Suyun Öyküsü Metni Cevapları (3. Sınıf Türkçe)
Suyun Öyküsü Metni Cevapları
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 275 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Soru: “Suyun Öyküsü” başlıklı metinde sizce neler anlatılıyor olabilir?
Cevap: Bu metinde suyun buharlaşmasından başlayarak yağmur, kar ve dolu şeklinde yeryüzüne dönüşüne kadar olan su döngüsü anlatılıyor olabilir.
Şiir Özeti (Suyun Öyküsü)
Bu şiirde:
- Suyun ısınıp buharlaştığı, gökyüzüne çıktığı ve yoğunlaşıp tekrar yağmur, kar ya da dolu olarak yeryüzüne döndüğü anlatılmaktadır.
- Aynı zamanda akarsuların suyu göllerle buluşturduğu, yağmurun toprağa hayat verdiği belirtilmiştir.
- Yağmurla birlikte oluşan gök gürültüsü ve şimşek gibi doğa olaylarına da yer verilmiştir.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 276 Cevabı
1. ETKİNLİK
a. Şiirde geçen aşağıdaki kelimelerin anlamlarını verilen görselden yararlanarak tahmin ediniz.
- Isınma: Güneş ışığıyla hava veya suyun sıcaklık kazanması.
- Buharlaşma: Suyun ısınarak buhar haline dönüşmesi.
- Yoğunlaşma: Buharın soğuyarak tekrar su damlacıklarına dönüşmesi.
- Çevrinim: Suyun sürekli bir döngü hâlinde hareket etmesi.
- Şimşek: Bulutlardaki elektriklenmenin ışık şeklinde görünmesi.
- Yağmur: Bulutlardan su damlacıkları hâlinde yere düşen yağış.
- Dolu: Bulutlardan buz taneleri hâlinde düşen yağış.
- Kar: Soğuk havalarda bulutlardan beyaz ve yumuşak buz kristalleri olarak düşen yağış türü.
b. Yukarıdaki kelimelerin anlamlarını sözlükten bulup öğreniniz. Bu kelimeleri anlamlarına uygun olarak kullanacağınız birer cümleyi aşağıya yazınız.
- Isınma sayesinde baharda çiçekler açmaya başlar.
- Güneşli havalarda denizlerden buharlaşma gerçekleşir.
- Bulutlardaki su buharı yoğunlaşma ile yağmura dönüşür.
- Çevrinim doğada sürekli devam eden bir döngüdür.
- Geceleri bazen gökyüzünde parlak şimşek çakar.
- Bugün dışarıda çok güzel bir yağmur yağıyor.
- Yazın ortasında yağan dolu, meyve ağaçlarına zarar verdi.
- Kışın her yer bembeyaz olur çünkü kar yağar.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 277 Cevabı
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları şiire göre cevaplayınız.
1- Şiirin ilk bölümünde neler anlatılıyor?
→ Yeryüzündeki suların ısınıp buharlaştığı, gökyüzüne yükselip soğuyarak yoğunlaştığı anlatılıyor.
2- Şiire göre su kaç türlü hâl alır? Bunlar nelerdir?
→ Su üç türlü hâl alır: Yağmur, dolu ve kar.
3- Suyun toprağa canlılık vermesi nasıl anlatılıyor?
→ Akarsular yağmuru göllere ulaştırır ve bu da toprağa yaşam verir, canlılık oluşturur.
4- Siz de şiirle ilgili bir soruyu aşağıya yazınız. Yazdığınız soruyu arkadaşlarınıza yöneltiniz.
→ Şimşek çaktığında ne olur?
→ Her yer aydınlanır.
3. ETKİNLİK
a. Metnin türü, konusu ve ana duygusu:
- Metnin türü: Şiir
- Metnin konusu: Suyun doğadaki yolculuğu
- Metnin ana duygusu: Suyun yaşam döngüsünün önemi ve doğaya katkısı
b. Şiirin içeriğine uygun farklı bir başlık:
→ "Suyun Serüveni"
4. ETKİNLİK
Soru: Öğretmeninizin “…” internet adresinden açacağı “Su Döngüsü” adlı videoyu izleyiniz. İzlediğiniz videonun içeriği hakkındaki düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: “Su Döngüsü” adlı videoda okuduğumuz şiirde olduğu gibi suyun buharlaşma sonucunda gökyüzüne yükseldiği, bulutların oluştuğu, yağış ile tekrar yeryüzüne indiğini, akarsular ile göllere, denizlere, okyanuslara ulaştığını sonra yeniden buharlaştığını ve bunun hep devam ettiğini öğrendim.
Soru: Defterinize, bir su damlasının doğadaki döngüsüyle ilgili hikâye edici bir metin yazınız. Yazdığınız hikâyeyi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Minik Damla’nın Yolculuğu
Güneşin sıcak ışıklarıyla okyanusun yüzeyinde bir su damlası ısındı ve buharlaşarak gökyüzüne yükseldi. Bulutların arasında arkadaşlarıyla buluştu. Günler sonra soğuyan hava onun tekrar yağmur damlası olmasına neden oldu. Düşmeye başladı ve bir nehrin içine düştü. Nehir onu göle taşıdı. Gölden yeniden buharlaştı ve gökyüzüne döndü. Minik Damla, bu yolculuğu çok sevmişti ve hep yeniden yaşamak istiyordu.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 278 Cevabı
5. ETKİNLİK
Soru: Tablodaki hava durumu ile ilgili verileri kullanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Yağmurlu günler hangileridir?
→ Pazartesi, Salı, Perşembe
Çarşamba günü hava durumu nasıldır?
→ Çok bulutlu
Güneşli gün hangisidir?
→ Cuma
6. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki paragrafta büyük harflerin kullanımıyla ilgili yapılan yazım yanlışlarını bulunuz. Yazım yanlışlarını düzeltip paragrafı yeniden yazınız.
Cevap: Kemal, sabah erkenden uyandı. Kahvaltısını yaptı, üstünü giyindi ve okula gitmek için evden çıktı. Yürürken yağmur yağmaya başlamasın mı? Keşke hava durumunu öğrenseydim, diye düşündü. O sırada arkadaşı Eylül hızlı adımlarla yanına geldi. Eylül’ün elinde şemsiyesi vardı. Daha fazla ıslanmaması için Kemal’e birlikte yürümeyi teklif etti. Birlikte yürüyerek Yeşim Sokak’ta bulunan okullarına gittiler.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 279 Cevabı
7. ETKİNLİK
a. Aşağıdaki cümlelerde geçen koyu yazılmış kelimelerin zıt anlamlılarını cümlelerin sonunda verilen ipuçlarından yararlanarak belirleyiniz. Belirlediğiniz kelimeleri kullanarak birer cümle yazınız.
Koyu yazılmış kelimelerin zıt anlamlılarını bulunuz ve cümlelerde kullanınız.
Cümle | Zıt Anlamlısı |
---|---|
Ahmet karamsar düşünceleri tamamen aklından çıkardı. | İyimser |
Bu yıl tarlada üretim artınca çiftçiler sevindi. | Tüketim |
Özlem nazik hareketleriyle herkesi mutlu etti. | Kaba |
Antalya, ülkemizin güneyinde bulunan illerdendir. | Kuzey |
Öğretmenimiz doğal beslenmenin öneminden bahsetti. | Yapay |
Cümlelerle Kullanım Örnekleri:
- İyimser insanlar her zaman mutlu olurlar.
- Fazla tüketim doğaya zarar verir.
- Kaba davranışlar arkadaşlıkları bozar.
- Türkiye'nin kuzeyinde Karadeniz Bölgesi bulunur.
- Yapay tatlandırıcılar sağlığa zarar verebilir.
b. Aşağıdaki cümlelerde geçen koyu yazılmış kelimelerin eş anlamlılarını cümlelerin sonunda verilen ipuçlarından yararlanarak belirleyiniz. Belirlediğiniz kelimeleri kullanarak birer cümle yazınız.
Koyu yazılmış kelimelerin eş anlamlılarını bulunuz ve cümlelerde kullanınız.
Cümle | Eş Anlamlısı |
---|---|
Bu sözcüğün manasını bilmiyorum. | Anlamını |
Müzedeki eserler hakkında önemli bilgiler edindik. | Yapıtlar |
Arkadaşlarımın tartışmasına şahit oldum. | Tanık |
Mahallemizde çok sayıda yeni bina yapıldı. | Yapı |
Şiiri okuyunca şairin kim olduğunu merak ettim. | Ozanın |
Cümlelerle Kullanım Örnekleri:
- Bu kelimenin anlamını sözlükten öğrendim.
- Müzede tarihi yapıtlar sergileniyordu.
- Tanık olduğum olayı öğretmenime anlattım.
- Yeni yapılan yapılar şehrin görüntüsünü değiştirdi.
- Ozanın yazdığı şiir çok beğenildi.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 280 Cevabı
8. ETKİNLİK
a. Aşağıdaki e-postayı inceleyiniz.
Nilay’ın e-postası görselde verilmiştir. Yazım ve noktalama yanlışları yapılmıştır.
b. Nilay’ın e-postasında yaptığı hatalar:
- Cümle büyük harfle başlamamış.
- “Bu” kelimesinden önceki virgül yanlış yerde.
- Noktalama eksiklikleri var.
- “Sevgiler” kelimesinden sonra virgül eksik.
- Özel isim “Nilay” küçük harfle yazılmış.
Düzenlenmiş E-posta Metni:
Kime: dorukozer@ornek.com
Konu: Teşekkürler...
Sevgili arkadaşım,
Okulumuzda düzenlenen resim yarışmasında aldığım dereceyi kutladığın e-posta beni çok mutlu etti. Bu yarışmaya katılmam için beni desteklediğin ve gönderdiğin tebrik mesajın için teşekkür ederim.
Sevgiler,
Nilay
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 281 Cevabı
c. Aşağıya, okulunuzun yıl sonu gösterisi için davet mesajı içeren bir e-posta yazınız.
Davet E-Postası:
Kime: veliler@okulumuz.com
Konu: Yıl Sonu Gösterimize Davet
Sevgili Velilerimiz,
Okulumuzun düzenlemiş olduğu yıl sonu gösterisine sizleri davet etmekten büyük mutluluk duyuyoruz. Öğrencilerimizin yıl boyunca hazırladığı gösterileri izlemek ve onların heyecanına ortak olmak için 9 Haziran 2025 Cuma günü saat 14.00'te okul bahçemizde buluşuyoruz.
Katılımınız bizleri çok mutlu edecektir!
Sevgilerimizle,
3/A Sınıfı Öğrencileri ve Öğretmenleri
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru: Doğayı korumak için yapılan çalışmaları araştırınız. Bu çalışmalarla ilgili gazete kupürlerini sınıfa getiriniz.
Doğayı Korumak İçin Yapılan Çalışmalar
1. Ağaçlandırma Kampanyaları:
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, TEMA Vakfı gibi kuruluşlar tarafından her yıl milyonlarca fidan dikilerek orman alanları artırılıyor.
2. Geri Dönüşüm Projeleri:
Belediyeler tarafından cam, plastik, kâğıt ve metal atıklar için geri dönüşüm kutuları konularak doğaya atık karışmasının önüne geçiliyor.
3. Su ve Enerji Tasarrufu Bilinçlendirme Çalışmaları:
Okullarda ve kamu kuruluşlarında, su ve enerji kaynaklarının dikkatli kullanılması için eğitimler veriliyor.
4. Plastik Kullanımının Azaltılması:
Marketlerde plastik poşet kullanımının azaltılması için ücretli poşet uygulaması getirildi. Vatandaşlar file veya bez çanta kullanmaya teşvik ediliyor.
5. Milli Parklar ve Tabiat Alanlarının Korunması:
Özel doğal alanlar "Milli Park" ilan edilerek yapılaşmaya kapatılıyor ve bu alanlarda yaşayan hayvan ve bitkilerin korunması sağlanıyor.
6. Deniz Temizliği ve Kıyı Koruma Projeleri:
"DenizTemiz Derneği/TURMEPA" gibi sivil toplum kuruluşları, denizlerin temiz kalması için kampanyalar düzenliyor.
7. Yenilenebilir Enerji Projeleri:
Güneş, rüzgâr ve hidroelektrik enerji kaynaklarına yatırım yapılarak doğaya zarar veren fosil yakıtların kullanımını azaltma çalışmaları yürütülüyor.
Gazete Kupürü Önerileri:
- “Milli Ağaçlandırma Günü’nde 5 Milyon Fidan Toprakla Buluştu” – [Gazete Haberi]
- “Geri Dönüşümle 2023 Yılında 2 Milyon Ton Atık Toplandı” – [Gazete Kupürü]
- “Plastik Poşet Kullanımı Yüzde 80 Azaldı” – [Gazete Haberi]
- “Denizleri Temizleme Seferberliği Başladı” – [Gazete Kupürü]
- “Türkiye, Yenilenebilir Enerjide Avrupa’da İlk 5’te” – [Gazete Haberi]
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.