Tarladaki Hazine Dinleme Metni Cevapları (4. Sınıf Türkçe)
Tarladaki Hazine Dinleme Metni Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 161 Cevabı
HAZIRLANALIM
Soru: Çalışarak ailesini geçindirmek zorunda olan biri, bu görevini yerine getirmezse neler yaşanabilir? Bu konudaki düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Çalışarak ailesini geçindirmek zorunda olan biri, görevini yerine getirmezse ailesi maddi sıkıntı yaşar. Temel ihtiyaçlarını karşılamakta zorlanır ve zor zamanlar geçirebilirler.
Soru: “Tarladaki Hazine” metnini dinleyiniz. Metni dinlerken 1. etkinliği yapınız.
Cevap: Metni dikkatli bir şekilde dinledim.
1. ETKİNLİK
Soru: “Tarladaki Hazine” metnini dinlerken “İhtiyar adam, bu sözleri söyledikten birkaç gün sonra hayata gözlerini yummuş.” cümlesinden sonra dinlemeyi durdurunuz. Bu aşamadan sonra olayın nasıl gelişeceğini tahmin ediniz. Tahmininizi aşağıya yazınız.
Cevap: İhtiyar adam, bu sözleri söyledikten birkaç gün sonra hayata gözlerini yummuş. Çocukları büyük bir merakla hemen tarlaya giderek hazineyi bulmak için kazmaya başlamışlar. Tarlanın her yerini kazmalarına rağmen hiçbir altın ya da mücevher bulamamışlar. Bu durum karşısında hayal kırıklığına uğrayıp üzülmüşler. Ancak en büyük kardeş, babalarının kendilerine çalışmanın önemini anlatmak için bu hazine hikayesini uydurduğunu fark etmiş.
Bunun üzerine kardeşler, boş durmamak için tarlayı ekip biçmeye karar vermişler. Toprağı kazdıkları için bereketli hale gelen tarlada, ektikleri buğdaylar bolca ürün vermiş. Bu sayede büyük kazanç elde etmişler ve babalarının asıl hazineyi öğrettiğini anlamışlar: Emek ve çalışkanlık. Bundan sonra kardeşler, babalarından aldıkları bu önemli dersi unutmadan çalışkan insanlar olmuşlar.
Önemli Mesaj: Asıl hazine, toprakta değil; çalışkanlık ve emekle kazanılan berekettedir.
Soru: Metnin tamamını dinledikten sonra tahminlerinizin doğruluğunu değerlendirmek için ilgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: Doğru
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 162 Cevabı
2. ETKİNLİK
a- Dinlediğiniz metinde geçen bazı kelimeler görsellerle birlikte verilmiştir. Bu kelimelerin ve görsellerin size çağrıştırdığı kelimeleri ilgili yerlere yazınız.
Cevap: Hazine - Tarla - Kayalık
- Hazine: Altın, mücevher, kolye
- Tarla: Köy, tarım, buğday
- Kayalık: Dağ, taş, tehlike
b- Kelimelerin anlamlarını görsellerinden yararlanarak tahmin ediniz.
Tahminlerim:
- hazine: Altın, gümüş, mücevher gibi değerli şeylerin olduğu yer.
- tarla: Çeşitli bitkilerin ekildiği, tarım yapılan toprak parçası.
- kayalık: Çok kaya olan yer.
c- Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz kelimeleri aşağıda birer cümlede kullanınız.
TDK karşılıkları:
- Köyde bazı yerlerde hazine olduğu söyleniyor.
- Dedem bu sene tarlaya mısır ekti.
- Dağ keçileri kayalıklarda yiyecek arıyor.
3. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metne göre defterinize cevaplayınız.
1. Zengin adam neden üzülüyormuş?
Zengin adam, çocuklarının çok tembel olmasına ve çalışmamalarına üzülüyormuş.
2. Zengin adam, çocuklarından ne istemiş?
Zengin adam, tarlada bir hazine olduğunu söyleyerek çocuklarının tarlanın her yerini kazmasını istemiş.
3. Çocuklar hazineyi nerede aramış?
Çocuklar, tarlanın her köşesini kazmış, kayalıkları bile araştırmış, ancak hazineyi bulamamışlar.
4. Ambarlar ne zaman dolup taşmaya başlamış?
Tarlayı kazdıktan sonra boş durmamak için ekim yapmışlar ve toprak verimli hale gelince ürünler bolca yetişmiş, buğday ambarları dolup taşmaya başlamış.
5. Çocuklar yaşadıklarından nasıl bir ders çıkarmış?
Çocuklar, asıl hazinenin altın veya mücevher değil, çalışmak ve emek vermek olduğunu anlamışlar. Tarlayı ekip biçerek kendi emekleriyle kazanç sağlamanın değerini öğrenmişler.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 163 Cevabı
4. ETKİNLİK
Soru: Tarladaki Hazine” metnini ana batlarıyla arkadaşlarınıza anlatınız.
Anlatımınızda aşağıdaki hususlara dikkat ediniz.
• Ayrıntılara girmeden kişileri kısaca tanıtınız.
• Olayın önemli noktalarını belirleyerek bunları oluş sırasına göre aktarınız.
Cevap: Yaşlı bir adamın beş oğlu vardır ve bu oğullar çok tembeldir. Babaları, çocuklarına çalışmayı öğretmek için onlara tarlada bir hazine olduğunu söyler. Çocuklar, hazinenin yerini bulmak için tarlanın her yerini kazıp didik didik ararlar ancak bir şey bulamazlar. Madem tarlayı kazdık, ekin ekelim diyerek buğday ekerler. Hasat zamanı bolca buğday elde ederler ve asıl hazinenin çalışmak olduğunu anlarlar. Böylece babalarının vermek istediği dersi almış olurlar.
5. ETKİNLİK
Soru: Siz olsaydınız “Tarladaki Hazine” metnine nasıl bir başlık verirdiniz? Nedeniyle birlikte aşağıya yazınız.
Cevap: Ben olsaydım bu metne "Çalışmanın Gerçek Hazinesi" başlığını verirdim.
Çünkü metin, asıl hazinenin altın veya mücevher değil, çalışmanın ve emeğin değeri olduğunu anlatmaktadır. Çocuklar, çalışarak kazandıklarında gerçek bir hazine elde etmişlerdir.
6. ETKİNLİK
Soru: Dinlediğiniz metni rol paylaşımı yaparak sınıf arkadaşlarınızla canlandırınız.
Cevap: Ben ve beş arkadaşım oyunu canlandırdık.
Soru: Siz hangi rolü canlandırdınız? Canlandırma yaparken nelere dikkat ettiğinizi aşağıya yazınız.
Cevap: Ben yaşlı adamın rolünü canlandırdım. Canlandırma yaparken yaşlı bir insan gibi konuşmaya ve beden dilimi kullanmaya dikkat ettim. Ses tonumu karakterin yaşına uygun hale getirdim ve olayın duygusunu yansıtmak için ifadelerimi vurgulu söyledim.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 164 Cevabı
7. ETKİNLİK
Soru: EBA’dan okuduğunuz masalı arkadaşlarınıza anlatınız. Masal ile ilgili görüş ve düşüncelerinizi belirtiniz. Anlatırken kelimeleri anlamlarına uygun kullanınız. Beden dilinizi etkin kullanınız ve nezaket kurallarına uygun konuşunuz.
Cevap: Okuduğum masalı arkadaşlarıma anlattım. Masal, dostluk, emek ve alın terinin önemini anlatıyordu. Ana karakterlerin yaşadığı olaylar, çalışkan olmanın ve dürüstlüğün önemini vurguluyordu. Anlatırken kelimeleri doğru anlamda kullandım, beden dilimi etkin şekilde kullandım ve dinleyicilerle göz teması kurarak daha etkili bir sunum yapmaya çalıştım.
8. ETKİNLİK
a- Aşağıda yay ayracın [()] kullanıldığı yerler ve bunları örnekleyen cümleler verilmiştir. Kurallar ile ilgili örnekleri eşleştiriniz.
a. Tiyatro eserlerinde ve senaryolarda konuşanın hareketlerini, durumunu açıklamak ve göstermek için kullanılır.
b. Bir söze alay, kinaye veya küçümseme anlamı kazandırmak için kullanılan ünlem işareti yay ayraç içine alınır.
-
Tiyatro eserlerinde ve senaryolarda konuşanın hareketlerini, durumunu açıklamak ve göstermek için yay ayraç kullanılır.
→ Nilgün – (Anlamlı anlamlı karşısındakinin yüzüne bakar.) Yanıldığını size kanıtlayacağım. -
Bir söze alay, kinaye veya küçümseme anlamı kazandırmak için kullanılan ünlem işareti yay ayraç içine alınır.
→ Adam, akıllı (!) olduğunu söylüyor.
b- Aşağıdaki metinde numaralanmış ifadelerin hangisinde yay ayraç kullanılmalıdır? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap: Doğru cevap: (1) numaralı cümledir.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 165 Cevabı
9. ETKİNLİK
a- Yaşadığınız çevrede bir hazine olduğunu düşününüz. Bu hâzinenin yerini tarif ediniz.
Cevap: Yaşadığım çevrede büyük bir parkın içinde, görkemli bir çınar ağacı bulunmaktadır. Bu çınar ağacının altı geçmişten gelen büyük bir sırrı saklıyor. Parkın girişinden yaklaşık 50 adım yürüdükten sonra sağ tarafta küçük bir gölet yer alıyor. Göletin kenarında üç büyük taş var. İşte bu taşların en büyüğünün hemen altında, derinlere gizlenmiş bir sandık bulunuyor. Bu sandık, altın, mücevher ve değerli eski kitaplarla dolu. Ancak, hazineye ulaşmak için toprağın biraz kazılması gerekiyor. Bu nedenle çok dikkatli olunmalı ve geçmişin izlerini koruyarak hareket edilmelidir.
Soru: Aşağıya hâzinenin yerini gösteren bir kroki çiziniz.
Cevap: Siz çizebilirsiniz.
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru: “Kuraklığın nedenleri” hakkında bir sunum hazırlayınız. (“Meke Gölü” metninin “Hazırlık” çalışmasına yöneliktir.
KURAKLIĞIN NEDENLERİ
1. Kuraklık Nedir?
Kuraklık, uzun süre boyunca yağışların azalması sonucu ortaya çıkan su kıtlığı durumudur. Tarım, içme suyu kaynakları ve ekosistemler üzerinde olumsuz etkiler yaratır.
2. Doğal Nedenler
- İklim Değişiklikleri: Küresel ısınma nedeniyle sıcaklıkların artması ve yağışların düzensizleşmesi.
- Atmosferik Değişimler: Hava akımlarındaki değişiklikler ve El Niño gibi doğa olayları kuraklığa neden olabilir.
- Coğrafi Konum: Çölleşmeye yatkın bölgeler doğal olarak kuraklığa daha fazla maruz kalır.
- Bitki Örtüsünün Azalması: Ormanların azalması, nem dengesinin bozulmasına yol açar.
3. İnsan Kaynaklı Nedenler
- Aşırı Su Kullanımı: Tarımda ve sanayide bilinçsiz su tüketimi su kaynaklarını hızla tüketmektedir.
- Ormansızlaşma: Ağaçların kesilmesi, toprak erozyonunu artırır ve su tutma kapasitesini azaltır.
- Sanayi ve Şehirleşme: Fabrikalar ve kentleşme su kaynaklarını tüketir ve kirletir.
- Yanlış Tarım Uygulamaları: Fazla su isteyen ürünlerin yanlış alanlarda yetiştirilmesi.
4. Kuraklığın Etkileri
- Tarımsal Üretimin Düşmesi: Verimli topraklar kurur, tarım ürünleri azalır.
- Su Kaynaklarının Azalması: Nehirler, göller ve yeraltı suları kuruyabilir.
- Gıda Krizi: Tarım ürünlerindeki azalma, gıda fiyatlarını artırır.
- Ekosistem Tahribatı: Hayvanlar ve bitkiler su eksikliğinden zarar görür.
5. Kuraklığın Önlenmesi İçin Çözümler
- Su Tasarrufu: Evde, sanayide ve tarımda bilinçli su kullanımı.
- Ağaçlandırma Çalışmaları: Ormanları korumak ve yeni ağaçlar dikmek.
- Sürdürülebilir Tarım: Daha az su tüketen tarım yöntemlerinin kullanılması.
- Su Kaynaklarının Korunması: Nehirler ve göllerin kirletilmesini önlemek.
- Yağmur Hasadı: Yağmur suyunun depolanarak kullanılması.
6. Meke Gölü Örneği
Meke Gölü, Türkiye'nin doğal güzelliklerinden biridir. Ancak aşırı su tüketimi ve kuraklık nedeniyle göl hızla kurumaktadır. Bu durum, bilinçsiz su kullanımının doğal yaşam üzerindeki olumsuz etkilerini gözler önüne sermektedir.
Sonuç
Kuraklık, hem doğal hem de insan kaynaklı sebeplerle ortaya çıkan ciddi bir sorundur. Su kaynaklarının korunması ve bilinçli kullanım, kuraklığın etkilerini azaltmada büyük rol oynar. Her bireyin bu konuda bilinçlenmesi ve üzerine düşen sorumluluğu yerine getirmesi gerekmektedir.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.