böylece marşın anlamını daha iyi kavrayabilirlerdi.
3. ANLAYALIM
a) İzlediğiniz filmde kahramanların elektrik kesintisine verdiği ilk tepkiler nedir? Söyleyiniz.
Cevap: Elektrik kesilince korkmuşlar, şaşırmışlar ve ne yapacaklarını bilememişlerdir. Daha sonra araştırmaya devam etmişlerdir.
b) Aşağıdaki eylemleri elektrik kesintisinden önce veya sonra olma durumuna göre zaman çizelgesine örnekteki gibi yerleştiriniz.
Elektrik kesintisinden önce:
- Acıktığını hissediyor.
- Utanıyor.
- Hüzünleniyor.
- Bilmediğini fark ediyor.
Elektrik kesintisinden sonra:
- İkna ediyor.
- Gurur duyuyor.
- Başarmış hissediyor.
- Hevesleniyor.
- Vazgeçiyor.
c) Bu eylemlerin hangi kahramanlara ait olduğunu belirleyerek örnekteki gibi yazınız.
| Kahraman | Eylemler |
|---|---|
| Akın | Bilmediğini fark ediyor – Hevesleniyor – Başarmış hissediyor |
| Mert | Utanıyor – Gurur duyuyor |
| Hayri | Acıktığını hissediyor – Vazgeçiyor – İkna ediliyor |
| Kamil | Hüzünleniyor – İkna ediyor |
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 94 Cevapları
4. ANLAYALIM
a) İzlediğiniz içerikteki karakterleri iki gruba ayırmak için aşağıdaki ipuçlarından hareketle bir özellik belirleyiniz.
- Gerçek (tarihi) kişi olup olmama özelliği
b) Birinci gruba yazdığınız her bir karakter için sol, ikinci gruba yazdığınız her bir karakter için sağ sütundaki bir kareyi boyayarak aşağıdaki grafiği oluşturunuz.
1. Grup – Filmin kurgusal karakterleri
- Hayri
- Akın
- Mert
- Kamil
2. Grup – Gerçek (Tarihi) kişi
- Mehmet Âkif Ersoy
- Mustafa Kemal Atatürk
c) Yaptığınız sınıflandırmayı gerekirse öğretmeninizden yardım alarak adlandırınız ve belirlediğiniz adları sütunların altındaki ilgili yerlere yazınız.
| Grup | Karakter Sayısı | Grafikte İşaretlenecek Kare |
|---|---|---|
| 1. Grup | 4 kişi | Sol sütunda 4 kare |
| 2. Grup | 2 kişi | Sağ sütunda 2 kare |
Yani grafikte 1. grup bölümünde dört kare,
2. grup bölümünde iki kare boyanacak.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 95 Cevapları
5. ANLAYALIM
a) Aşağıdaki ifadeleri inceleyerek altı çizili kelimelere ait açıklamaları okuyunuz.
• Marşımız duygu doludur, çok da etkileyicidir.
• Akşam oldu, güvercinler acıkmıştır.
b) Etkinliğin “a” maddesindeki cümlelerden “duygu” ve “oldu” kelimeleri ile benzer özellikler taşıyan birer kelime seçiniz. Seçtiğiniz kelimelerin köklerini bulup yazınız. Daha sonra kelimenin aldığı ekin anlamı nasıl etkilediğini belirleyip işaretleyiniz.
İlk cümlede seçtiğim kelime: dolu
Kelimenin ek almamış hâli: dol-
Aldığı ek, farklı anlamda yeni kelime türetmiş → ✔ (İşaret kutusu soldaki)
İkinci cümlede seçtiğim kelime: güvercinler
Kelimenin ek almamış hâli: güvercin
Aldığı ek, kelimenin cümlede görev almasını, sayısını belirlemiş → ✔ (İşaret kutusu sağdaki)
c) Etkinlikten öğrendiklerinizden hareketle aşağıdaki şablonu yay ayraç içinde verilen ifadelerle tamamlayınız.
Yapım eki, isim ya da fiil kök veya gövdelerine eklenerek onlardan yeni isim ya da fiiller türetir.
Çekim eki, kelimenin cümlede görev almasını, hâlini, sayısını, zamanını ya da durumunu belirler.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 96 Cevapları
6. ANLAYALIM
a) Mustafa Kemal Atatürk’e ait aşağıdaki anıyı okuyup düşüncelerinizi sınıfta paylaşınız.
Cevap: Atatürk, millî değerlere saygı gösterilmesini istemiştir. Bayrağımıza yapılan saygısızlığa karşı kararlı ve duyarlı bir tavır sergilemiştir. Bu davranışı onun vatan sevgisini ve milletine bağlılığını göstermektedir.
b) Uluslararası bir spor yarışması düzenlendiğini ve yarışma başlamadan yapılan tören sırasında takımlardan birinin ulusal marşı okunurken diğer takımın taraftarlarının ıslık çaldığını düşününüz. Yarışmayı takip eden izleyicilerden biri Atatürk olsaydı bu duruma nasıl tepki verirdi? Yorumlayınız.
Cevap: Atatürk, yarışma esnasında başka milletlerin bağımsızlık sembollerine saygılı olunması gerektiğini söylerdi. Kimseyi incitmeden ama bayrağımıza ve milletimize saygıyı her zaman savunarak tepkisini gösterirdi.
c) Buna göre farklı milletlerin bağımsızlık sembollerine göstermemiz gereken tutum hakkındaki düşüncelerinizi bir slogan hâline getirerek yazınız.
Cevap: “Bayrağa saygı, millete saygıdır!”
alternatif sloganlar istersen:
- “Bağımsızlık simgelerimize dokunma!”
- “Her bayrak bir milletin onurudur!”
- “Saygı göster, barışı yaşat!”
1. ANLATALIM
Yan tarafta verilen şiiri aşağıdaki yönergelere uygun şekilde seslendiriniz.
• Şiiri her bir dizeyi daha kalabalık bir kitleye okuduğunuzu düşünerek sesinizi gittikçe yükselterek seslendiriniz.
Cevap: Şiirin duygusu gurur ve vatan sevgisidir. Bu nedenle şiiri okurken sesimi her dizede biraz daha yükselterek coşkuyu ve milli duyguyu dinleyiciye hissettirirdim.
• Şiiri her bir dizeyi daha az kalabalık bir kitleye okuduğunuzu düşünerek aynı sesinizi gittikçe alçaltarak seslendiriniz.
Cevap: Bu kez daha sakin, duygulu ve saygılı bir ton kullanırım. Sesimi her dizede biraz daha yumuşatarak şiirin anlamını sakin bir gururla aktarırım.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 97 Cevapları
2. ANLATALIM
a) Aşağıdaki kelime/kelime gruplarından birini seçiniz. Bu kelime/kelime gruplarının size hatırlattığı söz varlığı unsurlarını ( eş ve yakın anlamlı kelime, zıt anlamlı ve eş sesli kelime, çağrıştırdığı kelime: atasözü, deyim, kalıp söz, terim, ikileme, pekiştirme) belirleyip aşağıya yazınız.
Bağımsızlık – Ay yıldız – Ulusal marş – Yurtsever – Bayrak asmak
(Seçilen kelime: Bağımsızlık):
Eş ve yakın anlamlı kelime: Özgürlük
Zıt anlamlı kelime: Esaret
Eş sesli kelime: Yok
Çağrıştırdığı kelimeler / söz varlığı unsurları:
- Atasözü: “Özgürlük olmayan yerde hayat yoktur.”
- Deyim: Bağımsızlığını ilan etmek
- Kalıp söz: “Ya istiklal ya ölüm!”
- Terim: Millî Mücadele
- İkileme: Hür ve bağımsız
b) Belirlediğiniz söz varlığı unsurlarını bağlama uygun şekilde kullanarak bir konuşma yapınız.
Ulusal marşımız, milletimizin bağımsızlık inancını ve vatan sevgisini yansıtan en önemli değerlerimizdendir.
Mehmet Âkif Ersoy tarafından Millî Mücadele günlerinde yazılmıştır.
Her okuyuşumuzda kahramanlık ruhunu yeniden hisseder, bu vatan için mücadele edenleri saygıyla anmış oluruz.
3. ANLATALIM
a) Yandaki haber metnini okuyunuz.
Cevap: Haberde Azerbaycanlı itfaiyecilerin Türk bayraklarına gösterdiği saygı anlatılıyor.
AZERBAYCANLI İTFAİYECİLERİN TÜÜRK BAYRAĞI RASSASİYETİ
Marmaris’teki yangında görev yapan Azerbaycanlı itfaiyecilerin evlerin bahçelerinde asılı Türk bayraklarına karşı duyarlılıkları dikkati çekti. İtfaiyeciler, yangından zarar görme riskine karşı Türk bayraklarını tek tek toplayarak muhafaza altına aldı.
b) Öğretmeninizin rehberliğinde ikişer kişilik gruplara ayrılınız. Aşağıdakilerden birini seçerek arkadaşınızla rol dağılımı yapınız.
Olayı yaşayan itfaiyeci ve itfaiyecinin arkadaşları (✓)
Gazetede haberi okuyan iki kişi ()
Olayı yaşayan itfaiyeciler ve görüşme yapmak isteyen muhabir ()
Cevap: “Olayı yaşayan itfaiyeciler ve görüşme yapmak isteyen muhabir” seçiyorum.
c) Rol dağılımınıza uygun şekilde sınıfta bir canlandırma yapınız.
Cevap: Canlandırmada birimiz itfaiyeci olur, yangından bayrakları toplama anısını anlatır. Diğerimiz muhabir olur ve bu davranışın sebebini sorar.
ç) Canlandırmanız sırasında arkadaşınızdan gelen iletiyi çözümlemeye, dönütünüzü belirlerken bu çözümlemeden yararlanmaya, yorum ve değerlendirmenizi yansıtan tepkiler vermeye özen gösteriniz.
Cevap: Muhabirin “Neden bayrakları topladınız?” sorusuna itfaiyeci, “Çünkü bayrak bizim için kutsaldır, zarar görmesini istemedik.” şeklinde yanıt verir. Bu cevap karşısında muhabir, saygı ve minnet duygusunu belirten tepkiler verir.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 98 Cevapları
4. ANLATALIM
a) Aşağıdaki rol kartlarını okuyunuz ve rol kartlarından birini seçiniz.
a) Aşağıdaki rol kartlarını okuyunuz ve rol kartlarından birini seçiniz.
Cevap: Ben 1. Rol Kartı (13 yaşındaki Millî Mücadele yıllarında yaşayan çocuk) seçiyorum.
b) Seçtiğiniz rolün kimliğine bürününüz. Bu role uygun konuşmayı zihninizde kurgulayınız ve arkadaşınızla sınıfta bir doğaçlama yapınız. Doğaçlamaya uygun yeni karakterler ekleyebilirsiniz. Doğaçlamanız sırasında vatan sevgisi, kararlılık, birlik ve beraberlik, fedakârlık, bağımsızlık gibi temel değerleri vurgulayınız.
Konuşma Metni:
“Ben 13 yaşındayım. Vatanımız zor günlerden geçiyor.
Annem bana gece boyu yolculuk yaparak komşu köye ulaşmam için ekmek verdi.
Yoruldum ama hiç durmadım. Çünkü biliyorum ki asker ağabeylerimiz bizim için cephede savaşıyor.
Ben de elimden geleni yapacağım.
Bu vatan için bir parça ekmek bile çok değerli.
Gün gelecek, düşman bu topraklardan tamamen gidecek.
Biz özgür yaşayacağız.
Yaşasın bağımsızlığımız!”
5. ANLATALIM
a) Aşağıdaki metni okuyunuz ve renkli yazılmış karşılaştırma ifadelerini inceleyiniz.
Bir köy kahvesinde oturmuş, haberleri izliyordum. Haberlerden duyduğuma üremizin neredeyse her karışı işgal altındaydı. Bu ne zaman, nasıl olmuştu? Şaşkınlıkla ayağa fırlayınca üstümdeki kıyafetlerin ne kadar eski olduğunu fark ettim. Ben bunları ne zaman giymiştim? Etrafıma bakındım. I fîn kötülü tanıdık bir yüz de yoktu. Her ne kadar korksam da kendimi ve oradakileri cesaretlendirmek için ayağa kalkıp haykırdım: “Geldikleri gibi giderler!” Kan ter içinde yataktan fırlamıştım. Belli ki her şey sadece kötü bir rüyaydı. Bağımsızlığımızdan dahi değerli ne vardı? N ait! ki bir kartal bir kafeste yaşayamaz, biz de öyleyiz. Ulu Önder’imizin dediği gibi “Söz konusu vatan gerisi teferruattır.”
b) Bu ifadelerden dördünü seçiniz ve her birini defterinizde birer cümle içinde kullanınız.
- Neredeyse: Dün gece neredeyse hiç uyumadım.
- Her ne kadar: Her ne kadar yorulsam da ödevimi bitirdim.
- Daha: Kitap okumak televizyondan daha faydalıdır.
- Nasıl: Bu kadar kısa sürede bu işi nasıl yaptın?
- Göre: Bana göre en önemli değerimiz bağımsızlıktır.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 99 Cevapları
6. ANLATALIM
İstiklal Marşı’nın üçüncü dörtlüğünü dikkatlice okuyup anlamını çözümleyiniz. “Rafadan Tayfa-İstiklal Marşı” adlı içerik bir çizgi roman olsaydı ve çözümlediğiniz dörtlüğü anlatsaydı sizce olaylar nasıl ilerlerdi? Kahramanların bakış açılarına göre açık ve anlaşılır cümlelerle aşağıdaki konuşma balonlarına yazınız.
1️⃣ Bu dörtlükte milletimizin hür yaşama kararlılığı anlatılıyor.
2️⃣ Bize zincir vurmaya kalksalar bile başaramazlar.
3️⃣ Evet, “Ezelden beri hür yaşadım, hür yaşarım.” sözü bunu gösteriyor.
4️⃣ Aynı zamanda korkusuz ve cesur olmamız gerektiğini öğretiyor.
5️⃣ Çünkü milletimiz özgürlüğünden asla vazgeçmez.
6️⃣ Bu dörtlük bize güçlü olduğumuzu hatırlatıyor.
7️⃣ Sel gibi coşar, önüne çıkan engelleri yıkar geçer.
8️⃣ Birlik oldukça hiçbir engel bizi durduramaz.
9️⃣ Çünkü özgürlük bizim karakterimizdir.
???? Atalarımızın bıraktığı en büyük miras da budur.
1️⃣1️⃣ Özgürlük ve bağımsızlık bizim vazgeçilmez değerimizdir.
1️⃣2️⃣ İşte bu yüzden İstiklâl Marşı bize daima güç verir.
GELECEK DERSE HAZIRLANALIM
İstiklal Madalyası’nın ne olduğu, kimlere verildiği, önemi vb. hakkında araştırma yapınız.
Cevap: İstiklâl Madalyası, Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından Millî Mücadele döneminde vatan için büyük fedakârlık yapanlara verilen bir onur ve kahramanlık ödülüdür. 29 Kasım 1920 yılında kabul edilen kanunla verilmeye başlanmıştır.
Bu madalya;
- Kurtuluş Savaşı’nda cephede savaşan askerlere,
- Gazilere,
- Millî Mücadele’ye destek veren sivillere,
- Meclis üyelerine,
- Kurtuluş Savaşı’na katkı sağlayan yabancılara verilmiştir.
Madalya üç farklı renkte olabilir:
- Kırmızı şeritli (Cephede savaşanlara)
- Yeşil şeritli (Cephe gerisinde hizmet edenlere)
- Kırmızı-yeşil şeritli (Her iki şekilde de hizmet edenlere)
İstiklâl Madalyası’nın üzerinde Mehmet Âkif Ersoy’un yazdığı İstiklâl Marşı’ndan ve Türk bayrağından esinlenen millî semboller bulunmaktadır.
Bu madalya Türk milletinin bağımsızlık mücadelesine duyduğu saygıyı, fedakârlık yapan insanlara verdiği değeri gösterir.
İstiklâl Madalyası sahibi olmak büyük bir şeref ve gurur kaynağıdır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.