Tatlı Günler Metni Cevapları (5. Sınıf Türkçe)

Tatlı Günler Metni Cevapları (5. Sınıf Türkçe)
Tatlı Günler Metni Cevapları, 5. Sınıf Meb Yayınları Türkçe 2. Kitap Sayfa 80-81-82-83-84-85 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Tatlı Günler Metni Cevapları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 80 Cevabı

KEŞİF YOLCULUĞU

1. Yaşadığınız yerde yaz ve kış mevsimleri nasıl geçiyor?

Cevap: Yaşadığım yerde yazlar sıcak ve güneşli, kışlar ise soğuk ve yağışlı geçiyor. Deniz kenarında olduğumuz için kışlar çok sert olmaz ama bazı yıllar kar yağdığı da olur.

2. Köy hayatı ve şehir hayatı arasındaki farklar nelerdir?

Cevap: Köy hayatı doğayla iç içe, sakin ve huzurludur. İnsanlar genellikle tarım ve hayvancılıkla uğraşır. Şehir hayatı ise daha hareketli, kalabalık ve yoğundur. İnsanlar ticaret, sanayi ve farklı mesleklerle uğraşır, trafik ve gürültü gibi problemler yaşanır.

Metnin başlığından ve görsellerinden hareketle içeriğini tahmin ediniz. Tahminlerinizi 1. etkinliğin “a” bölümüne yazınız.

TAYLI GÜNLER

Ben, Doğu Anadolu’nun bir dağ köyünde doğdum. Köyümüz başı karlı ve dumanlı bir dağın eteklerindedir. Kışlarımız hep karlı geçer, kısa süren yazımıza da doyum olmaz. Bizler yazı sabırsızlıkla bekleriz çünkü hepimiz yaza, o tatlı sıcağa, hasretiz. Hele biz çocuklar! (…)
Kırlara ve oyunlara doyamaz, akşamları sofra başında yorgunluktan uyuyakalır, genellikle kucakta yatağa taşındığımızın farkına bile varmayız. Toprak ve hayvancılık işlerinde ailelerimize yardımcı olduğumuz zamanların dışında doyamadığımız yaz günlerimiz hep böyle geçer

Soru: Okuma bittikten sonra metni anlamanızı kolaylaştıran ya da zorlaştıran uygulamalarınızı belirleyerek strateji ve yöntemin işe yarayıp yaramadığını değerlendiriniz. Gerekirse farklı bir strateji ve yöntem deneyiniz. Son olarak metinle ilgili öğrendiklerinizi ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Metni okurken önemli gördüğüm yerlerin altını çizdim. Anlamını bilmediğim kelimeleri not alarak sözlükten anlamlarını buldum.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 82 Cevabı

1. ETKİNLİK

a. Metnin başlığından ve görsellerinden hareketle konusu hakkındaki tahminlerinizi defterinize yazınız.

Cevap: Metin, köy hayatını ve köyde yaşayan bir çocuğun ailesiyle birlikte geçirdiği günleri anlatıyor olabilir. Doğa ile iç içe bir yaşamın ve aile sıcaklığının vurgulandığını düşünüyorum.

b. Tahminlerinizin doğruluğunu değerlendiriniz.

Cevap: Metni okuduktan sonra tahminimin doğru olduğunu gördüm. Gerçekten de metin, köy hayatında yaşayan bir çocuğun günlük yaşamını, ailesini ve doğa ile olan ilişkisini anlatıyor.

2. ETKİNLİK

Soru: Aşağıda metinden alınan cümlelerdeki altı çizili kelime ve kelime gruplarının anlamlarını içinde yer aldıkları cümlelerin bağlamlarından hareketle tahmin ederek yazınız. Bu tahminlerinizi defterinize yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.

Kışlarımız hep karlı geçer, kısa süren yazımıza da doyum olmaz.
Bahçemizin ortasında şirin kuyumuz, neşeli çıkrık sesleriyle çevresine hayat saçar.
Tavuklarımızı kuluçkaya yatırır.

Cümle: Kışlarımız hep karlı geçer, kısa süren yazımıza da doyum olmaz.
Tahminim: Bir şeyin tadını tam alamamak, yeterince yaşayamadığını hissetmek.
Sözlük Anlamı: Bir şey yetmemek, bir şeye kanamamak, bir şeyden bıkmamak.

Cümle: Bahçemizin ortasında şirin kuyumuz, neşeli çıkrık sesleriyle çevresine hayat saçar.
Tahminim: Kuyudan su çekmeye yarayan bir araçtır.
Sözlük Anlamı: Kuyudan kovayı çekmeye yarayan ve el ile çevrilen araç.

Cümle: Tavuklarımızı kuluçkaya yatırır.
Tahminim: Tavukların civciv çıkarmak için yumurtaların üstüne yatmasıdır.
Sözlük Anlamı: Civciv çıkarmak amacıyla yumurtaya yatmış veya yatmak üzere olan dişi kuş veya kümes hayvanı.

3. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

1. Çocuklar için köyde yaz günleri nasıl geçmektedir?
Cevap: Çocuklar yaz aylarını sabırsızlıkla bekler. Oyun oynar, doğada vakit geçirir, ailelerine yardım ederler. Yorulduklarında akşamları sofrada uyuyakalırlar.

2. Mehmet’in anne ve babasının ortak kişilik özellikleri nelerdir?
Cevap: Yardımsever, iyi kalpli ve şefkatlidirler. Anne, hasta komşulara yemek yapar, baba ise herkesin yardımına koşar.

3. Mehmet kitap okurken anne ve babası nasıl tepkiler veriyor?
Cevap: Babası kötü karakterlere kızar, annesi ise acıklı yerlerde gözyaşlarını gizlice siler.

4. Mehmet’in okuma sevgisi ve ailesinin bu duruma verdiği destek hakkında ne düşünüyorsunuz?
Cevap: Mehmet’in ailesinin kitap okuma konusunda onu desteklemesi çok güzel bir şey. Bu, onun daha bilgili ve başarılı olmasını sağlar.

5. Sizin de gerçekleşmesini sabırsızlıkla beklediğiniz neler var? Neden?
Cevap: Yaz tatilini ve arkadaşlarımla vakit geçirmeyi sabırsızlıkla bekliyorum çünkü tatiller bana mutluluk veriyor.

4. ETKİNLİK

a- Metinde anlatılanları yansıtması açısından aşağıdaki cümleleri önemli ve önemsiz olarak sınıflandırınız.

1. Doğu Anadolu’nun bir dağ köyünde doğmuştur. (önemli)
2. Kışları hep karlı geçer. (önemsiz)
3. Çocuklar tarım ve hayvancılık konusunda ailelerine yardım etmektedir. (önemli)
4. Babası yardımsever, iyi bir insandır. (önemli)
5. Babasının getirdiği yiyeceklere değil, onun gelmesine sevinmektedir. (önemli)
6. Ailesi kerpiçten yapılmış üç göz odalı bir evde oturmaktadır. (önemsiz)
7. Tavukları evin bitişiğindeki ahırın etrafında dolaşmaktadır. (önemsiz)
8. On bir yaşında ve dördüncü sınıf öğrencisidir. (önemli)
9. Okumayı çok sevmektedir. (önemli)
10. Kitap okurken ocağın üstünde çaydanlık fokurdamaktadır.(önemsiz)
11. Annesi acıklı yerlerde ağlar ama belli etmek istemez. (önemsiz)
12. Bütün aile yemeklerini bitirince yoksullar için dua etmektedir. (önemli)

b- Önemli olarak belirlediğiniz bilgilerden hareketle metinde anlatılanları akışa uygun bir şekilde defterinize kendi cümlelerinizle yazınız.

Cevap: Doğu Anadolu’da bir dağ köyünde yaşayan Mehmet, ailesiyle birlikte mutlu bir hayat sürmektedir. Yaz aylarını sabırsızlıkla bekler ve ailesine tarım ve hayvancılık işlerinde yardımcı olur. Babası yardımsever ve herkes tarafından sevilen biridir. Mehmet’in en büyük mutluluğu, babasının ilçeden dönüşünü beklemektir. Okumayı çok seven Mehmet, akşamları ailesine kitap okur ve bu anların tadını çıkarır. Ailesi de onu destekler. Onlar için kitap okumak, birlikte vakit geçirmek kadar değerlidir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 83 Cevabı

5. ETKİNLİK

Soru: Neşe içinde karnımızı doyururken yoksulları da aç bırakmaması için yüce Allah’a dua ederiz hep birlikte.” cümlesinden çıkarılan aşağıdaki yargıları, kavramlarla örnekteki gibi eşleştiriniz. Boşta kalan cümleyle ilişkili kavramı siz yazınız.

Kavramlar ve Eşleştirmeler:

  • İnanç: 2️⃣ Allah’a inanma, iman.
  • Merhamet: 1️⃣ Bir kimsenin veya bir başka canlının karşılaştığı kötü durumdan dolayı duyulan üzüntü, acıma.
  • Mutluluk: 3️⃣ Anlık bir duruma bağlı olarak duyulan sevinç veya alınan zevk.
  • Bağlılık (İlişkilendirilecek yeni kavram): 4️⃣ Bir topluluğu oluşturanların duygu, düşünce ve ortak çıkarlarla birbirlerine bağlanması.

6. ETKİNLİK

a- Aşağıda verilen paragraftaki söz sanatlarını belirleyiniz. Bu söz sanatlarının geçtiği cümleleri ve söz sanatlarını aşağıya yazınız.

Söz Sanatlarının Bulunduğu Cümleler ve Türleri:

Söz Sanatının Bulunduğu Cümle Söz Sanatı
"Evet, onlar karanlık gecelerde parlayan ay gibidirler, her zaman yolumu aydınlatırlar." Benzetme
"Serçeler bugün çok neşeli görünüyor. Sanki bize ‘Merhaba!’ diyorlar." Kişileştirme
"Ama gerçek dostlarla yapılan sohbetin yerini hiçbir şey tutamaz." Abartma (Mübalağa)

b- Aşağıdakilerden hangileri söz sanatlarının metnin anlamına olan katkılarındandır? İşaretleyiniz.

Metni daha akılda kalıcı ve etkileyici hâle getirmiştir.
⬜ Anlatımı sadeleştirmiştir.
Metnin daha keyifli ve akıcı bir şekilde okunmasını sağlamıştır.
Metnin belirli bölümlerine vurgu yaparak ifade gücünü artırmıştır.

c- Karekodu okutarak “Bilgi Yarışı” adlı etkileşimli içeriği yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.

Cevap: "Bilgi Yarışı" adlı içeriği tamamladım. Tüm soruları doğru cevaplayarak yarışmayı birinci bitirdim.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 84 Cevabı

7. ETKİNLİK

a- Dördüncü temada yer alan “Nasreddin Hoca” metnini tekrar okuyunuz. “Nasreddin Hoca” metni ile “Tatlı Günler” metninin karşılaştırılabilir unsurlarından (olaylar, kahramanlar, kahramanların davranış ve karakter özellikleri) birini belirleyiniz.

Cevap: İki metni kahramanların karakter özellikleri yönünden karşılaştıracağım.

b- Belirlediğiniz unsurun metindeki benzerlik ve farklılıklarını söyleyiniz.

Benzerlikler:

  • Her iki metinde de kahramanlar yardımsever ve toplum tarafından sevilen kişiler olarak anlatılmaktadır.
  • Nasreddin Hoca insanlara ders vermeyi ve düşündürmeyi seven, esprili ve hazırcevap bir karakterdir.
  • Mehmet’in babası ise yardımsever, fedakâr ve ailesine düşkün bir karakterdir.
  • Her iki metinde de aile ve toplum değerleri vurgulanmaktadır.

Farklılıklar:

  • "Nasreddin Hoca" metni mizahi ve ders verici bir anlatıma sahiptir.
  • "Tatlı Günler" metni ise duygusal ve sıcacık bir aile ortamını anlatmaktadır.
  • Nasreddin Hoca, bilgeliği ve nüktedanlığıyla tanınan bir karakterken, Mehmet'in babası fedakâr bir aile reisidir.

8. ETKİNLİK

a- Mehmet, babasının yaz mevsiminde çalışmasını nasıl anlatmaktadır?

Cevap: Mehmet, babasının yazın çalışmak için ilçeye gittiğini, kışın iş olmadığı için evde olduğunu söylemektedir. Babasının kazandığı para ile geçindiklerini ve onu özlediğini belirtmektedir. Babasının ilçeden döndüğünde onlara şekerler, helvalar ve köyde bulunmayan yiyecekler getirdiğini anlatmaktadır.

b- Babasının yazları çalışmasını ve yanlarında olmamasını Mehmet’in annesi ya da kardeşi anlatmış olsaydı sizce nasıl anlatırdı? Düşününüz.

  • Annesi: "Kocam yazları ilçeye giderek inşaat işinde çalışır. Oralarda ne yer, ne içer bilmiyorum ama bizim geçimimizi sağlamak için büyük fedakârlık yapıyor. Kışın iş olmadığı için yazın kazandığını biriktiririz. Onun yokluğunda ev işleriyle ilgilenirim, oğlum Mehmet de bana yardım eder."
  • Kardeşi: "Babam yazın işe gidiyor. Ama ben onu çok özlüyorum. Geri geldiğinde bana şeker getiriyor. Annem de babamın yokluğunda çok çalışıyor. Keşke babam hep bizimle olsa."

c- Anne ya da kardeşten birinin bakış açısıyla duygu ve düşüncelerinize de yer verdiğiniz bir konuşma yapınız.

Cevap: "Biz bir dağ köyünde yaşıyoruz. Burada kışlar çok sert geçer. Babam yazları ilçeye gidip çalışır, biz de annemle evde kalırız. Babamın yokluğu bizi üzer ama onun bizim için çalıştığını biliriz. Onun kazandığı parayla kışı rahat geçiririz. Annem, babamın yokluğunda ev işlerini yapar, ben de ona yardım ederim. Babam geldiğinde getirdiği şekerlerden çok, onun varlığına sevinirim. Keşke hep yanımızda olabilse."

9. ETKİNLİK

a- Karekodu okutarak metni dikkatle dinleyiniz.
Cevap
: Metni dikkatli bir şekilde dinledim.

b- Dinlediğiniz metnin içeriğini en iyi yansıtan kelimeleri belirleyiniz.
Cevap
: Aile, fedakârlık, sevgi, hasret, emek, dayanışma, özlem.

c- Belirlediğiniz kelimelerin metnin içeriğiyle ilişkisini açıklayınız.
Cevap
: Belirlediğim kelimeler, metnin konusunu ve ana fikrini ortaya koyan anahtar ifadelerdir.

  • Aile: Metin, bir ailenin yaşamını ve ilişkilerini anlatmaktadır.
  • Fedakârlık: Baba, ailesi için çalışmakta ve fedakârlık yapmaktadır.
  • Sevgi: Aile bireyleri birbirlerine derin bir sevgiyle bağlıdır.
  • Hasret: Mehmet, babasının yokluğunu hissetmekte ve özlem duymaktadır.
  • Emek: Baba, ailesini geçindirebilmek için zorlu şartlarda çalışmaktadır.
  • Dayanışma: Aile, zor zamanlarında birbirine destek olmaktadır.
  • Özlem: Mehmet, babasının yokluğunda ona duyduğu özlemi dile getirmektedir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 85 Cevabı

ç- Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

“Mırnav Dostları” lakabını çocuklara kim, niçin takmıştır?
Cevap
: Muhtar, çocuklara sokak hayvanlarına karşı duyarlılık gösterdikleri ve onların haklarını savundukları için "Mırnav Dostları" lakabını takmıştır.

“Yaşadığımız zamanda süper güç, merhamet ve iyilik yapmaktır evlatlarım.” sözüyle Muhtar amca ne demek istemiştir?
Cevap
: Muhtar amca, günümüzde en büyük erdemin başkalarına yardım etmek, anlayış göstermek ve empati kurmak olduğunu anlatmak istemiştir. Gerçek gücün maddi şeylerden değil, insanlara ve canlılara iyilik yapmaktan geçtiğini vurgulamaktadır.

d- Dinlediğiniz metinden alınan aşağıdaki cümlede altı çizili kelime grubu “özetleme işlevi’ görmektedir. Siz de verilen cümlelerdeki özetleme işlevi gören kelime ya da kelime gruplarının altını örnekteki gibi çiziniz.

  • Uzun lafın kısası, kedicik çok zayıf ve hastaydı.
  • İnsan sosyal bir varlıktır yani sürekli iletişim halindedir.
  • Çocukların komşuluk ve akrabalık ilişkilerinin sağlıklı olduğu bir ortamda büyümesi gerekir. Özetle çocukların insanlarla ilişkilerinin önemi büyüktür.
  • Çevremizdeki yardıma muhtaç kişilere, hayvanlara, bitkilere kısacası bütün canlılara karşı duyarlı olmalıyız.
  • Ailede sorumlulukları yerine getirmek, iletişime dikkat etmek, aile bireylerine sevgi ve saygıyla yaklaşmak, onlarla dayanışma içinde olmak çok önemlidir. Sonuç olarak bunlar aile bütünlüğünü sağlayan temel unsurlardır.

e- Altını çizdiğiniz özetleme işlevi gören ifadelerinden iki tanesini seçerek birer cümlede kullanarak defterinize yazınız.

  • Uzun lafın kısası, doğruyu söylemek her zaman en iyisidir.
  • Sonuç olarak, hayatta başarılı olmanın yolu çok çalışmaktan geçer.

10. ETKİNLİK

Soru: Dinlediğiniz “Mırnav Dostları” adlı metinde çocuklar hangi probleme yönelik çözüm önerisi getirmişlerdir? Siz olsaydınız bu probleme nasıl çözüm üretirdiniz? Çözüm önerilerinizi tahtaya yazınız. Bunların içinden en uygulanabilir olanı belirleyiniz.

  • Çocuklar, sokak hayvanlarının sahipsiz kalması, incitilmesi ve onlara kötü davranılması problemini ele almışlardır.
  • Çözüm olarak hayvanlara mama bırakmış, onların sağlık durumlarıyla ilgilenmiş ve veteriner desteği sağlamışlardır.

Benim çözüm önerim:

  • Sokak hayvanları için her mahalleye birkaç kulübe yerleştirilmesi.
  • Belediyeler tarafından ücretsiz veteriner hizmeti verilmesi.
  • İnsanların bilinçlendirilmesi için sokak hayvanlarına karşı duyarlılığı artıran kampanyalar düzenlenmesi.
  • En uygulanabilir olanı: Belediyeler tarafından modern ve sürekli denetlenen hayvan barınaklarının oluşturulması.

11. ETKİNLİK

a- Dinlediğiniz “Mırnav Dostları” metnini olay, konu, durum bakımından inceleyiniz. Ardından metindeki önemli ve önemsiz olayları defterinize listeleyiniz.

Önemli olaylar:

  • Çocukların sokak hayvanlarına yardım etmeye karar vermesi.
  • Onlara düzenli olarak yiyecek ve su sağlamaları.
  • Veterinerin sokak hayvanlarına ücretsiz bakım yapması.
  • Melek ablanın bir kediyi sahiplenmesi.

Önemsiz olaylar:

  • Çocukların "Mırnav Dostları" olarak anılmaya başlaması.
  • Bugün balkonda toplantı yapmaları.
  • Ahmet’in lakabı çok havalı bulması.

b- Metni yazılı olarak defterinize özetleyiniz. Özetinizi yazarken aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz.

"Mırnav Dostları" adlı metinde, çocuklar sokak hayvanlarına yardım etmeye karar verirler. Mahalledeki sahipsiz hayvanlara mama ve su bırakırlar. Hasta ya da yaralı bir hayvan gördüklerinde veteriner desteği alırlar. Onların bu duyarlı davranışı mahallede fark edilir ve muhtar onlara "Mırnav Dostları" lakabını takar. Bir gün bir yavru kedi kamyonetin tekerleğine sıkışır, çocuklar hemen onu veterinere götürür. Veteriner tedavisini yaptıktan sonra sağlık ocağında çalışan Melek abla kediyi sahiplenir. Çocuklar bu olaydan sonra sokak hayvanlarına yardım etmeye daha da motive olurlar."

Soru: Yazdığınız özeti öğretmeninizle değerlendiriniz.

Cevap: Öğretmenimiz özeti beğendi ve "Mırnav Dostları" ifadesinin özel isim olduğu için her iki kelimenin de büyük harfle başlaması gerektiğini hatırlattı.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.