Türkiye Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Türkiye Metni Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 110 Cevabı
Metne Hazırlanalım
Soru: Yurdumuzun hangi ilini / illerini gezip görmek isterdiniz? Niçin?
Cevap: Ben Kapadokya ile Mardin'i gezmek isterdim. Çünkü Kapadokya doğal güzellikleriyle, Mardin ise tarihi ve kültürel zenginlikleriyle dikkat çekmektedir.
Soru: Aşağıdaki afişleri inceleyiniz. Sizce bu tür afişler hangi amaçlarla kullanılmaktadır? Afişlerin yabancı dillere çevrilerek çoğaltılmasının sebebi ne olabilir?
Cevap: Afişlerin amacı, ülkemizin turizm değerlerini tanıtmak ve bu yolla turizmi geliştirmektir. Yabancı dillere çevrilmesi, ülkemize daha fazla yabancı turist çekmek içindir.
Soru: https://bit.ly/3m7bDof genel ağ adresinden “Türkiye Tanıtım” videosunu izleyiniz. Tanıtım müziği ve videonun içeriği ile ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Videoda kullanılan müzik, ülkemizin sıcak ve misafirperver yapısını yansıtmaktadır. İçerikte ise tarihi, kültürel ve doğal güzelliklerimiz çok etkileyici bir şekilde tanıtılmıştır.
Soru: Aşağıdaki alana Türkiye ile ilgili bir slogan yazıp Türkiye’yi tanıtan görseller çiziniz.
Sloganlar:
- "Kültürün, doğanın ve tarihin buluştuğu eşsiz ülke: Türkiye!"
- “Tarihin ve doğanın buluştuğu ülke: Türkiye!”
- “Denizin, güneşin ve kültürün başkenti: Türkiye!”
- “Köklü geçmiş, renkli gelecek: Türkiye’nin güzellikleri!”
- “Bir adımda Asya, bir adımda Avrupa: Türkiye’nin eşsizliği!”
- “Misafirperverliği ve lezzetleriyle Türkiye’yi keşfet!”
- “Kıtaları ve gönülleri birleştiren ülke! Türkiye.”
Okuyalım
“Türkiye” metnini noktalama işaretlerine dikkat ederek metnin tür özelliklerine uygun biçimde sesli okuyunuz.
Şiirin her bölümünü farklı bir grup okuyacak şekilde beş grup oluşturunuz. Şiirin belirlediğiniz bölümlerini sırasıyla okuyunuz.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 111 Cevabı
TÜRKİYE
Vurulmuşum toprağına taşına,
Yerde gezen, gökte uçan kuşuna.
Baharına, yazına, kara kışına
Vurulmuşum.
Eli kalem, eli kazma, eli kürek tutan,
Yüzü toprak kokan,
Sınırlarında omuz omuza yatan
İnsanlarına…
Benim iyi yürekli kardeşlerim
Hep senin dostlarındır;
Benim çiğdem kokulu memleketim.
Ekin biçtim tarlalarında demet demet,
Kaval çaldım, koyun güttüm yaylalarında,
Tuza bandım ekmeğimi,
Kolumu yastık yaptım düzünde, bayırında;
Kesemde bereket, gönlümde servetim,
Dizimde kuvvet, torbamda katık,
Damarlarımda dolaşan memleketim.
Gözlerin ne güzel deniz mavisi!
Ormanlar urban olmuş yeşil yeşil;
Uzanır kolların nehirler boyu,
Sıcak kucağında saadetim.
Benim çiğdem kokulu memleketim.
Nice türküler yakıldı senin için;
Destanlar yazıldı, bayrak bayrak,
Davullar vuruldu, dize geldi zeybeklerin,
Kapında nöbet tuttu yıllar yılı,
Gençliğim, heyecanım, gayretim.
Gözümde nur, içimde sevgi,
Elimde saz, dilimde türkü memleketim.
Türkiye, doğduğum,
Türkiye, doyduğum,
Türkiye, konduğum yurt!
Sevgim, inancım, özlemim!
Beşiğimi salladın, şendedir mezarım.
Sen, gönlümde yatan memleketim.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 112 Cevabı
Sözcük Çalışması
Soru: Aşağıda verilen sözcükleri bulmacada işaretleyiniz. İşaretlemediğiniz harfleri sırasıyla şifre kısmına yazarak şifreye ulaşınız. Anlamını bilmediğiniz sözcüklerin anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten yararlanarak belirleyiniz.
Cevap: BİR BAŞKADIR BENİM MEMLEKETİM
Anlayalım, Yorumlayalım
Soru: Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız.
Soru: 1) Şiirdeki bazı dizeler size hangi şehirleri çağrıştırmaktadır? Türkiye siyasi haritası üzerinde bu şehirleri gösteriniz.
Cevap: Yaz Antalya’yı, kara kış Erzurum’u, sınır Edirne’yi, yayla Giresun gibi Karadeniz illerini, zeybek kelimesi İzmir, Aydın, Uşak gibi Ege illerini çağrıştırıyor.
- "Baharına, yazına, kara kışına" dizeleri Antalya (yaz) ve Erzurum (kara kış) şehirlerini çağrıştırır.
- "Yaylalarında" dizesi Giresun, Rize gibi Karadeniz illerini çağrıştırır.
- "Davullar vuruldu, dize geldi zeybeklerin" dizesi İzmir, Aydın gibi Ege şehirlerini çağrıştırır.
- "Sınırlarında omuz omuza yatan insanlar" dizeleri Edirne gibi sınır şehirlerini çağrıştırır.
Soru: 2) Şair vatanını çok sevdiğini hangi dizelerde vurgulamıştır?
Cevap: Vurulmuşum toprağına taşına, Damarlarımda dolaşan memleketim, Gençliğim, heyecanım, gayretim, Gözümde nur, içimde sevgi, Sen, gönlümde yatan memleketim dizelerinde vurgulanmıştır.
Soru: 3) “Benim çiğdem kokulu memleketim.” dizesinde hangi söz sanatı bulunmaktadır?
Cevap: Bu dizede benzetme sanatı kullanılmıştır. Memleket, çiğdem çiçeğine benzetilmiştir.
Soru: 4) Bir insan için üzerinde yaşadığı topraklar ne ifade eder?
Cevap: Bir insan için üzerinde yaşadığı topraklar, onun kimliği, kökeni ve aidiyet duygusunu temsil eder. Bu topraklar, geçmişten geleceğe miras olan kutsal bir emanet ve yaşama sebebidir.
Soru: Okuduğunuz şiirin konusunu ve ana duygusunu yazınız.
- Konusu: Türkiye’nin doğal, kültürel ve tarihi güzellikleri.
- Ana Duygusu: Vatan sevgisi.
Soru: Okuduğunuz şiirden alınan aşağıdaki bölümde şairin ne anlatmak istediğini açıklayınız.
Nice türküler yakıldı senin için;
Destanlar yazıldı, bayrak bayrak,
Davullar vuruldu, dize geldi zeybeklerin,
Kapında nöbet tuttu yıllar yılı,
Gençliğim, heyecanım, gayretim.
Gözümde nur, içimde sevgi,
Elimde saz, dilimde türkü memleketim.
Cevap: Bu dizelerde şair, vatan için yapılan fedakarlıkları ve kahramanlıkları anlatmaktadır. Vatanın korunması için yazılan destanlar, türküler ve yapılan mücadeleler bu sevginin bir ifadesidir. Şair ayrıca vatanına duyduğu sevgi ve bağlılığı vurgulamaktadır.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 113 Cevabı
Soru: Şiirden alınmış aşağıdaki bölümleri okuyunuz. Şiirde dize sonlarında bulunan ses benzerliklerini gruplandırıp altını örnekte olduğu gibi renkli kalemle çiziniz. Ses benzerliklerinin şiire katkısını belirtiniz.
Kaval çaldım, koyun güttüm yaylalarında,
Tuza bandım ekmeğimi,
Kolumu yastık yaptım düzünde, bayırında;
Kesemde bereket, gönlümde servetim,
Dizimde kuvvet, torbamda katık,
Damarlarımda dolaşan memleketim.
Dize sonlarında bulunan ses benzerlikleri şiire ahenk ve ritim kazandırır. Bu sayede şiir daha akıcı bir şekilde okunur ve okuyan kişide estetik bir tat bırakır. Ayrıca, ses tekrarları duyguların vurgulanmasına yardımcı olur.
Soru:
• Dörtlük biçiminde yazılmıştır.
• Dize sonlarında ses benzerliği vardır.
• Benzetmeden yararlanılmıştır.
Aşağıdakilerin hangilerinde bu özelliklerin tümü yer almaktadır? İlgili kutucukları işaretleyiniz.
Cevap: O kadar dolu ki toprağın şanla
Bir değil, sanki bin vatan gibisin.
Yüce dağlarına çöken dumanla
Göklerde yazılı destan gibisin
Halit F. OZANSOY
Soru: Aşağıdaki yer adlarını ilgili oldukları görsellerle örnekteki gibi eşleştiriniz.
- 1. Sıra - Bursa - Ankara - Adana
- 2. Sıra - Karabük - İzmir - Erzurum
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 114 Cevabı
Söz Varlığımız
Soru: Okuduğunuz metinden alınmış aşağıdaki dizelerde geçen altı çizili adları inceleyiniz. Duyu organlarımızla algılayabildiğimiz ve algılayamadığımız adları ilgili başlıkların altında gruplayınız.
- Cevap:
Duyu organlarımızla algılayabildiğimiz adlar: Türkü, memleket, beşik, mezar
Duyu organlarımızla algılayamadığımız adlar: Sevgi, inanç, özlem, heyacan
Soru: Aşağıda verilen adlardan hangilerinin soyut, hangilerinin somut ad olduğunu söyleyiniz. Bu adları cümlelerin anlamlarına uygun olacak şekilde noktalı yerlere yazınız (Gerekirse sözcüklere uygun ekler getirebilirsiniz.).
1. Küçük köpek şefkat ister gibi bakıyordu.
2. Şurada bir ayran içip dut ağacının altında serinleyelim.
3. Otobüs Eskişehir’e doğru hızla ilerliyordu.
4. Çiçekçide gördüğüm papatya çok güzeldi.
5. İki grup tartışma konusunu belirlemeye çalışıyor.
6. Onu görünce herkesi bir korku sardı.
7. Sevgi sabır ve hoşgörü bir insanda olması gereken önemli değerlerdir.
8. İnsanoğlunu yaşama bağlayan temel güçlerden biri umuttur.
9. Sokağın köşesindeki fırından sıcacık simit aldım.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Yıldırım Yayınları Sayfa 115 Cevabı
Konuşalım, Anlatalım
Soru: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığının genel ağ adresinden yaptığınız araştırmalardan hareketle UNESCO Dünya Mirası Listesi’ne kayıtlı kültürel ve doğal varlıklarımızın korunması ve yaşatılması için neler yapılabilir tartışınız. Tartışmanızda aşağıdaki yönergeye uymaya dikkat ediniz.
- Toplumda UNESCO Dünya Mirası’nın önemi hakkında farkındalık artırılabilir.
- Eğitim programları düzenlenerek genç nesiller bilgilendirilebilir.
- Her varlık için özel koruma planları hazırlanabilir ve uygulanabilir.
- Yerel yönetimler ve sivil toplum kuruluşları ile iş birliği yapılabilir.
- Turizm yönetim stratejileri ile sürdürülebilir turizm teşvik edilebilir.
- Koruma çalışmaları için fonlar oluşturulabilir.
- Kültürel ve doğal varlıkların korunması için dijital teknolojiler kullanılabilir.
- Koruma yasaları güçlendirilip denetim mekanizmaları oluşturulabilir.
Düşünelim, Yazalım
Soru: Sınıfa getirdiğiniz afişleri inceleyiniz. Karton, makas, boya kalemlerini kullanarak aşağıdaki yönergeler doğrultusunda ülkemizin tanıtımına yönelik bir afiş hazırlayınız. Bu etkinlik sürecinde bireysel ya da grupça çalışabilirsiniz.
Afişte iletmek istediğiniz mesajı belirleyiniz.
Afişiniz için etkili bir slogan bulunuz.
Afişte iletmek istediğiniz mesajı destekleyecek görseller kullanınız.
Afişin hazırlanmasında her türlü çizim, grafik, boyama vb. kullanabilirsiniz.
Afişinizdeki yazıları yazarken öğrendiğiniz yazım ve noktalama kurallarını uygulamaya özen gösteriniz.
Cevap: “Kıtaları ve gönülleri birleştiren ülke! Türkiye.”
Soru: Hazırladığınız afişlerden beğendiklerinizi uygun sosyal medya ortamında paylaşınız.
Cevap: Afişleri okulumuzun sosyal medya hesaplarında paylaşacağız.
Araştıralım Hazırlanalım
Soru: Aile büyüklerinizden eski bayramlarla ilgili bilgi edininiz.
Cevap: Eski bayramlarda aileler daha samimi ve geleneklere uygun şekilde bayram kutlamaları yapardı. Sabah erkenden kalkılır, bayram namazı kılındıktan sonra aile büyükleri ziyaret edilirdi. Köylerde herkes bir araya gelir, hazırlanan yemekler paylaşılırdı. Çocuklar bayramlıklarını giyerek şeker ve harçlık toplardı. İnsanlar birbirine hediyeler verir, dostluk ve dayanışma duygusu ön planda olurdu.
Soru: TV’den ve genel ağ üzerinden çeşitli ürün reklamları izleyiniz.
Cevap: TV’den ve genel ağ üzerinden çeşitli ürün reklamları izledim.
TV ve internet üzerinde izlediğim reklamlarda görsellik ve duygusal bağ kurma ön plandaydı. Ürünlerin özellikleri dikkat çekici grafikler, müzikler ve etkili sloganlarla tanıtılıyordu. Ayrıca, reklamların birçoğunda izleyicinin ilgisini çekmek için kısa hikâyeler ya da mizahi unsurlar kullanılıyordu. Bu, ürünün akılda kalıcı olmasını sağlıyor.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.