Türkçenin Söz Denizinde-Sevmek Metni Cevapları (8. Sınıf Türkçe)
Türkçenin Söz Denizinde-Sevmek Metni Cevapları
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ferman Yayınları Sayfa 30 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
İnsanların konuşurken kullandığı kelimeler bize o kişi hakkında ne tür bilgiler verir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap: İnsanların kullandığı kelimeler onların düşünce dünyasını, eğitim düzeyini ve kültürel birikimlerini yansıtır. Kelimeleri doğru ve etkili kullanan bir kişi, kendisini daha iyi ifade eder ve karşısındakilere düşüncelerini daha net iletebilir.
1. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ferman Yayınları Sayfa 33 Cevabı
Okuduğunuz metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarını aşağıya yazınız. Metindeki anlamını bilmediğiniz kelime ya da kelime gruplarının anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazınız. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Kelime/Kelime Grubu: ozan: halk şairi.
Cümlem: Geçen hafta köyümüze bir ozan geldi ve güzel türküler söyledi.
Kelime/Kelime Grubu: sevi : sevme işi, sevgi
Cümlem: Sevi dolu bir dünya hayal ediyorum.
Kelime/Kelime Grubu: sevgili: İnsanın sevdiği kişi için kullandığı bir tür sıfat.
Cümlem: Sevgili dostum, uzun zamandır görüşmedik.
Kelime/Kelime Grubu: lehçe: bir dilin eski zamanlarında ayrılan kolu
Cümlem: Türkçenin birçok lehçesi bulunmaktadır.
Kelime/Kelime Grubu: yurtsever: yurdunuz seven kimse
Cümlem: Yurtsever insanlar ülkemizi daha ileriye taşır.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Cevapları Hecce Yayıncılık
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1. Sevgi ile ilgili kimlerin sözüne yer verilmiştir?
Cevap: Sait Faik Abasıyanık, Karacaoğlan ve Yunus Emre'nin sözlerine yer verilmiştir.
2. Dilimizde sevgi mesajı veren atasözlerini TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten araştırınız.
Cevap: “İki gönül bir olunca samanlık seyran olur.” / “Gülü seven dikenine katlanır.” / “Kalp kalbe karşıdır.”
3. Yunus Emre, “Sevelim sevilelim Dünya kimseye kalmaz.” dizeleriyle sizce ne anlatmak istemiştir?
Cevap: Yunus Emre, bu dizelerde hayatın geçici olduğunu, bu dünyada kin ve nefretin bir anlamı olmadığını, insanların birbirini sevmesi gerektiğini anlatmak istemiştir.
4. “Sev-” sözcüğünden türeyen kelimeleri ve anlamlan söyleyiniz.
Cevap: Sevgi: Birine ya da bir şeye karşı duyulan derin ilgi / Sevilmek: Sevgiyi kazanmış olmak / Sevgili: Sevilip bağlanılan kimse / Sevi: Sevme işi, sevgi.
5. İçinde “sevgi, sevmek” gibi sözcükler geçmese de bu anlamlarda kullanılan sözcük gruplan nelerdir? Anlamlarıyla birlikte söyleyiniz.
Cevap: kara sevda, aşık olmak, çok bağlanmak, yürekten bağlı olmak, yüreği yanmak, sevdalara düşmek sözcük gruplarını sayabiliriz.
3. ETKİNLİK
Okuduğunuz metne uygun yeni başlıklar bularak bu başlıkları aşağıya yazınız. Neden bu başlıkları tercih ettiniz? Açıklayınız.
Cevap: SEVGİ BAĞI / DÜNYAYI SEVGİ KURTARACAK / SEVGİYLE YAŞAMAK / SEVGİNİN GÜCÜ
4. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ferman Yayınları Sayfa 34 Cevabı
Yanlışlığı ya da doğruluğu kişiye göre değişmeyen, kanıtlanabilen cümlelere “nesnel yargı bildiren”; yanlışlığı ya da doğruluğu kişiye göre değişen, yorumlanabilen cümlelere “öznel yargı bildiren” cümleler denir. Yukarıdaki açıklamadan yararlanarak yazarın metinde kullandığı öznel ve nesnel yargı bildiren cümleleri tespit ediniz. Aşağıya bu cümlelerden örnekler yazınız.
Öznel Yargı Bildiren Cümleler
Cevap: “Güzel sevmek koç yiğide ar değil.” / “Dünya kimseye kalmaz.”
Nesnel Yargı Bildiren Cümleler
Cevap: “Sait Faik de her şeyin bir insanı sevmekle başlayacağını söylüyor.” / “Edebiyatımızdan pek çok başka örnek verilebilir…”
5. ETKİNLİK
Aşağıda, okuduğunuz metinden bir paragraf verilmiştir. Yazar, bu paragrafta anlatım biçimlerinden biri olan açıklayıcı anlatımdan yararlanmıştır. Siz de okuduğunuz metinden açıklayıcı anlatım örneği bularak örneğinizi noktalı alana yazınız.
“Türk Dil Kurumu tarafından yayımlanan Türkçe Sözlük’e göre sevmek sözü Türkiye Türkçesinde ‘Sevgi ve bağlılık duymak.’, ‘Birine sevgiyle bağlanmak, gönül vermek.’, ‘Çok hoşlanmak.’, ‘Okşamak.’, ‘Yerini, şartlarını uygun bulmak.’ gibi beş ayrı anlamda kullanılmaktadır. Bu anlamlardan ‘Yerini şartlarım uygun bulmak’ insanlar için olduğu kadar bitkiler ve hayvanlar için de söz konusu olabilmektedir. Örneğin, bir insanın sıcak yeri tercih etmesi, bir çiçeğin güneşli yerde daha hızlı büyümesi sevmek sözünün yerini, şartlarını uygun bulmak anlamıyla kullanılmasıdır.”
Cevap: “Edebiyatımızda pek çok başka örnek verilebilir. Sayısız sanatçımızın, sayısız eserinde kullandığı sevi, sevgi, sevgili, sevim, sevimli, sevinç gibi sözlerimiz, Türkçemizde uzun yıllardır var olan kelimelerdir.”
6. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ferman Yayınları Sayfa 35 Cevabı
Okuduğunuz metinde yazarın kullandığı düşünceyi geliştirme yollarını (tanımlama, örneklendirme, tanık gösterme, karşılaştırma, sayısal verilerden yararlanma, benzetme) belirleyiniz. Seçtiğiniz düşünceyi geliştirme yolunu örnekleyen paragrafı noktalı alana yazınız.
Cevap: Yazar, örneklendirme yolunu kullanmıştır: “Sait Faik de her şeyin bir insanı sevmekle başlayacağını söylüyor…”
7. ETKİNLİK
Herhangi bir hazırlık yapmadan sınıfınızda “sevginin gücü” konulu bir konuşma yapınız. Arkadaşlarınızdan yaptığınız konuşmayı değerlendirmelerini isteyiniz.
Sevginin Gücü
Sevgi, insanları bir arada tutan en güçlü bağdır. Birbirimize sevgiyle yaklaştığımızda, dünya daha güzel bir yer haline gelir. Sevginin gücü, nefretin gücünden çok daha büyüktür çünkü sevgi, insanları iyileştirir, birleştirir ve mutlu eder.
8. ETKİNLİK
Defterinize 2. etkinlikte araştırdığınız atasözlerinden biriyle bir hikâye yazınız. Yazacağınız metinde öncelikle zaman, mekân, şahıs ve olay unsurlarım belirleyiniz. Ardından yazacağınız hikâyenin serim, düğüm ve çözüm bölümlerinde anlatacaklarınızı planlayınız. Metni yazarken yazım kurallarına uymaya özen gösteriniz.
GÜZEL SEVMEK KOÇ YİĞİDE AR DEĞİL
O zamanlar liseye giden Edip, bir gün okul dönüşü onu görür görmez yemeden içmeden kesilmişti. Elinde seramikten bir vazo taşıyordu. Vazonun üzerinde alaim-i sema renkleri yani gökyüzünün bütün ışıltıları vardı. Günlerce haftalarca odasından çıkmadı Edip. Aç kaldı susuz kaldı ama terk etmedi sevda onu. Herkes horladı, ayıpladı bu durumunu. O ise herkese aynı cevabı verdi: Utanmıyorum hiçbir şeyden çünkü güzel sevmek utanılacak şey değil dedi. Bir gün odasında ölü buldular Edip’i…Aşk yarası ölümcül olmuştu onun için.
Atasözü: Gülü seven dikenine katlanır.
Zaman: Bir yaz günü
Mekân: Küçük bir köy
Şahıslar: Ali, Elif, Ali’nin ailesi
Olay: Ali’nin Elif’e duyduğu sevgi ve karşılaştığı zorluklar
Hikâye:
Bir yaz sabahı, Ali bahçede çalışırken Elif’i gördü. Onu görür görmez kalbi hızla atmaya başladı. Elif, köyün en güzel kızlarından biriydi ve Ali, ona hayranlık duyuyordu. O günden sonra, her fırsatta Elif’in yanına gitmeye çalıştı, ona yakın olmak için her şeyi yaptı. Ancak Elif’in ailesi Ali'yi istemiyordu. Onlara göre Ali, fakir bir ailenin oğluydu ve Elif’e layık değildi.
Ali, ailesinin tepkisine ve köyde çıkan dedikodulara rağmen Elif’i sevmekten vazgeçmedi. Her gün, "Gülü seven dikenine katlanır." diyerek zorlukların üstesinden gelmeye çalıştı. Elif de Ali'ye karşı boş değildi, ancak aralarındaki engeller onları çok yormaya başlamıştı.
Bir gün Elif, Ali’ye “Sabırlı olalım, belki zamanla her şey düzelir” dedi. Ali, sevdiği için her türlü zorluğa katlanacağını biliyordu. Zamanla Elif’in ailesi de bu sevginin samimiyetini anladı ve sonunda Ali ile Elif evlenme izni aldı.
Bu zorlu yolculuk, Ali’ye sevginin her türlü zorluğa karşı direnebileceğini ve sabrın her şeyi güzelleştirdiğini öğretti.
9. ETKİNLİK
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ferman Yayınları Sayfa 36 Cevabı
Aşağıda Eleanor H. Porter (Elenor H. Portır) tarafından yazılan Pollyanna (Polyanna) adlı eserin iki farklı çevirmen tarafından yazılmış, iki farklı baskısından bölümler yer almaktadır. İki metni dil, anlatım ve içerik yönünden karşılaştırınız. Metinlerin farklı ve benzer yönlerini yazınız.
1. Metin
O haziran sabahı, Polly Harrington (Poli Heringtm) mutfağa biraz telaşla girdi. Pek telaşlı biri değildi aslında; hatta sakin tavrıyla övünürdü. Ancak bugün telaş içindeydi, oradan oraya koşuşturuyordu. Mutfakta bulaşıkları yıkayan Nancy (Nensi), şaşkınlıkla onu izliyordu. Polly Hanım’ın mutfağında sadece iki aydır çalışıyor olmasına rağmen onun telaşsız, sakin tavrını çoktan öğrenmişti.
..........
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Ferman Yayınları Sayfa 37 Cevabı
2. Metin
Bir haziran sabahı Bn. Polly Harrington telaşla mutfaktan içeri girdi. Oysa, böyle davranmak hiç de âdeti değildi. O gün nedense, pek tedirgin, pek de telaşlı görünüyordu.
.........
Farklı Yönleri
Cevap: 1. metinde anlatıcı dili daha ön planda iken, 2. metinde kahramanların konuşmaları öne çıkmıştır.
Benzer Yönleri
Cevap: Her iki metin de aynı olay örgüsüne sahip olup, yer, zaman ve kişiler aynıdır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.